Traag systeem ondanks schone installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 19:37
Beste mede-tweakers,

Mijn "nieuwe" computer heeft mij voor een groot raadsel gesteld :?

Afgelopen weekend heb ik een systeem opgebouwd uit gebruikte onderdelen:

MSI X48 Platinum
Intel Q9300
4x Geil 1gb ddr2 800mhz
Samsung spinpoint 750gb
Saphire Radeon HD4870X2
Gelid Tranquilo v2
Zalman Z11 + Huntkey 500watt

Na een normale vlotte installatie van Windows 7 Home Premium (x64) en de drivers, viel mij tijdens de installatie van de gebruikelijke software (Chrome, Security Essentials, VLC etc.) op dat het systeem slecht tot niet reageerde als het met een taak bezig was. Toen ik tijdens het installeren van security essentials chrome wilde openen duurde dit letterlijk 30 seconden. Na enkele malen opnieuw te hebben opgestart (windows updates geinstalleerd) bleef het probleem bestaan. Zodra ik naast een taak (zoals een download met 7mbps) iets wil doen, wacht het systeem tot de andere taak klaar is of duurt het minimaal 30 seconden om bijvoorbeeld een ander scherm te openen.

Om een aantal zaken te elemineren heb ik wat diagnostische software op het systeem losgelaten. Zo heb ik de hardeschijf uitgebreid laten testen door SeaTools en heb ik een stresstest gedaan met Furmark om te kijken of de voeding toch niet te zwak was, beide tests leveren geen rare zaken op.
Daarnaast geeft het apparaatbeheer geen ongeïnstalleerde apparaten aan, staat de virusscanner uit en zijn er geen "verdachte processen" die veel geheugen in beslag nemen o.i.d.

Heeft er iemand anders een idee wat het zou kunnen zijn? Ik zou het namelijk echt niet meer weten.... 8)7

Knutsel te graag aan computers voor mij eigen bestwil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Is je schijf niet direct na een versie installatie bezig met indexeren? Weet nog van Vista (draai nu Linux) dat hij daar ook eerst een paar dagen druk mee bezig was. Bij de eigenschappen van je schijf kun je indexering van je hele schijf uitzetten. Wellicht kun je dat proberen om te zien of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
Ik zal het als ik straks thuis ben direct proberen!
EcoR schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:50:
Is je schijf niet direct na een versie installatie bezig met indexeren? Weet nog van Vista (draai nu Linux) dat hij daar ook eerst een paar dagen druk mee bezig was. Bij de eigenschappen van je schijf kun je indexering van je hele schijf uitzetten. Wellicht kun je dat proberen om te zien of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je alle drivers geïnstalleerd, ook de moederbord en chipset drivers.

Is toevallig Windows niet op de achtergrond updates aan het installeren, dit vertraagt ook nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taz86
  • Laatst online: 08-09 15:57
mogelijk bios niet goed ingesteld? geheugen te strak getimed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
Gaat ook op het controlelijstje voor vanavond. Zou 4-4-4-12 moeten zijn.
Taz86 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:58:
mogelijk bios niet goed ingesteld? geheugen te strak getimed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
Dat is suf, niet aan gedacht :X
Zal de chipset/moederbord drivers vanavond gelijk installeren.

Windows update had ik zelf ook aan gedacht, maar na alle updates blijft het probleem bestaan.
Viper® schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:56:
Heb je alle drivers geïnstalleerd, ook de moederbord en chipset drivers.

Is toevallig Windows niet op de achtergrond updates aan het installeren, dit vertraagt ook nog wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09 17:02
Geheugen timings en snelheid checken.
Hardeschijf zit op de eerste sata poort en ahci insgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is geen timing of instabiliteitsissue, maar een harde schijf die het aantal I/O's niet bij kan benen.

Zorg dus dat je de workload op je schijf kunt verminderen (Een harde schijf is vooral goed in 1 taak uitvoeren, niet 5 tegelijk) of neem een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:26
Zou je ook even de SMART data uit kunnen lezen? (Met HDTune bijv.) Oude harde schijven zijn sowieso verdachte #1 in een langzaam systeem. (Of brakke sata kabels ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Biersteker op 05-05-2014 14:54 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
Gaat ook op de checklist voor vanavond :) Satakabel is nieuw, maar kan altijd ff controleren met een reserve exemplaartje.
Biersteker schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:53:
Zou je ook even de SMART data uit kunnen lezen? (Met HDTune bijv.) Oude harde schijven zijn sowieso verdachte #1 in een langzaam systeem. (Of brakke sata kabels ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
http://imgur.com/kXZS2OL]

Bij deze de smart gegevens, ik zie hier niets vreemds aan. Verder zijn de drivers van het moederbord / chipset up to date en kloppen de timings van het geheugen. Iemand anders nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taz86
  • Laatst online: 08-09 15:57
Misschien een nieuwe firmware van je HDD? Kijk eens bij de site van de fabrikant van je HDD. Ooit had ik eens een vertex ssd die onverklaarbare problemen gaf. update van de firmware hielp toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* dit is niet toegestaan, hiervoor is de V&A. En wat denk je zelf, dit topic is 4,5(!) jaar oud...

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 04-01-2019 13:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.