Stille allround werk/game PC

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Enige tijd geleden een soortgelijk topic gestart. Helaas door verlies van werk de bestelling niet meer geplaatst. Ben voornemens maandag de bestelling te plaatsen en ondertussen zijn de wensen wat veranderd dus vandaar een fris topic.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Werken (administratie, beheer eigen webwinkel)
- Internetten (paar uur per dag)
- Spotnet (zou mooi zijn als de nieuwe pc een beetje soepel blijft draaien bij bestanden omzetten en repareren)
- Gamen (Ik wil de komende jaren af en toe een game kopen. Ik kijk uit naar GTA 5.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs?
Ik kijk niet op een paar tientjes maar wil wel zoveel mogelijk waar voor mijn geld. Mijn eigen config zat rond de €850 ~ €900,- inclusief verzenden. Hoewel mijn laatste build al weer een jaartje of 6 geleden is wil ik hem zelf weer assembleren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, Monitor (Dell U2312HM), muis, toetsenbord, speakers, printer etc blijft allemaal.
Ik heb een Dune mediaplayer met 3TB die dient als opslagapparaat.
Verder neem ik uit mijn oude systeemkast alleen de DVD writer mee en Windows 8.1.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, Moederbord, Processor, Videokaart, Voeding, Geheugen, SSD. Twijfel tussen een boxed cooler of een losse.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel heeft de voorkeur. Deels emotie maar ik zie ook de betere testresultaten.
Nvidia of AMD GPU maakt me weinig uit.
Verder helemaal niet merk gebonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem zou fijn zijn. Liefst krachtig genoeg om de komende 3~5 jaar vooruit te kunnen.
Ik hoef echt geen games op Ultra te spelen in enorme resolutie.

Ga je overklokken?.
Ik heb besloten om mijn nieuwe systeem niet te gaan overklokken. Hoewel ik dit altijd wel heb gedaan denk ik nu al snel €100,- meer uit te moeten geven (betere koeler, K processor, ander mobo chipset etc).
Denk dat de prijs/kwaliteit verhouding er niet beter van wordt en het gaat minder goed samen met een stil systeem...

Mijn eigen lijstje, grotendeels gebaseerd op de Best Buy Guide van Mei:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,70€ 168,70
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 269,-€ 269,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Cooler Master VS V550S€ 79,50€ 79,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 837,95

Twijfel / vragen:
  • Wat betreft de videokaart denk ik dat de R9 280x chipset me een goede prijs kwaliteit biedt? Twijfel nog tussen deze Asus of de MSI of? Vooral het geluidsniveau telt mee en verschillende testen hebben verschillende resultaten...
  • Voeding: Ik vind deze voeding best wel prijzig. Maar hij wordt vaak als beste getest en ik wil graag een (semi-)modulaire voeding.
  • Koeler: Tja, boxed of toch een optionele koeler... En wat is dan de beste keus als je niet wil overklokken voor niet teveel geld.
  • O ja, moet ik koelpasta bijbestellen, zit dit er bij of is het niet nodig?
Bij voorbaat dank!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Mooie startpost, verder:

- Die voeding is inderdaad wel wat duur, je kan de overige kabels ook gewoon wegwerken achter de moederbord tray of op de plek waar de rest van je drives horen.

- Ik ben persoonlijk meer een fan van msi, die schijnt ook wat stiller te zijn maar volgensmij maakt het niet uit.

De rest ziet er prima uit

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik meen dat Cooler Master's Silencio behuizingen goed zijn voor stilte;
http://tweakers.net/categ...KU4syU4s9U4qVrKKNTE0MY2sB

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
FFF schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 19:23:

