Ter vervanging van m'n huidige HTPC wil ik een m-iTX systeem bouwen.
[APU]
Qua APU twijfel ik eigenlijk nog het meest. Ik wil een redelijke CPU en ook een soort van redelijke GPU. De A6 is al wat ouder en de Kaveri A10 ligt dan meer voor de hand maar de build wordt dan gelijk een heel stuk duurder en ik wil toch rond 300 euro zitten. Daarnaast gebruikt de A10 een stuk meer stroom en is wellicht overkill voor mijn wensen. Evt. sta ik ook open voor Intel en bijbehorend mobo.
Qua video is 4K overigens geen eis.
[MOBO]
Ik heb gekozen voor FN2+ zodat ik in de toekomst evt. makkelijk bijv. een A10 7850K erop kan prikken. Misschien toch goedkoper (FN2) gaan? Of een ander FN2+ board?
[SSD]
Qua grootte wil ik denk wel rond de 120GB zitten. pricewatch: Adata Premier Pro SP900 128GB is evt. ook een optie, klein beetje duurder maar wel 8GB meer. Een extra dataschijf acht ik overigens niet nodig.
[KAST]
Qua kast sta ik eigenlijk open voor veel suggesties. Deze moet iig zo klein mogelijk zijn en het liefst er een beetje goed uitzien.
[RAM]
Ik heb iets sneller geheugen gekozen zodat ik later evt. makkelijker kan overclocken.
Een optische drive heb ik buiten beschouwing gelaten omdat ik daar m'n weg wel in vind (evt. slimline liever niet, maar kan wel). Ik sta open voor alle suggesties en waar mogelijk is goedkoper natuurlijk beter
, alvast bedankt voor het meedenken.
- Het systeem zal voornamelijk worden gebruikt als HTPC, voor tooltjes en af en toe een simpel spelletje. Het initiële uitgangspunt is: het moet een volwaardig x86/64 systeem zijn met daarop HTPC software (dus geen uitgekleed O.S.).
- Het OS dat ik wil gaan draaien is Ubuntu (Linux is een harde eis voor deze setup) waarbij XBMC het mediagedeelte voor z'n rekening neemt. Evt. wil ik in de nabije toekomst SteamOS proberen.
- Qua hardware heb ik de volgende eisen: APU (het liefst geen losse grafische kaart), mobo onboard WiFi/Bluetooth en kleine SSD.
- De kast die ik wil gaan gebruiken moet zo klein mogelijk zijn. Op zich zou een mooie Gigabyte barebone of een Intel NUC best een optie zijn, ware het niet de ik eigenlijk gewoon een eigen build wil maken (deels vanwege de keuzevrijheid maar nog belangrijker, omdat ik dat leuk vind).
- Bij voorkeur moet de build zo stil mogelijk zijn en waar mogelijk redelijk zuinig. Ik zeg redelijk zuinig omdat er best een krachtige APU in mag zitten. Een evt. fan op de CPU en/of PSU vind ik niet zo'n ramp (liefst niet natuurlijk
).
- Budget: +- 300 euro.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A6-6400K Black Edition | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | € 81,49 | € 81,49 |
| 1 | Antec ISK 310-150 | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Flirc Media Center Companion | € 26,95 | € 26,95 |
| 1 | Mushkin Blackline Frostbyte 992015 | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 56,87 | € 56,87 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 328,21 | |
[APU]
Qua APU twijfel ik eigenlijk nog het meest. Ik wil een redelijke CPU en ook een soort van redelijke GPU. De A6 is al wat ouder en de Kaveri A10 ligt dan meer voor de hand maar de build wordt dan gelijk een heel stuk duurder en ik wil toch rond 300 euro zitten. Daarnaast gebruikt de A10 een stuk meer stroom en is wellicht overkill voor mijn wensen. Evt. sta ik ook open voor Intel en bijbehorend mobo.
Qua video is 4K overigens geen eis.
[MOBO]
Ik heb gekozen voor FN2+ zodat ik in de toekomst evt. makkelijk bijv. een A10 7850K erop kan prikken. Misschien toch goedkoper (FN2) gaan? Of een ander FN2+ board?
[SSD]
Qua grootte wil ik denk wel rond de 120GB zitten. pricewatch: Adata Premier Pro SP900 128GB is evt. ook een optie, klein beetje duurder maar wel 8GB meer. Een extra dataschijf acht ik overigens niet nodig.
[KAST]
Qua kast sta ik eigenlijk open voor veel suggesties. Deze moet iig zo klein mogelijk zijn en het liefst er een beetje goed uitzien.
[RAM]
Ik heb iets sneller geheugen gekozen zodat ik later evt. makkelijker kan overclocken.
Een optische drive heb ik buiten beschouwing gelaten omdat ik daar m'n weg wel in vind (evt. slimline liever niet, maar kan wel). Ik sta open voor alle suggesties en waar mogelijk is goedkoper natuurlijk beter
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