Budget Streaming PC

Pagina: 1
Acties:

• _Kyran
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-03 12:02
Hallo allemaal
Ik wil graag een zeer stille mini pc in de woonkamer gaan plaatsen. Ik heb zelf nog geen ervaring met streaming en dergelijke, dus heb jullie hulp weer nodig! _/-\o_

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
De pc zal video's (1080p) downloaden, opslaan en streamen. Als het kan allemaal tegelijkertijd :9
Hij zal in de woonkamer komen te staan waar ik ook nog een RJ-45 / LAN kabel naartoe zal leggen.

De software die ik wil gebruiken... Geen flauw idee. Ik hoop dat jullie met wat kunnen aanraden! Ik zit aan te denken om Linux te gebruiken, sinds die niet zo zwaar is als windows. Hebben ze wel iets zoals Transmission voor linux?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen specifiek bedrag dat aan gehouden moet worden. Maar wil liever niet meer dan 200 a 300 euro uitgeven. Maar als het meer toekomst bestendig maakt kan ik nog eens een extra 200 bijleggen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een Seagate Barracude 3TB Die ik erin wil stoppen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Processor
- Moederbord
- RAM
- Kast
- Voeding
- Kleine OS harde schijf

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen. Zo goedkoop mogelijk als maar kan!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Moet een mini-ITX pc zijn die voor op zijn minst 5 jaar mee kan gaan. Zo stil mogelijk en zo min mogelijk stroom verbruik.

Lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 49,10€ 49,10
1Asus AM1I-A€ 29,20€ 29,20
1Cooler Master Elite 110€ 39,99€ 39,99
1Crucial Ballistix Tactical LP BLT4G3D1608ET3LX0CEU€ 37,-€ 37,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,29

Processor:
Deze heb ik gekozen sinds deze erg weinig stroom verbruikt. Ik weeet niet deze voldoet qua performance voor wat ik wil. Kan hier een passieve koeler op, sinds die zo weinig stroom verbruikt?
Moederbord:
Goedkoop met redelijk wat upgrade mogelijkheden
Kast:
Simpel en goedkoop.
Random Acces Memory:
Goedkoop en waarschijnelijk veel te OP voor de doeleinden van de pc.
Voeding:
Waarschijnelijk te veel Watt voor wat het systeem nodig zal hebben. Deze wordt vaak aangeraden in zuinige systemen.
Harde schijf:
Kom er niet helemaal uit wat de beste harde schijf zal zijn voor OS (Linux) en een paar programma's zoals Transmission. Hoeft echt niet meer dan 80GB te zijn denk ik zo... (SSD?)

Vraagje
Is het misschien beter om NAS te kopen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Het lijkt me handig om te beginnen met het antwoorden op de vraag waar je mee eindigt, namelijk of het beter is om een NAS te kopen.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie en je wensen, maar in de regel kan je er vanuit gaan dat in een huis-tuin-en-keuken omgeving met 1 client / htpc je met lokale storage toe kan, met een paar clients je al snel beter af bent met een NAS, en voor de fantieke hobby-projecten je naar een zelfbouw-NAS / kleine server kan gaan.
Mocht het qua budget nu niet haalbaar zijn om zowel een NAS als een HTPC te realiseren, dan zou bijvoorbeeld een NAS met een Raspberry Pi met OpenElec4 erop. Dat draait best behoorlijk, en je kan later dna nog eens upgraden naar een HTPC toe mocht je dat nog willen.
Welke NAS dan het meest geschikt is, gaat weer een heel nieuwe discussie worden uiteraard ;)
Als je voor een stand-alone build gaat, dan zou bovenstaande kunnen volstaan, maar naar mijn mening is het allemaal wat karig. Het zal waarschijnlijk wel functioneren overigens.

