Debian, Ubuntu, Mint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
in hoeverre is dit topic inmiddels nog afwijkend van het grote welk OS topic?

Het heeft in ieder geval weinig meer te maken met de overstap van XP. Omdat het ook niet echt geschikt is voor het Grote Welk OS-topic maar een nieuw topic.

[ Voor 52% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-05-2014 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op het ogenblik niet echt veel omdat er voornamelijk Ubuntu en Mint wordt besproken, maar *BSD en andere distro's zoals Fedora en Arch horen in Welk OS. Er zou een betere scheiding moeten zijn om alleen Ubuntu hier te bespreken, welk OS je moet gebruiken in het betreffende topic en problemen allemaal los buiten de grote twee. Maakt het voor anderen ook makkelijker om te zoeken naar een oplossing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Als je graag wilt proberen je Ubuntusysteem meer op Mint te laten lijken; daar hoef je, denk ik, niet opnieuw voor te installeren. De omgeving(en) die Mint biedt kan je ook op Ubuntu wel installeren. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik moet mijn bericht van gister herzien, ik was in de veronderstelling dat dit het Grote Ubuntu topic was. Dit topic heeft ondanks de vele Ubuntu en Mint vermeldingen zeker bestaansrecht.

Ik zat er eerder aan te denken om de Debian Testing installatie van m'n vorige buren om te bouwen naar Mint, maar nadat ik 't even in een VM heb getest in een Live sessie en even snel een Debian Testing installatie had omgezet, vond ik het niet echt waarde toevoegen. Vooral de live omgeving is erg saai en IMO veel en veel te grijs. Het lijkt wel het Windows Klassiek thema :r. Plus dat ik laatst een blogposting zag van een van de maintainers met daarin dat Xfce niet meer als installer wordt gemaakt (omdat het maar 4% van de gebruikers is). Dat maakt mij enige zorgen over de integratie met Xfce zelf door de Mint devs (als die er al was).
Eigenlijk is de enige reden waarom ik dacht aan Mint voor ze, is een werkende update manager die ik niet uit Wheezy moet halen en niet wekelijks ~100 package updates. Voornamelijk een updater, desnoods automatisch, is nou niet echt aanwezig in Debian met Xfce, tenzij je de boel via cron laat lopen.

Gnome3 is voor ze al helemaal niets, komende vanaf XP. KDE zou nog kunnen, maar omdat ik het zelf niet gebruik kan ik er ook geen directe ondersteuning van afstand geven (nu woon ik in de buurt, dus even langslopen kan altijd nog). Hmm, de keuzes en problemen die daar bij komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
@Hero of Time:

Wat betreft de automatische updates, ben je bekend met unattended-upgrades?

Dat is een package waarmee je een aantal opties aan apt toevoegd waardoor ie op basis van cron updates installeert uit de door jou aangegeven repositories. Als je wilt kun je 'm ook instellen om een mailtje te sturen als hij updates heeft gedaan.

Heel handig i.c.m. apticron, zie onder voor 2 voorbeeld mails:

Unattended-upgrades log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Unattended upgrade returned: True

Packages that are upgraded:
 dpkg dpkg-dev libdpkg-perl libmms0 

Package installation log:
Reading changelogs...
(Reading database ... 131077 files and directories currently installed.)
Preparing to replace dpkg 1.16.12 (using .../dpkg_1.16.13_amd64.deb) ...
Unpacking replacement dpkg ...
Processing triggers for man-db ...
Setting up dpkg (1.16.13) ...
(Reading database ... 131077 files and directories currently installed.)
Preparing to replace libmms0:amd64 0.6.2-3 (using .../libmms0_0.6.2-3+deb7u1_amd64.deb) ...
Unpacking replacement libmms0:amd64 ...
Preparing to replace dpkg-dev 1.16.12 (using .../dpkg-dev_1.16.13_all.deb) ...
Unpacking replacement dpkg-dev ...
Preparing to replace libdpkg-perl 1.16.12 (using .../libdpkg-perl_1.16.13_all.deb) ...
Unpacking replacement libdpkg-perl ...
Processing triggers for man-db ...
Setting up libmms0:amd64 (0.6.2-3+deb7u1) ...
Setting up libdpkg-perl (1.16.13) ...
Setting up dpkg-dev (1.16.13) ...

