5.1-geluid op 4.0 set

Pagina: 1
Acties:

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:51
Hoi allen,

Ik zal de laatste zijn die een nieuw topic opent voor een kleine vraag, maar waar er bij vele fora hier op tweakers een "het-grote-................-vragen"-topic is, kon ik die hier niet vinden.

Ik ga binnenkort verhuizen en dat was voor mij het perfecte moment om m'n geluidsysteem uit 1992 (of ergens daar in de buurt :P) een upgrade te geven.

Ik ben film/muziek gek en heb nu een oude analoge sony reciever (met cassettedeck :P), 2 satelliet speakers en een subwoofer in het formaat vakantiekoffer.

In mijn nieuwe huisje ga ik dit vervangen door een Denon 5.1 reciever (1713) en 2 B&W 865's (S1, niet S2).
Ik wil mijn huidige satelliet-speakers gaan gebruiken als surround speakers (welke bevestigd gaan worden via een muurbeugeltje of standaard) en de subwoofer gaat eruit.

Nu is mijn vraag. Als ik een 5.1 DTS film heb en deze afspeel op mijn 4.0 systeem, hoe wordt dit dan door de versterker geïnterpreteerd? Ga ik het echt merken dat ik geen center-kanaal heb? Of wordt dit opgevangen door de 2 frontspeakers? De frontspeakers komen vrijwel direct naast m'n TV te staan op 60cm stands.

Hier aanvullend op; hoe krijg ik het geluid in 5.1 naar mijn receiver. Er komt een AppleTV 3 aan te hangen en ik wil via thuisdeling mijn films vanuit iTunes daarop streamen (doe ik nu ook, alleen gaat de HDMI direct naar de TV, dus geen surround of wat dan ook) Als deze in .mp4 met 5.1 AAC in iTunes staan zou dit, naar mijn idee, gewoon moeten werken. Iemand die hier ervaring mee heeft en/of een betere oplossing heeft? Ik draai volledig op Mac, dus geen windows-oplossingen aub :P

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 07:14

JT

VETAK y0

Volgens mij wordt 5.1 geluid gewoon gedownmixed naar 4 kanalen dus qua geluid is er niks dat je mist. Overigens is het bijzonder jammer van je apparatuur als je je speakers een metertje uit elkaar zet...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:31

FCC

Ik weet niet of die AppleTV 5.1 over HDMI kan sturen, als dat niet kan zou ik hem optisch met je receiver verbinden. (Zijn hier vast wel kenners die weten of dat wel/niet kan, even afwachten dus ;) )

Verder ben ik het eens met JT. Zet je frontspeakers verder uit elkaar, dat geeft voor muziek een veel mooier klankbeeld. Dan moet je wel investeren in een centre speaker om bij films het gat op te vullen. En hou die subwoofer nog even achter de hand. Ik ken die B&W's niet maar ze zien er niet echt uit alsof ze veel laag kunnen produceren. Voor muziek misschien genoeg maar bij film kan het zijn dat je de 'oompf' mist. (En wellicht heb ik dit ook weer helemaal verkeerd en geven die speakers ook een 'oompf'..)

Veel plezier en succes met de verhuizing!

Waar een wil is, is een stopcontact....

• RobbieB
Bedankt voor de reacties.

Feit dat de speakers dicht naast de TV komen heeft vooral met de ruimte te maken. Heb overwogen om vloerstaanders te nemen, maar dat is voor de ruimte echt veel te veel 'oompf' :P. Wil ze misschien wel op stands gaan zetten ipv op het TV Meubel en jullie reacties bevestigen dat gevoel.

Over de AppleTV 3 en 5.1 ondersteuning heb ik ondertussen hier al meer gevonden: http://www.hdmediaconvert...ital-pass-through-sounds/ mochten er meer mensen naar op zoek zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door RobbieB op 04-05-2014 14:56 ]

• JT

JT

VETAK y0

Center speaker vind ik niet de meest noodzakelijke als je fronts goed staan opgesteld. Ik zou eerder of een goede sub halen of surround speakers. Dan pas de center. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Grappig ik heb liever een center dan een sub er bij.
Mijn sub staat ook de helft van de tijd uit.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Jag

Goh ja, ligt een beetje aan de opstelling en met hoeveel mensen je wil kijken. Center niet zo heel hard nodig als fronts goed geplaatst zijn en je in het midden zit. Desalniettemin is goed center geluid wel heel belangrijk. Voor de surrounds is vooral de plaatsing van belang, meer dan het type speaker. De sub zou ik ook achter de hand houden, het gaat niet alleen om hoe hard maar ook mooi diep sublaag wat je niet uit kleine speakers haalt. Sub kan evt ook onder bank oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 07-05-2014 00:38 ]

• RobbieB
Update: heb via marktplaats mooi atacama speaker standaarden op de kop getikt voor €60 (nieuw €149 :D) dus de speakers ken iets verder uit elkaar en mooi op de goede hoogte.

