advies gevraagd: heeft upgraden zin?

Pagina: 1
Acties:

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Topicstarter
Beste tweakers,

Gaarne jullie advies over de volgende casus.

Ik heb een desktop pc die ik gebruik voor internet en office. Geen games of films

Dit zijn de belangrijkste spec's:
windows 7
e6600 (intel 775)
2gb ddr2
250gb hd

Het ding doet het nog goed, maar erg snel is het allemaal niet. Mijn idee is om max 100 euro te besteden aan:
extra geheugen
een ssd (alleen wvoor windows en programma's).

Mijn vraag aan jullie is of hierdoor windows en office weer lopen als een zonnetje. Of dat de e6600 toch de bottleneck is. En of ik beter 4gb in plaats van 2gb kan bijprikken.

Alvast bedankt voor jullie advies.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
Het jammere van ddr2 geheugen is dat je het niet meer mee kan nemen en tegen de tijd van een upgrade aan de straatstenen niet kwijt kunt. Wellicht dat je op de V&A nog een leuke deal vindt. Voordeel van meer ram zit m vooral in swapfiles. Ofwel het switchen van programma's gaat sneller.

Maar bij een tekort aan ram geeft een SSD dat voordeel ook. Zij het langzamer, maar significant sneller dan een mechanische hdd. Verder voordeel van ssd is dat je programma's sneller opstarten. En je kan een ssd weer meenemen naar een volgend systeem. Mijn prioriteit zou dan liggen bij een SSD.

Een andere optie is een nieuwe pc, als je kijkt naar de bbg hoft dat niet zo gek veel te kosten. Maar dat is uiteraard wel meer dan enkel een ssd.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 18:40
2GB voor Windows 7 is sowieso wel krap, een upgrade van je RAM-geheugen kan zeker en vast geen kwaad. Kijk eens in taakbeheer en zeg eens wat je geheugengebruik gemiddeld is?

De processor is in ieder geval niet de bottleneck :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Met een SSD en 4GB of meer is dit systeem voor internet en office prima te doen.

Ik heb nog 4x 1GB DDR2 800Mhz liggen als je wilt. Is afhankelijk van het bord, in een Asus P5 serie werkt het in ieder geval niet. In de praktijk ondervonden, die borden zijn nogal moeilijk qua geheugen.

SSD hoeft niet de beste en snelste te zijn, tweede hands valt er vast wel wat te vinden..

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-03 14:22
Met een paar gb aan extra ram en een ssd kom je een heel eind, een goede en goedkope ssd is de crucial m500. pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Zie nu net dat je deze ssd zelf ook al had gevonden 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Sp3dy op 05-05-2014 10:17 ]

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik lees dat upgraden dus wel zin heeft, en dat het niet veel geld hoeft te kosten. In dak kader: bakjebakmeel, you've got mail :-)

En ik kijk even om heen voor een tweedehands ssd, want daar was ik nog niet opgekomen.

Verwijderd

zie iig de vraag en aanbodpagina's niet over het hoofd. Op mn SSD na heb ik daar mn componenten vandaan, en dat scheelt een heleboel geld. Zo heb ik daar 8 Gb DDR2 vandaan gehaald voor een paar tientjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 10:20 ]

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
Windows opnieuw installeren scheelt vaak ook een hoop.

Een extra GB ram is zeker handig, (meer dan 3.3gb heeft geen zin als je 32 bits OS hebt?) en een SSD voor je OS is ook altijd vlot en zou ik inderdaad zeker doen!

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Ik zou inderdaad:

1 SSD
2 Meer memory
3 OS opnieuw installeren op de SSD (voor alignment enzo, bij voorkeur 64b)

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2025
Pakjebakmeel schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:41:
Ik zou inderdaad:

1 SSD
2 Meer memory
3 OS opnieuw installeren op de SSD (voor alignment enzo, bij voorkeur 64b)
Ik zou beginnen met optie 3 en dan eens kijken ....naar 2 en dan 1

van goedkoop naar iets duurder ;)
Pagina: 1