Jullie oordeel over de door mij gekozen onderdelen (Game PC)

Pagina: 1
Acties:

• m0j0NL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
-update, voeding en kast toegevoegd
-update 20-5-2014 laatste update build.

Luitjes,

Eind deze maand is het voor het eerst in 6 jaar dat ik mijn pc weer `s ga upgraden.

Mijn budget is +- 850 euro (inclusief verzendkosten), en ik wil de pc gebruiken voor de zwaardere flight sims (FSX met Mods, DCS World, Arma 3), en straks bijvoorbeeld ook Watch Dogs.

Voor de informatie: mijn oude pc is een I7 920, Asus Rampage II Gene, 6gb ram, Ati 5850

De onderdelen komen in mijn nieuwe Coolermaster Cosmos SE, en worden van stroom voorzien door mijn nieuwe Corsair RM750.

Ik neem mijn SSD, 3tb schijf, en dvd brander mee de nieuwe kast in, de rest blijft in m`n oude CM Praetorian.

Mijn eisen zijn, Makkelijk overklokbaar, Asus Moederbord (ivm ervaring met oudere Asus borden, blijf ik merk trouw) genoeg USB 3 poorten, en genoeg fan connectors voor een hele buts case fans, en natuurlijk een stuk sneller dan mijn oude systeem.

Verder ben ik niet merk trouw aan Intel, Amd, Ati, Nvidia, etc als het, het snelst is voor de beste prijs ga ik daar voor.

Anyway, ik heb de volgende onderdelen gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 184,80€ 184,80
1Asus Z97-A€ 128,04€ 128,04
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 369,-€ 369,-
1Noctua NH-U14S€ 57,55€ 57,55
1Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A1600C9A€ 79,46€ 79,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,85

En al in Bezit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Cosmos SE Windowed€ 134,04€ 134,04
1Corsair RM750€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 237,04

Nou is mijn vraag aan de Wizz-Kids op dit forum, zouden jullie iets aanpassen?, zie je een rare hardware keuze?, laat het aub weten, want ik mag wel een pc nerd zijn, maar ben niet echt bij wat het laatste hardware nieuws betreft.

Al vast bedankt,

m0j0

[ Voor 35% gewijzigd door m0j0NL op 20-05-2014 14:30 ]

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik weet niet hoeveel haast je hebt met het aanschaffen van de nieuwe onderdelen, maar misschien zou je een maandje kunnen wachten tot de moederborden met de z97 chipset verkrijgbaar zijn. Misschien dan wel niet om een z97 bord te kopen maar de "verouderde" z87 moederborden zullen de komende tijd dus ook in de uitverkoop/aanbieding gaan bij diverse winkels. Het zou jammer zijn dat je nu een bord koopt en het over twee weken met 20% korting bij de lokale computerboer ziet liggen :)
De core features van z97 zullen niet echt aan jou besteed zijn zo te zien, m.2 support (voor een bepaald type (tot nu toe slecht verkrijgbare) ssds). Sata express support (geld hetzelfde als m.2). En nog een aantal andere kleine dingen.
http://rog.asus.com/31748...z97-and-h97-motherboards/

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:52
Je zou je huidige ramlatten meekunnen nemen. Spaart toch een klein deel uit.
En hoe wil je gaan opstarten zonder voeding? :P

@King: De verschillen zou ik te klein vinden om daar op te wachten. Het kan wel zo zijn dat binnenkort de prijzen van de huidige 8-serie iets zakken (reken je alleen niet rijk)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
m0j0NL schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:35:
De onderdelen komen in mijn nieuwe Coolermaster Cosmos SE, en worden van stroom voorzien door mijn nieuwe Corsair RM750.
D_Jeff schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:20:
Je zou je huidige ramlatten meekunnen nemen. Spaart toch een klein deel uit.
En hoe wil je gaan opstarten zonder voeding? :P
Is de corsair RM750 geen voeding? :)

Verder was het ook maar een mededeling van z97/in de "uitverkoop" van z87 de ts moet zelf maar bedenken of ie er wat mee doet. Ik ken namelijk een aantal mensen die wel wachten/de tip geven om te wachten.
Zelf ga ik trouwens wel voor z97 maar dat is omdat in Juni (na mijn eindexamens zelf een nieuwe pc ga bouwen). Dus Intel heeft dat perfect geplant O-)

• D_Jeff
Ehh.. Goed punt :P

Gevalletje te weinig koffie + overheen gelezen.

