Windows 8.1 en QHD schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 17:40
Hi,

Ik ben sinds kort eigenaar van een geweldige notebook: Lenovo X1 Carbon (2de generatie). Sinds ik deze notebook heb loop ik tegen een "irritatie" van Windows aan in combinatie met het QHD scherm wat in deze notebook zit.

Windows 8.1 heeft de geweldige feature dat alles wordt gescaled naar leesbare fonts, echter doen alle softwarefabrikanten hier nog niet aan mee. Hierdoor zijn fonts in programma's zoals Chrome en Spotify niet scherp.

Dit is natuurlijk op te lossen door niet met scaling te werken en alles op 100% weer te geven ipv 200%, echter is dit niet wenselijk met een QHD scherm, omdat je dan letterlijk "in" je scherm zit om iets te kunnen lezen.

Nu met de opkomst van QHD schermen zal ik vast niet de enige zijn met deze irritatie. Mijn vraag is dan ook: hoe gaan jullie hiermee om? Welke instellingen gebruiken jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
Er zijn welgeteld twee opties:

1) Je gebruikt programma's die wel scaling ondersteunen.
2) Je zet de resolutie omlaag zodat 100% scaling wel goed leesbaar is.

En ondertussen natuurlijk de makers van de programma's waarbij het niet werkt lastig blijven vallen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Voor mijn gevoel is dit meer een applicatief-probleem dan een OS-probleem, niet?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
Eagle Creek schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:12:
Voor mijn gevoel is dit meer een applicatief-probleem dan een OS-probleem, niet?
Correct.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Sinds de laatste update van Chrome zijn de fonts eindelijk scherp. Misschien kan het ook aan mijn settings liggen (Chrome::flags en dan ff klooien met de highDPi instellingen).

Maar ik geef je gelijk, hoewel het een software-matig probleem is en echt afhankelijk van de maker. Zelfs Microsoft zelf heeft niet alles op orde (installers van bijv. Office 365, Skype). Adobe is er ook eentje die behoorlijk achterloopt. Adobe Reader schaalt niet goed. Alles is miniscuul klein bij mij bij Adobe. Gelukkig maak ik er zelf niet dagelijks gebruik van, maar vervelend is het wel ja. Ik ben al blij dat Chrome voor mij nu eindelijk scherp werkt, want dat was echt niet om aan te zien.

Edit: ervaring gebaseerd op 15' QHD scherm (3200x1800).

[ Voor 4% gewijzigd door Royeboi op 04-05-2014 16:42 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx