Nvidia laptop gpu klokt 4 keer lager dan de bedoeling

Pagina: 1
Acties:

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-01 16:04
Ik heb sinds kort een probleem ontdekt. De Nvidia 640m le (GK107) in mijn Sony Vaio S15 klokt bij load (game of benchmark) zich terug naar precies 1/4 van wat ik gewend ben van gpu. Idle is 4 keer lager, 'turbo' is 4 keer lager en ook is mijn overclock (die ik instel met Nvidia Inspector) 4 keer lager dan wat ik instel.

Wat er gebeurt: Ik draai idle op 135MHz, ik start de Unigene Valley Benchmark op en de gpu springt tijdens het laden van de benchmark op 500MHz, als de benchmark begint komt er load op de gpu en gaat de turbo naar 570MHz, even later (aantal seconden)(soms duurt het wat langer dan hier) gaat de frequentie naar 142 MHz (142*4=568≈570), als ik vervolgens de benchmark weer afsluit gaat de gpu naar een idle frequentie van 34MHz (34*4=136≈135). Hoewel het niet hieronder zichtbaar is gaat de gpu uiteindelijk weer naar 135MHz
Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/o8561qsnf/gpu_Knipsel.jpg

Wat dit zou kunnen veroorzaken: Ik vraag me af of ik misschien mijn gpu kapot gemaakt heb, omdat ik bij het overclocken goed de grens opgezocht heb. Wel denk ik dat het niet aan de temperatuur ligt, want die is zelden over de 70 gekomen (ik houd dit bijna altijd bij als ik overclock) en met dit nieuwe probleem blijft mijn gpu rond de 55 graden hooguit.

Mijn huidige driver is 335.23 en ik draai Windows 8.1

Alvast heel erg bedankt voor de moeite van het lezen en (hopelijk) van het meedenken.

[ Voor 39% gewijzigd door Jornv op 04-05-2014 15:25 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kan zijn dat hij een vooraf ingestelde termal limit bereikt, wordt te warm in de laptop en je cpu (of gpu) gaat dan throttlen? Lijkt mij ook niet goed om je kaart boven de 65 graden te hebben in een laptop.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:13

Sick Nick

Drop the top!

Ik gebruikte tot voor kort een Sony S13P, de 13" versie uit die reeks. Met een gemodde BIOS die de kaart flink overklokt (950 core clock, 1050 mem speed). Die heeft nooit problemen gehad met throttle door hitte. Hoe staat je koel profiel in het VAIO Control Center? Zet die eens op high performance en niet op silent, dat scheelt heel erg veel (uiteraard blaast de fan dan wel harder).

• Jornv
Dat zou wel apart zijn. Eerder had ik nooit last van dit probleem en die thermal limit zou er toen toch ook al geweest moeten zijn lijkt me. Qua temperaturen dacht ik eigenlijk dat het over de 80 graden pas een beetje zorgwekkend begon te worden.
Ik moet ook nog even vermelden dat ik mijn energie profiel gewoon op hoge prestaties heb staan en dat het daar dus ook niet aan zou moeten liggen.

Edit: Het speed/stamina schuifje staat op speed

[ Voor 6% gewijzigd door Jornv op 04-05-2014 15:24 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
En hij hangt gewoon aan de oplader?

• Jornv
Ja, ik heb er last van als hij aan de oplader hangt en op de accu

• Jornv
Jullie allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb het gevonden geloof ik. Ik had de koelingsstand op stilte staan en die heb ik op uitvoerig gezet (naar aanleiding van Sick Nick's reactie) en op een of andere manier bleek dat dit opeens invloed op de kloksnelheid had. Dit was eerder nooit zo, maar nu ik in ieder geval weer weet hoe ik een spelletje kan spelen ben ik weer gelukkig :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:13

Sick Nick

Drop the top!

Met de S serie zou ik hem instellen op stamina en stilte (dus lekker stil als je wilt browsen enzo) en dan de speed op high performance of balanced (ik had m op high performance vanwege de extra hitte door de overklok, op high performance gaan de fans wat harder dan op balanced).
Dan kan je super makkelijk met die schakelaar gaan tussen een browsen in stilte en gamen met prestaties.

• Jornv
Dat was ook hoe ik het altijd deed, maar soms heb ik wat extra van de cpu nodig en was stamina niet voldoende, maar bij speed verdween de stilte meteen en ik heb speed ook op stil gezet, omdat ik dacht dat de fans toch wel genoeg zouden blazen als ik ook de gpu aan het werk zou zetten. Volgens mij ging dit altijd prima.
Pagina: 1