Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 16:39
Gegroet,

Ik heb een vraag mbt onze exhange omgeving die volgens mij performanter kan.
Wij hebben 2 storage sites die met elkaar in verbonden staan door network RAID-10.

Er draaien 2 mailboxservers die in een DAG zitten.
Elke mailboxserver heeft 3 schijven die via ISCSi geïnitieerd worden door de storage cluster.
Op deze 3 schijven staan de mailboxdatabases van alle gebruikers.

Nu wordt er dus door de DAG een actieve kopie van elke database bijgehouden op de server EN wordt
via network RAID-10 nog eens de data op elke site weggeschreven.
Alsook wordt de DAG op zich nog eens geback-upt.

Eerste gedachte was om die 3 schijven per server te veranderen van network raid-10 naar een ander niveau zodat deze alleen op 1 storage site blijven ipv naar de andere site te repliceren.
Iemand opmerkingen tips, ik ben beginnend in het storage/exchange verhaal dus (wrs) maak ik enkele denkfouten.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Er mist wat info, welke versie Exchange, wat voor storage oplossing, servers, etc?

MS promoot lokale JBOD's voor 2013, Exchange is dan verantwoordelijk voor de mailbox storage HA.

http://blogs.technet.com/...e-server-2013-part-1.aspx

[ Voor 28% gewijzigd door wagenveld op 04-05-2014 23:42 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vermoed dat je een Lefthand platform gebruikt?

Zoja, dan zou ik de LUNS voor de Exchange databases niet als netwerk Raid10 aanmaken, maar als niet-gerepliceerde Luns.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 16:39
wagenveld schreef op zondag 04 mei 2014 @ 23:41:
Er mist wat info, welke versie Exchange, wat voor storage oplossing, servers, etc?

MS promoot lokale JBOD's voor 2013, Exchange is dan verantwoordelijk voor de mailbox storage HA.

http://blogs.technet.com/...e-server-2013-part-1.aspx
Is een Exchange 2010 omgeving gebruik makend van HP Lefthand storage. Update naar 2013 zit er nog niet direct in. Denk idd ook dat in eerste instantie raid level van de LUN's zal moeten aangepast worden.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor exchange 2010 is vooral spindles van belang, hoe meer disks hoe beter. Wanneer je een grote site hebt kan je zelfs beter voor bijvoorbeeld 6-12 locale disks hebben dan via iSCSI of je moet 10Gbps iSCSI hebben met een hele zooi disks er onder.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.