Toon posts:

2 hardeschijven die in raid staan

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt het al.

Ik heb dus 2 hardeschijven gekocht van iemand alleen die staan beide in raid stand. Nu weet ik begot niet hoe ik die eruit krijg ik heb in de bios al de sata poorten naar raid veranderd maar dan ziet die ze ook nog niet. Iemand die me misschien kan helpen???

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04

TommieW

Numa numa.

Om je te helpen hebben we wel wat meer informatie nodig...

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Klinkt als en gevalletje formatteren. Als je Windows erop probeert te installeren eerst de partities verwijderen.

Maar eens met hierboven, iets meer info zou verhelderend zijn. Wat probeer je te doen en waarom lukt dat niet? Een schijf heeft geen 'raid stand'. Hooguit een partitie indeling waar je niets mee kunt.

Verwijderd

Beste kalabas,

Welkom op GoT! :)

Echter, je topicstart is absoluut van ondermaatse kwaliteit. Hier op GoT worden topics van een paar regels bijna altijd gesloten. Een topicstart dient met zorg te worden geschreven en duidelijk je vraag of je probleem te belichten. Tevens dient in je topicstart te staan welke stappen je al reeds zelf hebt ondernomen. Je mag doorgaans alleen een topic openen als je je 'huiswerk' al reeds hebt gedaan.

Alleen omdat dit je eerste post op Tweakers.net is, zal ik je topic nu niet sluiten. Maar dan verwacht ik wel dat je met meer informatie komt die jouw probleem duidelijk omschrijft, zodat wij jou ook op een goede manier kunnen helpen. Daarnaast verwacht ik dat je in de toekomst meer aandacht zult besteden aan je posts en/of topicstarts.

Vriendelijke groet,
CiPHER

Verwijderd

Topicstarter
Aller eerst excuus voor de eerste post

Hier bij dan mijn probleem

Ik heb 2 1tb hardeschijven WD1001Fals van western digital overgenomen van iemand.
Hij zei me erbij dat ze in raid staan en ik dat eerst eraf moest halen.

Ik heb de schijf aangesloten aan me pc maar na het opstarten leest hij de schijf niet in.
Ik heb daarna op internet wat rond gelezen en kwam tot de ontdekking dat ik de schijven in de bios moet veranderen naar raid. Dus dat heb ik veranderd alleen nu start mijn pc niet meer op aangezien mijn ssd in ahci altijd staat. Ik heb toen de 1tb schijven maar weer af gekoppeld en mij ssd teruggezet in ahci.

Ik gebruik verder Windows 7, ik weet niet of het relevant is als ik hier me moederbord processor en dergelijke beschijf zowel dan hoor ik dat graag.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:06:
Aller eerst excuus voor de eerste post

Hier bij dan mijn probleem

Ik heb 2 1tb hardeschijven WD1001Fals van western digital overgenomen van iemand.

Ik heb de schijf aangesloten aan me pc maar na het opstarten leest hij de schijf niet in.
Ik heb daarna op internet wat rond gelezen en kwam tot de ontdekking dat ik de schijven in de bios moet veranderen naar raid. Dus dat heb ik veranderd alleen nu start mijn pc niet meer op aangezien mijn ssd in ahci altijd staat. Ik heb toen de 1tb schijven maar weer af gekoppeld en mij ssd teruggezet in ahci.

Ik gebruik verder Windows 7, ik weet niet of het relevant is als ik hier me moederbord processor en dergelijke beschijf zowel dan hoor ik dat graag.
Zie je in Windows de schijven compleet niet, dus ook niet in apparaatbeheer?
Anders zou - zo ver ik weet - gewoon formatteren voldoende moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hier onder mijn systeem wat ik gebruik

AMD Phenom II X4 Black Edition 965
Asus Crosshair IV Formula
videokaart: Asus HD 7970 DIRECTCU II TOP
geheugen: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
ssd samsung evo 120gb
windows 7 home premium

Verwijderd

Topicstarter
Ik hang er eens ene eraan moment kijken wat die dan doet

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Wil je ze zelf ook in raid gebruiken of als 2 losse schijven?

Zo nee, aansluiten en kijken of ze in apparaat beheer aanwezig zijn. NTFS formatteren in schijf beheer en een letter toekennen.

Oppassen dat je niet de SSD formatteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Dit snap ik allemaal probleem is met formateren enzopvoorts. Alleen ik zie ze niet eens in apparaatbeheer anders was het zo opgelost vandaar dat ik jullie hulp heb ingeschakeld misschien heeft iemand nog een idee

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Zie je de schijven in de BIOS?

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Zie je de schijven staan in Schijfbeheer als je ze aangesloten hebt?

Afbeeldingslocatie: http://kb.sandisk.com/euf/assets/images/faqs/win7-dev-mgr.gif
Afbeeldingslocatie: http://kb.sandisk.com/euf/assets/images/faqs/win7-disk-mgnt.gif

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze aangesloten en bij apparaatbeheer zie ik ze niet staan. In de bios ook even gekeken zie ik ze ook niet staan zie alleen mijn ssd en me dvd brander meer niet

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Dan moet je toch eens goed kijken of je alle snoertjes (dus stroom én data) hebt aangesloten.
Je zou op z'n minst het merk en typenummer van de schijven moeten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Normaal heb ik me ssd en 2 3 tb schijven aangesloten. Ik heb zojuist die 3 tb afgekoppeld en die 1 tb schijven op die poorten aangesloten dus dat zit allemaal goed aangezien me 3tb schijven wel gewoon werken op die sata kabels.

