Wifi verbinding probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 18:04
Dag Tweakers :)

Wij hebben een raar en vervelend probleem sinds kort. Namelijk dat het verbindingen met het wifi netwerk niet altijd goed gaat. Zelf dacht ik dat de router gewoon kapot was, maar het ene apparaat doet het wel en de andere niet.

Wat ik dus mee maak is dat als ik op het werk kom, mijn telefoon altijd direct verbinding heeft met het wifi netwerk, en mijn laptop geen verbinding kan maken (Willekeurig). Nu gebeurd dit dus ook bij mijn collega's, dat bijvoorbeeld Henk wel verbinding heeft en dat Jantje geen verbinding kan maken, en dan kan het zo zijn dat met een half uur ofzo Jantje wel verbinding kan maken en dat Henk er uit ligt. Soms gaat het goed dat dus alles werkt, maar vaak ook niet.

Ons netwerk:
KPN 40/3 > Experiabox v8 > Switch > 2 VoiP telefoons
> D-Link DIR 635 >

Wifi op de Experiabox staat dus uit, en het wifi gaat via de D-Link. Van de Experiabox gaat een Cat5e (met shield) naar de D-Link en naar de switch, waarbij bij de switch het weer opgedeeld word naar 2 VoiP telefoons van KPN. Het rare vind ik is dat we nooit problemen hebben met de VoiP telefonie, en dat de printer (Brother MFC-J5910DW) altijd verbonden is met wifi en dat die er echt nooit uitligt.

Zelf heb ik niet gigantisch veel verstand van netwerken, vandaar ook dat ik misschien domme fouten er in heb staan. Hier wat gegevens uit de D-Link:
- Dynamic IP (DHCP)
- IP Range: 192.168.0.1 - 192.168.0.199 (We hebben maximaal 30 verbindingen)
- SPI staat aan (Firewall?)
- De rest zoals Virtual Server, Port Forwarding, Acces Control staat allemaal uit.(Niks ingevuld)

Zelf heb ik het volgende al geprobeerd:
- Experiabox gerest
- D-Link gerest
- Drivers van de laptops verwijderd en er opnieuw opgezet
- Kabels nagekeken en vervangen
- Gezocht op internet maar ik kon niks vinden
- CMD Ipconfig /renew op alle pc's
- Monitoring gedaan van wat we verdoen kwa snelheid (+/- 50%)
- Ping test gedaan vanaf een pc met kabel

Nu is de D-Link wel een oude, maar heeft tot nu toe altijd volstaan. Helaas ben ik bang dat het tijd word om deze te vervangen. :( Heeft iemand anders nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt :)

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Welke revisie is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33
Het maximaal aantal verbindingen is bereikt? Typisch probleem met huis tuin en keuken routers in een bedrijf.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 17:25
Staat de DHCP server nog wel op de Experiabox?

Zo ja dan kan het wel eens helpen het aantal beschikbare ip adressen voor de DHCP server te vergroten. Die staat volgens mij bij zo'n experia box vrij laag.

Als de DHCP server geen ip adressen meer vrij heeft krijg je gewoon geen verbinding. Op het moment dat er dan een lease verloopt is er weer een verbinding beschikbaar en wordt die aan de eerst vragende beschikbaar gesteld. Zo kan het dus voorkomen dat er iemand zijn verbinding verliest en een ander op dat moment wel verbinding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Bedankt allen :)

Revisie weet ik zo niet, ben net weer thuis van het werk maar zal ik morgen naar kijken. Maximaal verbinden bereikt lijkt me zelf niet mogelijk aangezien er 199 ip adderessen zijn, en alles wat er aan de wifi gekoppeld zit zijn +/- 30 apparaten. Morgen zal ik het proberen om het te vergroten aangezien het wel veel lijkt op het probleem dat wij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
30 apparaten op één consumenten AP met enkel 2.4Ghz lijkt mij ook erg veel? En als ik het goed begrijp doet zowel de Experiabox als de Dlink DHCP? Op welke aansluiting zit de D-link gekoppeld aan de Experiabox?

[ Voor 47% gewijzigd door nooberke op 05-05-2014 12:32 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Nee, het zijn 30 apparaten die ooit aan die apparaten gekoppeld zijn geweest. Normaal zijn er 4 mobieltjes en 3 laptops gekoppeld tegelijkertijd. Experiabox weet ik niet zeker of die DHCP heeft, de D-Link wel. En hoe bedoel je met de aansluiting? Het is een cat5e met shield kabel op de 2de poort van de Experiabox die naar de D-Link gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
-Jeffrey- schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:50:
Nee, het zijn 30 apparaten die ooit aan die apparaten gekoppeld zijn geweest. Normaal zijn er 4 mobieltjes en 3 laptops gekoppeld tegelijkertijd. Experiabox weet ik niet zeker of die DHCP heeft, de D-Link wel. En hoe bedoel je met de aansluiting? Het is een cat5e met shield kabel op de 2de poort van de Experiabox die naar de D-Link gaat.
Vermoedelijk heb je momenteel dan een router achter een router staan (2x DHCP en D-link aangesloten op zijn WAN poort in plaats van LAN poort)

