Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kop: Belg moet mogelijk 60.000 euro schadevergoeding betalen

Pagina: 1
Acties:

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

Topicstarter
Belg moet mogelijk 60.000 euro schadevergoeding betalen voor downloaden - update
Na de update lijkt het mij wenselijk als de kop wordt aangepast. Het blijkt nu niet naar aanleiding van downloaden te zijn, maar naar aanleiding van verspreiden. Op deze manier is het momenteel een behoorlijk misleidende kop wat mij betreft.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De schadevergoeding is wel degelijk voor de bestanden die hij gedownload heeft, hij is alleen aangepakt omdat hij ook verspreider is.

Verwijderd

In jullie eigen link (http://datanews.knack.be/...article-4000614957951.htm) staat heel duidelijk dat de aanklacht tegen de beheerders en uploaders van de site is. En dat alleen het verspreiden, en niet de downloads zijn aangeklaagt.
Volgens Het Laatste Nieuws sloten vier oprichters van Belgian-Scene nog voor de zaak voorkwam een deal waarbij ze 10.000 euro tot 25.000 euro betaalden aan de BAF.Twee andere beklaagden gingen daar niet op in.

Die twee riskeren nu een veel hogere geldsom te moeten betalen omdat de zaak effectief voor de rechtbank komt. Maar het gaat [...] niet om personen die enkel bestanden hadden gedownload
“We hebben klacht neergelegd tegen de beheerders, oprichters en uploaders van de fora zoals dat altijd het geval is,” zegt hij aan Data News. Ondanks het feit dat er duizenden gebruikers zijn gevonden, richten de klachten zich enkel op mensen die zelf materiaal hebben verspreid. “We dienen nooit klacht in tegen downloaders. Alleen tegen mensen die het materiaal mee verspreiden”, aldus Maeterlinck.

Update 15 uur:
Baf heeft klacht neergelegd tegen de beheerders van de website. Door het onderzoek zijn ook anderen, waaronder de uploaders, voor de rechtbank moeten verschijnen.
Het gaat duidelijk over uploads en niet over downloads.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 10:43 ]

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:28
Als het om de uploads gaat, dan slaat dat ander bedrag voor het branden op een dvd (60 euro) nergens op.

Zoals ik het lees spelen er 2 dingen:
- BAF gaat niet achter mensen aan die alleen downloaden
- Maar...als ze achter je aangaan, dan wordt de boetehoogte wel bepaald aan het aantal films, nummers en games die gedownload zijn (met dus ook nog het onderscheid of het op HDD of DVD staat), tenminste volgens deze link

De kop is dus wel ietsjes misleidend. Hij moet dat precieze bedrag (rond de 60000) wel betalen voor het downloaden (en branden), dus op zich klopt die kop volgens mij wel. Maar dat downloaden is niet de reden waarom ze hem in het vizier hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door sewer op 08-05-2014 15:09 ]