[MacBook Pro] traag, herinstallatie met bestanden veilig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben sinds 2013 de toch wel trotse eigenaar van een MacBook Pro 13" maar ben soms nog best wel steeds aan het wennen van de overstap van Windows naar OS X.

Sinds enkele weken lijkt mijn Mac een stuk trager te zijn geworden en zie ik het gekleurde wieltje vaker dan ik zou willen. Ik heb zover bekend geen programma's op de achtergrond lopen die de vertraging zouden verklaren en de hardware test (via D tijdens opstarten) gaf op zowel de gewone als uitgebreide test geen foutmeldingen.
Vanmorgen heb ik via CMD R tijdens opstarten het OS opnieuw geinstalleerd (met behoud van bestanden) maar ook dat heeft niks geholpen.

Nu wil ik, voordat ik de Mac ga aanbieden voor reparatie proberen om de hele Mac te wissen en na het opnieuw installeren uiteraard een backup van de data terug zetten. Ik heb sinds 2013 een Time Capsule en maak om en om backups op de Time Capsule zelf en een externe harde schijf.

De vraag: op welke manier kan ik het beste alle bestanden in de gebruikersmap terug zetten? En belangrijker, is er een manier om te testen of de backup goed is voordat ik alles ga wissen. Het zou heel vervelend zijn als ik er achter kom dat de Time Capsule op een of andere manier niet goed gegaan is.

Ik ben best wel zuinig op mijn data. Tot op heden heeft de Time Capsule ook altijd goed gewerkt maar ik heb ook nog nooit iets terug hoeven zetten. Is het inderdaad zo simpel dat ik de partitie op de Mac kan wissen, daarna opnieuw installeren via internet en dan aansluiten op de Time Capsule en alle data wordt terug gezet. Of zie ik iets heel belangrijks over het hood...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01
Het werkt inderdaad op die manier (je laatste alinea).
Echter, je kunt nog een paar dingen proberen voordat je alles wist.

- Heb je al een tweede gebruiker aangemaakt? Merk je daar ook dat alles langzaam gaat of is die juist wel snel.
- Heb je al het schijfhulpprogramma gedraaid? Controleer en herstel bevoegdheden en schijf.
- PRAM reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
dlare schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:01:
Het werkt inderdaad op die manier (je laatste alinea).
Echter, je kunt nog een paar dingen proberen voordat je alles wist.
Tweede gebruiker heb ik aangemaakt en het lijkt dan sneller te gaan... Schijfhulpprogramma ook gedaan (eerste keer een fout maar na herstel nog steeds niet goed. Toen ook geen fouten meer).

PRAM ga ik zo nog even proberen!

Is het trouwens ook mogelijk om na een nieuwe installatie alleen de belangrijke bestanden (foto's, documenten, software) terug te zetten? Een keuze te maken van hetgene terug moet dus?

[ Voor 17% gewijzigd door hemiparo op 04-05-2014 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Als je na een nieuwe installatie merkt dat 'ie gewoon op goeie snelheid draait is het inderdaad een goed idee om alleen de belangrijke bestanden terug te zetten. Wellicht kun je ook op een externe HDD gewoon de boel even los neerzetten en daarna weer terugslepen, mocht het probleem zich in de backup bevinden. Je zal dan wel even wat uurtjes op die manier moeten besteden aan het opnieuw installeren van software. Heb je een een 13" non-retina model? Je kunt altijd ook nog een SSD overwegen om 'm een flinke speedbump te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Het heeft even geduurd maar het is gelukt! De back-up maken was niet zo'n probleem maar terug zetten van alles data via WiFi duurde wel eventjes. Bijna 80 uur :)

Maar het gaat om het resultaat en de Time Capsule was een goede investering. Alleen voortaan de kopie op de harde schijf gebruiken, gaat net iet sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:45
Heb een nieuwe kabel geplaatst en hij werkt weer! :)
Pagina: 1