• Voeding: Ik vind deze voeding best wel prijzig. Maar hij wordt vaak als beste getest en ik wil graag een (semi-)modulaire voeding.
Heel veel andere opties heb je niet qua modulaire voedingen. Wat thomas6886 zegt is ook wel waar. Als je een kast hebt waar er ruimte is om kabels achter het moederbord te plaatsen, is een niet-modulaire voeding handiger. Volgens de review: Cooler Master 690 III: behuizing met een stamboom moet dat wel lukken. Je zou dan kunnen kiezen voor pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W (bronze), pricewatch: OCZ ZS Series 650W (kortgeleden sterk in prijs gedaald, goede kwaliteit; stiller dan de ZT serie), pricewatch: XFX Pro 550W. De pricewatch: Seasonic S12G 550W is zo snel de enige kwaliteitsvoeding die ik zie die mod+gold en goedkoper is.
• Koeler: Tja, boxed of toch een optionele koeler... En wat is dan de beste keus als je niet wil overklokken voor niet teveel geld.
Aftermarket is stiller bij betere koelprestaties dan de stock koeler. Je wilt een stil systeem, dus ik zou kiezen voor een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Voldoende als er niet wordt overgeklokt. Overigens is de stockkoeler van intel bij idle - dus als je niet gamet - ook stil.
• O ja, moet ik koelpasta bijbestellen, zit dit er bij of is het niet nodig?
Bij de stockkoeler zit er reeds koelpasta op de koeler, bij een aftermarketkoeler krijg je die erbij. Wil je per se een aparte pasta, is pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram een goede optie. Heel veel winst maak je er bij lage load niet mee.

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Sorry br00ky, had ik verkeerd begrepen.

Dit zijn een paar modulaire opties:

- pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
- pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt

[ Voor 59% gewijzigd door thomas6886 op 03-05-2014 21:28 . Reden: Een paar modulaire voedingen toegevoegd + the nvm then @br00ky ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je een kast hebt waar er ruimte is om kabels achter het moederbord te plaatsen, is een niet-modulaire voeding handiger. Volgens de reviews: Cooler Master 690 III: behuizing met een stamboom moet dat wel lukken.
;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bij een goede kast, dus eentje met oa. goede kabelmanagement, is een modulaire voeding eerder een nadeel van een voordeel. 1 kabelboom wegwerken is immers makkelijker en netter dan 6 kabelboompjes.

Overigens zou ik wel een andere kast nemen, de FD Define R4 is zeer populair, en met een reden: erg stil, goed koel, erg mooi en lekker degelijk. En die kast heeft zeer goede kabelmanagement.

People as things, that’s where it starts.

• FFF
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Wat de voeding betreft ga ik even kijken. Echt flink besparen is er niet bij zo te zien. Ik zie dat ik 19 euro kan besparen maar dan ga ik van Gold naar Bronze voeding. Omdat de PC best een aantal uur per dag aan staat vraag ik me af of ik de efficiëntere voeding niet terug verdien.

De koeler laat ik dan lekker staan, blijft de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Voor die paar tientjes kan ik het beter in 1x naar wens maken...

Eigenlijk nog 2 onderdelen waar ik over twijfel:

De Kast: De coolermaster CM 690 III heeft o.a. de hardware info gold award en wordt aanbevolen in de tweakers best buy guide. De Fractal Design Define R4 heb ik bekeken en lijkt iets stiller maar ook iets warmer te zijn. Iemand deze 2 kasten wel eens naast elkaar gezet?

De Videokaart: Iemand nog imput welke 280X de betere is? Ik zie een aantal testen waar de Asus als luidruchtig wordt aangeduid en andere zeggen weer dat dit niet zo is...

• FFF
Hmmz...

Ik zie dat het mobo uit mijn configuratie beperkt leverbaar is op de goedkopere adressen...
Wat zou een goed alternatief zijn van bijvoorbeeld MSI of Asus?
Heb geen zin om 2 weken te wachten...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als het je niet te doen is om de goede geluidschip is elk B85 bord prima. Wil je wel de relatief goede chip dan heeft de pricewatch: ASRock B85M Pro4 een iets ouder chipje, maar nog steeds optisch out. Dit is wel een uATX bord dus je kan er net iets minder uitbreidingskaarten op kwijt, maar zolang je niet allemaal ethernet/wifi/firewire/etc kaarten tegelijk wil gaan toevoegen maakt het niet uit.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die kasten zijn simpelweg eigenlijk voor andere doelgroepen gemaakt. De CM 690 is gewoon een gamerskast, met veel ventilatie, dus veel gaas, dus veel "lekkend" geluid van eigenlijk alles wat geluid maakt.

De Define kasten zijn gemaakt voor mensen die een stille kast willen, de panelen zijn bedekt met bitumen en al het gaas wat je niet gebruikt, wordt afgedekt met kleine schuimplaatjes. Hierdoor wordt het meeste geluid gewoon tegengehouden.

Ja, de Define is vaak een paar graden warmer, echter, dat maakt eigenlijk niks uit.

