Toon posts:

Game PC ~750-800 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben voornemens een PC in elkaar te zetten. Vanwege studie en tijdgebrek heb ik daar voorheen (zie vorige topic) geen tijd voor gehad. Het voordeel daarvan is dat ik nu een iets groter budget heb.

Helaas heb ik weinig verstand van de hardware in PC's en laptops. Ik heb dan ook eerst rondgekeken op het forum, er staan meerdere gamepc's voor dit budget op. Ik heb als uitgangspunt de BBG Mei 2014 - Mainstream game PC genomen.

Op dit moment game ik op een laptop met een tweede scherm. Ik gebruik het tweede scherm eigenlijk als hoofdscherm, omdat de kleuren op mijn laptop niet goed worden weergegeven.
pricewatch: Asus N53JQ-SZ191V

Het is natuurlijk de bedoeling dat de PC een upgrade gaat zijn van mijn laptop. Als dat voor mijn budget niet mogelijk is, dan verneem ik dat graag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is mijn hobby. Ik game graag, maar de laatste maanden ben ik wat minder gaan gamen. Wat niet maakt dat ik niet in de gelegenheid wil zijn om een spel te spelen. Mijn systeem moet dus geschikt zijn om op te gamen.

Daarnaast ben ik ben druk bezig met afstuderen, en ik ben van plan om nog een studie hierna te volgen. Mijn toekomstige PC moet dus ook geschikt zijn om office taken uit te voeren (volgens mij kan iedere game-PC dat wel).

Ik speel op dit moment graag Guildwars 2 en Footballmanager. Met name uit Guildwars 2 zou ik grafisch meer plezier willen beleven.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het budget is ongeveer 750 euro, ik wil graag onder dit bedrag blijven. Iets erboven is te overwegen, maar voornamelijk om een OS aan te schaffen.

De assemblage wil ik samen met mijn schoonvader doen, die daar ervaring mee heeft. Tevens een leuke manier om samen tijd door te bregen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een toetsenbord, een muis en een beeldscherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Waar heb ik twijfels:

Systeem:
  • Behuizing: Voor deze keuze geldt vooral dat ik een niet al te dure behuizing wil die weinig lawaai maakt.
  • GPU: Dit vond ik misschien wel het moeilijkste onderdeel van mijn wenslijst. Ik heb geen idee waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een videokaart. Ook in de post 'geschikte onderdelen' kon ik niet echt wijzer worden (wat aantoont dat ik een complete leek ben). Ik heb deze keuze nu vooral gemaakt op basis van berichten in de posts van soortgelijke PC's.
  • HDD: Ik heb een externe harde schijf van 1 TB, de huidige 500gb op mijn laptop is meer dan voldoende. Is een vaste harde schijf altijd nodig, of kan ik de externe HDD er gewoon in geplugged houden? Anders is een 1TB HDD prima, het prijsverschil met 500GB is minimaal.
  • SDD: Gezien de reacties van alle tweakers, wil ik zeker een SSD. Gezien mijn budget gekozen voor een iets kleinere. Scheelt toch weer ~50 euro.
Randappartuur/ software:
  • OS: windows 8.1, ik heb een paar seconden Linux Ubuntu overwegen. Ik draai deze OS via een externe HDD weleens op mijn laptop en ben daar redelijk tevreden over. Helaas ben ik niet super handig, en prefereer ik windows voor het gebruik gemak / office.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, te weinig kennis om daar een mening over te hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energieverbruik interesseert me iets minder. Geluid iets meer. In idle toestand wil ik mijn PC sowieso niet of nauwelijks horen, maar zo stil mogelijk voor zo weinig mogelijk euro's zou voldoen. Gezien mijn budget ben ik bereid hierin eventueel consessies in te doen.