@TS: Zou je die kunnen meenemen in je tabel overzicht?
Verder ken ik de genoemde games niet, maar een klein onderzoek kan nuttig zijn.

Er is recentelijk een topic geopend over een Farm game sim, met grofweg dezelfde build en die TS klaage dat zn spel niet lekker liep. Kort conclusie: Spel is "Single Thread" dus de hoogte van de GHz maakt daarmee meer verschil dan de 'load balans' over meerdere cores.

In simpel tech NL's: Een 4 Ghz Pentium 4 draait dat zaakje beter dan een Q6600 (2,4 Ghz Quad). Dan laat ik even de archs en cache mb's van de CPU's buitenschot.

• m0j0NL
Even de voeding er bij gezet, + m`n nieuwe kast.

• D_Jeff
Thanks. Kan je ook nog iets zeggen over je huidige RAM latten?

Zowel je huidige set als de Z87 set lust gewoon DDR3.

• m0j0NL
OCZ 6GB DDR3 1600 Kit3 Gold 1.7v

Maar ik wil het ram laten zitten aangezien m`n oude pc een nieuw leven krijgt mij m`n neefje.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
RAM in je nieuwe build is eigenlijk onnodig duur. Snelheid van RAM is geen issue als je een dedicated GPU hebt, zie ook de review: De grote Tweakers-geheugentest. Een kitje pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is goedkoper, low profile, strakkere timings en lager voltage, wat het overklokken ten goede komt.

• D_Jeff
Duidelijk.

Suggestie voor een Moederbord:
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero

Ik weet dat de ROG borden van ASUS een hele Load aan tools hebben om heel makkelijk te OC-en, inclusief "fail over tools", en OC mogelijkheid via een laptop (met een USB kabel)

Deze is iets duurder dan je huidige keuze.

• D_Jeff
br00ky schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:13:
RAM in je nieuwe build is eigenlijk onnodig duur. Snelheid van RAM is geen issue als je een dedicated GPU hebt, zie ook de review: De grote Tweakers-geheugentest. Een kitje pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is goedkoper, low profile, strakkere timings en lager voltage, wat het overklokken ten goede komt.
Je maakt dezelfde fout als ik gisteren maakte: Je hebt maar een deel van de Topic Start gelezen :P
TS wil JUIST gaan OC-en en dan moet je niet met DDR3-1600 aankomen zetten ;)

• m0j0NL
De Hero is een gaaf bord, maar toch weer 34 euro duurder, stel ik haal de extra Noctua koeler er af dan kom ik op 845, echt tegen m`n budget aan, maar dan ex Porto.

En dan is PC1600 niet de beste optie?, waar zou ik dan wel voor moeten gaan?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:11
D_Jeff schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:17:
[...]

Je maakt dezelfde fout als ik gisteren maakte: Je hebt maar een deel van de Topic Start gelezen :P
TS wil JUIST gaan OC-en en dan moet je niet met DDR3-1600 aankomen zetten ;)
Eerlijk gezegd maakt zelfs bij overklokken van Intel tegenwoordig de snelheid van geheugen niet veel meer uit. Je overklokt in principe puur op de multiplier wat de snelheid van het geheugen compleet buiten schot houdt. Overklokken van geheugen is sowieso niet erg interessant bij de huidige Intel systemen als je niet de IGP gebruikt. Houd het dus lekker bij 1600, CL timing is al helemaal niet interessant, schiet je niets mee op.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• D_Jeff
Je vroeg om zeer makkelijk te OC-en. Een ROG bord maakt dat erg simpel ;)

De kit waar Br00ky overspreekt, is momenteel de goedkoopste 8 gb kit die je kan krijgen.
Echter is de Basic van het OC-en weinig veranderd TOV Conroe/Wolfsdale: De makkelijkste manier gaat nog steeds via FSB 1:1 en de FSB speed op te schroeven. Mocht je voor deze manier gaan, dan heb je juist wat aan de gekozen HyperX latten. Deze draaien op DDR-2400 (DDR-2133 is mss ook al voldoende) en geven je de theorische ruimte om 33% winst te boeken. De praktijk zal zijn dat je rond 4Ghz op luchtkoeling haalt.

