Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(opnieuw) starten met programmeren

Pagina: 1
Acties:

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 18:29
ongeveer 14 jaar geleden heb ik een visual basic opleiding gehad en in die periode ook regelmatig uit interesse met Delphi en Java bezig geweest, daarna door omstandigheden (andere baan etc) er nooit meer iets mee gedaan.
Nu zit ik in een commerciele baan, maar het blijft toech kriebelen om weer terug te gaan richting de ontwikkel kant.

Ik weet dat het wat laat is gezien mijn leeftijd, echter het is iets wat steeds terugkomt en ik ben op een punt aangekomen om er nu serieus iets mee te gaan doen.

Ik heb me al enige tijd georienteerd op welke taal ik op zal gaan pakken en ben uitgekomen op .net / C# dit omdat er brood op de plank moet komen en ook al zal ik onderaan beginnen, de kans op een baan is daarmee redelijk.

Ik ben nu op zoek naar een manier om mezelf te certificeren, ervaring op te doen, mezelf te leren. Hebben jullie hier tips voor? een 15daagse training van € 5000+ zit er voor mij helaas financieel gezien niet in.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:35
Volgens mij staan er honderd van deze vergelijkbare vragen op tweakers. Heb je daar al even doorheen gekeken?
Daarnaast betwijfel ik of je zo snel over kunt stappen als je geen achterliggende opleiding hebt. Je zegt dat je aan .net/C# denkt omdat er "brood op de plank moet komen".
Betekent dit dat je binnen no-time je baan wilt maken van het programmeren? Ik zou namelijk lekker je oude baan nog vasthouden (zo lang als nodig) en je vrije uren weer een beetje programmeren.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zoeken naar "beginnen met programmeren" geeft maar liefst 900 topics met vrijwel dezelfde vraag. Heb je daar al eens naar gekeken?

Certificaten regelen gaat je trouwens zo ongeveer per definitie geld kosten. Je kan dan in proberen te zetten op het vinden van een baan zonder diploma (niet onmogelijk, naast mezelf ken ik genoeg mensen die dat gedaan hebben) óf je moet toch in een opleiding of cursus investeren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 22:59

Jasperlamers

Carpe Diem!

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• janus_freggel
UIteraard hou ik mijn huidige baan gewoon aan zolang ik bezig ben mezelf op te leiden en zal dit in mijn vrije uren moeten gaan doen.

Dat een certificaat geld gaat kosten is ook prima, maar je zou direct richting een examen kunnen zonder eerst een cursus van een paar 1000 te doen maar jezelf zoveel mogelijk aan te leren, dat is meer waar ik naar op zoek ben.

Ik ben me ook wel bewust dat ik deze overstap niet binnen een paar maanden ga realiseren en trek er dan ook zeker 1 tot 2 jaar voor uit. Maar ik moet natuurlijk ergens beginnen.
Eventueel wat prive projectjes doen (in een ver verleden ook wel eens databases gebouwd als prive projectjes voor bekenden en onbekenden om zo ervaring op te doen)

Ik zoek dus een startpunt waar ik mijn planning mee kan starten voor de komende 1-2 jaar.

• pxRoberto
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-02-2023
Je kan voor een certificaat een boek kopen en het examen doen voor een paar honderd euro. Mogelijk dat een mede tweaker hier nog wel een 2e hands boek in de aanbieding heeft ook.

Bijv. http://www.microsoft.com/learning/en-us/exam-70-483.aspx

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb ooit bij een SAP toko gewerkt en die gaven mensen met relevante achtergronden die nog nooit een regel geprogrammeerd hadden gewoon een cursusje en daar gingen ze dan voor 125 euro per uur. Nou is SAP ook geen echte programmeertaal maar er is zeker ruimte en interesse voor mensen met een zeer sterke domeinkennis. Wellicht is het interessant om het hier te vermelden dan kunnen we daar gerichter in meedenken.

Wat belangrijk is is dat je een soort van motivatie of hands on mentaliteit toont aan potentiële werkgevers. Misschien is het daarom beter om een projectje te beginnen wat je gewoon helemaal zelf bouwt en wat leuk is om er bij te doen. Iets ondernemends voor je portofolio.

iOS developer

• janus_freggel
Mijn achtergrond is lang geleden als Netwerkbeheerder gestart (Novell 4.11 CNE) daarna gestart met Databases (Access 2000 tijd) en vervolgens door gegaan naar Visual basic.
Daarna door omstandigheden en marktwerking eigenlijk alleen nog maar (afgelopen 10 jaar) werkzaam geweest in een commerciële functie in het informatiebeveiligingsdomein, wel heel veel commerciële skills opgedaan daar en een breed inzicht in informatiebeveiliging.

