• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik zou graag jullie second opinion willen hebben over 2 reepjes Kingston die ik onlangs heb gekocht.

Ik heb een tijdje geleden via marktplaats voor €35 2 reepjes Kingston RAM gekocht. De verkoper deed het van de hand omdat het volgens hem "in theorie zou moeten" in zijn Dell, maar het niet deed. Het ging om 2 reepjes 1GB PC3200 ram van Kingston, typenummer KVR400X64C3A/1G.

Ik heb thuis een wat oudere PC, het gaat om een Asus P4PE-X mobo met een Pentium 4 2.6 GHz. In de computer zit al precies hetzelfde geheugen als wat ik heb gekocht van Marktplaats, maar dan 2 reepjes van 512 MB ipv 2 reepjes van 1 gig. Het typenummer van mn oude (maar werkende) geheugen is KVR400X64C3A/512.

Afijn, je raadt het al: na installatie van de 2 nieuwe reepjes deed de computer helemaal niks. Fans gaan draaien maar geen piep. Hij komt niet eens in de POST. Verschillende combinaties geprobeerd, elke reep afzonderlijk geprobeerd maar het mobo gaat niet akkoord. Wat raar is imo, want het oude geheugen van exact hetzelfde type (maar dan met de helft aan capaciteit) werkt prima. Ik heb uiteraard de instructies in de handleiding opgevolgd en rekening gehouden met de double sided / single sided constraints van de DIMM slots. Maar zelfs 1 reepje krijg ik niet aan de praat. Vreemd want bij de verkoper werkte het ook al niet.

Ik heb het idee dat het hier om (goeie) namaak gaat, omdat de stickers alleen maar een beetje glitteren (eigenlijk zelfs dat nauwelijks), en niet echte hologrammen zijn. Ik zal wat pics geven (allemaal clickable voor groot formaat)

Vanuit onder invalshoek:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16525297/dump/kingston/thumbnails/IMG_0586_1.jpeg

Vanuit boven invalshoek: geen verandering. Ook niet als ik hem van links naar rechts draai. Op de foto lijkt het allemaal vrij sterk te glitteren, maar in het echt komt het vrij statisch over.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16525297/dump/kingston/thumbnails/IMG_0587_1.jpeg

De opdruk van de geheugenchips is ook een beetje schraal:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16525297/dump/kingston/thumbnails/IMG_0588_1.jpg

Het boekje ziet er op zich valid uit, alleen worden er in die boekjes ook foutjes gemaakt met interpunctie/spaties?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16525297/dump/kingston/thumbnails/IMG_0589.jpg

In de verpakking ziet het er op het eerste gezicht wel legit uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16525297/dump/kingston/thumbnails/IMAG0424.jpg

Als ik het vergelijk met hoe het eruit zou moeten zien, is het bij mij duidelijk anders. Zie de volgende video (van 0.06 tot 0.12): YouTube: Product Verification - Phantom Technology
Ander voorbeeld: YouTube: RAM DDR3 1333 Kingston 2 x 4GB Installation

Bij mij verdwijnt er geen deel van de 'K'.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!

edit: video toegevoegd: YouTube: VIDEO0058

NOSIG

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dit is gewoon Kingston geheugen, maar als het niet werkt kan het gewoon defect zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf in de afgelopen 5 jaar geen defecte geheugen modules heb gehad.
Was de verpakking gesealed toen je ze kreeg?

Hopen dat je nog garantie kan krijgen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Nee, het was niet geseald. De verkoper had het al geprobeerd in zijn computer en bij hem werkte het ook niet. Ik was er vanuit gegaan dat het om een compatibility issue zou gaan.

Maar als dit echt is, dan snap ik niet waarom bij mij het hologram eigenlijk geen hologram is. Het ziet er helemaal niet uit zoals op de video's van Kingston. Vergelijk je mijn video (YouTube: VIDEO0058) met die van Kingston (YouTube: Product Verification - Phantom Technology), dan is er toch duidelijk verschil?

En als het stuk is, dan vind ik het wel toevallig dat ze allebei stuk zijn.

NOSIG

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik verwacht ook dat het gewoon echt geheugen is. Het lijkt me bijna niet de moeite om hier nep versies van te maken vanwege de complexiteit van deze reepjes. Wel is het aannemelijk dat het geheugen kapot is.

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
opsturen naar kingston en gewoon garantie claimen;) kom je er zo achter of ze fake zijn of niet.

Verwijderd

Volgens mij zijn deze modellen enkel voor verkoop in China en niet voor verkoop in de rest van de wereld. Kingston zal hier normaal geen garantie op geven, maar wellicht als je gewoon eerlijk bent en zegt dat je ze 2e hands hebt gekocht ze uit coulance toch wel willen helpen.

Kom je er ook direct achter of ze echt zijn.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb ze gemaild met de vraag of ze mij verder kunnen helpen. Eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat het fakers zijn omdat de sticker gewoon niet klopt met de video's van kingston. Maar we gaan zien hoe ze reageren.