2e optie is de CPU zelf: Je hebt een K-model gekozen die een unlocked multiplier heeft ;)

• m0j0NL
Ok Mobo veranderd, en 1 Noctua fan verwijderd (die koop ik later er wel bij).

Geheugen blijft?

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12

bbblije

Riiiiight

Overclocken heeft met Haswell heeft veel voeten in de aarde. Veel moeite voor weinig Mhz. Je kunt beter, als je echt veel interesse hebt in overclocken, wachten op de refresh. Deze zijn naar verwachting koeler en stabieler en zullen dus beter presteren. Er zijn weinig voorbeelden van Haswell chips die lekker klokken.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:45

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

D_Jeff schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:45:
Je vroeg om zeer makkelijk te OC-en. Een ROG bord maakt dat erg simpel ;)

De kit waar Br00ky overspreekt, is momenteel de goedkoopste 8 gb kit die je kan krijgen.
Echter is de Basic van het OC-en weinig veranderd TOV Conroe/Wolfsdale: De makkelijkste manier gaat nog steeds via FSB 1:1 en de FSB speed op te schroeven. Mocht je voor deze manier gaan, dan heb je juist wat aan de gekozen HyperX latten. Deze draaien op DDR-2400 (DDR-2133 is mss ook al voldoende) en geven je de theorische ruimte om 33% winst te boeken. De praktijk zal zijn dat je rond 4Ghz op luchtkoeling haalt.

2e optie is de CPU zelf: Je hebt een K-model gekozen die een unlocked multiplier heeft ;)
Volgensmij ben jij er toch iets te lang uit geweest :+ De huidige CPUs hebben geen FSB meer maar een 'baseclock' daar komt bij dat de baseclock vaak wel tot 103MHz gaat i.p.v. 100mhz dus ja zo overclock je hem echt wel 8)7 . Nee je zet gewoon je unlocked multiplier op x keer en je hebt je CPU overclockt. Als ik de TS was zou ik dat veel te dure Asus moederbord lekker inruilen voor een van deze pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 of pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H en met het bespaarde geld investeren in een goede CPU koeler waar je bij haswell veel meer aan hebt.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• m0j0NL
Gigabyte wordt het niet, dan terug naar een Z87-Plus van Asus (oid), enne, cpu koeler die ik heb gekozen is toch een kick ass koeler?

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

hij is niet heel slecht maar voor iets meer heb je een nog betere koeler dus bijvoorbeeld
Stil:
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E
pricewatch: Noctua NH-D15
pricewatch: Noctua NH-D14
Niet zo stil maar wel weer koeler:
pricewatch: Thermalright SilverArrow IB-E Extreme

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• m0j0NL
Dat is dus het dilemma die ik voor dat ik hier poste ook tegen kwam.

A is goed, maar dan is er alleen nog geld voor B

Als ik nu C koop, dan kan ik A houden, maar A is weer bagger voor overclocking.. etc etc

Als m`n budget nou 1000 euro was voor de componenten dan had je me niet gehoord, maar ik wil het max op 850 houden, en dan maar exclusief de porto.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat Asus bord, of die gigabyte borden zijn al erg goed voor het overclocken dat was ook wat ik probeerde aan te geven.

De ROG borden zijn leuk, maar meer bedoelt voor de looks en de extreeme overclockers maar dat ga je er toch niet uit halen zonder water/LN2 koeling. Van daar ook mijn idee dat je beter 10 euro meer kunt uitgeven aan een SilverArrow/NH-D14 dan 40 euro voor een ROG moederbord.

• m0j0NL
Zo iets dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Asus Z87-PLUS€ 133,28€ 133,28
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 372,05€ 372,05
1Noctua NH-D14€ 63,04€ 63,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,87

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-03 08:42
Waarom zon super duur moederbord? Heb je daar een motivatie voor?

• D_Jeff
Ik deel dezelfde ervaring als TS: Het eerste brakke Asus (op Intel chipset) bord moet ik nog tegen komen, terwijl ik verschillende Dell/MSI (Zelfs top of line)/Gigabyte borden (Tevens Intel Chipset) heb zien affikken.

