Medion Life P89660 (MD 86979) NAS systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
Bij de ALDI is op 7 mei a.s. een aanbieding voor de Medion Life P89660 (MD 86979) NAS met 2TB opslag voor 119,-. Een leuke deal.

Nu kan ik ERG weinig tot niets vinden over deze NAS. Mijn enige vraag is of ik de NAS kan gebruiken als netwerkschijf om probleemloos HD content van te streamen.

In de handleiding word niets vermeld over HD streaming of de hardware van deze NAS en met googlen schiet ik ook niets op.

Iemand ervaring met deze NAS?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 05-05-2014 19:33 . Reden: Informatie in de titel moet uitdrukkelijk ook in de post zelf staan. ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik *denk* dat ik er ervaring mee heb. Ik heb hier een P89631 (MD 86729), die een tijd geleden in Duitsland te koop was bij de Aldi. Daarvan zijn een aantal verschillende versienummers in de omloop, maar het enige echte verschil is de schijfgrootte.
Hardware specs kun je hier vinden.

De reden dat ik twijfel is dat de de chip in die NSA-212 al een tijdje niet meer wordt toegepast (hij zat o.a. ook in een paar typen PogoPlug, en in een Iomega NAS), en dat Medion een tijdje geleden kwam met iets wat eruit zag als een 2-schijfs uivoering van de NSA-212, maar in werkelijkheid een totaal ander apparaat was. (link).
Verder heeft deze een nieuw typenummer, terwijl er al eerder een 2TB versie van de NSA-212 is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Speelt jouw model zonder moeite HD films af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Weet ik niet. Ik heb niets om HD mee af te spelen.

Maar waarom zou hij het niet doen? HD is, wat?, 10GB/uur? Dat komt neer op 2.8MB/sec. Hij kan ongeveer 30MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ik ben overtuigd. Hopelijk krijg ik er een te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 15:23
Ik heb er vanochtend eentje gekocht omdat ik al een tijdje aan het kijken was voor een NAS maar geen zin had om hier honderden euro's aan uit te geven. Ik wil er vooral mee
- backup voor PC en laptop
- DLNA (centale opslag voor media bestanden (muziek, films, foto's zodat ik die overal kan bekijken), ik heb hiervoor geen transcoding nodig, dat doen de afspeelapparaten maar lekker zelf
- ftp opslag voor IP camera

Volgens mij moet dat wel lukken, ik heb hem aangesloten op mijn gigabit thuisnetwerkje en ben de boel aan het verkennen:

- Er zit een uitgebreide Nederlandse handleiding bij (nog niet helemaal gelezen natuurlijk...)
- De webinterface voelt vlot aan.
- Er zit een dualcore processor in met 121 MB werkgeheugen waarvan 59% gebruikt wordt.
- Download client kan zo te zien alleen met Bittorrent omgaan (verder nog niet getest)
- Om bestanden vanaf PC's te backuppen wordt Memeo Instant Backup software meegeleverd. Het betreft een trailversie van 31 dagen, ik weet nog niet wat er na die 31 dagen gebeurt...

Zal nog wat verder testen en als er nog bijzonderheden zijn dan werk ik deze reactie wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
djeejdjeej schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:22:
- Er zit een dualcore processor in met 121 MB werkgeheugen
Dan is het dus een NSA-212, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
Mijzelf schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:53:
[...]
Dan is het dus een NSA-212, neem ik aan?
Hij lijkt inderdaad wel erg veel op deze en de specs zijn gelijk: http://zyxel.nas-central.org/wiki/Category:NSA-212

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 595817

Ik heb afgelopen zaterdag ook de NAS bij de Aldi gekocht. Ik ben er zeer tevreden over, er zitten heel veel mogelijkheden op en hij is gebruiks vriendelijk. Enigste probleem wat ik heb, is dat de NAS tijdens het copieeren van veel bestanden (MP3 archief bijvoorbeeld) na ongeveer 15 tot 20 minuten vast loopt. Enigste wat dan helpt is harde reset. Dit is zowel met het copieeren vanaf het netwerk (vaste PC naar NAS) als met de backup knop voorop de NAS. Ook als ik de MeMeo backup draai op de PC en ik wil dan video streamen, hapert het beeld en geluid. Doe je alles apart (alleen video streamen en verder niets) dan gaat het goed.
Processor draait tijdens copy op minder dan 20 % en geheugen is dan maar 59% bezet. Het lijkt mij op een buffer probleem...iemand een idee ? Ik heb al mail naar Medion gestuurd en wacht op antwoord.

De trail van MeMeo kun je activeren met de code die op het hoesje van de CD zit trouwens.
Verder als je in het admin menu op "pakket" klikt kun je aditionele paketten erop zetten zoals bijvoorbeeld een backup agenda, hiermee kun je per map aangeven waar hij die moet back uppen, om de hoeveel tijd (maand, week, dag, per uur) en om hoelaat. Ideaal !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
Anoniem: 595817 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:18:
Ik heb afgelopen zaterdag ook de NAS bij de Aldi gekocht. Ik ben er zeer tevreden over, er zitten heel veel mogelijkheden op en hij is gebruiks vriendelijk. Enigste probleem wat ik heb, is dat de NAS tijdens het copieeren van veel bestanden (MP3 archief bijvoorbeeld) na ongeveer 15 tot 20 minuten vast loopt. Enigste wat dan helpt is harde reset. Dit is zowel met het copieeren vanaf het netwerk (vaste PC naar NAS) als met de backup knop voorop de NAS. Ook als ik de MeMeo backup draai op de PC en ik wil dan video streamen, hapert het beeld en geluid. Doe je alles apart (alleen video streamen en verder niets) dan gaat het goed.
Processor draait tijdens copy op minder dan 20 % en geheugen is dan maar 59% bezet. Het lijkt mij op een buffer probleem...iemand een idee ? Ik heb al mail naar Medion gestuurd en wacht op antwoord.

De trail van MeMeo kun je activeren met de code die op het hoesje van de CD zit trouwens.
Verder als je in het admin menu op "pakket" klikt kun je aditionele paketten erop zetten zoals bijvoorbeeld een backup agenda, hiermee kun je per map aangeven waar hij die moet back uppen, om de hoeveel tijd (maand, week, dag, per uur) en om hoelaat. Ideaal !!!
Ik ben inderdaad ook al een aantal keer hickups en freezes tegen gekomen bij het backuppen en kopiëren van grote bestanden. Verder kan het Medion tooltje om schijfletters toe te wijzen regelmatig de NAS niet bereiken terwijl je er via de webinterface e.d. gewoon bij kunt (waar dan processor- en geheugenbelasting erg meevallen).

Ik had de MeMeo activatie code nog niet ziens staan op het CDROM hoesje, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djeejdjeej schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:48:
[...]

Ik ben inderdaad ook al een aantal keer hickups en freezes tegen gekomen bij het backuppen en kopiëren van grote bestanden. Verder kan het Medion tooltje om schijfletters toe te wijzen regelmatig de NAS niet bereiken terwijl je er via de webinterface e.d. gewoon bij kunt (waar dan processor- en geheugenbelasting erg meevallen).

Ik had de MeMeo activatie code nog niet ziens staan op het CDROM hoesje, thx!
Dat met de schijf letters ben ik nog niet tegen gekomen. Het is wel zo, dat als de NAS vast gaat lopen, hij inderdaad eerst niet bereikbaar is via de Medion tool, en nog wel via de web interface, maar na een paar minuten ook niet meer via de web interface. Als de Medion tool zegt dat de NAS niet bereikbaar is weet ik al dat hij binnen een paar minuten helemaal hangt.

Dat van de grote bestanden, heb je " Jumbo Frames" aangezet ? Misschien helpt dat...bij mij is het niet zozeer bij grote bestanden maar meer bij heeeeeel veel bestanden in 1 sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb toch eens zitten zoeken....ik had het energie beheer gezet op 15 minuten...(uitschakelen HD's) en zoals gezegd liep de NAS vast na ongeveer 15 tot 20 minuten copiieeren. 1 en 1 is 2 zou ik zeggen....heb de waarde nu op 0 gezet, oftewel hij zou de HD niet uitschakelen. Net 4,1 GB over 1355 bestanden gecopieerd, hij is zo'n 35 minuten bezig geweest en hij loopt niet vast. Meteen erachter aan weer 4 GB over 890 bestanden en die loopt ook als een trein. Lijkt erop dat dit dus de oorzaak is. Wel apart want HD's uitschakelen zou hij pas moeten doen als de HD inderdaad niet actief is. Ik kijk het even aan hoe het nu gaat en hou jullie op de hoogte

Medion kreeg ik ook reactie van; die had ik gemaild voor mijn probleem dat hij constant vast liep. Ik krijg als antwoord van Medion...

"Wij willen u adviseren om de NAS openen via een browser. Voer in de adresbalk dan het adres http://nas-server/ in om het configuratiescherm van de NAS te zien. Graag vernemen wij van u of de nas op bovenstaande manier ook vast loopt."

Daar heb je ook veel aan !!! (NOT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 21:53
Goede tip TheMAce75!
Heb hem ook gehaald vandaag en ga komende tijd eens spelen hiermee. Eerste NAS en ben niet al te technisch dus ben benieuwd.....
Over de download client, weet iemand of je nzb's kan downloaden met deze NAS of alleen bittorrent?
Verder nog dingen om in de gaten te houden of is de software plug en play en wijst het zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Je kunt NZBGet of SabNZB installeren op een FFP-stick. Het mooie aan een FFP stick is dat alles op een USB stick staat, als je de stick eruit trekt is de NAS weer 'factory fresh'.
Je kunt via MetaRepository ook FFP op de harde schijf installeren. Nadeel is wel dat lastiger kan zijn om terug te gaan als je het verknalt.
Overigens kun je via MetaRepository ook ZyXEL packages installeren, maar helaas werken ze niet allemaal op een Medion. Probeer vooral ownCloud niet te installeren, die brengt je webinterface om zeep, en dan wordt het lastig om hem weer te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het vast lopen van de NAS tijdens copy was dus energie beheer. Hij staat nu al 4,5 uur te copieeren en alles draait nog steeds als een zonnetje.Zelfs toegang tot de Medion tool en ik kan gewoon dingen aanpassen. Hij wordt iets trager maar ok, voor dat geld mag je ook niet alles verwachten.

