Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarring review 13" Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
reviews: Apple MacBook Pro 13: de verwachtingen waargemaakt

De titel en de inleiding doen suggereren dat het over de klassieke MD101N gaat, ik vroeg me al af of ik had gemist dat het ding een refresh oid had gehad.

Het door jullie gereviewde apparaat heet MacBook Pro met Retina-display, of Retina Macbook Pro :) Op deze manier is het iig niet heel snel duidelijk dat het over het high-dpi beestje gaat ;-)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Een ander puntje van aandacht, wat ik ook al in een reactie heb geplaatst, is dat het als een ultrabook wordt gereviewed, terwijl ik dacht dat de macbook pro lijn de "gewone" laptops van apple waren, terwijl de macbook Air lijn de ultrabooks waren.

Als dit zo is, met de nadruk op als omdat ik niet zo bekend ben met Apple en macs, dan zijn het gros van de vergelijkingen en opmerkingen niet meer geldig/goed omdat er op een verkeerde manier vergeleken wordt.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Gropah schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:49:
Een ander puntje van aandacht, wat ik ook al in een reactie heb geplaatst, is dat het als een ultrabook wordt gereviewed, terwijl ik dacht dat de macbook pro lijn de "gewone" laptops van apple waren, terwijl de macbook Air lijn de ultrabooks waren.

Als dit zo is, met de nadruk op als omdat ik niet zo bekend ben met Apple en macs, dan zijn het gros van de vergelijkingen en opmerkingen niet meer geldig/goed omdat er op een verkeerde manier vergeleken wordt.
Hoewel de rMBP volgens mij idd door Apple nog als 'gewone' laptop geclassificeerd wordt, is hij toch redelijk ultrabook-ish. Hij is afaik dunner over de hele lengte dan de 13" air op het dikste punt, dus dikke kans dat hij wat betreft dimensies gewoon mee kan doen met de ultrabooks.x

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Henk, ik heb bovenaan pagina 2 toegevoegd dat het om de retina-variant gaat en wat mij betreft wordt er verder in de tekst vaak genoeg gerefereerd aan het retinascherm waardoor het me sterk lijkt als er veel verwarring over ontstaat.

@Gropah, de definitie van ultrabook is de laatste tijd nogal aan het vervagen omdat steeds meer fabrikanten een 'ultrabook' bouwen die eigenlijk niet aan de specificaties van Intel voldoet (bijvoorbeeld door geen touchscreen toe te voegen). Als je kijkt naar high-end 13" laptops met vergelijkbare prijzen kom je eigenlijk alleen maar ultrabooks (of 'ultrabook-achtigen') tegen.
+ een MBA is eigenlijk ook geen ultrabook, want er draait geen Windows op, er zit geen touchscreen op, draait geen speciale Intel software etc. etc.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@PiweD

Dat de definitie van ultrabook aan het vervagen is ben ik met je eens, maar als je wikipedia mag geloven dan zijn de Airs echt bedoeld om portability en performance te balanceren (wat imo ook het idee is van een ultrabook), terwijl de Pros meer bedoeld zijn voor het echte werk. Daarom zou mijn inziens de macbook pro 13" als een gewone laptop gereviewd moeten worden, omdat het zo word gepositioneerd door Apple.

Dat de prijs van een MBP alleen maar vergeleken kan worden met ultrabooks zegt denk ik meer over de laptop en het bedrijf wat de laptop produceert, dan over de categorie waar de laptop in valt. Je geeft zelf ook nog allemaal redenen waarom de MBA geen ultrabook is, maar dat geld allemaal net zo goed voor de MBP.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Als ik in de pricewatch naar 13,3"-laptops van tussen de 1050 en 2800 euro kijk, dan staan er vrijwel alleen ultrabooks in het lijstje. Het zou wat mij betreft dus een nogal scheve review worden als we deze laptop niet met ultrabooks zouden vergelijken :)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Als minpunt staat er dat de SSD alleen vervangen kan worden door een Apple exemplaar. Dit is niet correct, je kan de ssd namelijk wel vervangen door een niet apple ssd. Zie: https://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina

[ Voor 47% gewijzigd door Fietsbel op 07-05-2014 12:58 ]

39

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gropah schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:25:
@PiweD

Dat de definitie van ultrabook aan het vervagen is ben ik met je eens, maar als je wikipedia mag geloven dan zijn de Airs echt bedoeld om portability en performance te balanceren (wat imo ook het idee is van een ultrabook), terwijl de Pros meer bedoeld zijn voor het echte werk. Daarom zou mijn inziens de macbook pro 13" als een gewone laptop gereviewd moeten worden, omdat het zo word gepositioneerd door Apple.
Waarbij het gewichtsverschil tussen de Air (13", 1,34 kilo) en MBP (13", 1,57 kilo) slechts ~200 gram is, terwijl de performance en batterijduur van de MBP (ver) over die van de Air heen gaan. De Asus UX301LA wordt betiteld als ultrabook, maar zit volgens de specificatie op 1,4 kilo. De ook als ultrabook betitelde UX302 van Asus zit op 1,5 kilo en weegt dus ongeveer evenveel als de MBP.

Op basis van specificaties (afgezien van touchscreen) valt de MBP wat mij betreft dan ook onder de ultrabooks - en zou daar ook mee vergeleken moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door rodie83 op 07-05-2014 13:10 ]

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@ Fietsbel: die ssd-upgrades werken alleen voor de early 2013-modellen (staat er ook in kleine lettertjes bij). Bij het nieuwste model (late 2013) is de ssd niet te upgraden.

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Er zit nog een foutje in wat raar wegleest:

De 13"-MacBook Pro met Retina-display is verkrijgbaar in drie verschillende basismodellen. Apple leverde ons de duurste uitvoering, die voor 1829 euro over de toonbank gaat. De basismodellen kunnen ook nog van upgrades voorzien worden, waarbij de duurste uitvoering een dualcore-i7-processor, 16GB werkgeheugen en een ssd van 1TB meekrijgt. Het door ons geteste model heeft een Core i5-processor, met de relatief snelle Iris-igp. Het werkgeheugen bedraagt 8GB en is vastgesoldeerd op het moederbord.

Jullie hebben dus niet de duurste versie getest zoals gesuggereerd, jullie hebben immers de i5 gehad en niet de duurdere i7.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Hmmm, strikt genomen staat het er wel juist.

Er zijn drie basismodellen -> Wij kregen de duurste variant -> Die basismodellen kunnen ook nog eens van upgrades worden voorzien.

En als je het duurste model dus ook nog eens van alle upgrades voorziet, dan kom je uit op een i7, 1TB en 16GB. Ik heb het in ieder geval verduidelijkt. :)

Pagina: 1