Wat is de meest simpele manier om 2DC motoren aan te sturen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoraTDI
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo,

Wat is de meest simpele en goedkope manier om twee DC motoren individueel aan te sturen?
Ik zoek iets waarmee ik stand alone twee DC motoren kan aansturen. Knop indrukken, motor 1 loopt 10 seconden linksom en motor 2 loopt 30 seconde linksom en 30 seconde rechtsom. En dan stopt het .

Het mooiste zou zijn dat er een kant en klare print op de markt is waar het programma ingeladen kan worden.

Ik hoor het graag.

Dank je wel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

Dogooder

dus...

Met een Arduino en een H brug kom je een heel eind. Geheel in electronica uitvoeren zonder microcontroller is ook nog mogelijk en zelfs goedkoper. Maar hoeveel had je zelf al uitgevonden? En wat is je ervaring met electronica?
Moeten we misschien ook nog even meedenken over het orginele probleem? DC motoren laten draaien voor een bepaalde tijd is niet lastig, maar behaalt in real life maar weinig van het gewenste resultaat door externe factoren en gebrek aan terugkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zou een L293D gebruiken (dit is een H brug voor 2 motoren). Je kan de snelheid regelen via PWM via arduino of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de motoren iets in een bepaalde positie moet zetten kan je beter met eindstops werken ipv timers.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoraTDI
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken wat een oplossing kan zijn. De L298 was ik zelf ook tegengekomen. Dat is een mogelijkheid. Zeker gezien de kosten en de verkrijgbaarheid. Alleen vraag ik me al, hoe stuur je de L298 aan? Het is een driver en geen controller.

Pololu heeft een robot controller de Baby Orangutan (http://www.pololu.com/product/1220/). Deze heeft als nadeel dat er niet veel stroom doorheen kan.
Rotalink heeft ook een board in het programma. Zie http://www.rotalink.com/pdfdocs/Red%20Drive.pdf.

Verder heb ik nog meer drivers/controllers gezien maar niet iets wat me paste.

De motoren hoeven niet in een bepaalde positie te komen. In ieder geval niet erg nauwkeurig. Ik zat zelf ook te denken om met eindschakelaars te werken. Maar als het op een andere manier kan met minder componenten dan is dat natuurlijk beter.

@Dogooder: wat bedoel je met geheel in electronica uitvoeren? Is dat met standaard componenten uit te voeren?

Het wordt een mobiel apparaat welke stand alone moet werken. Het systeem hoeft absoluut niet op de millimeter nauwkeurig te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door BoraTDI op 06-05-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

BoraTDI schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 23:09:

@Dogooder: wat bedoel je met geheel in electronica uitvoeren? Is dat met standaard componenten uit te voeren?
http://www.buildcircuit.com/rc-module/
kwestie van 2 weerstanden, een elco en een transistor. alleen even met de waarden spelen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1