Ouder gamesysteem ombouwen naar Game HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:57
Mijn huidige pc bevat deze onderdelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67 PRO (REV.3.1)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)€ 24,95€ 24,95
3Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 8,69€ 26,07
2Enermax UCTB14, 140mm€ 11,62€ 23,24
1CM Storm QuickFire TK (Blue switch)€ 75,20€ 75,20
1Logitech G500€ 59,-€ 59,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B€ 67,-€ 67,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,46
+ een Samsung 830 SSD 128gb

Graag zou ik deze ombouwen naar een Game HTPC.
Zover ik heb kunnen controleren kom ik met de onderstaande lijst een heel eind.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 95,-€ 95,-
1Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite€ 61,90€ 61,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 187,90
De ati 6950 dirt 3 is 28cm lang (incl koeler, kaart = 26cm)
De voeding is 160mm diep, 150mm hoog.

Zijn er nog complicaties/knelpunten die ik over het hoofd zie?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Oggy
bump

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Volgens mij gaat de CPU-koeler niet passen in combinatie met het geheugen en de videokaart. Zie bijvoorbeeld dit topic Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI + Big Shuriken? (gaat wel over een AMD bord maar de socket zit op ongeveer dezelfde plaats als het bord wat jezelf hebt uitgekozen). Ik denk dat je het beste de koeler kan vervangen door een closed loop waterkoeler zoals pricewatch: Cooler Master Seidon 120V

Verder passen in de case alleen slimline cd-spelers dus degene die je al hebt gaat niet passen. Voor de rest passen alle componenten wel in de case.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Als ik eerlijk ben vind ik het een hele hoop geld voor in een systeem te steken dat het eigenlijk net niet is dan. Waarom zou je een nieuw bord nemen als je huidige bord ook functioneert? Daarnaast kies je voor een Wifi-bord, maar wifi en HTPC zijn geen beste vriendjes met elkaar. Full HD streaming wil niet altijd even vlekkeloos functioneren. Ik zou dus kiezen voor een bekabelde aansluiting. Als je een wat grotere case neemt, heb je dus geen ander bord nodig, kan je zeker je videokaart kwijt, en heb je zelfs nog ruimte voor je huidige koeler te behouden
De videokaart die je nu hebt lijkt me niet echt fluister-stil. Ik heb er zelf nu een XFX HD6570 passief gekoeld in zitten, wat op zich ook wel volstaat. Voor afspelen van content is het zat, en voor een incidentele game die niet heel veel vraagt op grafisch gebied gaat het ook prima. Je huidige kaart is wel sneller, maar met dus (veel) meer geluid. Alternatief kan een R9 270 zijn die nu ook passief gekoeld verkrijgbaar is. Daarmee kan je dan voorlopig nog een tijd vooruit, maar kost wel weer 200,- (kan je ook later eens als upgrade nemen).

iRacing Profiel

• Oggy
Op dit moment stream ik plex in huis over de WIFi en heb er geen problemen mee.(haal 300 Mbits)
Maar om nu te kiezen voor een nieuwe moederbord heb je wel een punt. Handiger is om naar een HTPC case die ATX aan kan te kijken.

Een case die mij aanspreekt is pricewatch: Fractal Design Node 605.

Alleen jammer dat i.c.m. ATX mobo, er geen slimline dvd/br speler meer past. Daarnaast zijn 80 mm ventilators best klein en luidruchtig?

[ Voor 66% gewijzigd door Oggy op 06-05-2014 16:06 ]

