Het klopt dat de Go 5000/6000 minder features heeft/had dan zijn top-of-the-line voorgangers. De vraag is echter of TomTom hier juist geen goede zet mee heeft gedaan, want hoeveel mensen gebruiken deze 'extra' functies nou nog vandaag de dag (gekeken naar mobiele devices zoals telefoons/tablets met hun vele apps).
Ik heb zelf een viertal TomTom Go 6000 een halfjaar in gebruikt gehad (sponsoring vanuit TomTom). Ook heb ik deze devices gebruikt tijdens een rally door Scandinavië en dit is prima bevallen.
Terug naar je vraag kan ik aangeven dat TomTom inderdaad functies heeft toegevoegd sinds de initiële release van software. De grootste en voor mij belangrijkste update is in januari van dit jaar uitgebracht en dat is het navigeren op basis van (het klinkt gek) GPS-coördinaten. Dit was voor die tijd niet mogelijk en dit was een functionaliteit die ik tijdens het rijden van de rally door Scandinavië ook niet kon missen (alle routes waren op basis GPS-coördinaten aangegeven). Ook heel gek natuurlijk dat een apparaat dat afhankelijk is van GPS, juist niet op basis van coördinaten kan navigeren.
Mocht je nog willen weten of er specifieke functionaliteiten wel of juist niet inzitten, laat het dan even weten.
Voordelen TomTom Go 6000
- Groot anti-reflective scherm
- Weinig 'poespas' zoals gemiddelden/snelheid, pijlen etc. in beeld en daarom veel screen-estate gereserveerd voor weergave van de kaart (waar het ook om gaat)
- Snelle route (her)berekening
- Afslag weergave en afbeelding met bewegwijzering boven de weg (incl. rijbaan indicatie)
- Spraakcomputer met goede text-to-speech (spreekt straatnamen en plaatsen uit)
- Google-like zoeken naar bestemming i.p.v. land => stad => straat => huisnummer/postcode
- TomTom traffic via 3G (en niet FM/TMC) is ideaal en werkt zeer snel (sneller dan apps als Flitsmeister op traject Breda/Utrecht).
- TomTom flitservice via 3G (3 maanden gratis) werkt ook ideaal maar niet beter als Flitsmeister/VerkeersPro app
- TomTom flitservice via 3G in het buitenland (47 landen) werkt ideaal, kent zeer veel flitskasten (en in Finland staan er duizenden weet ik nu uit ervaring!)
- Handige weergave met hoeveel KM het is tot het volgende pompstation op de route
Nadelen
- Scherm gaat niet super helder en de kleurweergave is niet denderend (in vergelijking tot de Garmin Nüvi 3597)
- Scherm was voor mijn zonnebril verkeerd gepolariseerd en werd hierdoor extra donker (Garmin Nüvi geen probleem).
- Nachtkaarten hebben voor sommige mensen denk ik erg weinig contrast (enkel grijstinten).
- Kaartweergave is enkel in 3D of 2D modus te zetten, niet in 2D met noorden altijd boven (wat ik als erg hinderlijk ervoer)
- Zoomniveau voor kaartweergave is niet vast te zetten, werkt altijd relatief aan snelheid en gaat na +60sec altijd weer terug naar bepaald zoom-level als deze handmatig wordt aangepast (erg irritant).
- Aankomsttijd, gemiddelden/snelheid staan erg klein in beeld, voor sommige mensen die deze informatie belangrijk vinden zal het wellicht te klein staan weergegeven.
- Rijden op GPS-coördinaten is inmiddels mogelijk, maar nog wel redelijk weggestopt in het 'bestemming invoer' scherm. Ook het in te voeren formaat vraagt enige trial en error tot je dit hebt uitgedokterd.
- Gebruikt maken van de gratis TomTom traffic services betekend automatisch dat ook jouw gegevens worden verstuurd naar TomTom (voor de privacy gevoelige mensen onder ons).