• m.hameter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een zelfgemaakte pc. Ik ben nu bij de CPU. Ik neem een Intel Core i7-4770K, dit omdat deze overclockt kan worden. Ik weet nog niet of ik dit daadwerkelijk wil gaan doen, maar ik wil gewoon al mijn opties open houden.

Als ik deze processor koop, dan zit daar al een fan bijgeleverd, wat is jullie ervaring met de meegeleverde fan van deze processor? Of moet je standaard een andere fan nemen omdat de standaard niet goed genoeg werkt?

Ik snap dat als je gaat overclocken, een andere fan een must is, maar dat ga ik de komende tijd nog niet doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De stockkoeler stelt weinig voor, zeker als je wilt gaan OCen. Op zich werken ze wel hoor, maar er zijn betere en stillere alternatieven voor handen. Als je zelf niet zoveel geeft om geluid en je nog niet gaat OCen, dan kun je prima van de stockkoeler uitgaan. Wil je wat beters hebben dan is een aftermarket koeler een goede optie

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 16:11

14ReD

Who is General Failure?

Heb zelf ook een 4770k en heb daar een be quiet! Dark Rock Pro 2 op geplaatst. Ben daar zeer tevreden over. Koelt prima en heel stil bij het functioneren. Qua overklokken kan hij het ook prima aan.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Intel gaat heus geen fan meeleveren die slecht werkt. Dat ding werkt prima als je de processor gebruikt zoals hij geleverd is. En de eerste paar maanden zal hij ook nog wel redelijk stil zijn. Ik zou pas een andere fan gaan kopen als deze teveel lawaai maakt of als je echt goede koeling nodig hebt ivm OC'en :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:44
De stock koelers van Intel zijn niet slecht, maar inderdaad niet geschikt voor overclocking en relatief luidruchtig (alhoewel ook dat nog wel mee valt). Je kan dus eerst kijken of de stock koeler bevalt. Zo niet, dan kan je altijd nog upgraden, maar vaak blijkt stock toch wel redelijk te volstaan als je niet op zoek bent naar een écht stille machine of high-end koelings-performance. Hij volstaat prima voor dagelijks gebruik in ieder geval.

iRacing Profiel

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Intel koelers zijn op zich wel goed maar ik ga mee met wat TERW-DAN zegt. En soms is het zo dat je nog iets achter het moederbord moet plaatsen om de koeler vast te zetten. En dat is dan weer balen als je het moederbord weer moet uitbouwen. Kun je beter het gelijk meepakken. En zo duur hoeft een aftermarketkoeler niet te zijn.. En is meestal stiller zoals kroegtijger zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door marquis op 07-05-2014 11:11 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• m.hameter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07-2022
Oké. Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik meteen een vervangende processorkoeling koop, om te voorkomen dat ik later het moederbord er weer uit moet halen

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
De meeste recente behuizingen hebben een gat waar de backplate komt, dan hoeft het moederbord er niet uit.

Verwijderd

De Noctua NH-D14 is een hele goede koeler!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik gebruik zelf een Noctua NH-U14S. Mijn 4770K loopt op 4.5 GHz @ 1.175v

Verder is de D14 oud, als je dan toch een bakbeest van een koeler wilt, neem dan de Noctua NH-D15. Is wel echt HEEL groot.

Ik kan je persoonlijk de NH-U14S aanraden met een extra NF-A15 PWM Fan erbij. Meer dan genoeg koeling, en kwa grootte valt het allemaal wel mee.

[ Voor 69% gewijzigd door TheDeeGee op 07-05-2014 14:15 ]

Pagina: 1