Laptop traag na verwijderen OEM partities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik bezit een Samsung Series 9 laptop met 128GB SSD.
De aankoop viel me nogal tegen omdat de SSD al door Samsung was volgepropt met recovery en andere meuk.

Helaas geen screenshot van, maar uit mijn hoofd zaten er een stuk of 5 partities op waarvan zeker 3 als OEM waren aangemerkt.
De partitie OEM recovery was de grootste en heb ik verwijderd.
Daarnaast nog wat kleinere OEM partities uit mijn hoofd 20GB en 1GB.

Iets te gemakkelijk besloot ik ook die weg te gooien.
Maar nu merk ik echt een vermindering in de performance.
Vooral Adobe pakketten die voorheen gewoon goed draaiden, hebben nu echt moeite.

Ik ben dus bang dat samsung 1 van de kleinere partities als een soort swap heeft ingezet.
Weet iemand daar meer over?
Hoe kan ik dit gemakkelijk herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:33
allermakkelijkste is gewoon een reinstall te doen van windows.. ben je dr ook gelijk van af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

analogworm schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:03:
allermakkelijkste is gewoon een reinstall te doen van windows.. ben je dr ook gelijk van af..
Dat is leuk, want hij heeft met 99,99% zekerheid geen media meegekregen en z'n recovery partitie heeft-ie al verwijdert. 8)7 Een herinstallatie gaat dus niet zomaar, of hij moet ergens een geschikt schijfje hebben liggen. En dan nog, moet het altijd als oplossing "herinstalleer dat $&@#* OS" zijn? Dat is wel erg kortzichtig IMO.

Er kan beter naar de oorzaak gekeken worden en dan een oplossing bedenken dan klakkeloos in 't wilde weg dingen doen die geen enkele garantie geven dat het helpt.

@TS, kijk eens met perfmon, wat zie je daar? Hoe is je CPU, RAM gebruik en schijf I/O?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Een Windows herinstallatie is de beste en snelste manier om een OS omgeving te hebben zonder alle bloat en crapware die elke fabrikant tegenwoordig zo graag op je systeem zet.

Maak eerst een backup van alle bestanden die je niet kwijt wilt. Denk ook aan paswoorden die je auto hebt opgeslagen in Chrome of firefox. Ik maakt het liefste een volledige acronis image ... maar dan moet je wel een andere computer hebben die via het netwerk verbonden is met genoeg ruimte om een volledige image van je SSD op te zetten. (een image maken gaat vrij snel ... en dan weet je zeker dat je geen data kunt kwijt raken)

De tweede stap is het Installeren van een programma dat je windows key laat zien. Bellarc advisor bijvoorbeeld. (of via regedit gaat ook, google het maar)
Daarna kun je de officiële Windows iso's downloaden van een Microsoft site.

Als je Windows 8 wil instaleren, die iso's kun je ook op een officiële site van WIndows vinden.

Vervolgens kun je een installer maken op een usb stick. Dan installeert veel sneller als via dvd. En je hoeft niks te branden. Rufus is het makkelijkste programma hiervoor.

Daarna kun je met een gerust hart opnieuw Windows installeren.

Nog een laatste tip, wanneer je in de Windows 7 of Windows 8 installer zit duw dan eerst op shitf+F10 voor je keuze's maakt.

Je krijgt dat een command prompt.

Type in:

diskpart

list disk ---> je krijgt een lijst met disks te zien, waarschijnlijk je ssd als disk 0 en je usb stick als disk 1

select disk 1 --> je ssd word geselecteerd

clean --> NATUURLIJK ALLEEN ALS JE EEN BACKUP HEBT VAN ALLE FILES DIE JE NIET KWIJT WILT! (dit wist de partitie tabel op je SSD)

create partition primary --> dit maakt een grote partitie op je SSD van 120 GB

format fs=ntfs quick --> dit doet een snelle format met ntfs met standaard instellingen.

Sluit nu de command prompt en ga verder met de installatie.

Je kunt nu meteen windows installeren op een schone C partitie.

Doe je het niet op deze manier, dan maakt windows een apparate boot partitie aan van 100 mb, waaraan windows geen drive letter geeft. Dus je kunt die niet zien. Maar het is weer 100 mb minder op je ssd .... (windows plaatst de bestanden dubbel, dus ook op de C partitie).

Ik heb niet graag een boot partitie want dat kan je in problemen brengen als je later een ssd partitie wilt resizen of clonen. De drive letters komen dan niet meer overeen en je krijgt een error van de boot manager.

