Z97 - Game PC

Pagina: 1
Acties:

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-02 16:27
Goedemorgen,

Mijn huidige pc begint kuren te vertonen, dus het is tijd voor een upgrade.
Naar aanleiding van onderstaand filmpje heb ik besloten om nog heel even te wachten aangezien de Z97 chipset over een aantal dagen beschikbaar komt (geen ingrijpende wijzigingen, maar ik denk dat ik beter voor het laatste nieuwe kan gaan).

YouTube: Buy or wait for Z97, Devil's Canyon, Broadwell or X99 and Haswell-E?

Nu vroeg ik me af hoe jullie over de volgende configuratie denken (Asus en Corsair genieten mijn voorkeur, tevens wil ik geluidsproductie minimaliseren):

Case: NZXT H440 White and Black
CPU: Intel Core i7 4790 (twijfel nog over een i5, i7 meer toekomstvast)
Motherboard: ASUS Maximus VII Hero
Video Card: ASUS Radeon R9 290
Memory: Corsair 16GB DDR3-2133MHz Vengeance Pro
DVD: ASUS SDRW-08D2S-U Lite
Cooling: Corsair Hydro H100i
PSU: Corsair AX760
Corsair Air Series SP120Q Quiet Edition PWN aansluiting, dubbelpack (ter vervanging van de stock fans op de H110)
Corsair Air Series SP120Q Quiet Edition, 3 pin aansluiting (ter vervanging van de casefan aan de achterkant)

SSD haal ik uit mijn huidige systeem, dit is een Samsung Evo 250GB.
Op dit moment zit er ook een R9 290 in mijn systeem, werkt prima maar de geluidsproductie is bizarre door de reference cooler.
Ik zit er dus aan te denken deze te verkopen, en er een stiller model voor aan te schaffen.

Mijn budget is rond de 1500 euro.

Ben benieuwd naar jullie mening! :9

Gr,
Protax

Verwijderd

Eeh, even over je koeling. Je zegt dat je een H110i wilt, maar deze is er niet. Dus of je wilt een H110 of een H100i. Bij deze koeling zeg je dat je SP120 fans wilt, dus ga ik ervan uit dat je een H100i neemt, aangezien de H110 gebruik maakt van 140 mm fans.

Voor de rest kan ik niet zoveel zeggen, aangezien ik niet zoveel weet van Intel en ik weet ook niet hoe het zit met de nieuwe cpu's en chipset.

• Protax
Betreft idd de H100i, wil ik boven in de kast plaatsen.

Verwijderd

Okay, dan is het goed. Verder, wat wil je doen met je pc. Een i5 is goed voor gamen, pas als je programma´s gaat draaien die gebruik maken van hyperthreading kun je een i7 kiezen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Als jij zegt Core i7 4790, bedoel je dan de Devil's Canyon i7? Ik heb nog geen idee hoe die gaat heten, maar de Core i7 4790 die al wel aangekondigd is, heeft geen unlocked multiplier. Zonder overklokken is een waterkoeler zinloos want toch niet stiller dan een goede towerkoeler en die koelt ook ruim voldoende. Maar goed ik veronderstel dus wel dat je een K processor gaat nemen. Zou ook zeggen dat een i7 weinig meerwaarde geeft tegenover een i5 tenzij je zeker bent dat je gebruik kan maken van hyperthreading. Ga je gamen, dan is een i5 al toekomstgericht genoeg.

Verder zou ik pas beslissen welk moederbord je neemt als er al wat tests over verschenen zijn. Tot nu toe zijn er nog bijna geen uitgebreide tests over Z97 moederborden te vinden, zeker niet over die Maximus VII Hero. Kan wel heel snel gaan veranderen nu natuurlijk, maar kan geen kwaad om een beetje vergelijkingsmateriaal te hebben.

• Protax
Ik ga begin juni op vakantie, daarna wil het systeem gaan aanschaffen.
Tegen die tijd zijn er genoeg reviews uit, maar ik denk dat je met een dergelijke Asus plank altijd wel goed zit toch?

Wat betreft de CPU dit is de Hashwell refresh die als ik het goed heb 11 mei beschikbaar komt.

http://www.tomshardware.c...esh-price-tray,26556.html

De K variant komt volgens mij ergens in Juni beschikbaar, misschien dat ik dat net red.
Maar anders koop ik gewoon de normale (overclocken is geen must voor mij).
Heb me daar ook nog nooit mee bezig gehouden :P

Verwijderd

Protax schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:48:
[...]

Ik ga begin juni op vakantie, daarna wil het systeem gaan aanschaffen.
Tegen die tijd zijn er genoeg reviews uit, maar ik denk dat je met een dergelijke Asus plank altijd wel goed zit toch?