Unattended-upgrades log:
Initial blacklisted packages: 
Starting unattended upgrades script
Allowed origins are: ['origin�bian,archive=stable,label�bian-Security']
Packages that are upgraded: dpkg dpkg-dev libdpkg-perl libmms0
Writing dpkg log to '/var/log/unattended-upgrades/unattended-upgrades-dpkg_2014-04-29_07:48:06.191670.log'
All upgrades installed

Apticron Log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
apticron report [Tue, 29 Apr 2014 12:23:04 +0000]
========================================================================

apticron has detected that some packages need upgrading on:

ganele 
    [ 192.168.178.45 2001:980:64c2:1:ac26:27ff:fee1:18eb 192.168.178.45 ]
    [ 2001:980:64c2:1:ac26:27ff:fee1:18eb ]

The following packages are currently pending an upgrade:

base-files 7.1wheezy5
    gir1.2-soup-2.4 2.38.1-3
    gstreamer0.10-plugins-bad 0.10.23-7.1+deb7u1
    libgstreamer-plugins-bad0.10-0 0.10.23-7.1+deb7u1
    liblcms2-2 2.2+git20110628-2.2+deb7u1
    libquvi-scripts 0.4.21-1~deb7u1
    libsmbclient 2:3.6.6-6+deb7u3
    libsoup-gnome2.4-1 2.38.1-3
    libsoup2.4-1 2.38.1-3
    libwbclient0 2:3.6.6-6+deb7u3
    libxml2 2.8.0+dfsg1-7+nmu3
    linux-libc-dev 3.2.57-3
    python-libxml2 2.8.0+dfsg1-7+nmu3
    samba-common 2:3.6.6-6+deb7u3
    samba-common-bin 2:3.6.6-6+deb7u3
    smbclient 2:3.6.6-6+deb7u3
    tzdata 2014a-0wheezy1
    tzdata-java 2014a-0wheezy1

Package Details:

Reading changelogs...
Voor het gemak even weggelaten

You can perform the upgrade by issuing the command:

apt-get dist-upgrade

as root on ganele

--
apticron

En wellicht GNOME3 fallback mode? Ik ben zelf begonnen met Linux ten tijde van Debian Squeeze en GNOME2, maar ik kan maar niet wennen aan die nieuwe layout van GNOME3, dus ik hem 'm op fallback mode gezet, dat lijkt in grote lijnen op GNOME2

[ Voor 3% gewijzigd door Thulium op 05-05-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zeg ik, unattended vind ik nou niet echt handig via cron. Ze weten dan niet wanneer ze updates hebben uitgevoerd en wanneer Debian Testing dus onderuit gaat. Bovendien kan je ook tijdelijke conflicts of breaks krijgen omdat een dependency nog niet is bijgewerkt op de FTP. Dat heb ik iig met Unstable regelmatig. Maar ook omdat ze Testing draaien, kan je niet zeggen "installeer alles uit Security automatisch" want er is geen Security repo voor Testing (jessie-security is er wel, maar leeg).

Ik heb nog gekeken naar gnome-packagekit, maar geeft niet echt het gewenste effect (lees: doet geen moer). Het is voornamelijk een ruk pakket omdat het gnome-settings-manager vereist en die loopt weer te bitchen omdat de Xfce variant draait. Die van Xfce killen of vervangen is ook geen optie, want dan zijn ze alle instellingen e.d. van Xfce zelf kwijt. Wellicht even verder kijken naar packagekit zelf.