Succes! :)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kinderpindakaas schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:15:
Ik bezit een Samsung Series 9 laptop met 128GB SSD.
De aankoop viel me nogal tegen omdat de SSD al door Samsung was volgepropt met recovery en andere meuk.

Helaas geen screenshot van, maar uit mijn hoofd zaten er een stuk of 5 partities op waarvan zeker 3 als OEM waren aangemerkt.
De partitie OEM recovery was de grootste en heb ik verwijderd.
Daarnaast nog wat kleinere OEM partities uit mijn hoofd 20GB en 1GB.

Iets te gemakkelijk besloot ik ook die weg te gooien.
Maar nu merk ik echt een vermindering in de performance.
Vooral Adobe pakketten die voorheen gewoon goed draaiden, hebben nu echt moeite.

Ik ben dus bang dat samsung 1 van de kleinere partities als een soort swap heeft ingezet.
Weet iemand daar meer over?
Hoe kan ik dit gemakkelijk herstellen?
Hoe vol was je SSD?

Heb je niet simpelweg de SSD te vol geschreven, waardoor de performance omlaag klettert?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1. Hij had de recovery partitie nooit moeten weggooien, want hoe komt hij nu aan media?
2. De 100MB (of groter) aan begin van de schijf, dient een doel, er staat niks op, maar is zo verdomde belangrijk als je (per ongeluk) EFS inschakelt.
3. Meer dan 4 partities kan niet, dus volgens mij heeft de TS wat over het hoofd gezien.
4. De TS had gewoon de "meuk" via standaard installers onder Windows weg moeten gooien.
5. Een herinstallatie van Windows is geen optie, of hij moet een recoveryset bij Samsung kopen en krijgt hij daardoor weer een zelfde indeling :-(
6. Samsung doet zelf aan under provisioning, dus had de disk waarschijnlijk 10-12GB vrij aan het einde, dat moet je zo laten of terug brengen naar een kleinere hoeveelheid.

Misschien had TS dit even moeten lezen http://www.samsung.com/us...uide/N0000543/4283/21089/

Er zijn dus 4 partities:
1: System (ongeveer 100MB) = Afblijven
2: C: OS
3: D: Data
4: Recovery (OEM)

Zijn laptop is traag doordat ie waarschijnlijk de D: ook heeft weggegooid met alle referenties in Windows hier naar toe en dit heeft gedaan zonder gebruik te maken van de Samsung procedures. TS is dus min of meer fucked up :P

Hopelijk heeft hij de recovery-set aangemaakt die Samsung bied, of anders moet hij die dus nu bestellen :(

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Wim-Bart schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:10:
1. Hij had de recovery partitie nooit moeten weggooien, want hoe komt hij nu aan media?
2. De 100MB (of groter) aan begin van de schijf, dient een doel, er staat niks op, maar is zo verdomde belangrijk als je (per ongeluk) EFS inschakelt.
3. Meer dan 4 partities kan niet, dus volgens mij heeft de TS wat over het hoofd gezien.
4. De TS had gewoon de "meuk" via standaard installers onder Windows weg moeten gooien.
5. Een herinstallatie van Windows is geen optie, of hij moet een recoveryset bij Samsung kopen en krijgt hij daardoor weer een zelfde indeling :-(
6. Samsung doet zelf aan under provisioning, dus had de disk waarschijnlijk 10-12GB vrij aan het einde, dat moet je zo laten of terug brengen naar een kleinere hoeveelheid.

Misschien had TS dit even moeten lezen http://www.samsung.com/us...uide/N0000543/4283/21089/

Er zijn dus 4 partities:
1: System (ongeveer 100MB) = Afblijven
2: C: OS
3: D: Data
4: Recovery (OEM)

Zijn laptop is traag doordat ie waarschijnlijk de D: ook heeft weggegooid met alle referenties in Windows hier naar toe en dit heeft gedaan zonder gebruik te maken van de Samsung procedures. TS is dus min of meer fucked up :P

Hopelijk heeft hij de recovery-set aangemaakt die Samsung bied, of anders moet hij die dus nu bestellen :(
1) Gewoon downloaden van de Microsoft website? Een OEM versie werkt ook met een windows key, die key staat in je register. Er zijn zat programma's die je de key kunnen geven, daarna kun je gewoon zelf windows installeren. Heb je de winpe omgeving die in de fabriek op je laptop is gezet niet voor nodig.
2) Daar staat zeker wel iets op, namelijk je bootmanager (bootmgr) en je bcd files (/boot/bcd)
Je hebt alleen een boot partitie odig als je de eigen encryptie van Windows wilt gebruiken. Als je nooit van plan bent om de encryptie van windows te gebruiken op de volledige windows partitie dan werkt een systeem ook prima met de bootmanager en de BCD file op je windows partitie ipv op de apparte boot partitie.

