M.2 of Sata-express ?

Pagina: 1
Acties:

• DeNonkel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 15:58
Ik ben alvast bezig om me te verdiepen in de nieuwe game pc die ik eind van dit jaar in elkaar wil steken als Broadwell uitkomt. Nu is mijn belangrijkste reden om te upgraden naast de processor (nu een core i7 920) ook dat ik qua opslag (nu een Vertex 1) een aardige stap in snelheid kan maken. Ik zit alleen al uren te lezen, maar ik kan maar niet vatten wat nu het verschil tussen de m.2 en sata-express aansluiting voor ssds is, en welke van de twee het meest geschikt zou zijn voor mijn nieuw in elkaar te steken game pc. Iemand die me dat op een begrijpelijke manier uit kan leggen?

Zover ik zelf al ben is de potentiele snelheid nameljk identiek (10 Gb/s) en loopt het allebei via pci-e. Tis uiteraard een andere form factor, maar beiden kunne op Z97 gamingmoederborden zitten. Tsja...

[ Voor 8% gewijzigd door DeNonkel op 04-05-2014 09:53 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben alvast bezig om me te verdiepen in de nieuwe game pc die ik eind van dit jaar in elkaar wil steken als Broadwell uitkomt.
Dan kan je beter serieus rond die tijd pas gaan verdiepen. In hardwareland gaan tijden zo gigantisch snel, dat het haast ondoenlijk is om je er nu al op voor te bereiden. Broadwell zal trouwens ook niet heilig zijn denk ik, laat staan veel sneller, veel duurder zal het wel worden.

Voor het verschil tussen diverse aansluitmogelijkheden verwijs ik je even naar rog.asus.com. Kan me niet voorstellen dat je die niet zelf had kunnen vinden toen je ging [google=differences m2 sata-express]. ;) Bedenk je wel, dat je niet zomaar een SATA Express aan een M2 kan hangen... ;) Dus waarschijnlijk wordt het voor consumenten PC's, om het makkelijk te houden SATA Express poorten de standaard.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 03-05-2014 21:41 ]

• DeNonkel
Dank je voor je antwoord, maar die site had ik al gelezen en beantwoordt mijn vragen niet. Ik begrijp uiteraard ook wel dat het twee verschillende connectors zijn. Wat je schrijft, dat het voor consumenten sata express zal worden lijkt me geen uitgemaakte zaak. Van de Z97 reviews zie ik minstens net zo vaak M.2 voorbij komen.

http://www.eteknix.com/in...specifications-finalized/

Net gevonden dat sata express gedropt is in 9 series.

Blijft wel een andere vraag, als ik niet ga overklokken, kan ik dan niet net zo goed een H97 aanschaffen? Mis dan alleen wel dynamic storage accelerator. Maar ik begrijp dat die weinig effect op performance heeft?

[ Voor 35% gewijzigd door DeNonkel op 04-05-2014 10:29 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
DeNonkel schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 21:30:
Zover ik zelf al ben is de potentiele snelheid nameljk identiek (10 Gb/s) en loopt het allebei via pci-e.
Niet automatisch, net zoals bij mSATA kan de connector zowel het PCIe als SATA signaal voeren. Meeste M.2 SSD's die je nu kunt kopen zijn gewoon SATA (6Gbps).

• DeNonkel
Yup daar begin ik na wat zoekwerk ook achter te komen. Ik denk dat nu de Z97/h97s uit gaan komen de M.2 pcie s ook wel zullen komen. Als de kip er eenmaal is komt het ei ook wel...

Ben benieuwd naar benchmarks daarvan...

Verwijderd

Ik zit dus met het zelfde. Eerst komt er de Haswell refresh i7-4790K binnen kort. De gewone Haswell i7 4770k heeft wel een warmte probleem en is moeilijk te overclocken. Met deze aankomende i7 4790k ( ook wel de Devil’s Canyon genaamd )en de Broadwell, zal het warmte probleem verholpen zijn. (de haswell heeft slechte contact punten) De i7 4790k en de Broadwell kunnen alleen op een Z97 chipset moederbord. Ik ga daarop wachten. Maar omdat ik dus ook bezig was met die nieuwe Z97 chipset moederborden, zag ik ook de m.2 en de sata-express aansluitingen. Zoals ik begrijp hebben de gewone sata 3 een 600mb/s bandswitch.
En de M.2 en de sata express 1 gig.

http://www.vortez.net/art...eview_m_2_vs_sata,11.html
Daar staan ook wat over.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2014 19:29 ]

• Renenee
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-01-2025
Begrijp ik goed dat zowel M.2 als Sata Express aansluitingen zijn die hogere snelheden bieden, maar dat het wachten is op een nieuwe generatie SSD's die hier optimaal gebruik van maakt?

