Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwsberichten over Chinaphones

Pagina: 1
Acties:

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:36
De laatste tijd zie ik vaak nieuwsberichten over Chinaphones. Ik vind dat gek omdat 99% daarvan nooit in Nederland uitkomt. Wat is daar de toegevoegde waarde van?

Ik vind het een beetje irritant om soms interessante nieuwtjes te lezen om aan het eind van het bericht te moeten lezen dat je het in Nederland toch niet kan kopen.

Aanleiding van dit topic is dit nieuwsbericht. Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een gerucht (!) over een telefoon die waarschijnlijk niet eens in Nederland uitkomt. Wat heb ik daar als Nederlander nou aan?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Omdat je tegenwoordig ook vanuit het buitenland kunt bestellen en (al dan niet grijs) importeren?

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tweakers doet verslag van ontwikkelingen in de techwereld in het algemeen.
Er zijn vaak zat berichten over producten die (nog) niet in Nederland te krijgen zijn.
Dit geldt voor Chinaphones, maar ook bekendere merken, zoals bijvoorbeeld iPhones (waar vaak berichten van zijn lang voordat het in NL te krijgen is).

Dat het (nog) niet in Nederland te krijgen is betekent niet dat mensen er geen interesse in hebben, natuurlijk. Zat mensen die het importeren, daarnaast dat iets nu nog niet te krijgen is betekent niet dat het in de toekomst niet het geval is.

Daarnaast zijn de diverse Chinese merken een steeds belangrijkere rol aan het spelen in de techwereld, waar imho terecht aandacht aan geschonken mag worden.
Xiaomi bijvoorbeeld is een zeer snel groeiend merk (pas 4 jaar oud, vorig jaar een omzet van 5+ miljard dollar)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• TMC
wildhagen schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:38:
Omdat je tegenwoordig ook vanuit het buitenland kunt bestellen en (al dan niet grijs) importeren?
'Tegenwoordig'? Volgens mij drijven Nederlanders al handel met Azië sinds de VOC. Is dus niks nieuws.

Maar is dat dus de reden, omdat je het grijs kan importeren? Gebeurt dat dan ook massaal? Ik vraag het me af. En als dat zo is, de doelgroep die zich richt op grijze import is er één die Tweakers actief wil bedienen? Dat lijkt me enigszins vreemd, aangezien ik dacht dat Tweakers zich juist op een bredere doelgroep wilde gaan richten. Het lijkt me dan enigzins vreemd om dan zo actief een niche doelgroep te gaan bedienen. Dat snap ik dus niet helemaal.

• TMC
anandus schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:54:
Tweakers doet verslag van ontwikkelingen in de techwereld in het algemeen.
Er zijn vaak zat berichten over producten die (nog) niet in Nederland te krijgen zijn.
Dit geldt voor Chinaphones, maar ook bekendere merken, zoals bijvoorbeeld iPhones (waar vaak berichten van zijn lang voordat het in NL te krijgen is).

Dat het (nog) niet in Nederland te krijgen is betekent niet dat mensen er geen interesse in hebben, natuurlijk. Zat mensen die het importeren, daarnaast dat iets nu nog niet te krijgen is betekent niet dat het in de toekomst niet het geval is.

Daarnaast zijn de diverse Chinese merken een steeds belangrijkere rol aan het spelen in de techwereld, waar imho terecht aandacht aan geschonken mag worden.
Xiaomi bijvoorbeeld is een zeer snel groeiend merk (pas 4 jaar oud, vorig jaar een omzet van 5+ miljard dollar)
Het verschil is dat iPhones vroeg of laat in Nederland verkrijgbaar zullen zijn en dat veel mensen er nu al één hebben. Dat is dus relevant voor de Nederlandse lezer.

Voor de rest snap ik jouw verhaal, alleen het lijkt me dat de doelgroep die zich interesseert voor grijze import van Chinaphones relatief klein is. Te klein om daar zoveel nieuwsberichten aan te wijden. Mogelijk zit ik verkeerd, mogelijk niet, ik weet het niet, dus vandaar dit topic.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Chinese telefoons zijn op Tweakers vrij populair. Xiaomi heeft verscheidene goedlopende topics op GoT. En zoals gezegd, je kan ze importeren. En ook dat wordt op GoT veelvuldig gedaan: \[(Onbekende) Chinese smartphones] - Levertijden en Prijzen.