Wat betreft de CPU dit is de Hashwell refresh die als ik het goed heb 11 mei beschikbaar komt.

http://www.tomshardware.c...esh-price-tray,26556.html

De K variant komt volgens mij ergens in Juni beschikbaar, misschien dat ik dat net red.
Maar anders koop ik gewoon de normale (overclocken is geen must voor mij).
Heb me daar ook nog nooit mee bezig gehouden :P
Nou weet ik nog niet wat je met je systeem wilt doen :D Want wat MacPoedel ook al zei, een i5 is een goede futureproof gaming cpu (iets van 4670K). Als je niet gaat overclocken hoeft een K processor sowieso niet, en is die watercooler ook zinloos. Zou je beter kunnen gaan voor zulk iets: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of misschien dit:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Verder is je psu ook een beetje overkill. Een goede 650W (ik denk zelfs een goede 550W) moet je systeem met gemak aankunnen, dit bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt scheelt weer wat op de kosten :D

Ook is die 16GB een beetje overkill en ook vooral die 2133 mhz. Ga er maar vanuit dat een goede 8GB 1866 mhz het ook wel goed doet, wat dacht je van deze: pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 20:26
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:56:
[...]

Verder is je psu ook een beetje overkill. Een goede 650W (ik denk zelfs een goede 550W) moet je systeem met gemak aankunnen, dit bijvoorbeeld: pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt scheelt weer wat op de kosten :D

[...]
550W zou moeten volstaan voor een systeem met een GPU. De CM VS V550S is prima, alsook wat Seasonic bij die vermogens te bieden heeft.

Als er niet aan OC'en gedaan gaat worden, zou ik ook kijken naar een leuk B85 bordje (geen idee of daar ook een opvolger in de 9...-serie van komt?)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Protax
Aertsvijand schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:01:
[...]
550W zou moeten volstaan voor een systeem met een GPU. De CM VS V550S is prima, alsook wat Seasonic bij die vermogens te bieden heeft.

Als er niet aan OC'en gedaan gaat worden, zou ik ook kijken naar een leuk B85 bordje (geen idee of daar ook een opvolger in de 9...-serie van komt?)
Nogmaals Corsair/Asus genieten mijn voorkeur, wel zo makkelijk als alles is te monitoren via Corsair Lync en dat soort tools.

Ik heb de zwaardere voeding uitgezocht aangezien ik een optie wil hebben om er een 2e videokaart bij te kunnen plaatsen.

Zou dit ook een goede keuze zijn qua geheugen?

Corsair 16 GB DDR3-1866 Kit
CL10 11-10-30

Ik heb nu ook 16GB wel zo fijn voor het laden van games en dergelijke :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik heb zelf een Corsair RM 650, maar Corsair is de laatste tijd slecht bezig in de componentenkeuze (van voedingen). De AX 750 is nog wel een kwalitatief hoogstaande voeding, ik zie er niet echt iets mis in. Zou ook moeten volstaan voor 2 x R9 290.

Over geheugen, er is weinig meerwaarde aan 2133 MHz geheugen, je kunt inderdaad even goed 1866 of 1600 MHz nemen. Zeker als je toch niet overklokt, Tweakers had een paar maanden geleden een review waar de invloed van geheugenbandbreedte op gamen werd getest, die hoge snelheden hielpen niet veel. Andere merken bieden iets betere timings bij 1866MHz, maar verschil tussen CL9 en CL10 is nog meer verwaarloosbaar dan 1866-2133 MHz, dus dat is zonder meer goed geheugen.

En ik blijf ook wel vinden dat zonder overklokken waterkoeling overkill is. Het is echt niet stiller dan luchtkoeling, moet toch ook een fan draaien én een pomp bij waterkoeling. Ik heb zelf een Gelid Tranquillo rev2, die is ook zeer stil (en daar overklok ik dan nog eens mee). Als je zo nodig Corsair koeling wilt, zet dan Corsair fan(s) op een towerkoeler zoals die CM Hyper 212 EVO. Snelheidsmonitoring van die fan doe je toch via het Asus moederbord.

Asus Hero is een goede keuze als overklokken toch niet zo belangrijk is. Ik vind zelf wel dat Asus nogal overprijsd is, Gigabyte en MSI komen ook met een paar héél mooie Z97 moederborden die kwalitatief zeker zo goed zijn met bijna dezelfde features. Een B85/95 of H87/97 moederbord zoals Aertsvijand suggereert gaat spijtig genoeg niet echt een optie zijn als je Crossfire wilt gebruiken, de tweede videokaart zou dan maximaal PCIe 3.0 x4 hebben. Het is wel mogelijk daar een R9 290 op aan te sluiten, maar zou wat zonde van de bandbreedte zijn (en je bouwt een compromisloos systeem), dan geef je beter die €50 meer uit voor Z97.

[ Voor 21% gewijzigd door MacPoedel op 05-05-2014 13:37 ]

Verwijderd

Waarom koop je voor je gpu niet gewoon een goede cooler?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Protax schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:04:
[...]

Nogmaals Corsair/Asus genieten mijn voorkeur, wel zo makkelijk als alles is te monitoren via Corsair Lync en dat soort tools.
Want Corsair link werkt ook geweldig :'( Niet dus.

Anyway, gewoon lekker je Corsair setje pakken als jij dat wil, en dikkere voeding kan ook geen kwaad, zolang die maar geen 1250W is. Één 280X (1.15Ghz/1.95Ghz) en een FX8320 (5Ghz) zuipt al gauw 500W onder full load icm H80i. Het is zeker aan te raden een 650 watter te pakken, zodat je niet tegen problemen wandelt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1