Ik moet mijn bericht van gister herzien, ik was in de veronderstelling dat dit het Grote Ubuntu topic was. Dit topic heeft ondanks de vele Ubuntu en Mint vermeldingen zeker bestaansrecht.
Ik zat er eerder aan te denken om de Debian Testing installatie van m'n vorige buren om te bouwen naar Mint, maar nadat ik 't even in een VM heb getest in een Live sessie en even snel een Debian Testing installatie had omgezet, vond ik het niet echt waarde toevoegen. Vooral de live omgeving is erg saai en IMO veel en veel te grijs. Het lijkt wel het Windows Klassiek thema

. Plus dat ik laatst een blogposting zag van een van de maintainers met daarin dat Xfce niet meer als installer wordt gemaakt (omdat het maar 4% van de gebruikers is). Dat maakt mij enige zorgen over de integratie met Xfce zelf door de Mint devs (als die er al was).
Eigenlijk is de enige reden waarom ik dacht aan Mint voor ze, is een werkende update manager die ik niet uit Wheezy moet halen en niet wekelijks ~100 package updates. Voornamelijk een updater, desnoods automatisch, is nou niet echt aanwezig in Debian met Xfce, tenzij je de boel via cron laat lopen.
Gnome3 is voor ze al helemaal niets, komende vanaf XP. KDE zou nog kunnen, maar omdat ik het zelf niet gebruik kan ik er ook geen directe ondersteuning van afstand geven (nu woon ik in de buurt, dus even langslopen kan altijd nog). Hmm, de keuzes en problemen die daar bij komen...