Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

300 Mbps verbinding via Asus RT-N66U niet sneller dan 150Mbp

Pagina: 1
Acties:

• Hel9001
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06-2022
Vrienden,

Ik zit met een uitdaging waar ik jullie hulp bij nodig heb, het volgende:

Ik heb een 300 Mbps (down en up) glasvezel aansluiting, werkt echt helemaal top als ik mijn laptop bedraad op de modem aansluit. Ik trek dan ongeveer 340 tot 380 Mbps via usenet. Ga ik via mijn router (bedraad) dan blijft er nog maar 100 tot 130 Mbps over, sneller dan dat wordt het echt niet. Over Wifi, heb ik het maar niet eens, dat blijft bij 80 Mbps hangen over 5 GHz.

Ik heb een Asus RT-N66U router, een router dat naar mijn idee dit soort snelheden makkelijk aan zou moeten kunnen. Het ligt niet aan de bekabeling (met deze kabels op de modem direct haal ik dus de hoge snelheden) maar echt aan de router. Instelling zijn redelijk standaard (out of box, ook al eens helemaal terug naar fabrieksinstellingen) Alleen wat vaste IP adressen uitgegeven.

Is het normaal dat een (high-end) router die 1000 Mbps aan zou moeten kunnen niet eens de 150 haalt? Zouden dit instellingen kunnen zijn of misschien toch router niet helemaal tof?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Die router zou WAN > LAN zo'n 900+Mbps moeten kunnen halen.

http://be.hardware.info/p...30513&specId=914&tcId=135

Dus ik vermoed een instelling, of een gaar exemplaar.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heb je wel bij Netwerk-adapters (neem aan dat je Windows gebruikt), dat hij gebruikt maakt van Gigabit-snelheid? Eventueel zou je dit kunnen forceren. Weet je trouwens zeker dat de bekabeling allemaal Cat. 5e (of beter> ) is?

Verwijderd

Heb je de wan poort ook op een static snelheid gezet (snelheid van je internet verbinding als dat mogelijk is) dit wil vaak nog wel voor verbetering zorgen. Als je een ping doet naar 8.8.8.8 en je hebt zo nu en dan geen reply kan het ook wezen dat je MTU packet size niet goed staat. schakel ook de virus scanner en firewall eens uit om te kijken of het dan beter is. Verder is mijn ervaring dat wifi altijd traag is zelf met dure apparaten.
Heb je trouwens de glasvezel modem/ router in bridge mode staan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 23:37 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:23

Fiber

Beaches are for storming.

Router eerst eens een keer terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Firmware updaten? DD-WRT erop zetten?

Al getest met een andere router? Met een andere computer?

Bedraad zou het moeten lukken, voor wifi heb je toch nog wat beters nodig...

[ Voor 19% gewijzigd door Fiber op 03-05-2014 23:52 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

JT

VETAK y0

DD-WRT erop zetten vind ik een rare keuze. Met de stock firmware moet de router veel hogere snelheden halen. Eerst maar eens uitzoeken waarom het niet werkt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
WAN > LAN snelheden zijn vrijwel altijd zonder SPI of Firewall. Schakel dat eens uit?

https://discord.com/invite/tweakers

• Hel9001
Volgens mij ben ik er uit...Bedraad heb ik inmiddels weer een nette download van rond de 300 Mbps. Niet altijd even stabiel maar dat kan natuurlijk ook extern liggen. Het is in ieder geval een stuk beter dan de 150 die ik eerst had.

Ik heb de router als Access point ingesteld en dit werkte op zich wel aardig maar had problemen met de rest van mijn netwerk. Weer terug gezet en vervolgens router meerdere keren terug naar fabrieksinstellingen gezet en daarna alles weer rustig met hand opbouwen. (daar waar nodig een vast IP adres en instellingen voor de NAS goed gezet. Dit lijkt goed te gaan, maak nu een backup van de instellingen voor in de toekomst.

Bedankt voor het meedenken, jullie hebben mij weer op weg geholpen!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Je weet dat als je de router als AP instelt je maar 1 apparaat tegenlijk kan gebruiken? (Tenzij je modem ook een routerfunctie heeft)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
ShadowAS1 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:10:
Je weet dat als je de router als AP instelt je maar 1 apparaat tegenlijk kan gebruiken? (Tenzij je modem ook een routerfunctie heeft)
Kun je die opmerking eventueel toelichten ?

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:57
EverLast2002 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:22:
[...]

Kun je die opmerking eventueel toelichten ?
De reden dat je dan maar 1 apparaat effectief kunt aansluiten op je router (In AP mode) is dat dan de DHCP server van die router uit staat, waardoor je router als ordinaire switch functioneert. Anders gezegd, de modem deelt dan de Ip adressen uit, en als die modem geen routerfunctie heeft krijg je maar 1 IP adres van je provider, tenzij daar afspraken over zijn (zoals bij een zakelijk internetabonnement met meerdere IP adressen).

Zoals je router nu ingesteld staat, is hij een switch met een functie als acces point voor wifi.

• Fiber

Fiber

Dat boeit hier niet want dat is hier nu niet het geval... :)

En het probleem was ook al opgelost... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hel9001
Inderdaad, hier ben ik ook achter gekomen. Helaas heeft het glasvezelmodem geen router functie. Ik kon ook niet meer de router benaderen op het 192.168 adres. laptop kreeg inderdaad het ip adres van de modem.

Ach, we hebben weer wat geleerd dit weekend! :)

• Fiber

Fiber

Hel9001 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 22:05:
[...] Helaas heeft het glasvezelmodem geen router functie...
Dat 'helaas' daar valt flink over te twisten... Hangt helemaal af van het soort gebruik en van de situatie, maar laten we het er maar op houden dat sommige mensen het wel fijn vinden dat ze hun eigen router te kunnen kiezen. En dat het voor anderen soms inderdaad wel handig zou zijn als de router in het modem zat...

Maar dat is weer een heel andere discussie...

Pagina: 1