Ik weet dus niet waar je het vandaan haalt dat er weinig interesse voor zou zijn. Daarnaast gaat het hier om een concreet gerucht inclusief afbeeldingen van een populair Chinees merk. Genoeg reden voor een nieuwsbericht dus.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Kijk ook eens naar http://tweakers.net/merk/2454/xiaomi/forum/, dat geeft ook een mooi overzicht van de populariteit van het merk.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• TMC
Dirk schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:07:
Kijk ook eens naar http://tweakers.net/merk/2454/xiaomi/forum/, dat geeft ook een mooi overzicht van de populariteit van het merk.
RoD schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:04:
Chinese telefoons zijn op Tweakers vrij populair. Xiaomi heeft verscheidene goedlopende topics op GoT. En zoals gezegd, je kan ze importeren. En ook dat wordt op GoT veelvuldig gedaan: \[(Onbekende) Chinese smartphones] - Levertijden en Prijzen.

Ik weet dus niet waar je het vandaan haalt dat er weinig interesse voor zou zijn. Daarnaast gaat het hier om een concreet gerucht inclusief afbeeldingen van een populair Chinees merk. Genoeg reden voor een nieuwsbericht dus.
Maar topic op een forum kunnen vertekenend zijn. Een telefoon uit China importeren is best een gedoe, dus dan zoek je automatisch mensen die daar ervaring mee hebben op internet. Valt genoeg te bespreken. Op die manier lijkt het al snel 'populair'.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind de artikelen wel interessant. Heb zelf al 3 telefoons uit China gehaald. Nu een Lenovo, die is kwalitatief echt niet slechter als een Samsung maar wel een stuk goedkoper.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:10:
[...]

[...]
Maar topic op een forum kunnen vertekenend zijn. Een telefoon uit China importeren is best een gedoe, dus dan zoek je automatisch mensen die daar ervaring mee hebben op internet. Valt genoeg te bespreken. Op die manier lijkt het al snel 'populair'.
Tsja, op die manier kun je alles wat niet in jouw straatje past wel downplayen.... ;)

Wat is er op tegen om af en toe eens een nieuwsbericht te plaatsen over dit onderwerp? Het is niet alsof er elke dag 10 newsposts over gaan ofzo.

Als je het niet interessant vind voor jezelf, skip je het artikel toch gewoon. Het is echt niet verplicht om elk artikel te lezen hoor.

Virussen? Scan ze hier!

• TMC
wildhagen schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:14:
[...]

Tsja, op die manier kun je alles wat niet in jouw straatje past wel downplayen.... ;)

Wat is er op tegen om af en toe eens een nieuwsbericht te plaatsen over dit onderwerp? Het is niet alsof er elke dag 10 newsposts over gaan ofzo.

Als je het niet interessant vind voor jezelf, skip je het artikel toch gewoon. Het is echt niet verplicht om elk artikel te lezen hoor.
Er wordt wel bijna dagelijks gepost over telefoons die toch niet in Nederland uitkomen.

Het aloude argument 'als je het niet bevalt, dan lees je het toch niet' gaat niet op, want:

1. Je vergeet daarbij dat Tweakers voor mij minder interessant wordt om te bezoeken terwijl het juist de strategie is van Tweakers om zich op een breder publiek te richten. Dan staat het beleid dus haaks op de strategie.

2. Ik kan op voorhand toch niet ruiken over het nieuwsbericht gaat over een toestel wat wel of niet in Nederland uitkomt? Ik zal toch moeten lezen om daar achter te komen, dus 'niet lezen' is geen optie.

[ Voor 5% gewijzigd door TMC op 04-05-2014 15:27 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Marzman schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:12:
Ik vind de artikelen wel interessant. Heb zelf al 3 telefoons uit China gehaald. Nu een Lenovo, die is kwalitatief echt niet slechter als een Samsung maar wel een stuk goedkoper.
En wat als er iets mee is? Dan mag je zelf neem ik aan flink wat verzendkosten ophoesten om dat ding weer in het verre oosten te krijgen waarna de verkoper het toestel gerepareerd nogmaals (vast niet kosteloos?) naar deze uithoek van de aardbol moet sturen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je daar bang voor bent kan je hem via een tussenpersoon bestellen (ChinaPhone.nl is een redelijk bekende bijvoorbeeld) :)

Virussen? Scan ze hier!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Raven schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:36:
[...]

En wat als er iets mee is? Dan mag je zelf neem ik aan flink wat verzendkosten ophoesten om dat ding weer in het verre oosten te krijgen waarna de verkoper het toestel gerepareerd nogmaals (vast niet kosteloos?) naar deze uithoek van de aardbol moet sturen?
Of je neemt je verlies. De Lenovo koste 100 euro, ik kan er drie kopen voor de prijs van een Samsung met garantie (en vaak krijg je dan ook nog te horen dat het val of waterschade is). Maar terugsturen in China zou kunnen inderdaad.