NZB heb ik nog niet geprobeerd maar ga ik zeker doen binnenkort.

Medion service schiet je ook niks mee op, die komen nu weer met het volgende antwoord:

"We raden u aan de NAS geheel te resetten en terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Hierna zou de NAS weer normaal moeten reageren en zou u het kunnen testen door bestanden via USB over te zetten."

Gezien hij het deed vanaf het eerste begin (nieuw uit doos) lijkt me dit een vrij standaard uit het boekje helpdesk antwoord. Ik heb ook gezegd dat het energie beheer een bug lijkt in de software en dit opgelost moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xray79 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:51:
Verder nog dingen om in de gaten te houden of is de software plug en play en wijst het zichzelf?
Het is echt plug en play en wijst zichzelf. Neem lekker de tijd om rond te neuzen in het menu en gewoon dingen uit proberen. Succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 21:53
Dank je ga ik doen komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welssan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
Bij mij hangt ie regelmatig, kan bestanden niet verwijderen en de DLNA server werkt alleen na een restart.
Ik breng 'm terug. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
Bij mij blijft hij ook hangen bij het overzetten van grote hoeveelheden data, bijv. 6 Gbyte aan foto's in 1 kopieer actie trekt hij niet, dan loopt hij halverwege vast. Hoe langer hij aanstaat hoe eerder hij vastloopt volgens mij dus overzetten en backuppen gaat niet zo handig en volgens mij is een NAS net daarvoor bedoeld... Ik heb de schijf al zo ingesteld dat hij niet automatisch uitgaat na 3 minuten dus ik snap niet waar het nu nog aan kan liggen. Ik voor de vorm eens contact opnemen met Medion deze week...

Als hij vastloopt onder het kopiëren en ik zet hem uit en aan, dan gaat hij wel weer verder als ik klik op `opnieuw proberen´. Maar ja, dat is natuurlijk alles behalve handig. Ik ben dus nog niet zo heel erg tevreden, als het niet beter wordt dan moet hij terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 04:15
Ik heb het 2TB model van deze NAS (zelfde hardware, andere HD) en bij het copieeren met gebruik van SAMBA (windows driveletter) heb ik corruptie in vrijwel elke file. Als ik FTP gebruik, is dit probleem grotendeels weg.
Het lullige is, dat men het SMART package heeft verwijderd uit de lijst voor deze NAS, zogenaamd omdat het verkeerde temperaturen aan gaf, maar aangezien er een Seagate drive in zit, geloof ik best dat deze temperaturen gewoon waar zijn.
Uitkijken als je iets waardevols naar dit apparaat copieert dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Zijn dat media files? Hier wordt verteld dat het komt doordat Twonky het alvast indexeert terwijl de data nog loopt.
Mocht je trouwens geinteresseerd zijn in die SMART package, die heb ik nog wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
Mijzelf schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 20:51:
Zijn dat media files? Hier wordt verteld dat het komt doordat Twonky het alvast indexeert terwijl de data nog loopt.
Mocht je trouwens geinteresseerd zijn in die SMART package, die heb ik nog wel ergens.
Ik heb de twonky indexering uitgezet... Dat zou trouwens niet verklaren waarom je met FTP geen corruptie krijgt.
Ja, ik weet dat het SMART package met ontzettend veel gehannes (backdoor activeren, files editen, etc) op de NAS te krijgen is, dat is niet het punt.

PS Het vastlopen waar mensen last van hebben, komt gewoon omdat de schijf erg heet wordt, zoals bij Seagate een bekend probleem is; de warmte verhit dan ook nog eens het moederbord(je) en de soldering van de SATA op het bord schijnt ook nogal slecht te zijn, die verliest soms bij warmte contact met de harde schijf (hersolderen schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar dan ben je natuurlijk wel je garantie kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408796

wat een drama!

ook ik heb deze nas server sinds een maandje of twee. Net voor de vakantie gekocht bij de aldi. vanaf het begin al problemen met connectie naar de nas gehad. ook steeds de melding dat de nas niet te vinden is en met ping komt hij de ene keer wel met een reply en dan weer niet. Netwerk koppeling valt steeds weg. Ik weet het niet meer.... twee keer kontact gehad met de mensen bij medion.....De eerste informeerde mij dat het een bekend probleem was en dat ze er in duitsland mee bezig waren. ik krijg bericht als het opgelost is. na drie weken weer gebeld. kreeg ik iemand die helemaal niet wist waar hij het over had. Jammer dat de service bij medion niet is wat ik had gehoopt want eerlijk is eerlijk hoor ik daar goede dingen over alleen nu een niet.... :'(

Is er inmiddels iemand die een oplossing heeft want anders gaat hij de prullebak in. Ben helaas mijn aankoop bon kwijt! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408796

8)7 8)7 8)7 jammer dacht nav een tip hier op het forum (waarde 0 geven bij energie beheer) het gevonden te hebben. Gisteren deze instelling gemaakt en kon de hele dag en avond en zelfs vanmorgen via de shares op mijn laptop keurig de nas bereiken. Zojuist bezig geweest om mijn fotos te plaatsen op een share en helaas slaat het hele zaakje weer vast. share niet meer te bereiken. terug bij af lijkt het......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Vraagje: Hoe kopiëren jullie bestanden naar de schijf? Direct via windows verkenner gaat met slechts 1,85 MB/s en de Media-Agent werkt al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
1.85MB/sec? Dat is zeker wireless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Dat is inderdaad wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
1.85MB/sec komt ongeveer overeen met 18Mbit/sec. Dat is voor wireless geen erg goede waarde, maar zeker niet zeldzaam.

Probeer eens een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Anoniem: 408796 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 15:39:
wat een drama!

ook ik heb deze nas server sinds een maandje of twee. .......... :'(

Is er inmiddels iemand die een oplossing heeft want anders gaat hij de prullebak in. Ben helaas mijn aankoop bon kwijt! :(
Aankoop bon kwijt binnen 2 maanden?
Dat is wel erg slordig, dan zul je bij Medion niet geholpen worden denk ik, bij een defect.
Nog aan de praat gekregen?
Weg mikken is altijd zonde, je kunt toch de schijf eruit halen als het niet anders kan? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Niet online
Ik heb onlangs de 3 TB versie aangeschaft, was afgeprijsd, hoef ook geen dure.
Vanaf computer krijg ik er wel bestanden heen, via vaste draadverbinding.
Kun je nu eigenlijk direct films afspelen op tv?
Gewoon proberen zeggen jullie, maar heb nog geen smart tv, Heb wel de Panasonic TX- AS750 serie op het oog.
Hoe het moet om vanaf een andere plaats via een Wi-Fi verbinding in die Nas te komen is ook nog niet gelukt, maar dat komt wel als ik de IP camera (die wegens defect retour is) bestanden daar naar laat opslaan.

Ik zag wel dat je in een hoofdgroep, sub mappen kunt zetten.

Maar kun je nu niet een hoofdcategorie map in het eerste menu zetten, welke alleen toegankelijk is voor personen die je zelf wilt?
Bijv. iemand wil een hele meuk aan plaatjes sturen, bijv. van de kleinkinderen.
Dat moet toch kunnen?

Maar ik zeg het, ben er niet zo erg mee bezig, mede omdat er zo'n dikke handleiding bij zit, gelukkig wel in het Nederlands, maar wat een info staat er in, wel een uitgebreide Nas zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:36
hallo Burgkop,

Ik heb ook de 3 tb versie (goedkoop) op de kop getikt, werkt als een tierelier, kan mijn videos bekijken op de tv echt super de hele collectie staat er op.

Op dit moment even zoeken naar muziek instellingen, de lijst met muziek is niet altijd beschikbaar maar voor de rest werkt hij als een tierelier.

Gaat iets niet goed, even fabrieksreset geven enven snel weer inrichten en klaar is kees.

Je leert direct alle instellingen kijken, ben ook niet zo'n boekjes lezer ..

Je kan er goed mee uit de voeten.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertscheer
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Weet iemand of het met deze NAS mogelijk is om torrents via RSS feed te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Niet online
brownyster en anderen.

Is dit het enige forum hier om over deze Nas mee te kletsen, want ik wil niet inbreken in iemands anders Topic.

Ik loop tegen wat problemen aan, als oudere vind ik het allemaal toch wel ingewikkeld.
---
Ik probeer er een map op te krijgen die alleen van afstand door hem te zien mag zijn - niet door anderen en hij mag ook niet in de rest van de Nas bestanden komen - en waar hij zelf bestanden op mag zetten, zoiets als foto's/filmpjes van klein kind.
Ik kon zelf alleen een map maken in bestaande map, zoals Video, dus map in map, terwijl ik liever een aparte voor hem heb.
---
Heb hem wel aangemeld met eigen ww. om in de nas te komen.
Hier bij mij lukt dat wel via wi-fi maar bij hem thuis weer niet, ik zelf kan er ook niet inkomen, in niets trouwens, het adres zou niet kloppen.
moet dat nu wel of niet vastgezet worden met een extern programma of eerst proberen om Dynamisch te veranderen in Statisch?