Als hobby enkele websites gebouwd en met diverse webshop projectjes bezig geweest. Maar nu toe aan een volgende stap en toch terug richting ontwikkeling.

Inmiddels begonnen met head first programming, erg leuk en herkenbaar en ik vlieg er doorheen :)
Ik heb besloten hierna Head First Object-Oriented Analysis And Design door te werken om met deze twee boeken een basis aan te leggen.
Vervolgens is het idee om Head first C# door te werken.

Daarna (over een maand of wat ;-) ) inderdaad ook eens naar die MS trainingen/certificeringen kijken, papiertje wordt toch vaak wel op prijs gesteld.

Zoals je kan zien is het bij mij dus echt een om/bijscholingstraject wat ik vooral in mijn eigen tijd zal gaan doen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:12

Haan

dotnetter

Er zijn ook bepaalde detacheerclubs die je aannemen als je geen relevante opleiding (informatica-achtig dus) gevolgd hebt. Als je wel een opleiding hebt op minimaal HBO en in een assessment kan aantonen dat je genoeg aanleg hebt, kan zo'n club je eerst klaarstomen en daarna detacheren. Ik heb een aantal van dat soort mensen bij mij op de werkvloer rondlopen en die functioneren prima.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 00:55
Tijdens mijn MBO studie was C# de rode draad in de opleiding, eigenlijk was alle stof redelijk makkelijk terug te vinden op youtube. Nu ben ik bezig met HBO, daar merk je dat je toch eerder neigt naar boeken.

Gewoon dingen bouwen! Googlen/youtube op tutorials en gewoon beginnen, een applicatie maken met een doel is vaak een stuk makkelijker. Daarnaast een boek lezen die de opgedane kennis glad strijkt en zo kan je vrij snel groeien.

Een baan krijgen lijkt me best lastig zonder papiertjes, dus daar zal je waarschijnlijk wel naartoe willen. Het ligt er een beetje aan hoeveel haast dit heeft, persoonlijk zou ik gewoon eerst flink wat aanklooien en een aantal boeken lezen voor je je bezig houdt met certificeringen, maar ik weet niet of daar dus tijd voor is.

C# is wel een goede keuze om (opnieuw) mee te beginnen. :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Haan schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:04:
Er zijn ook bepaalde detacheerclubs die je aannemen als je geen relevante opleiding (informatica-achtig dus) gevolgd hebt. Als je wel een opleiding hebt op minimaal HBO en in een assessment kan aantonen dat je genoeg aanleg hebt, kan zo'n club je eerst klaarstomen en daarna detacheren. Ik heb een aantal van dat soort mensen bij mij op de werkvloer rondlopen en die functioneren prima.
Inderdaad, je kunt zonder al te veel ervaring prima een baan vinden en daar verder leren. Zo ken ik ook een werktuigbouwkundige die na zelf de basisbeginselen geleerd te hebben eenvoudig een baan vond als iOS / Android developer. Het is in de huidige arbeidsmarkt m.i. absoluut niet nodig om zelf te investeren in een cursus of een diploma.

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Wat je nodig hebt is een beetje een goede basis in projectbeheer en architectuur, vaak rammelt met name op het laatste punt het een beetje bij self-made programmeurs aangezien een programma gewoon werkt of zelfs best netjes geprogrammeerd kan zijn zonder dat er bijvoorbeeld aan testbaarheid gedacht is. Overigens bedoel ik met projectbeheer niet alleen de nummertjes die je baas graag ziet maar ook de bredere zin van programmeren zoals QA builds genereren met een build server en geautomatiseerd pushen naar test/productie, kwaliteitsbewaking, de hele reut. Programmeren dat kun je gewoon want dat is gewoon een bepaald soort inzicht wat bepaalde mensen en ik ga er van uit dat dat gewoon aanwezig is, het zijn de andere dingen die je echt moet leren omdat ze soms wat minder intuitief zijn of niet nodig zijn als je alleen kleine projectjes voor jezelf of klanten doet.