Ja, Asus wat duurder. Maar naar idee is goedkoop nog steeds duurkoop ;)

TS: Afhankelijk hoe fanatiek je wil OC-en en hoeveel tools ('gebruikersgemak') zal voor jou de doorslaggevende keus moeten geven of je voor de Z87 of het ROG bord gaat.

Het Z87 bord heeft zeker in UFEI bepaalde menu's met OC ondersteuning, alleen zal het wat meer inlezen worden.

@DarkBlaze: Je kan iets voor "het gemak der herkenning" benoemen :P
Verder klopt het inderdaad dat sinds de eerste gen ( bloomfield/lynsfield) Intel middels een gelijkend systeem als buur AMD werkt.

Ter info & off topic: eigen systeem: Z7 plus ; Quad kit HyperX DDR2-800 8 GB ; QX9770 ; Asus GTX660 ; Asus P5K-E ; WDB1002FX.
Dat werkt indd nog via FSB :P

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben van FSX naar Prepar3D V2.2 gegaan. Dat werkt al veel beter dan FSX. Daarnaast bied het eindelijk DirectX 11 met Shadows. Ook word de PC efficienter belast.
Het grote voordel is, is dat alle FSX add-ons ook met Prepar3D werken.
Ik gebruik het in combinatie met een i7-4770K en Asus-780 op Full-HD en haal rond de 60fps zonder add-ons, met Rotterdam X van Earosoft haal ik 45fps. Alleen Schiphol X zorgt met 10fps voor een groot problem, en dan vlieg ik maar met een Beechcraft.
Ook zonder add-ons vind ik Prepar3D V2.2 al beter dan FSX.

Kwa Hardware is misschien de Asrock Z97 Pro4-M wel een goede kwa prijs, mits die voor de Z97 uitkomt. Ik gebruik de Z77 met een 3570K en dat werkt goed genoeg. Dat gaat nieuw denk ik 90 euro kosten. Misschien is de Asus Z97 Ranger nog iets? Het schijnt dat hij goedkoper gaat worden dan de Z97 Hero.

• m0j0NL
Waarom zon super duur moederbord?
Mijn eerste keuze was de Z87-C van Asus, maar ivm met meer USB 3, Fan aansluitingen, Meer Sata, USB charger, Mem OK en dergelijke ben ik voor de plus gegaan.
Afhankelijk hoe fanatiek je wil OC
Niet al te heftig, maar dat zie ik wel als, alles draait.
FSX naar Prepar3D V2.2
Bedankt voor de info, PP3D was bij mij al in het vizier.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

D_Jeff schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:27:
Ik deel dezelfde ervaring als TS: Het eerste brakke Asus (op Intel chipset) bord moet ik nog tegen komen, terwijl ik verschillende Dell/MSI (Zelfs top of line)/Gigabyte borden (Tevens Intel Chipset) heb zien affikken.

Ja, Asus wat duurder. Maar naar idee is goedkoop nog steeds duurkoop ;)
Ik heb hier nog wel een stapel brakke Asus borden liggen waar van oa een P67 Sabertooth die maar 2 ram bankjes ziet maar wel alle 4 de sloten en waar van de bios lekker geen multipliers laat zien voor RAM/CPU. Een Asus Z87-A die videokaarten sloopt. Een p8p67 waar de VRMs van zijn afgefikt en de i5 + ram zijn overleden. Dus ja geen merk is perfect, en Asus is het enige merk waar ik in mijn werk nog echt problemen mee heb gehad ;)

Vergeet ik helemaal het moederbord uit mijn signature daar wil de bios niet van updaten en doen de sata 2 poorten het ook niet van ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DarkBlaze op 06-05-2014 22:37 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Asus heeft een goede naam, maar daar betaal je ook voor. Gigabyte heeft ook prima spul voor een paar tientjes meer.

MSI wilt nog wel eens spelen met fase-verdubbelaars, wat niet echt positief is.

ASRock doet het volgens mij ook wel goed.

pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H is een prima bordje, en de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87 heeft een behoorlijk goede audichip en NIC aan boord.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1