@Dirk,
Wat bevalt je dan niet aan Debian, anders dan eventuele multimedia keuzes die ze maken mbt non-free zaken? Want dat laatste is met deb-multimedia.org op te lossen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 05-05-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
@Hero of Time:

Ah, ik had even gemist dat je Testing danwel Unstable draait, ik moet zeggen dat ik dat ook een tijd heb gedaan onder squeeze (destijds Unstable/Wheezy). Maar ik ben toen Wheezy als Stable werd gelanceerd overgestapt op Stable omdat ik toch wel een hoop issues had met dingen die stukgingen, waar ik dat nu niet meer heb (maar ik was dan ook wel een beetje eigenwijs en ik MOEST Steam aan de praat krijgen :p wat nagenoeg onmogelijk was op squeeze.

Wat is voor jou de reden dat je unstable wilt draaien, want het systeem is niet eentje waar je zelf dagelijks mee moet werken, is het dan niet handiger om Stable te draaien (waar je dus wel -nagenoeg- blindelings op update kunt drukken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Hero of Time schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:37:
@Dirk,
Wat bevalt je dan niet aan Debian, anders dan eventuele multimedia keuzes die ze maken mbt non-free zaken? Want dat laatste is met deb-multimedia.org op te lossen.
Oh, het is waarschijnlijk vooral een gevoel. Ik heb het eens geïnstalleerd toen ik al ruimschoots aan Ubuntu gewend was en moest toen te veel zoeken, ergerde me aan het gebruik van Iceweasel ipv Firefox en mistte vooral een stuk gemak wat in Ubuntu beter geregeld is.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
@Dirk:

Firefox moet je gewoon even downloaden en installeren via het alternatives systeem, heel eenvoudig :)

http://askubuntu.com/ques...ary-java-jdk-6-7-8-or-jre Dit is de handleiding voor Java, maar vervang java met firefox en je hebt exact wat je nodig hebt :) bovendien kun je dan ook je systeem blijven patchen zonder dat je gedoe hebt met iceweasel.

Het enige probleem voor een systeem met meerdere gebruikers is dat het niet gepackaged wordt net zoals het voor Ubuntu wordt gedaan. Voor linux Mint schijn je wel het package op debian te kunnen gebruiken, maar ik ben nog iet wat huiverig daarin om het in mijn debian te knopen, want het is eigenlijk gemaakt voor een andere distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thulium schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:49:
@Hero of Time:

Ah, ik had even gemist dat je Testing danwel Unstable draait, ik moet zeggen dat ik dat ook een tijd heb gedaan onder squeeze (destijds Unstable/Wheezy). Maar ik ben toen Wheezy als Stable werd gelanceerd overgestapt op Stable omdat ik toch wel een hoop issues had met dingen die stukgingen, waar ik dat nu niet meer heb (maar ik was dan ook wel een beetje eigenwijs en ik MOEST Steam aan de praat krijgen :p wat nagenoeg onmogelijk was op squeeze.
Ik werk zelf dagelijks met Unstable. Vanochtend na een week vrij m'n werk laptop voorzien van 240 updates (kernel 3.14, systemd) en doet 't nog prima. Net m'n HTPC gedaan omdat XBMC 13 final is en morgen of later deze week m'n main PC (er staat al een redelijke tijd een nVidia driver update te wachten). Zit tevens nog op 3.12.8 te draaien, heel 3.13 heb ik erop gehad zonder 't te draaien (is nu dus weer weg ivm 3.14) en de 3.12.9 update heb ik ook nog niet eens gedraaid (dat krijg je met 92 dagen uptime :P).