Het van China naar hier sturen kost bijna niks trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 04-05-2014 16:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:29

TradeMarkNL

Videoproducer
TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:23:
[...]
Er wordt wel bijna dagelijks gepost over telefoons die toch niet in Nederland uitkomen.

Het aloude argument 'als je het niet bevalt, dan lees je het toch niet' gaat niet op, want:

1. Je vergeet daarbij dat Tweakers voor mij minder interessant wordt om te bezoeken terwijl het juist de strategie is van Tweakers om zich op een breder publiek te richten. Dan staat het beleid dus haaks op de strategie.
Uit die post: " Dat betekent niet dat we ons met bijvoorbeeld redactionele artikelen expliciet op het grote publiek gaan richten." Met andere woorden: ja we willen een bredere doelgroep gaan aanspreken, maar zonder de trouwe, hardcore-Tweaker daarbij uit het oog te verliezen. Het schrijven over Chinese smartphones is daar een goed voorbeeld van. Dus als er iets niet opgaat is het jouw vlieger.

• TMC
TradeMarkNL schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:54:
[...]

Uit die post: " Dat betekent niet dat we ons met bijvoorbeeld redactionele artikelen expliciet op het grote publiek gaan richten." Met andere woorden: ja we willen een bredere doelgroep gaan aanspreken, maar zonder de trouwe, hardcore-Tweaker daarbij uit het oog te verliezen. Het schrijven over Chinese smartphones is daar een goed voorbeeld van. Dus als er iets niet opgaat is het jouw vlieger.
Ja, er wordt een balans gezocht, dat lijkt me logisch. Dit hele topic gaat er juist over of die balans niet zoek is. Als de 'brede doelgroep' (=ik?) enigszins wordt weggejaagd, lijkt het me dat je die balans ter discussie kan stellen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:22:
[...]
Ja, er wordt een balans gezocht, dat lijkt me logisch. Dit hele topic gaat er juist over of die balans niet zoek is.
Maar is dat ook zo?
Als je naar nieuwsberichten over smartphones kijkt valt het volgens mij wel mee met het aantal nieuwsberichten over Chinaphones (die niet in NL te krijgen zijn), percentueel gezien is het echt heel weinig.
In de afgelopen 2 weken zie ik welgeteld 1 bericht van een Xiaomi-telefoon en 1 bericht van een Amazon-telefoon.
(Ook berichten van telefoons van Huawei en Oppo, maar die zijn wel in NL te krijgen)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]
Ja, er wordt een balans gezocht, dat lijkt me logisch. Dit hele topic gaat er juist over of die balans niet zoek is. Als de 'brede doelgroep' (=ik?) enigszins wordt weggejaagd, lijkt het me dat je die balans ter discussie kan stellen.
Waar het in je redenering fout gaat is dat je jezelf gelijk stelt aan de 'brede doelgroep'. Dat jij het niets vindt is jammer, maar zoals gezegd bestaat er wel degelijk genoeg interesse voor dit soort nieuwsberichten. Verder kom je ook niet met zinnige argumenten, dus deze discussie lijkt me nu wel gesloten.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

[...]
Als de 'brede doelgroep' (=ik?) enigszins wordt weggejaagd, lijkt het me dat je die balans ter discussie kan stellen.
Dus een enkele post eens in de paar dagen tussen al het andere nieuws (+20 items per dag) betekend dat de brede doelgroep wordt weggejaagd? 8)7

39

• TMC
RoD schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:58:
[...]

Waar het in je redenering fout gaat is dat je jezelf gelijk stelt aan de 'brede doelgroep'. Dat jij het niets vindt is jammer, maar zoals gezegd bestaat er wel degelijk genoeg interesse voor dit soort nieuwsberichten. Verder kom je ook niet met zinnige argumenten, dus deze discussie lijkt me nu wel gesloten.
Hoezo kom ik niet met zinnige argumenten? Kunnen we niet gewoon normaal reageren? Ik heb namelijk redelijk wat opbouwende posts gedaan in dit topic. Die opmerking slaat nergens op.

Tevens zeg jij dat ik mezelf gelijk stel aan de brede doelgroep. Dat is feitelijk onjuist, aangezien er duidelijk een vraagteken in mijn post sta. Hiermee impliceer ik dat het nog maar de vraag is of ik de brede doelgroep ben.

Maar zolang je verder voornamelijk bezig bent met defensief reageren en users afkatten i.p.v. oprecht opbouwende kritiek proberen te begrijpen (is iets anders dan het ermee eens zijn) en eventueel te weerleggen lijkt de discussie me idd gesloten. Zucht.

[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 04-05-2014 18:05 ]

• TMC
Fietsbel schreef op zondag 04 mei 2014 @ 18:02:
[...]

