programma freezed bij openen files in shared folder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsema
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 10:15
Beste tweakers,

Vrienden van mij maken gebruik van hotel management software om hun bezoekers te registreren. Ze hebben verschillende computers waarop dit gedaan kan worden. Het hotel management programma haalt database bestanden via gedeelde mappen op vanaf een centrale server (voorzien van windows server 2008). Het programma is ook ontworpen om via gedeelde mappen te werken.

Nu het volgende. Zo af en toe loopt het programma vast. Je krijgt dan de melding "reageert niet". dit kan soms wel tot 10 seconden duren. Ik heb het bedrijf achter de software gecontact en die zeiden dat het niet aan de software kan liggen. Nu zit ik zelf redelijk in de software en weet ik dat de meeste file open functies blocking zijn. Dit betekend dat het programma op de open functie wacht. Tot die tijd interact het programma niet met de gui en komt "reageert niet" in beeld.

Ik denk dat het iets te maken heeft met het niet cachen van smb folders? Ik heb alleen weinig ervaring met Windows systemen en geen idee waar dit aan kan liggen. Is het iets op de server waar ik naar kan kijken?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is het netwerk wel gezond? Dus, DNS, connectivity, etc? Als hij steeds opnieuw verbinding moet maken en dat duurt een tijd, lijkt het probleem dieper te liggen dan de applicatie zelf. Dan moet je het eerder in de infrastructuur zoeken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Je kan eens met Wireshark het netwerkverkeer bekijken om zodoende te kijken waar het precies stokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Gaan de schijven (of een schijf) van je server niet in hybernate? Bij het aanroepen van data wat op die schijf staat moeten eerst je schijven weer gaan draaien (maar dat mag overigens geen 10sec duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nou, als je een raid set van meerdere schijven hebt, kan dat wel even duren voordat alles weer wakker is ;)

Maar ik kan me niet voorstellen dat in een server de schijven in slaapstand komen. Zou mij bijzonder onwenselijk lijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 06-05-2014 14:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ja, daar zat ik dus ook aan te denken; Een server OS zal dat wel afvangen. Maar de klachten lijken er wel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsema
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het netwerk al gecheckt met wireshark. SMB verkeer geanalyseerd. Ziet er prima uit. Server gebruikt hardware raid controller. met 2 hdds. Is er een mogelijkheid om dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je al eens met perfmon of perfmon /res gemonitord of je op de client kunt zien waar de vertraging vandaan komt? Is het puur disk IO of is ie druk aan het processen, of wacht ie op het geheugen?

En hetzelfde kun je ook op de server draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsema
@Evanescent
Ik ga die tests even draaien en kijken wat daar uit komt.

@Wim-Bart

interessant artikel. Ga eens proberen om die oplocks uit te zetten.
Pagina: 1