En EFS schakel je niet zomaar perrongeluk volledig in op je volledige C partitie. Daar geeft Windows echt wel een waarschuwing over. En als je encryptie op je disk wilt, waarom dan niet de ingebouwde encryptie mogelijkheden van de SSD gebruiken? Hardware encryptie is veel sneller, moet je wel bij elke boot een bios wachtwoord in geven.
3) Meer dan 4 partities kan zeker. Met GPT kan dat (en als je EFI firmware hebt kun je daar ook van booten met windows 7 en 8. Of je maakt een logische partitie en dan een extended. Dan kun je veel meer partities dan 4 maken.
4) Werkt niet altijd zo goed ... een laptop of desktop met standaard norton 360 geinstalleerd ... krijg je alleen weg met de norton uninstaller van de norton website. Heb al computers gehad die niet meer windows 8 booten als je de gewone weg van het uninstallen bewandeld. En zo is er nog meer bloatware die uninstallers niet volledig verwijderen. Mappen blijven staan, dll's blijven geladen worden. De registry entries worden niet gewist. Het hangt allemaal van de uninstaller af ... je kunt natuurlijk revo uninstaller proberen, die is wel goed in het opschonen van je computer na een uninstall van een luie uninstaller. TS zegt ook dat zijn computer een stuk trager is ... dus waarschijnlijk probeert er iets te laden van de partities die hij verwijdert heeft en zit daar een timeout ... waardoor hij nu de hele tijd een bottleneck heeft op zijn computer.
Nee PC's en laptops worden tegenwoordig volgestopt met onzinnige software. Laatst bij een klant een HP touchscreen computer aangetroffen met 16 GB ram en windows 8. Ding koste een klein bedrijf meer dan 5000 euro. Had een 4K touchscreen of zo. Was zo traag als de pest. Norton 360 en McAfee stond er op geinstalleerd. Gewoon twee virus scanners en firewalls naast elkaar. Na op de gewone manier al die bloatware te deinstalleren werd er na bijna elk programma een reboot gevraagd ... reboot ik eindelijk en hij start niet eens meer op. Heb er maar linux mint op geinstalleerd met ms office 2007 over wine. Werkt perfect nu.
5. Leg mij eens uit waarom een herinstallatie geen oplossing bied?
6) Die extra lege ruimte kun je niet zomaar gebruiken. Intern heeft een SSD van 120 GB inderdaad nog 10 of 15% meer ruimte. Maar om nu niet de volledige 120 GB te gebruiken is onzin. Een samsung SSD is goed in balans met de extra over previsioning sectors.

7) Waarom is ie fucked up? Hij kan gewoon opnieuw windows installeren. Secure boot afzetten en legacy boot aanzetten. En als je een beetje googled kun je ook wel vinden hoe je zelf een EFI instal kunt doen met secure boot! Maar secure boot is niet echt nodig. Ik heb al genoeg klanten gezien waar een virus de PC toch verneukt. De computer weigert dan te booten want de handtekeningen van de eerst geladen system files komen dan niet meer overheen. Secure boot moet juist tegen rootkits beschermen. Maar als iemand mag kiezen tussen een werkende computer met rootkit of een niet werkende computer met een niet actieve rootkit .....

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 23:53
het kan zijn dat zijn performance verlies te wijten is aan het uitschakelen van de overprovisioning.
topic starter moet misschien eerst dat eens proberen te herstellen (10% van zijn SSD bij default).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-10 18:23
Bij Samsung laptops kon je gemakkelijk een reset uitvoeren in Windows. Na de reset heb je alléén een tooltje op je computer staan waarmee je drivers en overige meuk zelf kan installeren ipv dat deze voor geïnstalleerd zijn. Een van de pluspunten van een Samsung, heb dat namelijk nog niet bij andere fabrikanten gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

The Magical Jelly Bean Keyfinder kan je Windows key uitlezen als je deze niet meer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ajouin schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:07:
het kan zijn dat zijn performance verlies te wijten is aan het uitschakelen van de overprovisioning.
topic starter moet misschien eerst dat eens proberen te herstellen (10% van zijn SSD bij default).
Vziw is overprovisioning alleen nuttig bij OS-en die geen TRIM ondersteunen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1