iRacing Profiel

• _Kyran
kroegtijger schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:18:
Het lijkt me handig om te beginnen met het antwoorden op de vraag waar je mee eindigt, namelijk of het beter is om een NAS te kopen.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie en je wensen, maar in de regel kan je er vanuit gaan dat in een huis-tuin-en-keuken omgeving met 1 client / htpc je met lokale storage toe kan, met een paar clients je al snel beter af bent met een NAS, en voor de fantieke hobby-projecten je naar een zelfbouw-NAS / kleine server kan gaan.
Mocht het qua budget nu niet haalbaar zijn om zowel een NAS als een HTPC te realiseren, dan zou bijvoorbeeld een NAS met een Raspberry Pi met OpenElec4 erop. Dat draait best behoorlijk, en je kan later dna nog eens upgraden naar een HTPC toe mocht je dat nog willen.
Welke NAS dan het meest geschikt is, gaat weer een heel nieuwe discussie worden uiteraard ;)
Als je voor een stand-alone build gaat, dan zou bovenstaande kunnen volstaan, maar naar mijn mening is het allemaal wat karig. Het zal waarschijnlijk wel functioneren overigens.
Er zijn een paar dingen die me toch weerhouden van een NAS te kopen. Een vriend van me heeft er een goedkope en klaagt vaak over dat de single core cpu die erin zit vaak erg sloom is.
Daarnaast zou ik eventueel eigen geschreven programma's op willen kunnen draaien voor bijvoorbeeld het testen van betrouwbaarheid en dergelijke, sinds de pc 24 uur per dag aan zal staan.

Zelf heb ik een Raspberry Pi die stof aan het vangen is... maar die kan toch maar 1 HDD aan. Ik zou graag later nog een 2de willen toevoegen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
_Kyran schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:23:
[...]

Er zijn een paar dingen die me toch weerhouden van een NAS te kopen. Een vriend van me heeft er een goedkope en klaagt vaak over dat de single core cpu die erin zit vaak erg sloom is.
Daar zit over het algemeen dan ook de bottleneck en geeft leuk aan waarom sommige NAS-systemen zo goedkoop zijn. De performance is dan vaak ook ver onder de maat. Je ziet regelmatig devices voorbij komen die netjes met een gigabit netwerkpoort worden afgeleverd, maar de CPU die erin zit is zo traag dat je een overdracht van 15mb/sec maar haalt en bij lange na niet je gigabit snelheden. Dat schiet dus niet op. Een goede NAS is best wel een investering, maar kan je lang plezier van hebben.
Daarnaast zou ik eventueel eigen geschreven programma's op willen kunnen draaien voor bijvoorbeeld het testen van betrouwbaarheid en dergelijke, sinds de pc 24 uur per dag aan zal staan.
Afhankelijk van wat je precies wilt doen kan er heel veel op een moderne NAS. De meeste systemen draaien onderhuids allemaal hetzelfde OS, en is allemaal Linux-based. Daarnaast is veel software vaak al als packages beschikbaar, zoals SABNZBd, CouchPotato en Sickbeard. Veel moet dus wel kunnen, maar wil je je echt uitleven kan je beter een zelfbouw-NAS overwegen. De kosten ervan liggen vaak iets hoger, maar geeft je wel alle vrijheid om te doen wat je wilt. Dit kan dan wel weer invloed hebben op de stabiliteit van je omgeving. Wil je het echt grondig aanpakken, dan kom je dus al snel uit bij gevirtualiseerde omgevingen, waarbij je op 1 host (server dus) meerdere virtuele machines kan laten draaien. Ik heb zelf een ESX-host draaien waarop nu 1x Server 2012 met Exchange, 4x Debian (3 webservers en een MySQL server) en een vCenter Server op draaien en dat werkt prima, maar dat lust dan ook wel de nodige resources.
Zelf heb ik een Raspberry Pi die stof aan het vangen is... maar die kan toch maar 1 HDD aan. Ik zou graag later nog een 2de willen toevoegen.
Een Pi kan je beter gebruiken om naartoe te streamen, en niet van lokale storage voorzien. Je zet in je netwerk een storage-locatie neer (NAS, server of wat dan ook dat je over het netwerk kan bereiken), en deelt de database van XBMC op een MySQLserver met het netwerk. Iedereen gebruikt dan dezelfde database en dezelfde data, zodat alles netjes in sync is met elkaar. Overigens kan je natuurlijk even testen met de Pi door deze te voorzien van de (deze week uitgebrachte) laatste release van OpenElec die de nieuwe XBMC 13 (Gotham) bevat. Dat scheelt enorm in performance t.o.v. vorige versies (frodo)

iRacing Profiel

• _Kyran
Ik denk dat een Zelfbouw-NAS toch het dichtste bij mijn eisen ligt. Ik wil niet dat alle apparaten in sync zijn. Bovendien gebruik ik XBMC met Trakt die alles makkelijk bijhoudt. Zoals ik al zei ben ik bereid om wat meer bij te leggen als die meer performance oplevert.

Maar is de CPU die ik heb gekozen snel genoeg? of kan ik beter een Pentium G3220 pakken?