Met andere woorden, heeft het nu meerwaarde om een huidige generatie M.2 SSD aan te schaffen in plaats van een 'reguliere' Sata SSD zoals bijvoorbeeld de Crucial MX100?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-02 11:03

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Topic-kick-galore!

Maar ja, beide zijn in staat hogere snelheden te bieden, maar de SSD moet er uiteraard wel op ontworpen zijn. Als valsspeeltrucje (om de standaard sneller in te kunnen voeren, en compatibiliteit te houden) werkt de oude Sata-mode ook nog over de nieuwe bus, waardoor fabrikanten oude hardware kunnen hergebruiken.

Let wel op dat er nog een bootable-probleem is bij M.2, lang niet alle moederborden ondersteunen het booten van een PCI-e-SSD, waardoor het nu halen van een moderne oplossing problemen kan geven (heb je alsnog een SATA-SSD nodig om te booten...)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

FreezeXJ schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:42:
Let wel op dat er nog een bootable-probleem is bij M.2, lang niet alle moederborden ondersteunen het booten van een PCI-e-SSD, waardoor het nu halen van een moderne oplossing problemen kan geven (heb je alsnog een SATA-SSD nodig om te booten...)
Hm, da's een interessante! Goed om te weten. Ik zit nu al een aardige tijd te wachten op meer info over M.2 maar heel veel info is er niet. Ik had een tijd geleden besloten even te wachten met het kopen van een PC totdat de i7 4790K uit is en dan wilde ik meteen overstappen op M.2 SSD's... maar het is me nog steeds niet echt duidelijk of die nou echt wel (veel) sneller zijn of niet. Ik zie ook alleen maar SATA-600 M.2 SSD's en geen PCIe...? Of heeft dat er weer niets mee te maken?

Ben eigenlijk benieuwd of er al iemand is die een nieuwe PC heeft met (alleen maar) M.2 SSD's!

EDIT
Vind net dit in een review op Hardware.info: "M.2, een form factor, die oorspronkelijk voor laptops is ontwikkeld, kan intern gebruik maken van twee interfaces: Serial ATA en PCI-Express. Die laatste interface moet voor veel betere prestaties kunnen zorgen dan de eerstgenoemde. Helaas zijn PCI-Express-gebaseerde SSD's nog (vrijwel) niet los verkrijgbaar."

Het echte wachten is dut toch op die PCIe M.2 SSD's... Alle M.2 SSD's die ik nu zie, zijn SATA... Spijtig.

EDIT 2
Uit dezelfde review: "In de loop van 2015 zullen als onze glazen bol zich niet vergist de nodige PCI-Express gebaseerde SSD's in de losse verkoop komen." Da's dus echt balen... Dat wordt dan toch maar een nieuwe PC met gewone SSD's, denk ik dan maar, en wellicht volgend jaar een PCIe M.2 SSD erin prikken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2014 19:04 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
We weten nog helemaal niet welke aansluiting de meeste SSD's gaan gebruiken, dat hangt van de fabrikanten af, en ik lees dan weer op veel plaatsen dat het vooral M.2 gaat worden en niet SATA-Express dus je weet niet wie je moet geloven. In laadtijden en dagelijks gebruik ga je het verschil tussen een heel snelle SSD en een MX100 toch niet merken, dat is vooral bij overzetten van grote bestanden.

Ik heb zo het idee dat mensen die nu al een SSD hebben, verwachten dat PCIe een gelijkaardige revolutie gaat veroorzaken als destijds de overgang van HDD naar SSD, maar dat soort revoluties gebeuren niet elke 5 jaar.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan bij OWC M.2 PCIe SSD's kopen, die zijn oorspronkelijk voor Apple's laptops bedoelt die dus M.2 PCIe flash storage gebruiken, net als de Mac Pro.

• DeNonkel
Sowieso is er, zelfs als er pci-e M.2 ssds komen, er nog steeds een grote stap te zetten omdat deze op termijn over zullen gaan naar het nvm-e protocol. Het lijkt me sterk dat de pci-e ssds pas in 2015 eraan zullen komen, deze zullen echt wel in de 2e helft van dit jaar mondjesmaat op de markt komen, aangezien de aansluiting door H/Z97 er nu al is. En als de kip er is, komen de eieren vanzelf...

Wanneer nvm-e komt is mij niet duidelijk, ik gok dat dat nog wel tot 2015 duurt voordat het beschikbaar komt (er is al wel een Samsung ssd die het heeft, maar goed...). Om het nog ingewikkelder te maken, de M.2 zoals die nu op bijv Z97 zit zou dan aangesloten worden op een pci-e 2.0 controller van de ssd. Echter, aangezien er maar 2 lanes zijn, is deze bandbreedte ook snel vol. Weer een volgende stap zal zijn pci-e ssds die een pci-e 3.0 controller hebben, en dan ook nog eens nvm-e draaien....

[ Voor 38% gewijzigd door DeNonkel op 02-07-2014 14:18 ]

Pagina: 1