• kroegtijger
Oggy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:00:
Op dit moment stream ik plex in huis over de WIFi en heb er geen problemen mee.(haal 300 Mbits)
Maar om nu te kiezen voor een nieuwe moederbord heb je wel een punt. Handiger is om naar een HTPC case die ATX aan kan te kijken.
WIFI hoeft ook geen enkel probleem op te leveren, maar kan wel issues geven. Het voornaamste probleem zit in de stabiliteit van de verbinding, en de invloeden van buitenaf. Zo kan het zo zijn dat je het ene moment een prima connectie hebt, en als de buren hun keukendeur open zetten, de verbinding plots slecht is. Als dat gebeurt tijdens het opvragen van een webpagina is dat niet zo'n issue. Dan duurt het eens een halve seconde langer voordat de pagina er staat, maar verder geen probleem. Bij streaming video kan dat resulteren in niet vloeiend afspelen. Om dat te voorkomen heeft een bekabelde verbinding de voorkeur. Dat is een veel stabielere en met name een controleerbare verbinding. Als het echt niet anders kan, dan kan WIFI een prima oplossing bieden, maar als bekabeld mogelijk is, zou ik daar zeker voor kiezen.
Een case die mij aanspreekt is pricewatch: Fractal Design Node 605.
Er zijn ook nog wel de nodige alternatieve cases op atx-formaat uiteraard. Een paar voorbeelden zijn pricewatch: Cooltek G3 (alhoewel ik er geen ervaring mee heb, maar op het oog lijkt het een fraaie case; zeker voor het geld) en pricewatch: Silverstone Legacy LC10S-E maar als het budget er is, kun je het zo gek maken als je wilt. Cases van 700,- of hoger zijn prima mogelijk.
Alleen jammer dat i.c.m. ATX mobo, er geen slimline dvd/br speler meer past. Daarnaast zijn 80 mm ventilators best klein en luidruchtig?
Wat betreft DVD/BR-speler kun je je afvragen of je deze überhaupt wel gaat gebruiken. De laatste keer dat er een DVD of BR in mijn HTPC lag was toen hij net in elkaar zat om even te testen, maar daarna heb ik m nooit meer gebruikt. Bij een nieuwe build zou ik m denk ik ook wel weg laten.
80mm kan behoorlijk stil zijn, afhankelijk van welke je kiest (wat weer afhankelijk is van de hoeveelheid m3 lucht dit je wilt verplaatsen) en of je daarbij het RPM laag kan houden. Je kan dan ook beter 2x 80mm op laag RPM dan 1x 80mm op hoog RPM erin hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door kroegtijger op 06-05-2014 16:34 ]

iRacing Profiel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

80mm's kunnen luidruchtig zijn, maar, goede, niet al te snel draaiende fans doen het nog best prima. Ja, je verplaatst minder lucht dan met 120/140mm's, dat wel.

People as things, that’s where it starts.

• kroegtijger
VasZaitsev schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:33:
80mm's kunnen luidruchtig zijn, maar, goede, niet al te snel draaiende fans doen het nog best prima. Ja, je verplaatst minder lucht dan met 120/140mm's, dat wel.
Dat hoeft natuurlijk niet. Dat heeft weer te maken met het design van de fan en het RPM dat deze maakt. Hoe groter de hoek in combinatie met het oppervlakte wordt die de bladen van de fan maken, hoe meer lucht er in principe verplaatst kan worden (bij gelijk-blijvende RPM).
Geluid wordt geproduceerd door hoge RPM's (meestal door de speling die de as van het motortje heeft en de lagers die erin zitten) en door weerstand. De weerstand komt in dit geval van de lucht; hoe groter de hoek, hoe meer weerstand er ontstaat (en dus hoe meer lucht je verplaatst). Het is dus zoeken naar de optimale mix van aantal fans, RPM's, design van fan en afmeting van de bladen om een zo stil mogelijke config te krijgen.

iRacing Profiel

• Oggy
De Cooltek G3 is een interessante keuze met de moderne aansluitingen. Ik zal kijken of er een paar goede reviews zijn.

Helaas valt deze af, het "display' is statisch. Het enige wat deze kan tonen is de tekst die op de productfoto's staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Oggy op 06-05-2014 17:01 ]

• kroegtijger
Oggy schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:53:
De Cooltek G3 is een interessante keuze met de moderne aansluitingen. Ik zal kijken of er een paar goede reviews zijn.

Helaas valt deze af, het "display' is statisch. Het enige wat deze kan tonen is de tekst die op de productfoto's staat.
Je zou het display kunnen vervangen voor een OEM-versie van een iMon VFD, maar waarschijnlijk kom je dan qua prijs weer net zo hoog uit als elke case met dergelijke hardware. Alternatief is acceptatie van statische tekst natuurlijk, maar ik denk dat het mij dermate zou hinderen dat ik alsnog een VFD erin zou zetten ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1