HELP: Asus CUSL2 met Windows 2000 onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 23:57

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik zit hiero met een raar probleem..
Ik zal eerst even mijn systeem opsommen:

Hardware:

Asus CUSL2 ( met video en sound onboard beiden gedisabled )
Pentium III 800 ( 8 x 100 )
*256 Mb geheugen
*Creative Geforce DDR 32 Meg
*SoundBlaster Live
Netwerkkaartje
*Adaptec 2910 Met Plex 40x en 4 x writer
*IBM 30 GB 5400 RPM ( hangt aan ATA100 controller )

Alles met een * kwam uit een ander stabiel systeem.

Drivers:

Ik heb Windows 2000(SP2) er net op gegooid. Intel INF drivers geinstalled laatste versie voor i815, verschillende Nvidia drivers geoprobeerd, en drivers voor Sblive 3.0

Probleem

Als ik een tijdje onder windows 2000 ( met SP2 ) zit te kloten komt het op een gegeven moment voor dat ik geen enkel Icoon op mijn desktop kan aanklikken. 2 keer klikken op een icoon op desktop heeft geen effect.. Ik moet het systeem herstarten en dan is het weg.. maar na een tijdje komt het weer even hardnekkig terug.

Ik heb al diverse Windows 2000 installs er op gegooid.. maar het wil niet weggaan..

Iemand een verklaring voor dit probleem ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Ainnir
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb eerst ook een CUSL2 gehad, een van de eerste, met win2k. Ik kreeg het met geen mogelijkheid stabiel, en had idd ook dat vage icoontjesprobleem.
Onder 98 liep het perfect, maar win2k wou gewoon niet, niet met sp1, niet de UK of NL, Pro of server, het wou allemaal niet.
Bios flash, nieuwe drivers, het hielp allemaal niet. Heb nu weer (uit wanhoop) een P3B-F erin gezet (met nieuwe proc, oude was gemold door CUSL2!!).. en dit loopt wel okee.
Ook had het bordje nog aardig wat bugs: de pc schakelde zichzelf automatisch aan op de meest vreemde momenten, en gaf constant voeding aan muis en toetsenbord.. vloog spontaan in hibernation modus.. kortom een-en-al bug.
Wat ik gehoord heb van anderen is dat het bordje gewoon niet stabiel is te krijgen onder win2k (chipset??)..
Je zou misschien je bios kunnen flashen (er is nu een nieuwere bios uit dan toen).. in ieder geval succes!

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-07 20:34
Waarschijnlijk delen de geluidskaart en de netwerkkaart een irq.
Zet de geluidskaart in slot 2. Meestal heeft dat slot een eigen irq dat niet gedeeld wordt met een ander slot of probeer de kaart in een ander slot.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ok spookie
ik heb:
cusl2
p3 800@960 (8x120)
cusl2
256 mb ram
sblive
adaptec scsi kaart 29160n
3com netwerkkaart
plextor scsi cdrom 40x
quantum scsi hd 18,2 gb ultra 160
plextor scsi brander 12x4x32x

na het verwijderen van de asus drivers van mijn 32md asus geforce256 kaart en het installeren van de nieuwe nvidia 12.41 drivers ging het helemaal fout !!!
iedere keer als ik de windows verkenner probeerde te openen dan hing mijn pc en moest ik de pc opnieuw opstarten.
probeer eens gewoon de asus drivers te installeren. we hebben redelijk dezelfde invloedbare hardware dus ik zou het eens op een gokje wagen met de asus drivers
Suc6

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 09 juni 2001 23:36 schreef SnK het volgende:
Ik heb eerst ook een CUSL2 gehad, een van de eerste, met win2k. Ik kreeg het met geen mogelijkheid stabiel, en had idd ook dat vage icoontjesprobleem.
Onder 98 liep het perfect, maar win2k wou gewoon niet, niet met sp1, niet de UK of NL, Pro of server, het wou allemaal niet.
Bios flash, nieuwe drivers, het hielp allemaal niet. Heb nu weer (uit wanhoop) een P3B-F erin gezet (met nieuwe proc, oude was gemold door CUSL2!!).. en dit loopt wel okee.
Ook had het bordje nog aardig wat bugs: de pc schakelde zichzelf automatisch aan op de meest vreemde momenten, en gaf constant voeding aan muis en toetsenbord.. vloog spontaan in hibernation modus.. kortom een-en-al bug.
Wat ik gehoord heb van anderen is dat het bordje gewoon niet stabiel is te krijgen onder win2k (chipset??)..
Je zou misschien je bios kunnen flashen (er is nu een nieuwere bios uit dan toen).. in ieder geval succes!
Klopt ja, dat de Pc op de meest vreemde momenten zichzelf automatisch aanschakelt.