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gezien als ik een schijf aansluit dan ziet me pc hem en doe ik hem formateren en klaar alleen in dit geval werkt dat dus niet

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Je weet zeker dat ze ook stroom krijgen? Hoor je ze aan gaan? Komen er andere abnormale geluiden uit de schijven?

Verwijderd

Topicstarter
jup dat weet ik zeker anders zouden mijn 3tb schijven ook niet moeten werken die zitten met de kabels aangesloten waar nu deze mee zijn aangesloten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:06:
Dat klopt van geen kanten.. een controller spreekt hdd's aan als raid.. een hdd zelf staat niet in raid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen flauw idee ik kreeg deze informatie ook maar door. Alleen heb ik dus geen flauw benul wat raid is. Ik dacht gewoon ik sluit ze aan de pc doe ze formateren en klaar maar blijkbaar is dat niet het geval. Kan het niet zijn dat beide schijven kapot zijn wat me erg dubieus lijkt

• DukeBox
Lees je anders eerst even in de materie. Das wel het minste dat je kan doen voor het op GoT te plemplen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef gewoon informatie door wat ik weet dus waar moet ik me in in lezen??? Heb duidelijk gezegd dat ik deze schijven heb gekocht van iemand van tweakers. Hij zegt ze staan in raid dus dat moet je eraf halen. Blijkbaar kan dat dus niet door gewoon de schijf aan te sluiten anders had ik heus geen topic hier geopend

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je schijf niet door de BIOS herkend wordt moet je dat eerst oplossen.

- Zet alle RAID functies uit
- Zet alle AHCI functies aan
- Zet alle controllers aan
- Zet alle controller OpROM's uit

Ga in je BIOS kijken bij de poorten waar je SSD en ODD staan of je ook twee HDD's ziet staan. Zo niet, dan worden ze door je SoftRAID/FakeRAID gekaapt en kan je ze alleen in je OpROM terugzetten.

Zodra ze in je BIOS staan en bijvoorbeeld ook als boot optie in te stellen zijn pas bij Windows verder gaan.
Post voor het gemak ook maar even een plaatje van je BIOS scherm waar je SATA poorten met schijfconfiguratie in beeld zijn.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik hier een foto uploaden dan ga ik dat gelijk even doen

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik neem aan dat je ook de laatste BIOS versie draait?

Verwijderd

Topicstarter
jup ik heb de laatste bios

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:18
Maar nu weten we nog niet of die harde schijven ook daadwerkelijk iets "doen", zoals rondjes draaien, initialiseren of niks. En niet of de kabels (SATA + voeding voor je harddisken) zijn aangesloten. Daarna de rest pas. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me oor eraan gehad maar hoor verder niks, al moet ik wel zeggen dat mijn kast nog behoorlijk lawaai maakt dus kan ook daaraan liggen dat ik niks hoor. Ik heb van de bios twee foto's gemaakt ik ga dan nog even proberen wat een ander persoon hier zei als dat niet werkt mag die persoon waar ik ze van heb gekocht ze terugpakken want dan zal er wel iets heel anders mee zijn.

Verwijderd

Topicstarter
http://i62.tinypic.com/260xy7k.jpg

http://i61.tinypic.com/1zh0kjk.jpg

geen flauw idee waar ik nu heen moet om te kijken of ik ergens de schijven kan zien dus hulp is heel erg welkom

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 21:03 ]

• DukeBox
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:41:
Ik geef gewoon informatie door wat ik weet dus waar moet ik me in in lezen???
Dat is wel wat een beetje van je verwacht wordt het op GoT.
Begin eens met feitelijk te omschrijven wat je (al) gedaan hebt om uit te sluiten dat de HDD's defect zijn.

En neem anders op zijn minst eens de raid wiki door en neem dan meteen het beleid hier ook mee.

Verwijderd

Topicstarter
Als je terug leest kan je zien wat ik gedaan heb. Verder heb ik geen flauw benul wat ik moet doen daarom kom ik ook hierheen.

Maar doe maar een slotje hier op

• DukeBox
Als je geen flauw benul hebt is het misschien een idee om er iemand bij te halen die dat wel heeft ?
Dit is vrij basis waar vele handleidingen (al dan niet voorzien van video op youtube) van te vinden zijn.

Verwijderd

Hoi kalabas,

Als je zo'n instelling hebt, dan zal ik inderdaad je topic sluiten. Ik ben redelijk coulant geweest door je topic open te laten. Des te teleurstellend dat dit weinig heeft opgeleverd qua inspanningen van jouw kant.

Verder denk ik dat je goed moet nadenken of het Tweakers.net forum voor jou wel de juiste plek is. Het is namelijk zo dat op dit forum er hogere eisen gesteld worden aan bijdragen en het openen van topics. Dit om te voorkomen dat de echte kenners overladen worden door helpdesk-requests, en derhalve afhaken. Als je onze hulp wilt, dien je zelf ook te laten zien dat je er moeite in steekt en alle informatie netjes aanbiedt, en daarnaast ook dankbaar bent voor de ontvangen hulp.

Andere fora zijn minder streng, maar hebben mogelijk ook niet zo'n hoge concentratie van uiterst kundige en vaak professioneel actieve gebruikers. Dat is de trade-off die je krijgt. Maar als je kiest voor Tweakers.net, betekent dit ook dat je akkoord gaat met de manier van posten die wij hier verwachten.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.