Dus een enkele post eens in de paar dagen tussen al het andere nieuws (+20 items per dag) betekend dat de brede doelgroep wordt weggejaagd? 8)7
Ja?

Hoe meer berichten er op Tweakers staan die mij niet bevallen, hoe minder ik de neiging krijg om Tweakers te lezen. Dat is toch niet zo gek gedacht?

Moet je nou meteen met smileys als ' 8)7 ' gaan strooien? Het is niet alsof ik zeg dat gras blauw is oid, het zijn vrije logische statements.

[ Voor 14% gewijzigd door TMC op 04-05-2014 18:06 ]

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:29

TradeMarkNL

Videoproducer
TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 18:04:
[...]
Hoezo kom ik niet met zinnige argumenten? Kunnen we niet gewoon normaal reageren? Ik heb namelijk redelijk wat opbouwende posts gedaan in dit topic. Die opmerking slaat nergens op.

Tevens zeg jij dat ik mezelf gelijk stel aan de brede doelgroep. Dat is feitelijk onjuist, aangezien er duidelijk een vraagteken in mijn post sta. Hiermee impliceer ik dat het nog maar de vraag is of ik de brede doelgroep ben.

Maar zolang je verder voornamelijk bezig bent met defensief reageren en users afkatten i.p.v. oprecht opbouwende kritiek proberen te begrijpen (is iets anders dan het ermee eens zijn) en eventueel te weerleggen lijkt de discussie me idd gesloten. Zucht.
Hoezo? Omdat je 1e argument is al ontkracht, namelijk dat het beleid van Tweakers haaks zou staan op de strategie. Verder zit er wel eens wat tussen op Tweakers dat niet of in mindere mate jouw interesse heeft. So be it. Het is een illusie om te denken dat welk journalistiek medium dan ook altijd 100% voldoet aan jouw interesses en er nooit iets tussenzit dat jou niet aanstaat. Toch?

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Er zal altijd wel een artikel zijn die een bezoeker minder/niet boeiend zal vinden, je kan immers niet iedereen tevreden stellen. Als ze het niet posten zijn er ook weer users die t.net niet bezoeken omdat ze elders wel het nieuws meedelen. Een vicieuze cirkel van balans tussen de nieuwsberichten. Om dan je argument kracht bij te zetten door te denken dat je een brede doelgroep vertegenwoordig is absurd.

39

• Kees
  • Laatst online: 13:38

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:32:
De laatste tijd zie ik vaak nieuwsberichten over Chinaphones. Ik vind dat gek omdat 99% daarvan nooit in Nederland uitkomt. Wat is daar de toegevoegde waarde van?
Er zijn mensen die dat wel interesant vinden. Wij proberen niet alleen te schrijven wat iedereen leuk vind maar soms ook iets meer niche. En helemaal op een rustige zondag kan een niche bericht prima
Ik vind het een beetje irritant om soms interessante nieuwtjes te lezen om aan het eind van het bericht te moeten lezen dat je het in Nederland toch niet kan kopen.
Klopt, maar ze zijn via het internet vaak wel erg makkelijk te krijgen
Aanleiding van dit topic is dit nieuwsbericht. Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een gerucht (!) over een telefoon die waarschijnlijk niet eens in Nederland uitkomt. Wat heb ik daar als Nederlander nou aan?
Je zou kunnen denken: het, dat is geen geld voor die telefoon, laat ik eens opzoeken wat de voor- en nadelen zijn van een chinese telefoon kopen en hoe ik dat kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees op 04-05-2014 18:42 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TMC schreef op zondag 04 mei 2014 @ 18:05:
[...]

Hoe meer berichten er op Tweakers staan die mij niet bevallen, hoe minder ik de neiging krijg om Tweakers te lezen. Dat is toch niet zo gek gedacht?
Ik weet niet of het je is opgevallen, maar volgens mij ben jij niet de enige bezoeker van tweakers.net... er zijn blijkbaar zát mensen die het wél interesseert.

En zoals gezegd kan je het artikel gewoon overslaan. Hoe ongeloofwaardig het ook moge klinken, het is écht niet verplicht om elk artikel te lezen.

Virussen? Scan ze hier!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Ik vind de ontwikkelingen in de Chinese telefoonmarkt anders ontzettend interessant. Als ik even heel vlug in wat statistieken kijk, dan zie ik dat aardig wat mede-tweakers dat met mij eens zijn. Het zou enorm zonde zijn als mijn collega's dat onderwerp ineens links laten liggen.

Het is simpelweg zo dat er geen enkele nieuws website bestaat die enkel over onderwerpen schrijft die naar jouw smaak zijn. Daar kunnen we nog heel veel woorden over vuil maken, maar daar verander je dat niet mee.
Pagina: 1