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee. Kans is klein dat ik het wel zou doen als het zou kunnen. Hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 263,50€ 263,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,55€ 31,55
1TP-Link N600 Wireless Dual Band PCI Express Adapter€ 22,99€ 22,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1OCZ ZS Series 650W€ 33,50€ 33,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 760,15

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Zeer goede openingspost!

Ziet er eigenlijk erg goed uit, enige verandering die ik kan plaatsen is de CPU koeler. Degene die je nu hebt is geschikt voor overklokken en dat gaat toch niet kunnen met deze CPU+mobo. Aan de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 heb je meer dan genoeg!

Edit: voeding is luidruchtig onder load. De ZS versie heeft dat niet: pricewatch: OCZ ZS Series 650W.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 06-05-2014 22:45 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Als je stilte belangrijk vindt, kun je beter de MSI GAMING variant van de 280X nemen.

Ook is de OCZ voeding die je hebt wel goedkoop en van goede kwaliteit, maar niet stil. Neem dan de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of als je graag afneembare kabels wil: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt.

Net zoals br00ky hierboven zegt is de Tranquillo meer dan voldoende voor je PC en ook lekker stil.

Je zou ook nog kunnen overwegen om voor een paar tientjes meer een 240gb SSD te nemen: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB.

Voor de rest ziet het er erg goed uit.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-04 10:13
Brooky is me voor idd de ZS versie is de stille van de 2.

Verder kun je het budget nog wat drukken door de i5 4440 te nemen en het mobo te vervangen door de Asrock B85-pro4

De processor doet nauwelijks onder voor de 4570 en het mobo is prima met voldoende features.

pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
pricewatch: ASRock B85 Pro4

Dan maak je weer wat ruimte in je budget voor andere zaken, verder prima lijstje zo :)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:56
Ik zou inderdaad ook voor een 240gb SSD gaan. Momenteel is dat moederbord wel niet goed leverbaar. Een goed alternatief is deze.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 22:43:
Zeer goede openingspost!

Ziet er eigenlijk erg goed uit, enige verandering die ik kan plaatsen is de CPU koeler. Degene die je nu hebt is geschikt voor overklokken en dat gaat toch niet kunnen met deze CPU+mobo. Aan de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 heb je meer dan genoeg!

Edit: voeding is luidruchtig onder load. De ZS versie heeft dat niet: pricewatch: OCZ ZS Series 650W.
Bedankt, de tranquilo rev 2 stond inderdaad ook in BBG. Ik heb voor de scythe mugen gekozen omdat die voor 10 euro meer een stuk stiller is (tenminste, ik had ergens een benchmark gevonden waar dat uit bleek). Is het verschil te verwaarlozen?
ls je stilte belangrijk vindt, kun je beter de MSI GAMING variant van de 280X nemen.

Ook is de OCZ voeding die je hebt wel goedkoop en van goede kwaliteit, maar niet stil. Neem dan de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of als je graag afneembare kabels wil: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt.

Net zoals br00ky hierboven zegt is de Tranquillo meer dan voldoende voor je PC en ook lekker stil.

Je zou ook nog kunnen overwegen om voor een paar tientjes meer een 240gb SSD te nemen: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB.

Voor de rest ziet het er erg goed uit.
Zijn de OCZ en seasonic wat betreft kwaliteit erg verschillend? De OCZ is namelijk goedkoper, en als ik de ZS versie neem, is die iets stiller. Maar wat is iets? De seasonic is wel weer 20 euro duurder.
Verder kun je het budget nog wat drukken door de i5 4440 te nemen en het mobo te vervangen door de Asrock B85-pro4
Ik heb de i4440 inderdaad overwogen naar aanleiding van opmerkingen in andere threads. Mijn conclusie was dat ik voor weinig euro's meer net iets meer future proof zou zijn. Is dat verschil te verwaarlozen?