(kan wel vanaf zijn huis in mijn IP camera komen, wi-fi, dat lukt wel vaak, maar loopt nog niet via de nas.)
---
Als ik de tekst in de nas op Nederlands heb gezet, en opgeslagen, dan staat hij vrolijk bij een volgende opstart weer op Engels, wat ik erg lastig vind.
Heb niet gereset, dus zou moeten blijven staan, wat doe ik hier fout?
---
Denk je dat er een mooi backup programma bij in zit, Memeo Instant Backup, blijkt het een demo te zijn, dus betalen al je het wilt gebruiken.
Heb he nu geprobeerd met Acronis, als test, werkt ook, maar iets lastiger.
---
Loop nog wel tegen meer aan.
---
Voor mensen die problemen hebben met inloggen via de computer, zet je firewall eens uit, kans groot dat het wel werkt.
Bij mij werkt AVG ook tegen, ondanks toestemming.
---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 648625

Bij de Aldi is nu weer een nieuwere versie te koop van deze NAS. Het typenummer is Medion Life P89650. Ook met 2TB harde schijf. Ik twijfel nu of ik deze moet kopen.
Als ik jullie reacties doorlees lijkt het grootste bezwaar dat de seagate te heet wordt. Dit nieuwe model is iets groter. Wellicht heeft deze dus een betere ventilatie. Heeft iemand er al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is waarschijnlijk een totaal ander ding. Op Duitse fora heb ik gelezen dat er nu NASsen bij Medion staan die ogenschijnlijk identiek zijn aan de vorige serie, maar ze hebben een Marvel Kirkwood SoC en draaien een incarnatie van Hipserv OS, terwijl die oude een PLX processor met een ZyXEL OS hadden.

Wat dat zegt over temperatuurhuishouding weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Het type van de topicstart ligt nu bij de Aldi afgeprijsd voor 69 euro. Ik heb er eentje meegenomen om uit te proberen. Een vriend van me zoekt nog zoiets en ik wil eerst eens testen hoe hij het doet in vergelijk met mijn Qnap TS-219p+. Niet veel geld voor een Nas met 2TB toch.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654788

Ik wil mijn video's uploaden, maar films groter dan 2gb pakt krijg ik niet geupload. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik heb de 2x4tb versie

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 654788 op 03-02-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 23:23
Hoe zet je de bestanden erop? Samba/Windows file sharing? FTP?

Ongeacht het antwoord: probeer eens een andere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-01 09:10
Ik zet de bestanden op de Medion Nas met FileZilla.
Een backup doe ik met Genie Timeline 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Niet online
Ben er een poos niet mee bezig geweest.
Had ook een Omninas KD22 gekocht, 2 HD á 300 gb.
Deze gebruik ik nu voor tv, maar het gekke is dat wanneer ik ook de Aldi Nas aan heb staan, de Omninas bij geen gebruik na een minuut of 20 uit gaat, alleen led brand.
Maar de Medion niet, die gaat nu niet uit.
Zet ik de Omninas handmatig uit, dan gaat de Medion na verloop van tijd ook uit.
TV en Computer staat uit, hangt dus niets aan verder.

Iemand een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Met 'uit' bedoel je neem ik aan dat de disk stopt met draaien? In ieder geval die Medion kan helemaal niet zichzelf uitzetten. (Behalve misschien de 'nieuwe' Kirkwood)

En de verklaring? Ik neem aan dat er wat communicatie tussen die systemen is die op de Medion de disk aan het draaien houd. Misschien Samba elections?

Als je een 'klassieke' Medion hebt zou je 'Disk Monitor' kunnen proberen om te zien welk proces precies de disk wakker houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goksell
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 09:35
De 3tb versie is met de paasdagen in de aanbieding voor €90,- bij de aldi bij ons in de buurt. Is dat een goede deal? En kan je hier ook mee downloaden? En kan hij in standby als hij niet wordt gebruikt? En kan hij dan daarna op afstand "wakker" gemaakt worden? Ik overweeg om mijn ch3hnas hiermee te vervangen en stel het zeer op prijs als ik antwoord kan krijgen op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 12:22
goksell schreef op donderdag 02 april 2015 @ 00:40:
De 3tb versie is met de paasdagen in de aanbieding voor €90,- bij de aldi bij ons in de buurt. Is dat een goede deal? En kan je hier ook mee downloaden? En kan hij in standby als hij niet wordt gebruikt? En kan hij dan daarna op afstand "wakker" gemaakt worden? Ik overweeg om mijn ch3hnas hiermee te vervangen en stel het zeer op prijs als ik antwoord kan krijgen op mijn vragen.
ik heb hem vandaag gehaald.. is niet echt bijster stabiel.. maar kan aan mij liggen maar als je het stabiel krijgt heb je er een aardig apparaat bij imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik ook de Medion Life P89631 3TB gehaald.
Ik heb hem nog niet uitgepakt, omdat ik geschokt ben van de slechte reviews hier...
Ik zit eraan te denken om het morgen terug te brengen...

Wat zouden jullie willen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1targus
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 19:10
Ik heb onlangs de medion 3tb bij aldi gekocht ik heb eerst de bestanden van mijn whs2011 willen overzetten naar de medion hierbij kreeg ik op onwillekeurige momenten verbindingsfout.
Na het updaten van de ethernetadapter vanmijn whs2011 server kwam de fout niet meer voor. Medion server draait nu ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334409

Hi,

Ik ook een NAS Medion Life P89650 (MD86946). Kan iemand mij vertellen wat de laatste firmware is, via updates in beheer zegt het systeem dat het de laatste versie, helaas is deze versie kwetsbaar voor "Poodle Vurnerability (CVE-2014-3566)" .

Iemand een idee hoe dit te fixen?
Thanks,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Poodle is toch een client-side probleem? Hoe kan je server er dan last van hebben? Download client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
Even een waarschuwing:

De huidige (2TB, Medion Lifecloud P89650 (MD 86946) versie van deze NAS, heeft een compleet andere shell van "hipserv". Verder krijg je bij de eerste keer een EULA voor je neus die je niet kunt weigeren, communiceert het apparaat voor _ALLE_ functies met een medion server (zelfs het inloggen op je eigen disk) _OOK_ als je "remote access" uit zet(!) en zijn vrijwel alle functies die in de vorige versie zaten verdwenen achter een pagina die 10 euro van je wil hebben om ze weer aan te zetten. Eigenlijk werkt alleen de FTP functie op deze manier, zelfs SAMBA werkt niet...

Er zit dan weer wel een andere harddisk in (WD20EZRX) en zo te zien een fannetje aan de onderkant.

Aangezien ik het niet acceptabel vind dat ik niet bij mijn eigen apparaat kan zonder internet/medion servers, heb ik het ding maar teruggebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676045

Ik heb een tijdje geleden een medion NAS server gekocht van het type P89655.
Deze NAS in met 3T geheugen wou ik onder andere gebruiken als back up voor een harde schijf vol met foto's
Toen ik de uiteinde copy ging uitvoeren, via medion agent. Is er bij mij na een 10 tal min van voorbereiding iets onbegrijpelijks fout gelopen, en was zo maar even meer als 600GB aan foto's verloren.
Dus als het een goede raad mag zijn, maak best eerste een copy op een gewone normale harde schijf.
Mijn foto's heb ik momenteel nog niet terug, ben vanalles aant proberen...
In het ergste geval moet ik hem binnen brengen, kost tussen de 500 en 1650 euro.
En is nog niet gegarandeerd dat ik dan alles terug zouy hebben.
Wou het even delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 09:18

JT

VETAK y0

Lolut, een payremium NAS :X Dat is echt wel heel slecht.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deftrix
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-07-2015
Kan iemand me zeggen wat nou het voordeel is van de MEDION LIFE P89650 (MD 86946)? Ik heb bijvoorbeeld al een MED8ER 600X3D waar ik regelmatig USB sticks of een externe HDD op aansluit. Alles werkt dan al prima. Vandaar dat ik niet echt het voordeel zie, buiten het delen met anderen van de MEDION LIFE P89650 (MD 86946)

Ik heb de MEDION LIFE P89650 (MD 86946) nog niet met de MED8ER 600X3D verbonden, mede ook omdat ik niet allemaal kabels door de kamer wil hebben. Ondanks dat hoop ik dat iemand mij kan overtuigen, anders breng ik hem maar weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 16:03
Fret Raket schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:57:
Even een waarschuwing:

De huidige (2TB, Medion Lifecloud P89650 (MD 86946) versie van deze NAS, heeft een compleet andere shell van "hipserv". Verder krijg je bij de eerste keer een EULA voor je neus die je niet kunt weigeren, communiceert het apparaat voor _ALLE_ functies met een medion server (zelfs het inloggen op je eigen disk) _OOK_ als je "remote access" uit zet(!) en zijn vrijwel alle functies die in de vorige versie zaten verdwenen achter een pagina die 10 euro van je wil hebben om ze weer aan te zetten. Eigenlijk werkt alleen de FTP functie op deze manier, zelfs SAMBA werkt niet...

Er zit dan weer wel een andere harddisk in (WD20EZRX) en zo te zien een fannetje aan de onderkant.

Aangezien ik het niet acceptabel vind dat ik niet bij mijn eigen apparaat kan zonder internet/medion servers, heb ik het ding maar teruggebracht...
Ik heb deze ook. Verwachtte eerst ook een andere schil.
Samba op win werkt hier dan weer wel. Zonder internet is het apparaat via het netwerk via smb ftp en verkenner/browser prima te bereiken.

Verder zet hij de access patrol service uit als ik remote access uit zet. Niets wijst op toegang tot medion/axentra servers. Het is wel zo dat bij oudere firmwares hij je bij lokaal inloggen probeert te redirecten naar je medionlifecloud.com adres om in te loggen. Dit is nu niet meer het geval.