[ Voor 22% gewijzigd door BikkelZ op 08-05-2014 15:18 ]

iOS developer

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ben je bereid dagelijks naar Eindhoven te forenzen voor minimaal 6 maanden? Anders weet ik wel een .Net plekje wat klinkt alsof dat goed kan matchen.
Stuur maar een DM als je interesse hebt.

Je hebt al een baan, excuus overheen gelezen

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 08-05-2014 15:24 ]

• janus_freggel
Een baan zonder ervaring is wat lastig, omdat ik dan als starter instroom na iets wat ik de afgelopen 15 jaar heb opgebouwd. En natuurlijk ook mijn financiele verplichtingen daarbij.
Echter inleveren in het begin moet ik toch en dat is op zich wel te realiseren, het moet alleen niet te gek worden ;)

Projectbeheer, ik heb wel mijn prince2 certificering, maar nou weet ik niet of ik daar ook wat aan heb in een rol als ontwikkelaar/programmeur?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik denk dat je niet moet zeggen dat je achteruit gaat in salaris voordat je eens een rondje sollicitaties gedaan hebt. Ik denk dat je daar te moeilijk over denkt. Je moet uit zien te zoeken wat voor bedrijven nu al gebruik van je zouden kunnen maken van je omdat jij nu al kennis hebt die zij nodig hebben binnen die functie en een duidelijke aanleg hebt voor programmeren.
janus_freggel schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:40:

Projectbeheer, ik heb wel mijn prince2 certificering, maar nou weet ik niet of ik daar ook wat aan heb in een rol als ontwikkelaar/programmeur?
Ja hoor, maar is wel heel erg management heavy. Voor je het weet ben je weer niet meer aan het programmeren :P

iOS developer

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

janus_freggel schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:40:
Een baan zonder ervaring is wat lastig, omdat ik dan als starter instroom na iets wat ik de afgelopen 15 jaar heb opgebouwd. En natuurlijk ook mijn financiele verplichtingen daarbij.
Echter inleveren in het begin moet ik toch en dat is op zich wel te realiseren, het moet alleen niet te gek worden ;)

Ach, prince2. leuk op papier. Persoonlijk zou ik meer naar scrum gaan kijken dan ;) Zie het maar gewoon als klein pluspuntje dat ervaring hebt met projectmanagement.
Verder heb ik niet alles helemaal perfect gelezen, maar even kort gezegd ben je duur. Je bent dan een junior van 36 (?) jaar, met een best ruim C.V. echter geen functionele ervaring in programmeren. Dit is aan de ene kant wel leuk, echter als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor iemand van ~25+ gaan met ~5 jaar ervaring in dit vakgebied.
Goed, het geluk is er dat je er veel vraag naar programmeurs is dus je zal wel aan de bak komen mits je gewoon niet hoog in zet. Het beste is als je een wat groter bedrijf kan vinden waar de ruimte/geld/tijd is om te leren. Boekjes zijn leuk, cursus ook, maar uiteindelijk leer je alles door te doen. Daarom raad ik je ook absoluut niet aan om een cursus te doen, of om een certificaat te behalen.

Rule of thumb is dat ervaring ongeveer 10x zwaarder telt dan een papiertje. Zo zit ik ook op een functie van hbo/uni niveau met allerlei voorwaarden, terwijl ik alleen mbo heb gedaan :)

Dus in kort, wat ik zou doen;

- Bedrijf/organisatie zoeken waarbij je voor ongeveer 2 jaar lekker en leuk kan leren, echter met aardig inleveren op je salaris.
- Het niveau moet laag zijn, in zekere zin een uitdaging maar niet te veel. Je wilt als het ware tijd over hebben om zelfstandig verder te kunnen leren
- Die 2 jaar lang, thuis beginnen met allerlei projecten. Focus in eerste instantie volledig op je huidig werk, maar studeer thuis verder op de stof waar je op je werk mee bezig bent. Je kunt werk op 2 manieren doen, de easy "it is done" manier en het echt goed doen waarbij je alle ins en outs snapt.
- Na zo'n 2 jaar, eens rustig verder zoeken naar een betere baan die ook een zwaardere uitdaging is, om als het ware nog beter te worden.

In elk geval zou ik wel uit mijn hoofd laten om te denken dat je a; goed gaat verdienen per direct en b; direct je droom baan hebt. Zie de eerste 2 jaar gewoon als een verkapte stage ;)
Pagina: 1