Is bij mij nu ook al 5x gebeurd, ik dacht dat het aan het toetsenbord lag, ik schakel namelijk mijn Pc aan via de spatiebalk. (Pc staat op een andere kamer) >:)

Verwijderd

(Voor mensen met Scsi Hdd's beginnen met scsi card en video card)

Probeer eens een kale pc, dus alleen met videokaart. Dus geen nic, geluidskaart of scsi kaart. cd-rom's, hdd's en floppy maakt niets uit dat kun je laten hangen.
Test of hij dan wel stabiel draait. NIET meteen sp1+sp2 erop douwen. Test hem eerst zonder sp. Als ie dan stabiel is douw je je nic erin. Zorg dat deze een eigen irq heeft!.
Test hem verder, Als je problemen tegenkomt douw sp1 erop. Testen. Als je nog problemen tegen komt prop er sp2 bij. (als je geen problemen met nic hebt geen sp erop douwen!) Douw dan je soundcard erbij en testen maar weer. In het boekje staat een tabel welke irq's gedeeld zijn. Eventueel kun je usb of com2 uitzetten heb je weer een irq erbij.

Dat probleem met automatisch opstarten ken ik ook. Meestal ligt het aan "Wake On Lan" of aan "Wake On Ring" of aan "Automatic Powerup By keyboard/mouse" (((((----- heb je geen huisdieren die over het keyboard heen rennen?? Dat was bij een klant hihi.

Dus kijk maar even.

Narfhimself

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 08:04
hmm, intel pc's hadden toch nooit problemen>:)

En dan toch vooral de chipsets die door intel zelf gemaakt worden waren toch superstabiel..?:+

ach grapje..:P

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 21:54 schreef Erhnam het volgende:
Ik zit hiero met een raar probleem..
Ik zal eerst even mijn systeem opsommen:

Hardware:

Asus CUSL2 ( met video en sound onboard beiden gedisabled )
Pentium III 800 ( 8 x 100 )
*256 Mb geheugen
*Creative Geforce DDR 32 Meg
*SoundBlaster Live
Netwerkkaartje
*Adaptec 2910 Met Plex 40x en 4 x writer
*IBM 30 GB 5400 RPM ( hangt aan ATA100 controller )

Alles met een * kwam uit een ander stabiel systeem.

Drivers:

Ik heb Windows 2000(SP2) er net op gegooid. Intel INF drivers geinstalled laatste versie voor i815, verschillende Nvidia drivers geoprobeerd, en drivers voor Sblive 3.0

Probleem

Als ik een tijdje onder windows 2000 ( met SP2 ) zit te kloten komt het op een gegeven moment voor dat ik geen enkel Icoon op mijn desktop kan aanklikken. 2 keer klikken op een icoon op desktop heeft geen effect.. Ik moet het systeem herstarten en dan is het weg.. maar na een tijdje komt het weer even hardnekkig terug.

Ik heb al diverse Windows 2000 installs er op gegooid.. maar het wil niet weggaan..

Iemand een verklaring voor dit probleem ?
Ik vind dit een beetje vreemd verhaal, want bij ons op de zaak draaien er meer als tien met een Asus CUSL2 en Win2K Prof (1x Win2k Server) en draait echt perfect, geen enkel probleem.

Maar let wel op dat je SP2 niet installeerd.
Dat heb ik ook op 3 van de machines gedaan, en op de w2k server had ik geen last, de ander was een prof. die ging zichzelf na 5 minuutjes automatisch rebooten terwijl hij daarvoor perfect draaide. En heb ik Sp2 dus weer geuninstalled wat het probleem gelijk verhielp.
Beter is het dus om alles eerst uit te proberen met SP1!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ik heb net even een Beta van Windows XP op dit systeem gezet.. ( 2486 ) Ik hoop dat ie nu wel stabiel blijft draaien.. Zo niet dan moet het echt aan de hardware liggen.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Misschien dat je netwerkkaart niet lekekr wil lopen met gesharde irq's, zou ik proberen om van je acpi computer een standaard computer te maken, en via de bios zelf alle irq's toewijzen. Misschien dat dat voor jou helpt?

Zelf ben ik wel tevreden over dit bordje, lekker stabiel, en je ken ver overklokken :)))), alleen gaat mijn scsi kaart trippen als ik em te hoog zet, dus nu maar op een mooi getalletje geklokt :)

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Zeer vreemd.. Ik dacht eerst dat het aan het geheugen kon liggen maar onder de laatste beta van Windows XP draait ie wel gewoon normaal ( upgrade over Windows 2000SP2 heen )

Pagina: 1