De schijf die ik er in kreeg is een Seagate. Dat er een fannetje in zit juig ik verder toe aangezien de anderen met 1 disk nog al eens warm werden. Verder is het handig dat Hipserv er op zit, ik heb er gewoon root access op met SSH. Verder werkt de minidlna media server prima. Dus ik raad hem niet per sé af.

[ Voor 26% gewijzigd door Xfade op 05-06-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 679090

Heb van de week de NAS P89650 gekocht. Ik heb het apparaat toegevoegd via Firefox in Linux Mint, dit ging goed en ook via de browser kon ik de inhoud van de NAS prima benaderen. Hierna heb ik in Linux Mint geprobeerd om de schijf automatisch aan te koppelen. Dit lukte niet, sterker nog, via de browser was de NAS ineens niet meer te vinden, daarna in Windows hetzelfde fenomeen. Ik heb een volledige reset gedaan, maar het apparaat wordt niet meer gezien. Angry IP scanner ziet ook geen extra apparaat. Ik kan hem nog terugbrengen, maar 2TB opslag voor 99 euro is spotgoedkoop, dus wil ik eerst weten of dit nog op te lossen valt.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-05 16:03
Bij een reset via het gaatje in de achterkant 30 sec. flashed ie een nieuwe image. Als ie het niet doet, zou ik hem op een ander apparaat proberen. Mocht dat niet werken, denk ik dat er hardware matig iets stuk is. Je router ziet hem ook niet? Koppelen werkte bij mij wel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
Ik ben niet echt tevreden over de MD 86979, daarom gebruik ik hem niet meer... Ik kan er niet op vertrouwen dat de data die erop gekopieerd wordt daarna nog bruikbaar is, bijvoorbeeld als ik een film ernaar kopieer dan is die de helft van de keren daarna niet meer afspeelbaar... terwijl diezelfde film prima werkt als ik hem direct op de TV afspeel via een USB schijf. Verder liep het ding ook regelmatig vast en werkte het backup programma erg slecht op de PC... lekker handige eigenschappen voor een NAS.

Tja... wat kun je er nog mee doen? Denk dat ik de 2TB schijf er gewoon uithaal en in mijn PC stop en een keer een nieuwe NAS koop zoals de Synology DiskStation DS215j. Daar stop ik dan wel een betere schijf in die niet zo warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ik heb de 2TB versie bij een vriend van me gezet die een simpele backup oplossing zocht. Ik hoor er niks meer van dus werkt gewoon goed voor eenvoudig gebruik.
Gisteren was ik bij de Aldi en daar lag een 3TB afgeprijsd voor 80 euro. Daar koop je de losse schijf (Seagate) nog niet eens voor, dus meegenomen. Dit is gewoon de oude versie zelfde als Zyxel.

Ik ben nu bezig een oude schijf uit mijn eigen QNAP NAS te configureren voor gebruik met de Medion NAS en dan gaat de 3TB als upgrade in de QNAP. Dus de Medion krijgt een downgrade naar 1TB en daar maak ik dan iemand anders weer blij mee.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 12:22
ik weet dat het topic alweer een tijdje oud is maar ik merk zelf nu mijn medion nas in een domein zit dat de server een stuk stabieler is meer responsive en ook de snelheid is omhooggegaan van 3.5~4mb naar 7.5mb(over een 100mbit lijn). toen het nog in een workgroup zat in een peer server netwerk was het ding zwaar onstabiel en snelheden schommelde als een gek.

het is nog steeeds niet de snelheid die ik haal rechtstreeks naar mijn echte server(domaincontroller) maar heb wel het idee dat alles veel beter reageert en sneller en stabieler is.. waarom geen idee... misschien weet iemand anders dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
Ik heb deze week bestanden gecontroleerd die op de NAS staan en sommige zijn willekeurig verminkt. Niet op het einde van de files, zoals gebeurt als de media indexer aan staat, maar op verschillende plaatsen...

Als je dus deze NAS hebt, zou ik belangrijke bestanden die erop staan even vergelijken met een andere backup. Je kan dat bijvoorbeeld doen door par2 files aan te maken met http://www.quickpar.org.uk/

De NAS geeft nog steeds aan dat de schijf "healthy" is...

Update: Ik heb inmiddels de NAS behuizing open gemaakt en de schijf eruit gehaald, om op een PC een SMART test te kunnen draaien. Hij geeft aan dat de schijf 100% is, dus de NAS corrumpeert deze toch nog op de een of andere manier. Verder zie ik ook dat er plaats voor een fan is onder de schijf, maar dat men ervoor heeft gekozen om die er niet te plaatsen, terwijl dit toch echt nodig is bij lange activiteit...

Na een lange SMART test gedraaid te hebben, die zonder problemen verliep, kan ik niet tot een andere conclusie komen dat de warmteproductie in de NAS behuizing te hoog is en dat dit de meerderheid van problemen veroorzaakt. De hoogst gemeten temperatuur van de disk was 61 graden celcius!

Iedereen die nog een van deze NAS behuizingen zonder interne fan heeft, raad ik aan om een kleine externe fan te gebruiken.

Ik vond ook nog deze foto's van een demontage: https://www.flickr.com/ph.../album-72157628232774737/

[ Voor 53% gewijzigd door Fret Raket op 28-10-2015 07:47 . Reden: SMART test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Toch is 61 graden niet zoveel en zou die gewoon moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Het is zo'n onbetrouwbaar piece of sh1t.

Enige tip is schijf eruit en als interne (of met nieuwe behuizing externe) schijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• div-er
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-01 08:22
Voordat ik de schroevendraaier erin zet,...
Voordat ik de MD86946 terug breng of verkoop,...

De 2TB schijf, is dat een 3,5" of 2,5" en weet iemand toevallig het merk/specs??

Laat maar, ik heb het antwoord al. Seagate Barracuda, toch niet heel slecht dat ik zo.

[ Voor 21% gewijzigd door div-er op 07-12-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721671

Ik Heb dus ook zo'n ding en ben er redelijk over te spreken, probleem is dat hij regelmatig, bijna altijd "slaapt"en dan zelfs niet via de browser is wakker te krijgen, Kan iemand mij vertellen hoe ik dit verhelpen kan want als ik wil gaan genieten moet ik hem eerst helemaal uitzetten en vervolgens opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 762437

Dag iedereen

Ik heb een tijdje geleden bij Aldi een Medion Lifecloud NAS 2X 2TB Medion Life P89634 MD86783 gekocht.
Door omstandigheden heeft deze een jaar in de doos gestaan alvorens ik met de installatie ben willen starten, tot volgende week dus...

Als provider zit ik bij Proximus met een B-Box 3 als modem/router
De Lifecloud is via een LAN kabel rechstreeks aangesloten op 1 van de poorten van de modem/router

4de LED op de voorkant van de NAS knippert groen en volgens de handleiding zou het branden gelijk moeten staan met netwerkverbinding die tot stand werd gebracht en het knipperen zou op gegevensoverdracht duiden.
Eerste 2 LED's zouden blauw moeten zijn, maar die zijn rood bij mij (volgens Medion helpdesk heeft dit mogelijk te maken met het feit dat de schuiven nog niet geconfigureerd zijn en is dit niets om mij onmiddellijk zorgen over te maken.

via de site lifecloudmedion.com ben ik door de wizard gegaan. (als browser gebruik ik IE11 op aanraden van de helpdesk en dit op een Windows 7 machine, trouwens via een andere browser krijg ik hetzelfde resultaat)
daar staat dat je eerst een 5-tal seconden moet drukken op de knop aan de voorkant zodanig dat het de NAS kan gedecteerd worden.

In 9 op de 10 keer lukt de detectie niet.
Wanneer het 1 keer wel is gelukt en ik de registratie verder doorloop door een gebruikersaccount voor het Lifecloud systeem te kiezen en vervolgens een eerste gebruikersnaam en wachtwoord toe te voegen krijg ik op het einde van de wizard krijg ik de melding: "installatie afgerond, gefeliciteerd u heeft nu medion life cloud geinstalleerd" met daaronder de rode tekst "er zijn problemen met de toegang op afstand. Schakel dit later via het instellingsmenu in"

Wanneer ik dan vervolgens via de medion site mijn credentials ingeef krijg ik het bericht: "de gebruikersnaam is niet gevonden op die Medion Lifecloud box. Controleer uw gebruikersnaam en probeer het opnieuw."

Wanneer ik via windows verkenner naar "network" ga verschijnt de lifecloud af en toe onder de "computer" sectie maar meestal niet. Onder media devices staan dan wel het onderdeel "LifeCloud UPNP-AV" en dat verdwijnt nooit.

Ik heb vervolgens ook de software geïnstalleerd op mijn machine om via die weg met de credentials te proberen en dan verschijnt de pop-up: "Lokale verbinding met to LifeCloud niet mogelijk. Wilt u in plaats darrvan proberen om een verbinding op afstand te maken?"

Ik kies "Yes" echter wetende dat het mogelijk niet zal helpen aangezien de installatiewizzard op het eind al aangaf dat er problemen zijn met verbinding op afstand.
Dan verschijnt het bericht "Lifecloud is niet toegankelijk totdat de instellingen zijn aangepast".

Via de Medion Help desk krijg ik niet de gepaste hulp, is er iemand die mij mogelijk op weg kan zetten en/of dit probleem ook heeft ervaren? Ik ben totaal niet ervaren in netwerken etc, dus indien mogelijk graag duidelijke bijstand in "mensentaal". Hopelijk is er iemand die mij op weg kan helpen want dit is op zijn minst gezegd frustrerend. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mestreechteneer
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2024
laatste reaktie; Firewall uitzetten!!!! en een regel in firewall zetten

• wxppf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-03-2024
Heb 1 schijf die het begeven heeft....

Is dit een standaard Sata 3.5 schijf ... moet dit dezelfde grote zijn? of mag ik uitbreiden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1055601

hoi
ik heb een probleem mijn nas zegt Geen vaste schijven gevonden of geconfigureerd
hij ziet hem wel alleen mijn voorkeursinstelling is wel blauw de rest is grijs
en als ik met mijn muis op ga staan krijg de melding sluit een opslagapparaat aan om toegang tot deze optie te krijgen
de led lampjes 1 groene en 1 blauwe de 2 led lampje brandt niet
wat nu ?
is de software niet compleet meer of wat

met vriendelijke groet
Vermeulen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 20:02
Anoniem: 1055601 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:00:
hoi
ik heb een probleem mijn nas zegt Geen vaste schijven gevonden of geconfigureerd
hij ziet hem wel alleen mijn voorkeursinstelling is wel blauw de rest is grijs
en als ik met mijn muis op ga staan krijg de melding sluit een opslagapparaat aan om toegang tot deze optie te krijgen
de led lampjes 1 groene en 1 blauwe de 2 led lampje brandt niet
wat nu ?
is de software niet compleet meer of wat

met vriendelijke groet
Vermeulen
Hoi, hetzelfde probleem hier. Schijf is niet meer zichtbaar. Hij spint op maar daarna stopt hij weer. Ik ga hem openen en aan PC hangen om te zien wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeph20
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-11-2024
Beste,

Excuses om deze topic weer te openen.
Ik heb deze nas nooit sneller bestanden van mijn pc kunnen laten ontvangen dan 100mbit (ongeveer 10MB per sec)

Volgens het internet heeft deze nas een gigabit poort (leugen?)
Ik gebruik cat 6 kabels en ook een gigabit router.

Wat zou anders het probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
xeph20 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:07:
Volgens het internet heeft deze nas een gigabit poort (leugen?)
Heb je wel op de NAS en/of je switch/router gekeken welke linksnelheid er aangegeven wordt, alvorens te roepen dat je voorgelogen bent?
Wat zou anders het probleem kunnen zijn?
Te weinig CPU kracht in de NAS om snellere transfers te kunnen ondersteunen?
Up/downloaden van/naar naar de NAS over wifi?
Bron van de data is simpelweg te traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09-2022
Hallo, ik meen dat ik ooit ergens op internet teruggevonden had hoe ik de bestanden op mijn Aldi-NAS (P89634 MD86783.03 BE in RAID 1) zou kunnen terugvinden door één van de schijven in een PC te steken (al dan niet met Linux), maar ik vind het nu niet meer terug.

Met Hiren's Boot CD lukt het me alleszins niet.

Dus: wie kan mij helpen om de bestanden op de minst falende (maar nog niet overleden) van mijn twee harde schijven proberen te recupereren? Google helpt mij deze keer niet uit de nood (maar dat kan aan mij liggen...)

De NAS herkent mijn harde schijven niet meer en wil ze herinitialiseren, en aangezien Stack mij ook in de steek laat (cf. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63516158 ), zie ik geen andere uitweg meer dan te proberen rechtstreeks toegang te krijgen tot de schijf.

Alvast bedankt en groetjes, Guy

[ Voor 0% gewijzigd door guyc op 02-10-2020 15:46 . Reden: RAID 1 i.p.v. RAID 2 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
guyc schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:10:
Hallo, ik meen dat ik ooit ergens op internet teruggevonden had hoe ik de bestanden op mijn Aldi-NAS (P89634 MD86783.03 BE in RAID 2) zou kunnen terugvinden door één van de schijven in een PC te steken (al dan niet met Linux), maar ik vind het nu niet meer terug.

Met Hiren's Boot CD lukt het me alleszins niet.

Dus: wie kan mij helpen om de bestanden op de minst falende (maar nog niet overleden) van mijn twee harde schijven proberen te recupereren? Google helpt mij deze keer niet uit de nood (maar dat kan aan mij liggen...)

De NAS herkent mijn harde schijven niet meer en wil ze herinitialiseren, en aangezien Stack mij ook in de steek laat (cf. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63516158 ), zie ik geen andere uitweg meer dan te proberen rechtstreeks toegang te krijgen tot de schijf.

Misschien kan je dit proberen :
https://diktiosolutions.e...t-terminal-volume-folder/

Is wel voor een Synology, maar de basis is hetzelfde, een software raid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
En wat was je RAID-vorm? Raid 1? Raid0? JBOD?
Dat maakt nogal uit voor de manier waarop je te werk gaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
maar ik bedoelde eigenlijk RAID 1, sorry!

(aangepast in oorspronkelijke post)

[ Voor 24% gewijzigd door guyc op 02-10-2020 15:46 . Reden: FOUT! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Als je je PC opstart met een CD-Rom of USB-stick met GParted erop en een disk in een USB-dock, , kan je in GParted (de vragen zijn eenvoudig te beantwoorden ...) zien welk bestandssysteem de Aldi-Nas heeft gebruikt op de disk.
Als dat EXT2 of zo is (wat vaak het geval is), kan je gewoon in Windows opstarten en EXT2FS installeren vanaf https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/.
Dan start je EXT2FS op met de disk aangesloten, je start in het menu de service, maakt voor de disk een driveletter aan en dan kan je gewoon in de verkenner aan je bestanden.
En je hebt nóg een kans met de andere disk van het RAID1 span.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Het lijkt EXT4 te zijn. Ik had al geprobeerd met een oude versie van GParted, maar daar kwam ik niet ver mee. Met de laatste nieuwe versie krijg ik al wat meer resultaat, maar er is veel corrupted op de eerste schijf. (En ik denk dat dit de beste schijf is...) Ik krijg bijvoorbeeld geen partitietabel te zien... GParted is op zoek naar een bestandssysteem (terwijl dat toch Ext4 zou zijn?!) Enfin, ik ben nu al enkele weken op de sukkel, op deze paar dagen extra zal het nu ook niet meer aankomen...

Bovendien maakt de computer waarmee ik het probeer zeer veel lawaai (is gewoon een lawaaierige pc) en zal ik die straks, vóór het slapengaan, terug moeten uitschakelen. Ik zal het morgen, elders, opnieuw mogen proberen, vrees ik.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Als je RAID1 had, kan je één van de harddisks gebruiken om GParted het bestandssysteem te laten herstellen (dat is een menuoptie).
Vervolgens kan je met EXT2FS het resultaat bekijken.

Je hebt dan altijd nog de andere harddisk als origineel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Hallo Renault, ik heb (had) RAID 1, maar in eerste instantie geven beide schijven een verschillend resultaat: één van de schijven wordt in Linux als twee devices weergegeven: niet alleen /dev/sda , maar ook /dev/sdmed of zoiets (want ik ben nu de andere schijf aan het checken). Misschien is dit normaal; graag wat feedback hierover.

Ik ben in eerste instantie GParted aan het laten zoeken naar een bestandssysteem (ondertussen op schijf 2; bij de eerste was het negatief; mijn volgende stap zou de hersteloptie zijn waar jij over spreekt (maar ik vraag me af of dat veel resultaat zou hebben wanneer het zoeken naar een bestandssysteem negatief is...)

En: bedankt voor de ondersteuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
FreshMaker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Misschien kan je dit proberen :
https://diktiosolutions.e...t-terminal-volume-folder/

Is wel voor een Synology, maar de basis is hetzelfde, een software raid
Bedankt hiervoor, maar dit durf ik niet echt aan: mijn Linux-kennis is niet groot genoeg hiervoor... Bovendien: zou ik meer resultaat hiermee boeken als met GParted, zoals ik nu aan het proberen ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Omdat Gparted partities bewerkt, en met mdadm kan je een pc de schijven laten 'zien' als één, en je data er van zou kunnen inlezen.

De NAS heeft nl de beide hdd's zo ingericht, dat het lijkt alsof het één is.
Je zal weinig data terugvinden, omdat het meeste verspreid is over beide schijven.

Gparted leest de index, maar heeft geen werkelijke indeling hiervan.
Met de link hierboven koppel je beide hdd's ( hopelijk ) op de manier zoals de NAS gedaan heeft, en kan je bladeren ( in het beste geval )

[ Voor 58% gewijzigd door FreshMaker op 04-10-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
@FreshMaker Zou je a.j.b. wat meer uitleg willen geven? Ik begrijp de draagwijdte van je woorden niet. Alvast bedankt en groetjes, Guy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De NAS - let wel, ik ken het specifieke model niet - zal een software raid gemaakt hebben
Dat is iets wat 90% van de consumerdevices doet namelijk

Aangezien het daarnaast ook bijna allemaal wel een basisversie van linux is, kan je de schijven dus ook aansluiten op een 'gewone' pc ( je hebt dan wel 2 of meer SATAaansluitingen nodig )
Als je dan de schijven in de juiste volgorde hebt ( drive1 + drive2 = raid )
kan je met een ubuntu ( bootable usb ) deze 2 drives laten 'geloven' dat ze weer in de NAS zitten.

Maar jouw post is me nog niet geheel duidelijk of er nu een schijf kapot is, of de nas zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:57:
Als je dan de schijven in de juiste volgorde hebt ( drive1 + drive2 = raid )
Volgorde doet er niet toe. Dat staat allemaal in de raid header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
De schijven zijn volgens SMART alleszins falend. Ik denk dat er met de NAS zelf niets aan de hand is. Het gaat om een Aldi-NAS (P89634 MD86783.03 BE in RAID 1), zoals ik in mijn eerste post van eergisteren schreef (maar met plezier herhaal).

Ik ga de schijven in de loop van de week eens in een pc steken en Ubuntu installeren op een stick. Zou dat lukken op een 1 GB stick?

Bedankt allemaal om mee te denken: ik apprecieer dat. Groetjes, Guy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
guyc schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:17:
De schijven zijn volgens SMART alleszins falend. Ik denk dat er met de NAS zelf niets aan de hand is. Het gaat om een Aldi-NAS (P89634 MD86783.03 BE in RAID 1), zoals ik in mijn eerste post van eergisteren schreef (maar met plezier herhaal).

