Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp gezocht: aankoop ultralichte laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen!

Ik heb hulp nodig bij het aanschaffen van een nieuwe laptop. Momenteel heb een 15,6 inch Acer aspire 5740 van zo'n 4,5 jaar oud. Heeft deze jaren goed dienst gedaan. Helaas is deze qua gewicht érg zwaar, niet praktisch om mee te nemen en begint hij vervelende kuren te vertonen(extreem traag, ook na het laten opschonen. Maar hij valt ook regelmatig uit ondanks schoonmaken van de ventilator).

Mijn laptop gebruik ik voornamelijk voor mijn studie(office/SPSS dus). Daarnaast ben ik groot liefhebber van series(zowel online als downloaden). En natuurlijk het reguliere surfen, mailtjes, enzovoorts.
Mijn wensen/eisen:
  • Omdat ik hem voor mijn studie gebruik(en dus ook veel mee zal nemen, treinreizen á 2 uur en werken op uiteenlopende locaties) zoek ik een 13" en het liefst een gewicht dat onder de 1,5kg ligt. In ieder geval zo laag mogelijk. Kleiner dan 13" wil ik niet gaan, dat vind ik niet prettig werken als ik lange dagen aan verslagen zit.
  • Een goede accuduur, zodat ik makkelijk in de trein kan werken maar bijv. ook op locatie als daar geen stopcontact in de buurt is.
  • Een laptop waar ik zeker weer een jaar of 5 vooruit kan, ik ben namelijk niet van plan er aan te sleutelen of in de loop van de tijd onderdelen te vervangen of uit te breiden.
  • Aansluitend op bovenstaande dus voldoende geheugen, een laptop die al die jaren snel genoeg blijft(opstarten kost bij mijn huidige laptop al snel een kwartier...).
  • Budget: 1000-1500 euro, na op internet gezocht te hebben met bovenstaande eisen kom ik toch op laptops die in deze prijsklasse vallen. De gouden tip voor een goedkopere is natuurlijk altijd welkom!
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een merk of besturingssysteem. Zo heb ik mij ook verdiept in de macbook air(gewicht, accuduur zijn natuurlijk perfect voor wat ik er mee wil), ik word alleen absoluut niet erg veel wijzer van de geboden hulp: 'Ja een 265ssd is beter dan een 128ssd, en 8gb is meer dan 4gb.' Goh? Zou het? Mijn vraag is hierbij echter wat voor mij noodzakelijk of handig is?
Daarnaast heb ik gekeken naar de Samsung Ativ book en de Asus Zenbook.

Wat is voor mij prijs-kwaliteit(kwaliteit als in voor mijn gebruik uiteraard) het slimste en waarmee kan ik de komende 5 jaar goed uit de voeten? Zijn bovenstaande opties dan allemaal goede keuzes(qua prijs liggen ze érg dicht bij elkaar, dus dat hoeft voor mij de doorslag niet te geven) of zijn er andere, betere opties op de markt?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor een Apple gaan, en dan niet perse the MBA maar een MBP of MBPr.
Probleem is dat je met de specs die je nodig hebt automatisch in het 1000+ euro segment zit en qua prijzen de fabrikanten niet ver uit elkaar lopen.

Groter dan 14" zou ik niet doen, dat is gewoon niet meer prettig reizen heeft de ervaring mij geleerd. Kleiner dan 13" is weer niet prettig om een hele dag mee te werken, ook eigen ervaring.

Dus met 13" zit je precies goed. Je hebt dan ook niet perse een extreem hoge resolutie nodig, zelfs de resolutie van de oude 2011 MacBook Pro is prima.

Dan nu, waarom Apple? Om dat je dan een erg fijn toetsenbord met verlichting (je wil nooit meer zonder!) hebt, een van de allerbeste trackpads, een stevige laptop van aluminium in plaats van het gebruikelijke plastic of plastic met een laagje alu voor de looks zoals veel fabrikanten doen, en een heel erg goede accuduur.