Vraag me dan alleen nog af of het misschien toch aan mobo/geheugen combinatie zou kunnen liggen. Zou het mobo misschien niet om kunnen gaan met 1 GB bankjes oid?

NOSIG

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Dit is trouwens DDR1 dus redelijk 'antiek' dus het kan best zijn dat toendertijd die stikkertjes anders waren.
Ik zal morgen eens kijken op de zaak, er slingerd geloof ik nog wel wat DDR1 rond die gesealed zijn.

Normaal let ik er niet eens op, maak doosje open stop geheugen in pc en de rest verdwijnt de container in.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

_Christiaan_ schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:36:

Vraag me dan alleen nog af of het misschien toch aan mobo/geheugen combinatie zou kunnen liggen. Zou het mobo misschien niet om kunnen gaan met 1 GB bankjes oid?
Niet al te lullig bedoelt hoor, maar waarom schaf je de modules aan als je niet eens weet of je moederbord het ondersteund ?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hij zou het gewoon moeten ondersteunen volgens de handleiding, omdat het gewoon voldoet aan de specs en omdat ik hetzelfde type heb gekocht als wat ik al in mn pc had.

En niet al te lullig bedoeld, maar elk technisch onderlegd persoon weet dat mobo en geheugen soms niet met elkaar praten. En dat het ondersteunt met een 't' is ;)

NOSIG

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

_Christiaan_ schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:44:
Hij zou het gewoon moeten ondersteunen volgens de handleiding, omdat het gewoon voldoet aan de specs en omdat ik hetzelfde type heb gekocht als wat ik al in mn pc had.
Dit stukje informatie miste ik in de topic start.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Helaas stuurt die mij door naar de algemene verificatie pagina. Ik kan nergens een serial intypen.

Het valt me wel op dat de site het heeft over de nieuwe labels (die ook op mijn reepjes zitten), en dat er ten allen tijde Phantom technology in de stickers moet zitten, wat bij de mijne dus niet zo is.

Ik verwacht binnenkort wel een mailtje terug te krijgen van Kingston. Ik heb hun mijn video'tje gestuurd, waar ook de serial zichtbaar is. Wordt vervolgd dus.

NOSIG

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het lijkt verdomd echt, maar zonder uitspraak van Kingston weet je het ook niet. Je zou eens kunnen kijken of je foto's van de zelfde reepjes (dus exact het zelfde) kunt opdiepen ergens op Internet.

Maar volgens mij zijn de originele met Infenion chips en niet met Samsung. Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/lab/2005/08/21/1gb/05_kingston_mem_b.jpg.

Wij hebben het zelfde gehad met HP geheugen, Registered ECC 4GB modules, kwamen van officiële importeur, kwamen uit HP magazijn. En wat bleek, branded fake memory. HP heel onderzoek gedaan, met foto's maken en dergelijke, bleek er via een kanaal uit china gewoon brak geheugen in het "reguliere" kanaal terecht zijn gekomen.

Het is een luceratieve handel in de tijd dat geheugen nog een hoop kostte, de tijd waaruit jouw DIMM's stammen. En ik verdenk de DIMM's er van dat ze inderdaad fake zijn. Maar zoals ik het al zeg, dat kan alleen Kingston zeggen.

Zoek maar eens op "KVR400X64C3A/1G counterfeit" op Google en je schrikt ;-) Schijnt behoorlijk vaak vervalst te zijn dit type.

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 04-05-2014 20:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kingston is een budget merk, er zullen dus ook budget chips gebruikt worden. Ene moment kan dat Infineon zijn, andere moment weer Samsung. Volgens mij zijn het gewoon inderdaad legit reepjes, test ze eens een nachtje met Memtest86+ of zo, dan weet je zeker of ze defect zijn, of niet. Heb je van de verkoper de bon erbij gekregen? Zo ja, dan kan je naar de winkel om garantie te claimen.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-02 10:52
CptChaos schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:22:
test ze eens een nachtje met Memtest86+ of zo, dan weet je zeker of ze defect zijn, of niet.
Grappige kerel ben jij.
Afijn, je raadt het al: na installatie van de 2 nieuwe reepjes deed de computer helemaal niks. Fans gaan draaien maar geen piep. Hij komt niet eens in de POST.
Als het geheugen op de QVL staat en het werkt niet, en het werkte ook niet bij de verkoper en je andere PC, lijkt het me HEEL sterk dat ze niet gewoon defect zijn. Kortom: garantiekwestie.

[ Voor 45% gewijzigd door naarden 4ever op 04-05-2014 20:29 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het geheugen ingesteld is op de verkeerde timings, wil geheugen ook wel eens raar doen. Clear dus even de BIOS/CMOS-instellingen, wellicht dat dat scheelt.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:10:
Het lijkt verdomd echt, maar zonder uitspraak van Kingston weet je het ook niet. Je zou eens kunnen kijken of je foto's van de zelfde reepjes (dus exact het zelfde) kunt opdiepen ergens op Internet.

Maar volgens mij zijn de originele met Infenion chips en niet met Samsung. [afbeelding].

