Luidsprekerkabel naast stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Omdat ik mijn av-opstelling van een 2de stroomkring wil voorzien!
Kan ik een stroomkabel leggen naast mijn 5 bestaande speakerkabels en dit achter een plint tegen de muur.

De vraag is of deze stroomkabel een negatieve invloed kan uitoefenen op de gehele installatie :?
Helaas is er geen andere oplossing om een 2de stroomkring tot bij de gehele av-installatie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het is niet toegestaan om stroomkabels achter plinten weg te werken. http://www.klusidee.nl/Forum/about73244.html

Wat betreft de storing: probeer het eens uit. :) De hoeveelheid storing is afhankelijk van de stroomsterkte door de stroomkabel.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 06-05-2014 15:19 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:21

servies

Veni Vidi Servici

TBTL schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:22:
Het is niet toegestaan om stroomkabels achter plinten weg te werken.
Wie zegt dat?
Als ik een kabel voor een stekkerdoos achter een plint wil leggen, dan doe ik dat gewoon, ik zou niet weten wie mij dat moet gaan verbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

servies schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:09:
[...]

Wie zegt dat?
Als ik een kabel voor een stekkerdoos achter een plint wil leggen, dan doe ik dat gewoon, ik zou niet weten wie mij dat moet gaan verbieden...
Ja en als je te hard wil rijden kan dat ook prima :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 14:46
servies schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:09:
[...]

Wie zegt dat?
Niemand verbied het, maar je hebt kans dat je brandverzekering niet uitkeert als blijkt dat een brand was veroorzaakt door kortsluiting.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:19
Volgens NEN 1010 is het geen probleem, maar we gaan offtopic.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de reden dat je een 2e groep bij je AV wilt :). Storing op een luidspreker kabel krijg je niet zo snel aangezien er een lage impedantie aan hangt. En met signaal kabels gaat het meestal ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jag schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:50:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de reden dat je een 2e groep bij je AV wilt :). Storing op een luidspreker kabel krijg je niet zo snel aangezien er een lage impedantie aan hangt. En met signaal kabels gaat het meestal ook gewoon goed.
Meestal is het niet zo'n probleem met 230V naast audio. Naast netwerk-bekabeling kan het wel eens een probleem geven, maar ook dat gebeurt niet vaak (en moet je vaak ook wel lange afstanden hebben wil je er problemen uit krijgen). Met 380V wordt het wel een ander verhaal.
Wil je het echt zeker storingsvrij hebben, dan is de beste optie om de boel in 2 (gescheiden) metalen kabel-goten (die netjes met het deksel zijn afgedicht) te plaatsen, zodat een goede afscherming kan worden gerealiseerd. Voor thuissituaties is dit echter niet interessant; goede kabelgoten kosten een klein kapitaal, en ogen niet heel fraai (tenzij je ze natuurlijk weg werkt boven plafond of iets dergelijks, of juist op zoek bent naar een industriele look in je huis ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
TBTL schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:22:
Het is niet toegestaan om stroomkabels achter plinten weg te werken.

Wat betreft de storing: probeer het eens uit. :) De hoeveelheid storing is afhankelijk van de stroomsterkte door de stroomkabel.
Voor wat betreft de plint en het misverstand, gaat het hier om een kabelgoot in de vorm van een plint :)
Jag schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:50:
Op de plaats waar het av-meubel komt te staan is er helaas maar 1 stopcontact aanwezig.
Waarop ik anders al deze onderstaande zaken zou moeten aansluiten via 1 grote stekerdoos...
- AV-receiver
- Eindversterker (toekomst)
- Mediaspeler
- Muziekstreamer
- TV-box
- Wifi-router
- Projector
- Infraroodontvanger
- Wii (game console)
- voeding led-strips
- Mini-ijskast
- .......?

Zoals je ziet, gaat het hier toch om een hele lijst aan apparaten en vandaar de gedachten om een 2de stroomkring via de kabelgoot/plint hier naar toe te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Moris schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:05:
[...]

Voor wat betreft de plint en het misverstand, gaat het hier om een kabelgoot in de vorm van een plint :)

[...]

