• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 12:01
Hallo medetweakers,
Ik heb momenteel een vrij oude samsung syncmaster: pricewatch: Samsung Syncmaster S24A350H Zwart maar nu zit ik te twijfelen of ik een nieuwe monitor wilt.
Ik heb het geld ervoor over, maar ik zit te twijfelen of ik een nieuwe wil.

Nu is mijn vraag, als ik een nieuwe 1080x1920 monitor ga halen, zal ik verschil zien in beeld kwaliteit in films en games? of raden jullie mij zo'n nieuwe monitor van 1440p aan?

Gr,

Verwijderd

Als deze monitor goed bevalt, waarom dan een nieuwe halen. Kun je beter het geld gebruiken voor iets anders. Weet niet wat voor systeem je hebt, maar je gpu moet zo'n 1440p wel aankunnen, anders heb je er nog niets aan.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Tja, wat doe je met de monitor? Games en films, is dat het, of ook (grafisch) werk?

Als je nu voor een 1080p monitor gaat zou ik zeker neigen naar een IPS monitor, maar zoals gezegd, als je tevreden ben nu, waarom voor iets nieuws gaan, spaar dan lekker door voor misschien een upgrade later (4k begint te komen, geen idee of het uiteindelijk wat wordt, maar sparen is altijd goed)? Ik heb zo'n 8 jaar met mijn vorige monitor gedaan, vond het recent pas nuttig een nieuwe te halen (bij een nieuw systeem zodat ik 1440p aankon).

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 11:35

Pykow

Angelo OTR

1440p is voor mij persoonlijk nog niet een aanrader.
Je PC moet het ook aankunnen en ze zijn best wel prijzig.

als je dan toch een nieuwe monitor wilt aanschaffen, dan zal ik altijd naar een IPS kijken, zeer mooie kleuren.
ben je een pro gamer, dan is misschien een snelle beeldscherm aan te raden.

Zelf heb ik een LG IPS 27 inch monitor die je door vele aangeraden ziet worden.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:23
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 68,-€ 68,-
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 70,60€ 70,60
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 175,55€ 175,55
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,99
Als dit je huidige PC is en je erop wilt gamen zou ik het nog even bij 1080p (of 1200p) houden. Mocht je ondertussen niet meer gamen of een krachtigere PC hebben dan kan je een 1440p monitor aanschaffen.

Maar vertel eerst een sof dit daadwerkelijk je systeem is en wat je er meestal op doet.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 11:38

Saven

Administrator

pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver kan ik je van harte aanbevelen. 1440p resolutie, IPS en goed betaalbaar. Absoluut niet zonde van het geld zoals mensen hierboven suggereren.

Echt de werkruimte is heerlijk, mensen (inclusief ikzelf) snappen niet dat ze ooit op 1080p hebben kunnen blijven werken als ze eenmaal over zijn gegaan.

Als je wil gamen en je hebt geen supergoede videokaart kun je alsnog je games op 1080p draaien, kwaliteitsverschil is er nauwlijks.

Verwijderd

Saven schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:30:
pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver kan ik je van harte aanbevelen. 1440p resolutie, IPS en goed betaalbaar. Absoluut niet zonde van het geld zoals mensen hierboven suggereren.

Echt de werkruimte is heerlijk, mensen (inclusief ikzelf) snappen niet dat ze ooit op 1080p hebben kunnen blijven werken als ze eenmaal over zijn gegaan.

Als je wil gamen en je hebt geen supergoede videokaart kun je alsnog je games op 1080p draaien, kwaliteitsverschil is er nauwlijks.
Hij heeft nog geen bedrag genoemd. Hij zegt wel dat hij het geld heeft voor 'een nieuwe monitor', maar de monitor die jij kiest is alles behalve goedkoop (in my opinion, let wel op dat ik een arme student van 15 ben).
Als hij maar 200 euries te besteden heeft, gaat die van jouw het niet worden.

Edit: om eerlijk te zijn vind ik de openingspost van de TS een beetje slapjes en oncompleet...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 12:46 ]

• daniel96
Balance schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:29:
[...]

Als dit je huidige PC is en je erop wilt gamen zou ik het nog even bij 1080p (of 1200p) houden. Mocht je ondertussen niet meer gamen of een krachtigere PC hebben dan kan je een 1440p monitor aanschaffen.

Maar vertel eerst een sof dit daadwerkelijk je systeem is en wat je er meestal op doet.
Ja dit is mijn huidige systeem, ik speel vooral spellen zoals league of legends, Dungeons and dragons, tera en CoD. Ook kijk ik vaak netflix en zo nu en dan een film. Zelf zit ik te twijfelen aan een IPS, dat klinkt wel leuk:)

• Saven

Saven

Administrator

die games kun je wel prima spelen met jouw kaart op 1440p
(CoD wellicht niet op max settings maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

[ Voor 42% gewijzigd door Saven op 05-05-2014 13:27 ]

• daniel96
Hmmm oké, maar kunnen die spellen uberhaupt wel op 1440p gespeelt worden?

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Heb zelf een 1440p scherm en R9 290. LoL (League of Legends) draait sowieso op 1440p en is niet heel zwaar, maar heeft ook geen echt goede graphics code, dus of je 270X dat leuk vind, no clue..

Ik kan me indenken dat CoD niet heel lekker op 1440p draait (met een 270X), maar deze en de andere genoemde games speel ik zelf niet.