Hierboven wordt aangegeven dar vooral de plaatsing van de surroundgeluid speakers belangrijk is. De woonkamer is niet heel groot en de bank komt tegen de muur. Wat is dan de beste oplossing? Surround speakertjes dwars op de muur plaatsen?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Jag

Belangrijk bij surround speakers is dat ze in ieder geval niet te dichtbij je staan, want dat klinkt het te direct en bovendien gaat dan vaak 1 speaker overheersen. Dus redelijk hoog hangen is het beste in mijn ervaring. Iets achter je is het beste maar als je bank tegen de muur staat dan ook de speakers tegen de muur. Ik zou ze rechtop tegen muur doen, kijkend naar elkaar (dus over bank heen). Lastig uit te leggen dit, hoop dat je het begrijpt :)

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 20:42
JT schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 00:09:
Center speaker vind ik niet de meest noodzakelijke als je fronts goed staan opgesteld. Ik zou eerder of een goede sub halen of surround speakers. Dan pas de center. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Met een center speaker komen de stemmen onder je tv vandaan, hierdoor wordt je stereo beeld beter tijdens films omdat effecten over links en rechts beter tot zijn recht komen (en dus geen stemmen doorheen komen). Dit merk je ook erg goed zodra je niet recht voor je TV zit.

Met name op lagere volumes merk je dit erg goed. Maar goed, als je het al niet gewend bent ga je het niet missen ;)

• JT

JT

VETAK y0

Als je goede speakers hebt dan lijkt het op de juiste plek alsof de stemmen uit het midden komen ;) Had dat laatst weer eens, was serie aan het kijken en omdat ik precies op de sweetspot zat had ik niet direct in de gaten dat het geluid níet uit de center speaker kwam. Ik vind een center wel een meerwaarde hebben maar ik vind het een extra voor de front-stage. Terwijl de rear-stage nog niet bestaat en ik die dan liever zou toevoegen. En een goede sub voegt voor mij een 4e dimensie toe aan de beleving, uiteraard erg persoonlijk ;) Maar ik heb liever toevoeging van surround of échte bas dan center, áls ik moet kiezen. Gelukkig heb ik het allemaal :P
RobbieB schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 15:25:
Update: heb via marktplaats mooi atacama speaker standaarden op de kop getikt voor €60 (nieuw €149 :D) dus de speakers ken iets verder uit elkaar en mooi op de goede hoogte.

Hierboven wordt aangegeven dar vooral de plaatsing van de surroundgeluid speakers belangrijk is. De woonkamer is niet heel groot en de bank komt tegen de muur. Wat is dan de beste oplossing? Surround speakertjes dwars op de muur plaatsen?
Wat je kunt doen is de speakers op je zijmuur of achtermuur richten zodat ze niet direct in je oor staan te bleren. Ophangen is ook een goed idee. Als uiterste optie kun je ze op hun rug op de grond tegen de achtermuur naast de bank leggen. Maar dat is imho een laatste optie...

[ Voor 38% gewijzigd door JT op 08-05-2014 23:41 ]

Ecodan warmtepomp

• arjandijk162
  • Laatst online: 22-01 14:52
Een centerspeaker is vaak meer op stemmen gericht en mijn ervaring is dat je een centerspeaker zachter kunt zetten dan twee fronts en de stemmen nog verstaanbaar houd.

Rears gebruik ik al langs niet meer. Voor die ene straaljager die van rechtsachter naar linksvoor gaat....

• JT

JT

VETAK y0

Dat is surround, Dolby Digital of DTS is is niet dat je constant alles via 5 speakers hoort ;) Overigens gaat surround over veel meer dan panning-geluiden; jij hebt overduidelijk nog nooit Das Boot op een goede set geluisterd :P

Ecodan warmtepomp

• arjandijk162
  • Laatst online: 22-01 14:52
Klopt, maar de meeste DD films die ik heb gekeken waren de rear 99% van de tijd stil. Ik geloof dat er inderdaad films zijn die het echt gebruiken, maar niet genoeg voor mij om 2 extra apparaten neer te zetten.

• JT

JT

VETAK y0

Bij de meeste films geniet ik van de extra surround, wellicht verschil in apparatuur ofzo.

Ecodan warmtepomp

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Juist voor films zou ik zeker een center willen. Daar komen in principe je stemmen uit, en das bij films redelijk essentieel. De Denon die je wilt kopen zal er zeker rekening mee kunnen houden dat je geen center hebt en het centerkanaal naar de fronts doorsturen, maar geloof me als ik zeg dat je die center wilt.
Een sub kan een toevoeging zijn, zowel bij muziek als films, maar dat is afhankelijk van je fronts en in zekere zin ook je rears, dwz tot hoe laag die gaan en hoe laag het geluid van de film uitgestuurd wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JT

JT

VETAK y0

Tja, smaken verschillen (en apparatuur ook want mijn fronts geven stemmen net zo goed weer als m'n center), ik zou eerder kiezen voor een serieuze sub of surrounds. Maar ik wil hier geen discussie over starten want het is gewoon smaakafhankelijk :P TS kan beter zelf een keer luisteren zonder surrounds, zonder center en zonder sub en dan kiezen welke die (voorlopig) wil missen :)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1