Ik ga de schijven in de loop van de week eens in een pc steken en Ubuntu installeren op een stick. Zou dat lukken op een 1 GB stick?

Bedankt allemaal om mee te denken: ik apprecieer dat. Groetjes, Guy
Ik denk dat je minimaal 4GB nodig hebt ( paar euro -> 32GB bij de Action )
https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started

Je zou evt 2 andere hdd's er (tijdelijk) kunnen plaatsen om de NAS te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Hallo, graag opnieuw jullie hulp. Ik heb de schijven verbonden en draai momenteel Ubuntu 20.04.1 vanaf mijn USB-stick. Bij "Disks" zegt Ubuntu mij dat de twee schijven elk "2.0 TB Linux RAID Member" zijn. Ik vind echter nergens iets van bestanden, maar ik weet niet waar te zoeken want ik ken eigenlijk niet veel van Linux. Ik ben in "Files" geraakt bij Computer dev/disk (weet niet meer hoe). Graag ondersteuning hoe ik nu verder zou kunnen gaan. Alvast bedankt en groetjes, Guy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Kun je de output van
cat /proc/mounts
cat /proc/mdstat
posten?

[ Voor 13% gewijzigd door Mijzelf op 07-10-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/mounts
sysfs /sys sysfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
proc /proc proc rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
udev /dev devtmpfs rw,nosuid,noexec,relatime,size=7852036k,nr_inodes=1963009,mode=755 0 0
devpts /dev/pts devpts rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000 0 0
tmpfs /run tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=1580076k,mode=755 0 0
/dev/sdd1 /cdrom vfat ro,noatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro 0 0
/dev/loop0 /rofs squashfs ro,noatime 0 0
/cow / overlay rw,relatime,lowerdir=/filesystem.squashfs,upperdir=/cow/upper,workdir=/cow/work 0 0
securityfs /sys/kernel/security securityfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw,nosuid,nodev 0 0
tmpfs /run/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k 0 0
tmpfs /sys/fs/cgroup tmpfs ro,nosuid,nodev,noexec,mode=755 0 0
cgroup2 /sys/fs/cgroup/unified cgroup2 rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,nsdelegate 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/systemd cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,xattr,name=systemd 0 0
pstore /sys/fs/pstore pstore rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
none /sys/fs/bpf bpf rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,mode=700 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/cpu,cpuacct cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpu,cpuacct 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/net_cls,net_prio cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,net_cls,net_prio 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/pids cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,pids 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/rdma cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,rdma 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/perf_event cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,perf_event 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/cpuset cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,cpuset 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/hugetlb cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,hugetlb 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/memory cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,memory 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/devices cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,devices 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/freezer cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,freezer 0 0
cgroup /sys/fs/cgroup/blkio cgroup rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,blkio 0 0
systemd-1 /proc/sys/fs/binfmt_misc autofs rw,relatime,fd=28,pgrp=1,timeout=0,minproto=5,maxproto=5,direct,pipe_ino=18941 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
mqueue /dev/mqueue mqueue rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
hugetlbfs /dev/hugepages hugetlbfs rw,relatime,pagesize=2M 0 0
tracefs /sys/kernel/tracing tracefs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
configfs /sys/kernel/config configfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime 0 0
tmpfs /tmp tmpfs rw,nosuid,nodev,relatime 0 0
tmpfs /run/user/999 tmpfs rw,nosuid,nodev,relatime,size=1580072k,mode=700,uid=999,gid=999 0 0
gvfsd-fuse /run/user/999/gvfs fuse.gvfsd-fuse rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=999,group_id=999 0 0
/dev/fuse /run/user/999/doc fuse rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=999,group_id=999 0 0
/dev/loop1 /snap/snapd/8542 squashfs ro,nodev,relatime 0 0
/dev/loop2 /snap/core18/1880 squashfs ro,nodev,relatime 0 0
/dev/loop3 /snap/gnome-3-34-1804/36 squashfs ro,nodev,relatime 0 0
/dev/loop4 /snap/gtk-common-themes/1506 squashfs ro,nodev,relatime 0 0
/dev/loop5 /snap/snap-store/467 squashfs ro,nodev,relatime 0 0
tmpfs /run/snapd/ns tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=1580076k,mode=755 0 0
nsfs /run/snapd/ns/snap-store.mnt nsfs rw 0 0
ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/mdstat
Personalities : 
unused devices: <none>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
@Mijzelf @FreshMaker @Renault Wat kan ik nu doen? Ik zit vast. Alvast bedankt en groetjes, Guy

[ Voor 108% gewijzigd door guyc op 09-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Dat hangt er vanaf: jij zegt dat je RAID1 had ingesteld op de Aldi-NAS en hierboven "meldt Ubuntu mij dat de twee schijven elk "2.0 TB Linux RAID Member zijn".
Maar je stelt óók dat beide schijven een verschillende inhoud hebben.

Daarom zou ik duidelijkheid willen hebben over de schijven: wat is de grootte van elke van de twee harddisks? Dat wordt namelijk nog nergens vermeld.

- als ze beide 1 TB zijn, had je geen RAID1 maar RAID0 (of JBOD) ingesteld staan en dan is het verklaarbaar dat ze een verschillende inhoud tonen.
Bij RAID0 heb je écht een probleem omdat je alleen bij de data kunt via het geslaagd rebuilden van je RAID0.
Bij JBOD is het verklaarbaar dat de disks een verschillende inhoud hebbne, maar dan wordt het erg interessant wat de SMART-tabel van beide disks zegt: verklaart dat dan waarom je niet bij de bestanden komt?
- Als ze beide 2 TB zijn, had je echt RAID1 en ook dan wordt de SMART-tabel van beide disks interessant omdat daarin te zien zou moeten zijn waarom je niet bij je data kunt. En de vraag is dan waarom de disks een verschillende inhoud kunnen tonen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@guyc Sorry, ik heb de verkeerde vraag gesteld. Ik bedoelde
cat /proc/partitions

Dat laat de partities zien, met hun grootte. Het laatste argument is de naam van de partitie.
Kies je twee data partities (of schijven, als de schijf geen parities heeft) en voor
mdadm --examine /dev/{naam1} /dev/{naam2}

waarbij je {naam1} en {naam2} natuurlijk moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Echt wel degelijk als RAID1 ingesteld; twee identieke Seagate Barracuda 2000GB

Zou de stofzuiger de schuldige kunnen zijn van de verschillende inhoud?

Hoe kan ik in Linux de SMART-gegevens opvragen? En waar kan ik bestanden bekijken?

Bedankt en groetjes, Guy

ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/partitions
major minor  #blocks  name

7        0    2054336 loop0
   7        1      30600 loop1
   7        2      56276 loop2
   7        3     261700 loop3
   7        4      63580 loop4
   7        5      50980 loop5
   8        0 1953514584 sda
   8        1 1953514550 sda1
   8       16 1953514584 sdb
   8       17 1953514550 sdb1
   8       32  244198584 sdc
   8       33     541696 sdc1
   8       34     102400 sdc2
   8       35      16384 sdc3
   8       36  243536896 sdc4
   8       48    3953664 sdd
   8       49    3952640 sdd1
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mdadm --examine /dev/sda /dev/sdb
/dev/sda:
   MBR Magic : aa55
Partition[0] :   3907029167 sectors at            1 (type ee)
/dev/sdb:
   MBR Magic : aa55
Partition[0] :   3907029167 sectors at            1 (type ee)
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mdadm --examine /dev/sda1 /dev/sdb1
/dev/sda1:
          Magic : a92b4efc
        Version : 1.2
    Feature Map : 0x2
     Array UUID : dd016908:0d8fcf97:ae9b1143:3287e8d3
           Name : home
  Creation Time : Wed Dec  6 23:40:58 2017
     Raid Level : raid1
   Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 3906766957 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
     Array Size : 1953383296 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
  Used Dev Size : 3906766592 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
    Data Offset : 262144 sectors
   Super Offset : 8 sectors
Recovery Offset : 1950539776 sectors
   Unused Space : before=262064 sectors, after=365 sectors
          State : clean
    Device UUID : 7a2f5183:19de3db8:4395e614:ae1c7dbc

Update Time : Sun Aug 23 21:20:10 2020
       Checksum : d2405aa5 - correct
         Events : 1694552

Device Role : Active device 1
   Array State : AA ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)
/dev/sdb1:
          Magic : a92b4efc
        Version : 1.2
    Feature Map : 0x0
     Array UUID : dd016908:0d8fcf97:ae9b1143:3287e8d3
           Name : home
  Creation Time : Wed Dec  6 23:40:58 2017
     Raid Level : raid1
   Raid Devices : 2

Avail Dev Size : 3906766957 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
     Array Size : 1953383296 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
  Used Dev Size : 3906766592 (1862.89 GiB 2000.26 GB)
    Data Offset : 262144 sectors
   Super Offset : 8 sectors
   Unused Space : before=262064 sectors, after=365 sectors
          State : clean
    Device UUID : a619e486:17174566:8ac9e28b:603c2319

Update Time : Sat Oct  3 15:55:34 2020
       Checksum : e371a811 - correct
         Events : 1691708

Device Role : Active device 0
   Array State : A. ('A' == active, '.' == missing, 'R' == replacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat is duidelijk. Je had een raid1 array, die op 23 augustus degradeerde. Na 3 oktober is de array niet meer gebruikt.

Je kunt de array gedegradeerd assemblen in Ubuntu:
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb1 --run

Geen idee of Ubuntu die dan automagisch zal mounten, maar indien niet kun je dat met de hand doen:
mkdir /tmp/mountpunt
sudo mount /dev/md0 /tmp/mountpunt
guyc schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:02:
Hoe kan ik in Linux de SMART-gegevens opvragen? En waar kan ik bestanden bekijken?
sudo smartctl -a /dev/sda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Hallo @Mijzelf , Bedankt voor je antwoord. Wat houdt "gedegradeerd assemblen" in? Houdt dit risico's in?