Persoonlijk zou ik is nadenken over het vervangen van de Dlink en ervoor zorgen dat je slechts één router in je netwerk hebt zitten (het tweede toestel dus als AP/switch gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
De D-Link is aangesloten op de LAN poort. De D-Link zal over een tijdje vervangen worden maar zolang hij goed werkt is het goed natuurlijk. :)

De ip pool van de Experiabox staat nu op 192.168.1.1 tot 192.268.1.254 dus daar ligt volgens mij het probleem ook niet. De lease time heb ik van een halve dag naar een hele dag gezet. Eigenlijk kan ik hier ook niks vreemd vinden alles staat op default behalve dat wifi uitgeschakeld is, en het wachtwoord veranderd is (En de ip pool aangepast is nu).

Wat ik nu nog heb aangepast in de D-Link is dat wifi alleen G is, en dat hij alleen op 40MHz werkt. En ik heb de DHCP pool op de D-Link ook vergroot. De lease tijd van de D-Link staat nu op 1440 minuten. Ik weet niet of dit er nog wat mee te maken heeft. Daarnaast heb ik gekeken en is er één ander wifi netwerk hier in de buurt en die heeft kanaal 1, en wij hebben kanaal 5, dus dit zou het ook niet kunnen zijn.

Ohja, revisie: Hardware Version: B1 & Firmware Version 2.33EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

-Jeffrey- schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:05:

De ip pool van de Experiabox staat nu op 192.168.1.1 tot 192.268.1.254...

. En ik heb de DHCP pool op de D-Link ook vergroot...
Euh twee DHCP servers in je network is niet slim.
Sterker nog: het zou heel goed de problemen die je ervaart, kunnen verklaren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Waar zou ik dan de Experiabox op kunnen zetten? Op Static?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:47
Ik ga er even van uit dat de Experiabox nog zijn standaard IP van 192.168.2.254 heeft.

DHCP range van de Experiabox instellen op 192.168.2.1 tot 192.168.2.240 (daarmee maak je eventueel wat ruimte vrij voor bekabelde apparatuur in je netwerk, en kunnen nog steeds 241 apparaten verbinding met je netwerk maken).
Experiabox wifi uit.

D-Link LAN op LAN aansluiten op de Experiabox. Vast IP-adres (Static IP) instellen in de D-Link, buiten de IP range van de DHCP pool. In jouw geval zou ik 192.168.2.253 kiezen.

DHCP server (/functie) op de D-Link uit zetten. (Internet) Gateway instellen op IP adres van de Experiabox. Mogelijk nog het IP adres van de Experiabox als DNS server instellen (maar mag ook een echte DNS server van KPN zijn).
(Update: in de D-Link heet dat "Enable DNS Relay", dat moet dus uitgevinkt)

D-Link wifi aan. En met alle toeters en bellen --> N-modus, 40 MHz (auto kan beter werken, trouwens), etc. Wel een zo vrij mogelijk wifi-kanaal uitzoeken.

In feite stel je hiermee de D-Link in als semi-Accesspoint voor je wifi aaparatuur. De routerfunctie blijft behouden (meer als switch), maar je IP adressen in je netwerk worden door de Experiabox geregeld.

De boel opnieuw opstarten en gaan met die banaan.

(De D-Link heeft waarschijnlijk ook een AccesPoint modus. Die kan je ook gebruiken, maar dan moet je even de handleiding raadplegen hoe e.e.a. aangesloten en ingesteld moet worden. Mogelijk dat je dan wèl de WAN-poort moet gebruiken.)

[ Voor 11% gewijzigd door Masimo op 06-05-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
Bedankt voor je antwoord! Zo ver bekend doet het wifi het nu goed. Alleen als ik naar 192.168.1.254 (Experiabox zakelijk heeft dit ip zijden ze me) krijg ik gewoon de Experiabox instellingen, en als ik naar 192.168.0.1(D-Link) krijg ik geen verbinding. Dus in de D-Link kan ik niet meer in. Terwijl als ik zoek dat ie hem wel gewoon vind binnen het netwerk. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:49

lier

MikroTik nerd

Tenzij je Masimo's uitleg hebt gevolgd, denk ik dat het normaal is.
D-Link LAN op LAN aansluiten op de Experiabox. Vast IP-adres (Static IP) instellen in de D-Link, buiten de IP range van de DHCP pool. In jouw geval zou ik 192.168.2.253 kiezen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1