Ik heb het moederbord in ieder geval aangepast. Mijn overweging voor het andere bord was het geluid. Verlies ik nu veel kwaliteit?
Ik zou inderdaad ook voor een 240gb SSD gaan.
Ik heb het ook overwogen, maar het scheelt nogal wat euro's. Ik heb ook een afweging gemaakt van de games die ik er op wil zetten. De OS, samen met guildwars 2 en Footballmanager nemen nu max. 75gb in beslag. Wat betekent dat ik nog wat ruimte over ehb om andere games te installeren op de SSD van 120gb. Ik denk dat die 50 euro voor mij niet rechtvaardigen een grotere schijf aan te schaffen, op dit moment.
HDD: Ik heb een externe harde schijf van 1 TB, de huidige 500gb op mijn laptop is meer dan voldoende. Is een vaste harde schijf altijd nodig, of kan ik de externe HDD er gewoon in geplugged houden? Anders is een 1TB HDD prima, het prijsverschil met 500GB is minimaal.
Is dit een optie, of eigenlijk niet?

Verwijderd

Topicstarter
oscar2oktober schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 22:52:
Als je stilte belangrijk vindt, kun je beter de MSI GAMING variant van de 280X nemen.
Bedoel je deze kaart: pricewatch: MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB?

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Interne HDD is wel aan te raden, is veel praktischer.
De het verschil in future proof zijn is te verwaarlozen. Het gigabyte heeft idd een betere audiochip, daarom zou ik zelf ook voor die gaan. Mocht je hem echt niet kunnen krijgen dan is de andere ook prima.
OCZ en Seasonic verschillen niet heel erg in kwaliteit. Neem gewoon lekker de ZS versie.
De tranquillo is wel een stuk kleiner en dus makkelijker te installeren.
En ja, ik bedoel die videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is er een goed alternatief voor dit product? De prijs in de pricewatch is wel correct, maar bezorging duurt dan een maand. De prijs van wat snellere levering is dan +20 euro.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:03

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

De club3D is ook niet erg duur, wel iets meer lawaai maar zeker geen slechte kaart.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

De MSI wordt hier veel aangeraden hier op tweakers maar ik heb onlangs zelf de Asus 280x DC2T aangeschaft (pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5)

Op tweakers is maar één gebruikersreview te vinden en deze persoon is er niet tevreden over maar ik kan me niet in zijn problemen vinden. Zal wel pech hebben gehad of het probleem is inmiddels softwarematig opgelost.

Maar dankzij de vele reviews die vooral de geluidsproductie als erg goed beoordelen ben ik toch voor de kaart gegaan. En ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. De kaart is in tegenstelling tot de MSI direct leverbaar, stiller en hoger geclockt. Het zwaarste waar ik hem voor gebruik is Civ V op 2560x1440 met alles op high. Misschien niet het meest grafisch intensieve spel maar voor wat het waard is komt de fan komt nooit boven de 30%.

Een aantal reviews:
Anandtech: http://www.anandtech.com/...x-review-feat-asus-xfx/20
Tom's Hardware: http://www.tomshardware.c...arty-round-up,3655-6.html

Bij de review van Tom's hardware kan je van een aantal hierboven genoemde 280x modellen de geluidsproductie vergelijken.

En voor de koeling van je processor hoef je niet verder te kijken dan de tranquillo.

Echt een topkaart!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 01:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga die asus kaart serieus in overweging nemen, bedankt voor de tip!

Deze opstelling ga ik vandaag of morgen bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag deze samenstelling bestelt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85 Pro4€ 58,04€ 58,04
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 272,05€ 272,05
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,54€ 31,54
1TP-Link N600 Wireless Dual Band PCI Express Adapter€ 22,99€ 22,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1OCZ ZS Series 650W€ 34,-€ 34,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,33

Iedereen bedankt voor de tips. Het systeem is uiteindelijk uitgekomen rond 820 euro, inclusief verzendkosten. Ik moet windows nog aanschaffen, dus ga inclusief OS toch nog behoorlijk over mijn budget heen ;)

Verwijderd

Mooie setup. Veel plezier er mee!
Pagina: 1