Wij hebben het zelfde gehad met HP geheugen, Registered ECC 4GB modules, kwamen van officiële importeur, kwamen uit HP magazijn. En wat bleek, branded fake memory. HP heel onderzoek gedaan, met foto's maken en dergelijke, bleek er via een kanaal uit china gewoon brak geheugen in het "reguliere" kanaal terecht zijn gekomen.

Het is een luceratieve handel in de tijd dat geheugen nog een hoop kostte, de tijd waaruit jouw DIMM's stammen. En ik verdenk de DIMM's er van dat ze inderdaad fake zijn. Maar zoals ik het al zeg, dat kan alleen Kingston zeggen.

Zoek maar eens op "KVR400X64C3A/1G counterfeit" op Google en je schrikt ;-) Schijnt behoorlijk vaak vervalst te zijn dit type.
Bizar verhaal.

Kwam 1 result op google tegen over counterfeit KVR400X64C3A/1G: http://ipv4.tt-forums.net/viewtopic.php?f=2&t=54882

Dat geheugen ziet er alleen anders uit dan de mijne, maar bewijst wel dat er gesjoemeld was/is met dit type.

@CptChaos, de pc staat al op default instellingen. Verder heeft dit nieuwe geheugen exact dezelfde timings als het oude geheugen.

NOSIG

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Zelfs het oude geheugen van kingston heeft dat speciale logo dat veranderd als je vanaf een andere hoek kijkt. Ik kom namelijk nog regelmatig 512mb ddr1 kingston geheugens tegen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 20:01
@CPTChaos: Laat me niet lachen. Kingston is geen budget merk. :')

Verder weet ik dat Kingston zijn chips van verschillende leveranciers gebruikt, echter Samsung ben ik niet vaak tegen gekomen.
Ik heb zelf DDR1 latten nog in een P4 bak, en zelfs de sticker van de verpakking vind ik er anders uitzien.
Ook de sticker op de latten is duidelijk anders dan orgineel.

Ik vrees dat je inderdaad met imitatie latten zit.

Ben benieuwd hoe Kingston Support reageert.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
_Christiaan_ schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:37:

Kwam 1 result op google tegen over counterfeit KVR400X64C3A/1G: http://ipv4.tt-forums.net/viewtopic.php?f=2&t=54882

Dat geheugen ziet er alleen anders uit dan de mijne, maar bewijst wel dat er gesjoemeld was/is met dit type.
Helaas bewijst het ook dat er met jouw geheugen iets goed fout zit. De code die op jouw geheugen staat, 99P5429-006.A00LF, hoort bij DDR2 dimms.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

noguru schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:38:
[...]

Helaas bewijst het ook dat er met jouw geheugen iets goed fout zit. De code die op jouw geheugen staat, 99P5429-006.A00LF, hoort bij DDR2 dimms.
Maar dan had het niet gepast in een DDR1 slot volgens mij. Dus nog iets om je zorgen over te maken als DDR2 chips wel passen in een DDR1 slot.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het zijn DDR1 dimms en daarom passen ze ook, maar de sticker die erop zit hoort daar niet bij en daarom zit er een luchtje aan.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik ga er maar vanuit dat de repen nep zijn. Ik wacht nog even totdat Kingston het aan mij bevestigt, en daarna ga ik de verkoper maar eens mailen. Hopelijk gaat dat allemaal wel smooth.

NOSIG

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

http://tradearchive.taoba...p.htm?trade_id=1722505365 zelfde nummer als op jou print staat de B6U408. kan bijna niet anders dan dat ze nep zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8kqZ5k5BoUxMZtOa6nEZ3dxl/full.jpg

Dit is de originele europese verpakking en sticker.

[ Voor 28% gewijzigd door InFamous op 06-05-2014 00:30 ]

Formerly known as Ragdoll

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

Kingston heeft wel eens de neiging om zijn latjes met hetzelfde typenummer in dezelfde batch te veranderen, maar dit is wel heel vreemd.
Maar je weet zeker dat je moederbord deze latjes met meer geheugen wel ondersteund? Is hier een lijst van met modules die de moederbord ondersteunt? Dat eerdere kleinere versies wel werken betekend niet gelijk dat ze compatible zijn.

Wat mij ook opvalt, is dat jou latjes de enigste zijn met een QR code en de land code China(2) dat me wat nieuwer lijkt waardoor de hologram sticker een nog vreemder verhaal wordt.

Al geprobeerd om heen en weer te mailen met Kingston?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja, heb een mailtje terug. Had alleen de video gestuurd en ik moest foto's sturen. Dus wordt weer even afwachten op een reactie.

edit: reactie gekregen, even de korte versie:
"We have evaluated the images you provided to us and we have to inform you that based on these we believe your product is a counterfeit."

Er is ook gevraagd of ik details wil geven omtrent de verkoper, zodat Kingston kan traceren waar de rogue trader vandaan komt.

Ik ga dus contact opnemen met de verkoper van marktplaats, hopelijk krijg ik mijn geld terug en kan hij Kingston de details geven over waar de counterfeit vandaan komt.

[ Voor 65% gewijzigd door _Christiaan_ op 06-05-2014 14:49 ]

NOSIG

Pagina: 1