@Renault Hieronder SMART-info. In deze vorm kan ik het niet goed interpreteren. Kan jij me daarmee helpen a.j.b.? Bedankt. Groetjes, Guy

ubuntu@ubuntu:~$ sudo smartctl -a /dev/sda
smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.4.0-42-generic] (local build)
Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Seagate Barracuda 7200.14 (AF)
Device Model:     ST2000DM001-1CH164
Serial Number:    W1E4CS9S
LU WWN Device Id: 5 000c50 06a35ac7d
Firmware Version: CC47
User Capacity:    2.000.398.934.016 bytes [2,00 TB]
Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physical
Rotation Rate:    7200 rpm
Form Factor:      3.5 inches
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
SATA Version is:  SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)
Local Time is:    Fri Oct  9 20:45:00 2020 UTC
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
See vendor-specific Attribute list for marginal Attributes.

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x82)	Offline data collection activity
					was completed without error.
					Auto Offline Data Collection: Enabled.
Self-test execution status:      (   0)	The previous self-test routine completed
					without error or no self-test has ever 
					been run.
Total time to complete Offline 
data collection: 		(  575) seconds.
Offline data collection
capabilities: 			 (0x7b) SMART execute Offline immediate.
					Auto Offline data collection on/off support.
					Suspend Offline collection upon new
					command.
					Offline surface scan supported.
					Self-test supported.
					Conveyance Self-test supported.
					Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003)	Saves SMART data before entering
					power-saving mode.
					Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01)	Error logging supported.
					General Purpose Logging supported.
Short self-test routine 
recommended polling time: 	 (   1) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time: 	 ( 228) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time: 	 (   2) minutes.
SCT capabilities: 	       (0x3085)	SCT Status supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   118   099   006    Pre-fail  Always       -       187429632
  3 Spin_Up_Time            0x0003   095   095   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   084   084   020    Old_age   Always       -       16835
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   076   060   030    Pre-fail  Always       -       50321403
  9 Power_On_Hours          0x0032   071   071   000    Old_age   Always       -       25405
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       304
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   099   000    Old_age   Always       -       0 0 1
189 High_Fly_Writes         0x003a   063   063   000    Old_age   Always       -       37
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   067   043   045    Old_age   Always   In_the_past 33 (0 150 37 24 0)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       299
193 Load_Cycle_Count        0x0032   027   027   000    Old_age   Always       -       146971
194 Temperature_Celsius     0x0022   033   057   000    Old_age   Always       -       33 (0 13 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       7
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       7769h+43m+59.891s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       36095899341
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       15388175100

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short offline       Completed without error       00%     25270         -
# 2  Conveyance offline  Completed without error       00%     25270         -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo smartctl -a /dev/sdb

Model Family:     Seagate Barracuda 7200.14 (AF)
Device Model:     ST2000DM001-1CH164
Serial Number:    Z1E5RZ5M
LU WWN Device Id: 5 000c50 065058ec8
Firmware Version: CC47
Rotation Rate:    7200 rpm
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
Local Time is:    Fri Oct  9 20:45:11 2020 UTC

See vendor-specific Attribute list for marginal Attributes.

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x82)	Offline data collection activity
					was completed without error.
					Auto Offline Data Collection: Enabled.
Self-test execution status:      (   0)	The previous self-test routine completed
					been run.
data collection: 		(  575) seconds.
Offline data collection
					command.
					Self-test supported.
					power-saving mode.
Short self-test routine 
recommended polling time: 	 (   1) minutes.
recommended polling time: 	 ( 212) minutes.
SCT capabilities: 	       (0x3085)	SCT Status supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   108   090   006    Pre-fail  Always       -       160335759
  3 Spin_Up_Time            0x0003   095   095   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   077   077   020    Old_age   Always       -       23891
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       240
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   063   060   030    Pre-fail  Always       -       124617592389
  9 Power_On_Hours          0x0032   059   059   000    Old_age   Always       -       36533
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       597
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   095   095   000    Old_age   Always       -       5
184 End-to-End_Error        0x0032   099   099   099    Old_age   Always   FAILING_NOW 1
187 Reported_Uncorrect      0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       906
188 Command_Timeout         0x0032   100   069   000    Old_age   Always       -       6 8 42
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   069   038   045    Old_age   Always   In_the_past 31 (2 8 36 20 0)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       595
193 Load_Cycle_Count        0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       258023
194 Temperature_Celsius     0x0022   031   062   000    Old_age   Always       -       31 (0 13 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   095   095   000    Old_age   Always       -       848
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   095   095   000    Old_age   Offline      -       848
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   199   000    Old_age   Always       -       147
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       9992h+35m+29.848s
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       9171706320
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       67615126046

ATA Error Count: 907 (device log contains only the most recent five errors)
	CR = Command Register [HEX]
	FR = Features Register [HEX]
	SC = Sector Count Register [HEX]
	SN = Sector Number Register [HEX]
	CL = Cylinder Low Register [HEX]
	CH = Cylinder High Register [HEX]
	DH = Device/Head Register [HEX]
	DC = Device Command Register [HEX]
	ER = Error register [HEX]
	ST = Status register [HEX]
Powered_Up_Time is measured from power on, and printed as
DDd+hh:mm:SS.sss where DD=days, hh=hours, mm=minutes,
SS=sec, and sss=millisec. It "wraps" after 49.710 days.

Error 907 occurred at disk power-on lifetime: 36478 hours (1519 days + 22 hours)
  When the command that caused the error occurred, the device was active or idle.

After command completion occurred, registers were:
  ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 00 f0 1b 84 04  Error: UNC at LBA = 0x04841bf0 = 75766768

Commands leading to the command that caused the error were:
  CR FR SC SN CL CH DH DC   Powered_Up_Time  Command/Feature_Name
  -- -- -- -- -- -- -- --  ----------------  --------------------
  c8 00 08 ea 1b 84 e4 00      04:43:13.908  READ DMA
  c8 00 08 e2 1b 84 e4 00      04:43:13.905  READ DMA
  c8 00 08 da 1b 84 e4 00      04:43:13.903  READ DMA
  c8 00 08 d2 1b 84 e4 00      04:43:13.901  READ DMA
  c8 00 08 ca 1b 84 e4 00      04:43:13.900  READ DMA

Error 906 occurred at disk power-on lifetime: 36478 hours (1519 days + 22 hours)

ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 00 c8 1c 84 04  Error: UNC at LBA = 0x04841cc8 = 75766984

c8 00 00 9a 1c 84 e4 00      04:43:10.124  READ DMA
  27 00 00 00 00 00 e0 00      04:43:10.123  READ NATIVE MAX ADDRESS EXT [OBS-ACS-3]
  ec 00 00 00 00 00 a0 00      04:43:10.120  IDENTIFY DEVICE
  ef 03 46 00 00 00 a0 00      04:43:10.118  SET FEATURES [Set transfer mode]
  27 00 00 00 00 00 e0 00      04:43:10.118  READ NATIVE MAX ADDRESS EXT [OBS-ACS-3]

Error 905 occurred at disk power-on lifetime: 36478 hours (1519 days + 22 hours)

ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 00 f0 1b 84 04  Error: UNC at LBA = 0x04841bf0 = 75766768

c8 00 00 9a 1b 84 e4 00      04:43:06.277  READ DMA
  c8 00 00 9a 1a 84 e4 00      04:43:06.244  READ DMA
  c8 00 00 9a 19 84 e4 00      04:43:06.212  READ DMA
  c8 00 00 9a 18 84 e4 00      04:43:06.181  READ DMA
  c8 00 00 9a 17 84 e4 00      04:43:06.149  READ DMA

Error 904 occurred at disk power-on lifetime: 36473 hours (1519 days + 17 hours)

ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 00 38 1c 84 04  Error: UNC at LBA = 0x04841c38 = 75766840

25 00 08 38 1c 84 e4 00      00:27:58.442  READ DMA EXT
  ef 03 46 00 00 00 a0 00      00:27:58.436  SET FEATURES [Set transfer mode]
  00 00 00 00 00 00 00 04      00:27:58.250  NOP [Abort queued commands]
  25 00 40 50 1c 84 e4 00      00:27:54.785  READ DMA EXT
  25 00 08 30 1c 84 e4 00      00:27:54.767  READ DMA EXT

Error 903 occurred at disk power-on lifetime: 36473 hours (1519 days + 17 hours)

ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  40 51 00 50 1c 84 04  Error: UNC at LBA = 0x04841c50 = 75766864

25 00 40 50 1c 84 e4 00      00:27:54.785  READ DMA EXT
  25 00 08 30 1c 84 e4 00      00:27:54.767  READ DMA EXT
  ef 03 46 00 00 00 a0 00      00:27:54.723  SET FEATURES [Set transfer mode]
  00 00 00 00 00 00 00 04      00:27:54.647  NOP [Abort queued commands]
  25 00 20 30 1c 84 e4 00      00:27:51.002  READ DMA EXT

No self-tests have been logged.  [To run self-tests, use: smartctl -t]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
De bovenste schijf sda ziet er goed uit, maar je hebt daar wel ooit 7 communicatiefouten op (CRC-fouten) gehad.
De onderste schijf sdb heeft meer problemen: 240 reallocated sectors, 848 sectoren waar hij nu problemen mee heeft en on top of that ooit 147 communicatiefouten.

Wat onder de SMART-tabel van sdb verder nog staat, is dat er een stortvloed van ATA-errors is, waarvan de reecentste "55 uur power on tijd" geleden is. Dat is dus heel recent nog, dus in elk geval zijn je SATA-kabels en de contactvlakken op de disks en de controller/moederbord zeer verdacht en een belangrijke (mede)oorzaak van je huidige problemen.