Als je een niet-Apple laptop met die specs wil hebben kom je erg snel bij de top van je budget uit. Asus, Lenovo en Samsung (en zelfs HP) hebben diverse ultrabooks die in de buurt komen binnen dezelfde prijsklasse, maar als je dezelfde bouwkwaliteit wil hebben kom je bijna altijd hoger uit dan je limiet.

Qua RAM en SSD zal je moeten kijken naar je behoefte. Ik vind 256GB persoonlijk genoeg. Ik ga geen grote archieven media lokaal opslaan, daar heb ik een server voor en onderweg een externe schijf. Lokaal heb ik altijd 100GB vrij voor tijdelijke opslag en projecten, en de rest wordt door mijn collectie programma's voor mijn werk en deeltijd studie gebruikt. Ik dualboot Windows 8.1 Pro en Mac OS X 10.9, waarbij Windows eigenlijk alleen maar gebruikt wordt om Visual Studio te draaien als ik geen internet heb om het via RDP op een server ergens anders te doen.

Als je zelf denkt dat je ook wil gaan dualbooten met een Mac (dat is gewoon handig, je hebt gewoon het beste van twee werelden, en dat is bijna altijd beter dan slechts een van te twee, plus je krijgt er een stukje perspectief door), dan is een grote SSD beter dan een kleine. Als je weinig extra software wil installeren, niet gaat dualbooten en ook niet van plan bent veel lokaal op te slaan is een kleine SSD prima (120GB).

Qua RAM is het ook zwaar afhankelijk van wat je wil gaan doen. Ik heb met 8GB RAM nooit ergens last mee, maar toen ik 4GB had ook niet echt. Dat begon pas toen CS6, Netbeans en iMovie tegelijk aan stonden. Dan is 8GB wel prettig. Ditto als je een of meerdere virtuele machines wil gebruiken.

Ga dus even na wat je wil doen.

128GB SSD + 4GB RAM = Prima voor 99% van het studentenwerk. Maar als je zware media, meerdere grote programma's of meerdere systemen tegelijk wil draaien is 8GB RAM een upgrade het geld waard, net als een SSD van 256GB.

Je kan als je een laptop met een SSD neemt ook kijken naar 3rd party upgrades. M.2 SSD's zijn prima te krijgen. OWC maakt ook certified Mac SSD's waar je dus ondersteuning op krijgt, ook als Apple in de toekomst wat verandert. RAM is bij sommige dunne modellen vastgesoldeerd en kan niet aangepast worden. Belangrijk om vooral te weten!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 21:28
Ik ga hier in mee, een 13'' MacBook Pro is perfect voor studenten. Zeer snel, licht, een scherm wat lekker leest (erg belangrijk voor studenten) en fijn toetsenbord. Ik heb zelf ook al 4,5 jaar een MBP en heb daar al talloze verslagen op getypt. Daarnaast is de bouwkwaliteit ook zeer goed, die van mij gaat al 4,5 jaar dagelijks op de fiets mee naar de universiteit en terug, nooit problemen, gewoon dichtklappen en gaan. Voor studenten is de goede accuduur ook fijn, hoef je niet altijd een adapter mee te nemen, en daarnaast is die adapter bij MacBooks ook nog eens klein van formaat, terwijl je bij andere laptops vaak halve bakstenen meekrijgt.

Voor jou activiteiten is 4gb voldoende denk ik. Je zou de upgrade kunnen overwegen als je 128gb SSD te weinig vind, dan krijg je 256gb en een extra 4gb werkgeheugen is altijd mooi meegenomen. Zorg ook dat je studenten korting krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr Ton op 07-05-2014 10:16 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk inderdaad regelmatig op de MacBook Pro van mijn vriend en dat vind ik héérlijk werken. Vind alleen deze wel vrij zwaar aanvoelen(1.57 tegenover 1.35). Maar moet hierbij zeggen dat ik nog nooit een Air echt 'getild' heb. Misschien dat ik dan een betere vergelijking kan maken. Zijn er verder noemenswaardige verschillen waarom jullie voor een Pro zijn gegaan ipv een Air?

