Uiterste uit glasvezel halen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-10 17:04
Sinds kort heb ik een 150 Mbit/s glasvezel abbonnement van Caiway. Hiervoor had ik volgens mij 20 Mbit/s, maar op de Caiway site staat momenteel geen 20 Mbit/s abbonnement meer, dus heel zeker ben ik er niet van.
De enige reden waarom ik glasvezel genomen heb is voor de downloadsnelheid (waar die bij Caiway zonder glasvezel niet hoger gaat dan 50 Mbit/s). Voor het glasvezel aangesloten was haalde ik, via nieuwsgroepen, 2000KB/s. 20 Mbit / 8 = 2,5 MB, was dus betekend dat ik in principe dus 80% van de maximale snelheid behaalde. Nu dat ik 150 Mbit/s heb, behaal ik 10MB/s downloadsnelheden, wat dus neerkomt op 66% van de maximale snelheid.
Mijn vraag is; zou ik niet juist met glasvezel dichter bij mijn maximale snelheid moeten komen dan dat ik hiervoor deed? Ik zit 1,7KM van de wijkcentrale, en zeker met glasvezel lijkt het me dat die afstand er niet voor kan zorgen dat 33% van de snelheid verloren gaat.
Bij voorbaat bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik die snelheid zo zie, dan lijkt het eerder alsof je ergens in je netwerk een 100Mb verbinding ipv 1Gb verbinding hebt liggen. Of test je dit draadloos?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
Ja, dat zou inderdaad moeten. Misschien dat je een router hebt die verschillende lampjes heeft voor 100Mb/1Gb snelheden waar je dat aan kan aflezen?

Een andere mogelijkheid is een 100Mbit limiet bij je nieuwsgroep-provider ;) In dat geval kan je bijvoorbeeld kijken naar speedtest.net. Met kabel haal ik daarmee bijvoorbeeld zo goed als mijn volledige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Ik heb toevallig (na jaren van gekloot met draadloze USB stickjes) een kabel getrokken, door de schoorsteen (de hoofd PC staat op zolder). Met 100Mb verbinding bedoel je neem ik aan een router bijvoorbeeld met 100Mb poorten ipv 1Gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je bent afhankelijk van je netwerksnelheid (gigabit ipv 100mbit), en hoe snel je router kan rekenen. Ook als je wifi gebruikt kom je niet in de buurt van de 150mbit.

Ik haal hier via usenet en hetzelfde caiway abonnement constant ~16mb/sec.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 14:05
Niet alleen de tussenliggende routers/switches zijn relevant, maar ook je kabel.
Vanaf CAT 5E (kabels) kan je 1 Gbit/s snelheden halen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Aardig veel en snelle reactie allemaal zo op de zondagochtend, dank allemaal.
Stom van me, helemaal niet aan gedacht dat er een router staat met 100mbit poorten... Ik had vorige week een andere router geïnstalleerd die wel 1GB poorten heeft, maar die kon ik niet werkend krijgen.
Momenteel gebruik ik deze; pricewatch: Sitecom WL-312 Wireless Router 300N
Maar blijkbaar moet ik toch de "reserve" installeren; pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Router N300 X4 WLR-4000

Nu de volgende vraag; zodra ik deze router installeer en de kabels eraan hang dan kunnen de apparaten die aangesloten zijn (ook draadloos) wel verbinding maken met het netwerk waar de router in hangt, maar internettoegang kan niet verkregen worden. Ik heb alle instellingen al geprobeerd te mirroren van de WL-312, maar dat mocht ook niet baten.

EDIT: mijn usenetabonnement is tot 400Mbit en de kabel die ik gelegd heb is een Cat6 kabel, dus dat zijn geen bottlenecks gelukkig.

[ Voor 6% gewijzigd door DonnyL op 04-05-2014 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
Ook niet na een factory reset van de router* en/of modem?

* voor de router is dit 15 seconden de wps-knop inhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Ik heb de router al heel vaak geprobeerd te resetten al, met de modem wil ik eigenlijk helemaal niks te maken hebben. Als daar iets verkeerd mee gaat en als ik dan helemaal geen verbinding meer kan maken dan mag ik weer met het gezeur omgaan dat dat me op gaat leveren :P .
Ik ga het zometeen zelf nog even proberen en als ik nog meer info heb dat hou ik dit topic op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
OK, mocht je router wel weer werken en je nog geen volle snelheid halen kan je ook een apparaat (laptop/computer) rechtstreeks op je glasvezelmodem aansluiten en de router omzeilen. Je kunt dan een speedtest doen om erachter te komen of het met 150 Mbit/s je huis binnenkomt of dat je router Mbit/s achterwege laat.

[ Voor 12% gewijzigd door C0rnelis op 04-05-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Ik heb net geprobeerd een laptop aan te sluiten op de glasvezelmodem maar helaas wil de laptop hem niet accepteren ofzo, aangezien hij (welke poort ik ook gebruik) blijft zeggen dat er geen kabel aangesloten is. De kabel werkt nog wel, want heb hem daarna op de router aangesloten en die pakte hij zonder problemen. Nu dan maar op gevoel de gigabit router installeren.

EDIT: Nadat ik de router neer heb gezet en de kabels had aangesloten werkte alles ineens wel naar behoren. Van ronde de 70Mbit naar 160 op Speedtest.
Bedankt voor alle behulpzame reacties, mijn downloadsnelheid ligt nu rond de 18 MB/s (alhoewel dat dan wel het complete netwerk onbruikbaar maakt, maar de maximale snelheid een paar honderd KB/s naar beneden bijstellen helpt gelukkig wel.

[ Voor 34% gewijzigd door DonnyL op 04-05-2014 14:29 ]

Pagina: 1