- Sowieso zou ik die communicatiefouten vanaf nu heel goed monitoren: ze worden niet meer lager (hij telt oplopend vanaf in gebruikname disk), maar ze mogen in de huidige voor jou kritieke fase beslist niet meer oplopen.
- Je had RAID1: vergeet schijf sdb maar, dat gaat met deze beschadigde inhoud niet veel soeps meer worden qua datarecovery. Door de overvloed van CRC-fouten en de mogelijkheid dat deze recent zijn ontstaan, is niet zeker of deze disk ook nog een magnetische laag-probleem heeft, maar ga daar maar wel vanuit. Zodra duidelijk is dat je het max aan data vanaf sda terug hebt, mik je sdb uit data-betrouwbaarheids opzicht met een boog weg.
- Je beste kans op datarecovery is sda: vervang onmiddelijk beide aansluitkabels van beide disks voor nieuwe kabels (en indien van toepassing/mogelijk op andere SATA-aansluitingen) en ga DAARNA met datarecovery op sda verder. Zie daarvoor de bovenstaande adviezen.

En enigszins offtopic qua timing: als ik zie hoeveel moeite je nu doet om je data terug te krijgen was een recente databackup op een extern schijfje héél erg op zijn plaats geweest. Jouw casus is een schoolvoorbeeld dat RAID alléén je niet beschermt tegen dataverlies.

Maar ik wens je alle succes toe, je zult je data maar terughebben! :o

[ Voor 14% gewijzigd door Renault op 10-10-2020 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
guyc schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:49:
Hallo @Mijzelf , Bedankt voor je antwoord. Wat houdt "gedegradeerd assemblen" in? Houdt dit risico's in?
Op zich niet. De array bestaat uit 2 schijven die elkaars spiegelbeeld zijn. Als er 1 schijf uitvalt is de array gedegradeerd. Alle data is beschikbaar, en je kunt de array gewoon gebruiken, maar er is geen redundantie meer.

Nu is je array in augustus gedegradeerd, alleen had je dat niet gemerkt. Je kunt dus geen 'normale' array meer maken, want de schijven zijn niet langer elkaars spiegelbeeld. Dus moet je hem gedegradeerd assembleren, dan krijg je dezelfde situatie die je sinds augustus had.

Er zit nog iets aan, een normaal OS zal een array niet gedegradeerd assembleren, omdat hij niet weet waarom hij gedegradeerd is. Misschien is er een schijf even los, ofzo. Zodra de array gedegradeerd geassembleerd is geweest, kan die schijf niet meer opgenomen worden, omdat hij niet meer in sync is. Vandaar dat het altijd handmatig moet.

In jouw geval kun je beide schijven gedegradeerd assembleren, dat levert je twee arrays op, waarvan sda de situatie in augustus bevat, and sdb die van begin oktober. Sda zou wel een filesystem error kunnen bevatten, omdat je niet weet wat hij aan het doen was toen die uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Hallo, dit is een stortvloed aan informatie... Beginnen bij het begin:
  • ATA-errors: alleszins zijn de schijven voor de vuilbak. Ik heb de schijven uit de NAS gehaald en in een desktopcomputer gestoken. Daar "hangen" ze nu op een niet al te katholieke wijze aan de SATA-kabels; nooit geweten dat dat zó gevoelig kon zijn! Ik zal zo dadelijk de computer uitschakelen en schijf sda "deugdelijk" bevestigen.
  • Backup: ik heb een redelijk allesomvattende backup (hoewel van april-mei) én ik heb STACK (maar zoals ik al eerder schreef, ging het fout bij STACK, cf. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63516158 ); bovendien verwacht ik niet veel extra informatie terug te vinden op de NAS. Waarom ik toch deze moeite wil doen, is om 1. de inhoud van STACK (wat er nog rest), 2. de inhoud van de NAS én 3. de inhoud van de backup "vlug" met elkaar te vergelijken, zeker wat er in één bepaalde map staat. Ik verwacht niet veel kwijt te zijn, maar ik heb bij mijn internetprovider ook maar een beperkte maandelijkse bandbreedte van 150 GB, terwijl ik toch zo'n 900 GB aan data heb (en denk dat er nog zo'n 600 GB op STACK staat). Dus ik synchroniseer liever zelf zo veel mogelijk offline.
  • Ik denk dat ik de NAS sinds 23 augustus niet meer gebruikt heb (als NAS). Ik heb de schijven daarna wel enkele keren bekeken via Hiren's en GParted etc. Dat was zowat een week geleden. (Mijn eerste post in deze draad dateert alweer van 2 oktober.)
  • Ik heb enkele dagen geleden een Netgear 312 + 2x 2000GB gekocht; hopelijk heb ik hier wat meer geluk mee (want tweedehands: de schijven zijn geen half jaar oud en de NAS zou niet veel gebruikt zijn [ik zie ook bijvoorbeeld totaal geen stof of zo]; heb er net geen 200 euro voor betaald). Anderzijds heeft de Medion NAS ook zijn leeftijd en had ik beter moeten nagedacht hebben over de levensduur van de schijven (dat is, denk ik, mijn echte fout: ik heb de levensduur van deze schijven overschat.)
Tips bij het installeren van de nieuwe NAS zijn welkom.

Bedankt en groetjes, Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyc
Zo ziet de SMART-info van de "nieuwe" schijven eruit... Hoewel er "geen fouten" zijn: moet ik me nu zorgen maken want ik zie voor beide schijven "Pre-fail" terugkomen?

ubuntu@ubuntu:~$ sudo smartctl -a /dev/sda

Device Model:     WDC WD20EZAZ-00GGJB0
Serial Number:    WD-WXS1AB8K1YK1
LU WWN Device Id: 5 0014ee 210c18f9a
Firmware Version: 80.00A80
Rotation Rate:    5400 rpm
Device is:        Not in smartctl database [for details use: -P showall]
ATA Version is:   ACS-3 T13/2161-D revision 5
Local Time is:    Sat Oct 10 09:30:25 2020 UTC

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00)	Offline data collection activity
					was never started.
					Auto Offline Data Collection: Disabled.
					been run.
data collection: 		( 2504) seconds.
Offline data collection
					command.
					Self-test supported.
					power-saving mode.
Short self-test routine 
recommended polling time: 	 ( 228) minutes.
SCT capabilities: 	       (0x3035)	SCT Status supported.
					SCT Feature Control supported.
					SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   180   173   021    Pre-fail  Always       -       1958
  4 Start_Stop_Count        0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       1653
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       4656
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       789
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       11
193 Load_Cycle_Count        0x0032   173   173   000    Old_age   Always       -       83501
194 Temperature_Celsius     0x0022   118   105   000    Old_age   Always       -       25
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   253   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   100   253   000    Old_age   Offline      -       0

No Errors Logged

Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short offline       Completed without error       00%      2659         -
# 2  Short offline       Completed without error       00%      1976         -

ubuntu@ubuntu:~$ sudo smartctl -a /dev/sdb

Device Model:     WDC WD20EZAZ-00GGJB0
Serial Number:    WD-WXL1AA8RKV51
LU WWN Device Id: 5 0014ee 2bb69245f
Firmware Version: 80.00A80
Rotation Rate:    5400 rpm
Device is:        Not in smartctl database [for details use: -P showall]
ATA Version is:   ACS-3 T13/2161-D revision 5
Local Time is:    Sat Oct 10 09:31:06 2020 UTC

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00)	Offline data collection activity
					was never started.
					Auto Offline Data Collection: Disabled.
					been run.
data collection: 		( 2684) seconds.
Offline data collection
					command.
					Self-test supported.
					power-saving mode.
Short self-test routine 
recommended polling time: 	 ( 233) minutes.
SCT capabilities: 	       (0x3035)	SCT Status supported.
					SCT Feature Control supported.
					SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0027   178   177   021    Pre-fail  Always       -       2075
  4 Start_Stop_Count        0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       1282
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   096   096   000    Old_age   Always       -       3053
 10 Spin_Retry_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       655
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       28
193 Load_Cycle_Count        0x0032   179   179   000    Old_age   Always       -       65774
194 Temperature_Celsius     0x0022   118   093   000    Old_age   Always       -       25
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   253   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0008   100   253   000    Old_age   Offline      -       0

No Errors Logged

No self-tests have been logged.  [To run self-tests, use: smartctl -t]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dat pre-fail is geen fout, maar een categorie. Smart geeft 2 soorten meetwaarden, pre-fail en old-age. De eerste geeft aan dat de waarde informatie kan geven over een op handen zijnde fail, de tweede geeft hoofdzakelijk veroudering weer.
De pre-fail meetwaarden zijn alleen een probleem als de bijbehorende meetwaarden een probleem weergeven. In dit geval zijn de schijven prima in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Mijzelf schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:13:
...
De pre-fail meetwaarden zijn alleen een probleem als de bijbehorende meetwaarden een probleem weergeven. In dit geval zijn de schijven prima in orde.
Mee eens, met de aantekening dat je nu niet dezelfde fout moet gaan maken, het zijn tenslotte tweedehands schijven. Zorg dus dat je een goed (beter?) backupregime uitvoert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guyc
Hallo allemaal

Ik wil even laten weten dat ik enkele dagen geleden pas de schijven van mijn NAS heb nagekeken op bestanden die ik niet in mijn backup had (cf. historiek hierboven; dateert al van oktober). Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van WinMerge, waarmee ik relatief snel de verschillen in bestanden en mappen tussen zowel de twee NAS-schijven als mijn backup kon vergelijken.

Maar ik had het niet voor mekaar kunnen krijgen zonder jullie hulp, dus: hartelijk bedankt allemaal!

Groetjes uit België, Guy
Pagina: 1