Ik gebruik hem in principe echt alleen voor mijn studie, doe geen grafische studie of iets waarbij ik programma's voor videobewerking e.d. moet draaien. Ik kwam op internet vooral tegen dat mensen voor een 8GB gaan omdat je er dan in de toekomst geen problemen mee krijgt/ruimte tekort of dat hij trager wordt? Klopt dit? Omdat je dit natuurlijk allemaal niet later nog uit kan breiden.

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Hier kan ik mee uit de voeten! :) :)

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 21:28
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:28:
Ik werk inderdaad regelmatig op de MacBook Pro van mijn vriend en dat vind ik héérlijk werken. Vind alleen deze wel vrij zwaar aanvoelen(1.57 tegenover 1.35). Maar moet hierbij zeggen dat ik nog nooit een Air echt 'getild' heb. Misschien dat ik dan een betere vergelijking kan maken. Zijn er verder noemenswaardige verschillen waarom jullie voor een Pro zijn gegaan ipv een Air?

Ik gebruik hem in principe echt alleen voor mijn studie, doe geen grafische studie of iets waarbij ik programma's voor videobewerking e.d. moet draaien. Ik kwam op internet vooral tegen dat mensen voor een 8GB gaan omdat je er dan in de toekomst geen problemen mee krijgt/ruimte tekort of dat hij trager wordt? Klopt dit? Omdat je dit natuurlijk allemaal niet later nog uit kan breiden.

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Hier kan ik mee uit de voeten! :) :)
Alle Pro's op het goedkoopste model na hebben tegenwoordig retina schermen, en dat heeft de Air niet. Dat is wel een heel groot verschil. Verder heb ik mijn zusje twee jaar geleden de Air laten kopen omdat de Pro toen nog een stuk zwaarder en dikker was dan de Retina modellen nu, maar die reden valt nu ook weg. Ik zie eigenlijk geen reden om nog voor een Air te gaan, enkel dat een Pro iets duurder is.

Ik denk dat je in de toekomst eerder tegen de limiet van 128gb opslag aan zult lopen dan de 4gb werkgeheugen. Ik weet niet hoe lang je de laptop wilt gebruiken, ik ben zelf voor het middelste model gegaan en die MacBook gaat nu al 4,5 jaar mee. Zelf zou ik als ik toch een MBP ga kopen dan die 200 euro extra neertellen voor een upgrade naar 8gb RAM en vooral die 256GB SSD. Maar dat is iets wat je zelf even af zult moeten wegen, voor jou gebruik zul je niet snel tegen het gebrek aan werkgeheugen aanlopen. Ik heb zelf ook 4gb en heb daar geen last van.

Misschien zou je even naar een Apple dealer moeten gaan en daar eens even de 13'' Air en 13'' Retina MBP gebruiken. Even kijken naar het verschil in gewicht en in toetsenbord, misschien dat de een wat lekkerder typt, dat weet ik niet. Dan kun je voor jezelf de beste keus maken! ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Ton op 07-05-2014 16:52 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
Ik sluit me aan bij bovenstaande verhalen. Heb zelf een MBPr en deze runt alles wat ik wil ruim voldoende (student TUDelft en hobby fotograaf: programmeren, simuleren, beetje foto's bewerken).
Daarnaast gaat de accu lang mee en is hij erg duurzaam.

Je kunt ook naar een Sony Vaio S kijken (verkopen ze die nog), dat schijnen ook goede te zijn.

Als het gaat om een air of pro dan zou ik even naar de prijs kijken. Je beschrijft echt weinig spannende taken dus misschien is een Air wel genoeg. Volgens mij kost de air trouwens niet eens zo heel veel minder dan de pro als je een 256GB SSD neemt (en dat zou ik je eigenlijk wel aanraden, zeker als je nog bootcamp wilt draaien), dus dan zou ik overstappen naar de pro.
Pagina: 1