[bash] Backup script

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Topicstarter
De vorige beheerder hier heeft wat backup scriptjes achter gelaten die ik aan het uitpluizen ben. Er is echter iets wat ik niet helemaal begrijp. Voor zover ik het zie werkt dit scrip met incremental backups (de --link-dest optie voor rsync) Het punt wat ik niet begrijp is waar de volledige backup staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash
# Shwami hardlink backup
BACKUP_RETENTION=3
echo 1
# Rename oldest backup available
rm -rf /backup/$BACKUP_RETENTION
# Rotate all backups
for ((old=$BACKUP_RETENTION-1, new=$BACKUP_RETENTION; old>=0; old--, new--))
do
  if [ -d /backup/$old ]
    then
    mv /backup/$old /backup/$new
  fi
done
# Move oldest backup into the position for todays backup to speed up rsync
mkdir /backup/0
rsync -avz --delete --link-dest=../1 /var/www /backup/0

van de man page van rsync word ik niet veel wijzer, daar die alleen maar zegt "hardlink to files in DIR when unchanged". Dit doet mij vermoeden dat de originele files dus gewoon nog in /var/www staan. Als dit zo is dan is het niet echt een backup van de www folder lijkt mij?

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Alle backups door dit script gemaakt zijn volledige backups. Ze zijn alleen hard-linked aan elkaar waardoor alleen gewijzigde bestanden ruimte kosten.

Dit script maakt een kopie van /var/www/ naar /backup/0 en maakt hard links van alle bestanden in /backup/0 die al in /backup/1 staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Wolfboy op 05-05-2014 12:53 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Aha, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker. Ik vroeg me al af waarom het verwijderen van een backup geen extra ruimte gaf. Maar als er niks veranderd is dan gooi je dus ook niks weg. Bedankt voor de verheldering.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Dit soort backups worden ook door rsnapshot gemaakt (hard-linked backups).

Wellicht is het zinvol om op dat programma over te stappen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
thunder7 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:57:
Wellicht is he tzinvol om op [rsnapshot] over te stappen.
Achter de schermen gebruikt rsnapshot ook rsync met --link-dest, dus als het huidige script bevalt, waarom dan overstappen? Het script uit de OP is kort en krachtig en goed te overzien.

Omdat de backup lokaal wordt gemaakt, is rsync optie -z zinloos.

Als je het belangrijk vindt dat hard-linked files als hard-links worden gebackupt (i.p.v. als afzonderlijke files), moet je de optie -H toevoegen. Uit de man-page:
Note that -a does not preserve hardlinks, because finding multiply-linked files is expensive. You must separately specify -H.
Waar is regel 4 voor? (echo 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

sam.vimes schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:42:
[...]

Achter de schermen gebruikt rsnapshot ook rsync met --link-dest, dus als het huidige script bevalt, waarom dan overstappen? Het script uit de OP is kort en krachtig en goed te overzien.
Omdat je rsnapshot bestuurt met een configuratie-file.
Omdat rsnapshot een handleiding heeft.
Omdat voor rsnapshot veel problemen / vragen al beantwoord zijn in de loop van de tijd.

Maar goed, het was maar een idee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
sam.vimes schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:42:
[...]

Omdat de backup lokaal wordt gemaakt, is rsync optie -z zinloos.

Als je het belangrijk vindt dat hard-linked files als hard-links worden gebackupt (i.p.v. als afzonderlijke files), moet je de optie -H toevoegen. Uit de man-page:

Waar is regel 4 voor? (echo 1)
Ik zal de aanpassingen doorvoeren. Regel 4 is denk ik voor test doeleinden gebruikt, ik zie zelf het nut er ook niet echt van in.

Pagina: 1