Ik heb zelf een Define R4 naast mij staan, met 3 fans, de 2 FD fans die erbij komen zitten voorin en een extra 140mm Gelid aan de achterkant, en mijn Phenom X6 1100T met een Thermalright Macho wordt onder full-load niet warmer dan 45 graden, dat is dus zo'n 25 graden warmer dan de omgeving, en onhoorbaar. Koel genoeg dus, en stil, daar ging het mij om.

Qua videokaart, de MSI zou soms slechte fans hebben, De Asus had volgens mij in het begin wat problemen, maar die zijn nu verholpen. De Gigabyte versie is ook erg goed. De Sapphire's zijn wat minder stil, en ook Club3D zou een wat mindere koeler hebben gebruikt.

• FFF
Bedankt voor jullie reacties.

Wat mobo betreft. Het betere geluid van de Sniper B5 spreekt me wel heel erg aan. Ik zie dat er niets mee vergelijkbaar is. Dit moederbord is wel ergens op voorraad maar dan betaal je 95~100 euro. Zo ver nu zichtbaar zijn er niet echt betere alternatieven voor die prijs.

Over de kast twijfel ik nog heel erg... Die Cooler master vind ik mooi, lijkt me prima gebouwd en dergelijk en is het goedkoopst en goed verkrijgbaar. Het bakje bovenop lijkt me ook erg handig. De Define R4 past in principe beter bij mijn wensen. Ziet er erg goed uit, jammer dat het deurtje voor mij de verkeerde kant op draait en hij iets minder vaak voorradig is, in ieder geval zo te zien als ik op "verzendkosten berekenen" druk...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

pricewatch: Corsair Carbide 330R kan dan ook een optie zijn, iets goedkoper dan de Fractal, maar behoorlijk vergelijkbaar. De Fractal is wel de betere, maar de 330R komt behoorlijk in de buurt. Deurtje is trouwens omkeerbaar.

pricewatch: BitFenix Ghost is ook een behoorlijk goede kast, het mooie van die vind ik de voor Bitfenix kenmerkende rubbercoating aan de buitenkant.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
FFF schreef op zondag 04 mei 2014 @ 19:58:

Wat mobo betreft. Het betere geluid van de Sniper B5 spreekt me wel heel erg aan. Ik zie dat er niets mee vergelijkbaar is. Dit moederbord is wel ergens op voorraad maar dan betaal je 95~100 euro. Zo ver nu zichtbaar zijn er niet echt betere alternatieven voor die prijs.
pricewatch: ASRock B85M Pro4 heeft echt wel een prima audiochip, de vorige versie van degene op de Sniper.

• FFF
@ VasZaitsev, dank je. Denk dat ik nu de Fractal bovenaan het lijstje heb. Die BitFenix ziet er ook goed uit maar ik had er nog niet eerder van gehoord.

@Br00ky, Dank je, mobo ziet er inderdaad goed uit. Alleen het is een Micro ATX, volgens mij een kleiner bordje. Ik vraag me af of het handig is? Ik ken het merk maar volgens mij staat dit wat minder bekend dan de grote namen? Ga deze in ieder geval als alternatief in gedachten houden als de Gigabit niet snel te leveren is...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ASRock is inmiddels een prima merk, maar wel eentje die vaak goedkoper is dan de andere merken. m-atx is eigenlijk geen nadeel als je gewoon 1 videokaart gebruikt. Voordeel is dat je een wat kleinere kast zou kunnen nemen, zoals de Define Mini, het kleine broertje van de Define R4

• FFF
Vandaag de PC besteld.

Uiteindelijke lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,30€ 168,30
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 74,95€ 74,95
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 267,50€ 267,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic S12G 550W€ 71,80€ 71,80
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 844,50

Het Sniper moederbord heb ik vandaag al opgehaald. De audio sprak me erg aan en het lijkt er op dat hij er uit gaat.

De kast gewijzigd in de Define R4. Zoals hierboven vermeld sluit deze beter aan bij mijn wensen (lees stille pc). Vond de coolermaster eigenlijk iets mooier en goedkoper, maar denk dat deze kast me meer plezier en vooral stilte gaat brengen.

Last minute redelijk impulsief de voeding gewijzigd in de Seasonic. Gezien de reputatie van het merk en het Gold label zal het geen miskoop zijn denk ik.

Ik liep helaas tegen best wat "problemen" aan omdat sommige winkels lange levertijden kenden op producten of iets niet hadden, vandaar de wijzigingen.

Als de winkels doen wat ze beloven krijg ik alles morgen al binnen :-D

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1