Op de plaats waar het av-meubel komt te staan is er helaas maar 1 stopcontact aanwezig.
Waarop ik anders al deze onderstaande zaken zou moeten aansluiten via 1 grote stekerdoos...
lijst
Als je het uit veiligheids overwegingen doet: ik denk dat als je dit optelt dat je ruim onder de 16A blijft. Zolang je er niet ook nog een waterkoker bij doet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Zolang je onder de 3000Watt blijft is een 2e "stroomkring" (ik neem aan dat je hier een 2e groep mee bedoelt) niet nodig. Je kan max 3600Watt achter een groep kwijt (P=U x I dus 230V x16A = 3680W) maar als veiligheidsmarge kan je beter 3000Watt aanhouden; als het 3100Watt is, is het natuurlijk ook geen probleem. Op oude installaties mag hardware niet meer dan 2000Watt trekken. Opnieuwe installaties is dat 3000Watt per stuk. Daarnaast mag je hooguit 7 WCD's achter elkaar plaatsen, en moet elke WCD die je nu aanlegt geaard zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 20:00

M2M

medicijnman

Maar het lijstje wat je weergeeft zal, buiten de AV receiver, nog geen 400W uit het stoptcontact trekken... Lijkt mij sterk dat je dan niet uitkomt. Maar meten is weten, je zou een energy monitor kunnen gebruiken wellicht?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik zal vanavond eens de opsomming van de grootverbruikers trachten te maken.
De vraag blijft wel of het enigszins kwaad kan om luidsprekerkabels naast een stroomkabel in eenzelfde kabelgoot te plaatsen?

Mocht dit geen enkel probleem opleveren, kan ik alvast naar de winkel voor enkele meters kabelgoot en een stroomkabel XVB 2.5mm² aan te kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Moris schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:37:
Ik zal vanavond eens de opsomming van de grootverbruikers trachten te maken.
De vraag blijft wel of het enigszins kwaad kan om luidsprekerkabels naast een stroomkabel in eenzelfde kabelgoot te plaatsen?

Mocht dit geen enkel probleem opleveren, kan ik alvast naar de winkel voor enkele meters kabelgoot en een stroomkabel XVB 2.5mm² aan te kopen??
in 99% van de gevallen gaat het goed, maar het is natuurlijk niet gegarandeerd. Inductie-spanningen zijn onvoorspelbaar wat dat betreft, dus vandaar ook het algemene advies om signaal-kabel en voeding-kabel in gescheiden metalen goten te plaatsen zodat ze door een kooi van Faraday geen invloed op elkaar zullen hebben, maar dat is zoals gezegd prijzig. Je bent al snel 25,- per 3 meter kwijt voor een goot van Attema of Nielux, en dan heb je mogelijk nog wel wat hoeken nodig, een deksel, ophang-beugels etc. Loopt al met al behoorlijk in de papieren, en fraai oogt het niet. Ik zou dus eerst gewoon proberen of het niet gewoon zo al werkt. De kans is heel groot dat je geen enkel probleem hebt, en voor een thuis-situatie zijn dergelijke scheidingen dmv kabelgoten een beetje een overkill.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou eerder je geld steken in een mooi stekkerblok! Maar als je het heel graag wil: ik denk wel dat het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Net even de grootverbruikers eens bij de kleinverbruikers samengeteld en kom dis niet boven de 3000Watt!

In principe zou 1 stopcontact wel voldoende moeten zijn om al de bovenstaande apparaten te voeden. Toch heb ik de vrees dat bv wanneer de ijskast even opslaat, dit voor storing zou kunnen zorgen bij het luisteren naar muziek, enz… Vandaar het idee om toch voor een 2de stroomkring te gaan.

Uit bovenstaande reactie begrijp ik dat de stroomkabel naast de luidsprekerkabels geen probleem kunnen vormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja maar je mag niet de kosten op mij verhalen als het niet zo blijkt te zijn hoor haha. Tikjes door koelkasten die aan en uit gaan is mogelijk. Geen ervaring mee persoonlijk. Ik zou gewoon lekker die extra stroomkabel leggen ;). Wel op een andere groep steken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Extra stroomkabel is inderdaad op een afzonderlijke zekering 😀
Pagina: 1