M'n 'buren' draaien Testing omdat ik daarmee weet dat het niet gelijk stuk gaat zoals Unstable dat wel kan doen (heb ik op mijn PC nog niet dramatisch meegemaakt). Ik heb ook geen XUbuntu erop gezet omdat ik dan elke 6 maanden of voor een LTS 3 jaar aan het upgraden ben voor ze die in mijn ervaring vaak genoeg mislukt of andere troep achterlaat danwel veroorzaakt.
Wat is voor jou de reden dat je unstable wilt draaien, want het systeem is niet eentje waar je zelf dagelijks mee moet werken, is het dan niet handiger om Stable te draaien (waar je dus wel -nagenoeg- blindelings op update kunt drukken?)
Laat je niets wijsmaken van de term 'unstable'. Het is vaak nog stabieler dan een recent uitgebrachte Ubuntu release. In zekere zin doe ik blindelings updaten, alleen herstart ik niet elke keer. Voor Testing kan je dat wel een stuk makkelijker doen, vandaar dat m'n buren er dus op draaien.
Dirk schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:58:
[...]

Oh, het is waarschijnlijk vooral een gevoel. Ik heb het eens geïnstalleerd toen ik al ruimschoots aan Ubuntu gewend was en moest toen te veel zoeken, ergerde me aan het gebruik van Iceweasel ipv Firefox en mistte vooral een stuk gemak wat in Ubuntu beter geregeld is.
Ik ben juist bij Ubuntu weggegaan omdat ik mij er aan ergerde. Elke 6 maanden upgraden en na nog geen 2 maanden zat je alweer PPAs te zoeken om nieuwere versies van je software te krijgen (pidgin, libreoffice, wine, transmission, etc) omdat ze bij Ubuntu niet meer bijgewerkt werden. Je zat uiteindelijk met 10+ PPAs om nog een beetje bij te blijven met je software (met alle gevolgen van dien omdat sommige libraries in meerdere PPAs stonden ivm dependencies).
Thulium schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:09:
Het enige probleem voor een systeem met meerdere gebruikers is dat het niet gepackaged wordt net zoals het voor Ubuntu wordt gedaan. Voor linux Mint schijn je wel het package op debian te kunnen gebruiken, maar ik ben nog iet wat huiverig daarin om het in mijn debian te knopen, want het is eigenlijk gemaakt voor een andere distro.
Als je Firefox pakt uit LMDE heb je geen probleem eigenlijk. Ze zijn compatible. Kan even niet meer vinden waar ik dat las. Iig weet ik wel met 100% zekerheid dat je Debian Testing repo probleemloos aan LMDE kan toevoegen. Andersom zou dus ook gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Thulium schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:09:
@Dirk:

Firefox moet je gewoon even downloaden en installeren via het alternatives systeem, heel eenvoudig :)

http://askubuntu.com/ques...ary-java-jdk-6-7-8-or-jre Dit is de handleiding voor Java, maar vervang java met firefox en je hebt exact wat je nodig hebt :) bovendien kun je dan ook je systeem blijven patchen zonder dat je gedoe hebt met iceweasel.

Ik installeer geen dingen buiten het package-systeem om. Zo nodig maak ik zelf de debs, maar dat is geen doen met iets dat zo frequent wordt geupdated als Firefox. Eventueel wil ik nog wel een foldertje in mijn homedir gooien, maar ook daar zijn de updates te frequent voor.
Hero of Time schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:28:
Ik ben juist bij Ubuntu weggegaan omdat ik mij er aan ergerde. Elke 6 maanden upgraden en na nog geen 2 maanden zat je alweer PPAs te zoeken om nieuwere versies van je software te krijgen (pidgin, libreoffice, wine, transmission, etc) omdat ze bij Ubuntu niet meer bijgewerkt werden. Je zat uiteindelijk met 10+ PPAs om nog een beetje bij te blijven met je software (met alle gevolgen van dien omdat sommige libraries in meerdere PPAs stonden ivm dependencies).
Met de meeste programma's hecht ik niet zo aan de laatste versies, terwijl de programma's waarbij ik dat wel relevant vind, zoals Firefox, wel netjes up-to-date gehouden worden. (Tegenwoordig in ieder geval, vroeger had je daar ook een ppa voor nodig.)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1