In een zelfgemaakt CMS'je check ik of iemand mag inloggen door te kijken of zijn combinatie username en wachtwoord in de database voorkomt. Zo ja, dan maak ik daar een sessie van:
$_SESSION['user_id'] = $row['user_id'];
In deze sessie zit dus het unieke ID van de betreffende user.
In hetzelfde record staat ook nog vermeld of deze persoon beheerder is (ja/nee). Omdat ik niet elke keer een query wil doen of de betreffende ingelogde user misschien ook een beheerder is, heb ik meteen ook de volgende sessie aangemaakt:
$_SESSION['user_beheerder'] = $row['beheerder'];
In deze sessie zit dus alleen of de user een beheerder is JA of NEE.
Aan de hand van of iemand die is ingelogd een beheerder is, laat ik wat meer opties zien in het menu en laat ik hem meer in de database stoppen. Ik vroeg me af of dit een juiste manier is. Het werkt wel lekker makkelijk, voor zover ik kan zien. Of zie ik nu misschien toch wat (qua veiligheid) over het hoofd hiermee?
$_SESSION['user_id'] = $row['user_id'];
In deze sessie zit dus het unieke ID van de betreffende user.
In hetzelfde record staat ook nog vermeld of deze persoon beheerder is (ja/nee). Omdat ik niet elke keer een query wil doen of de betreffende ingelogde user misschien ook een beheerder is, heb ik meteen ook de volgende sessie aangemaakt:
$_SESSION['user_beheerder'] = $row['beheerder'];
In deze sessie zit dus alleen of de user een beheerder is JA of NEE.
Aan de hand van of iemand die is ingelogd een beheerder is, laat ik wat meer opties zien in het menu en laat ik hem meer in de database stoppen. Ik vroeg me af of dit een juiste manier is. Het werkt wel lekker makkelijk, voor zover ik kan zien. Of zie ik nu misschien toch wat (qua veiligheid) over het hoofd hiermee?