Ik denk dat het wel belangrijk is hier wat nuance in te brengen: 1440p is fantastisch als je 1440p gebruikt.. Als je je games bijna allemaal op 1080p op een 1440p scherm gaat spelen, je films/series toch gewoon op 720p/1080p kijkt en verder alleen wat internet/office zooi doet, moet je je heel goed afvragen of je niet liever het extra geld in je zak houdt.. Ik code, voor mij is de extra ruimte het meer dan waard, maar om echt leuk te kunnen gamen heb ik er dus wel extra geld in moeten stoppen (voor een sterkere gpu) voor mezelf..

[ Voor 0% gewijzigd door BradKing op 05-05-2014 14:17 . Reden: small fix ]

• Saven

Saven

Administrator

Ik heb ook een R9 290 en draai battlefield 4 etc op max resolutie met max settings en draai dus rond de 50 a 60 fps @ 1440p

Mja wat je zegt van die series en films gaat niet helemaal op, want die kijk je fullscreen, dus je hebt wel iets groter beeld (27") doet verder bijna niks af aan de beeldkwaliteit die in theorie iets minder scherp is. Hell, ik kijk zelfs gewoon dvdrips (dvd5) fullscreen op 1440p en vind dat nog prima te doen

• Sand-R
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-01-2021
Het kiezen van een monitor vind ik een zeer persoonlijk proces. Ikzelf kan daar uren/dagen aan besteden om te vergelijken. En dan zijn er allerlei afwegingen. Wat is je budget? Zou je iets over budget heengaan als je iets tegenkomt wat precies is wat je wil. Waarom vervang je (groter/kleuren/verversing)? Vind je design ook belangrijk?
Ik denk dat je dat soort dingen op een rijtje moet zetten.
Ikzelf denk dat 1440p nog geen meerwaarde heeft. Tuurlijk, het is weer net iets mooier dan 1080/1200*p maar ik vind het verschil minimaal. Daarbij is het prijsverschil vrij groot, mijn oordeel: nog te groot. En het prijsverschil telt door in je computer want je wil wel van je frames/sec blijven genieten. Niet dat je videokaart nog eens een upgrade nodig heeft.
Zelf heb ik gekozen voor 1080p op 27inch. Ik heb dit al gehad op TN+LCD, de kleuren icm met een minder hoge pixeldichtheid dan op 24inch besloot mij over te gaan op 27inch IPS. Mijn advies: IPS > doen!
Monitoren van 24inch of minder zijn relatief goedkoop. 27inch begint het flink op te lopen. Dus kies dat eerst. Icm met IPS. En dan wat je belangrijk vindt verder (merk? / design?)
Zoals al eerder vermeldt: LG IPS277L mooi ding en alles zoals hierboven. Wat duurder HP 27xi / Envy 27. Of een Acer H276 of S276 (gamer/design)
Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TN is het altijd waard om te vervangen met AMVA of IPS.

Zelf vind ik IPS goed, maar AMVA inmiddels beter. IPS heeft toch nog een vrij slecht contrast, net als TN heeft. AMVA heeft een veel beter contrast, wel zo fijn bij films en games. Qua kleuren ga je als normale gebruiker denk ik geen verschil zien tussen een AMVA of een IPS, ook zijn zowel AMVA als IPS meer dan snel zat voor gamers.

pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart is een erg goed 24" AMVA scherm, pricewatch: BenQ GW2460HM Zwart is zijn wat betere en duurdere opvolger. De 60 zou geen PWM-flicker meer hebben, iets wat sommige gevoelige mensen wel zagen bij de 50.

People as things, that’s where it starts.

• Saven

Saven

Administrator

Sand-R schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:52:
Het kiezen van een monitor vind ik een zeer persoonlijk proces. Ikzelf kan daar uren/dagen aan besteden om te vergelijken. En dan zijn er allerlei afwegingen. Wat is je budget? Zou je iets over budget heengaan als je iets tegenkomt wat precies is wat je wil. Waarom vervang je (groter/kleuren/verversing)? Vind je design ook belangrijk?
Ik denk dat je dat soort dingen op een rijtje moet zetten.
Ikzelf denk dat 1440p nog geen meerwaarde heeft. Tuurlijk, het is weer net iets mooier dan 1080/1200*p maar ik vind het verschil minimaal. Daarbij is het prijsverschil vrij groot, mijn oordeel: nog te groot. En het prijsverschil telt door in je computer want je wil wel van je frames/sec blijven genieten. Niet dat je videokaart nog eens een upgrade nodig heeft.
Zelf heb ik gekozen voor 1080p op 27inch. Ik heb dit al gehad op TN+LCD, de kleuren icm met een minder hoge pixeldichtheid dan op 24inch besloot mij over te gaan op 27inch IPS. Mijn advies: IPS > doen!
Monitoren van 24inch of minder zijn relatief goedkoop. 27inch begint het flink op te lopen. Dus kies dat eerst. Icm met IPS. En dan wat je belangrijk vindt verder (merk? / design?)
Zoals al eerder vermeldt: LG IPS277L mooi ding en alles zoals hierboven. Wat duurder HP 27xi / Envy 27. Of een Acer H276 of S276 (gamer/design)
Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben.
hoezo is het net iets mooier? dat hangt er van af of je een TN of IPS paneel hebt. Daarnaast is het verschil niet minimaal, maar heb je 70% meer werkruimte op 1440p. Waarom zou je in hemelsnaam een 1080p resolutie nemen op 27" ? Dat ziet er toch niet uit man, dan kun je de pixels met het blote oog tellen..

• daniel96
Ik zit zelf te denken aan deze uit korea. De koreaanse monitoren topic beveelt deze aan en ik hoor er positieve reviews over.

http://www.ebay.nl/itm/QN...nch-Monitor-/121311445122

Wat zouden jullie ervan denken? Zou deze vloeiend werken met mijn r9 270x?
Pagina: 1