Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Beste Tweakers,

0,2 mbit (=25 kb/s) download, over de upload praten we nog maar even niet.
Je kan dus geen bijv Facebook bekijken met deze snelheid. Als mijn nichtje wat voor school moet doen, gaat ze naar haar zus die in het dorp woont.
Zo'n snelheid lijkt onwerkelijk, maar dat is nog steeds de snelheid waar mijn familie mee opgescheept zitten op hun boerderij, 3,6km horizontaal verwijderd van de dichtstbijzijnde adsl punt(bron:speedtest.nl).

Wat we al gedaan hebben?
KPN is langgewenst om het signaal te meten en bekijken voor eventuele versterking,
maar die konden niks betekenen, er is ook alleen adsl beschikbaar.

Een 4G WIFI-dongle getest, vorige week nog, omdat KPN aangaf landelijke dekking te hebben en hun locatie op de coveragechecker.nl aangegeven staat dat daar 4G bereik is, dit was dus deels waar, maar deze 4G valt de helft van de tijd weg, dus dit is geen realistische oplossing. Want je hebt ook maar een datalimiet van 3/8GB, die ook nog eens 28/45€ per maand kost.

Mijn vraag is dus wat ik voor hen kan doen, zodat zij in deze tijd gewoon een degelijke internetsnelheid hebben(5mbit+) via een Betrouwbare verbinding, zonder irritant datalimiet, wat je heel nauwkeurig in de gaten moeten houden.

Hebben jullie nog ideeën of creatieve oplossingen, die hier een goede uitkomst bieden, die ook nog eens redelijk betaalbaar zijn, als het aan alle criteria voldoet, mag het best 100€ in de maand kosten.

[ Voor 1% gewijzigd door NMe op 03-05-2014 19:37 . Reden: Adres verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 23:37
Satelliet een idee?
http://www.ziezotec.nl/sa...lliet/astra-2-connect-set

Zit dan wel een datalimiet aan maar 25Gb is denk ik een best redelijke hoeveelheid voor gemiddeld surfen. Of, 50Gb als je de duurste oplossing kiest.

[ Voor 33% gewijzigd door Steefph op 03-05-2014 17:34 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Satelliet -> http://www.skydsl.eu/en-N...satellite/tariff/skydsl2p
"No Fair Use Policy"

[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 03-05-2014 17:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:04
Is het niet mogelijk bijvoorbeeld een 4G router op een "betere" plek in het huis te installeren...waar wel continu 4G bereik is?

Hoever is het af van een dorp/stad waar snellere internetverbindingen te krijgen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-06 22:10
Godlikev schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:26:
Beste Tweakers,

0,2 mbit (=25 kb/s) download, over de upload praten we nog maar even niet.
Je kan dus geen bijv Facebook bekijken met deze snelheid. Als mijn nichtje wat voor school moet doen, gaat ze naar haar zus die in het dorp woont.
Zo'n snelheid lijkt onwerkelijk, maar dat is nog steeds de snelheid waar mijn familie mee opgescheept zitten op hun boerderij. 5756PB nummer 10 te Vlierden. 3,6km horizontaal verwijderd van de dichtstbijzijnde adsl punt(bron:speedtest.nl).
http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck laat zien dat de daadwerkelijke afstand 6.3 km is en maximale snelheid 512 kB. Afhankelijk van de kabelgesteldheid kan dit nog lager uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:56
Je kunt overgaan op satelliet. Er zijn hier een paar mensen die er ervaring mee hebben(o.a. ikzelf) en SkyDSL is een goeie provider daarvoor. Ze bieden onbeperkt dataverkeer aan en de snelheid gaat tot en met 20Mbit down/6 up. Deze snelheid is geschikt voor online video, surfen, Skype, etc. Enkele nadelen: abonnementskosten zijn hoger en je hebt een ping van minimaal 750ms.

Wat betreft ADSL: Je zou volgens de postcodechecks minimaal 4Mbit down/1Mbit up moeten kunnen halen. Dit gaat over ADSL2+. Vaak kun je bij zulke checks nog 2Mbit bijrekenen. Ik heb dus het gevoel dat er iets niet klopt met de lijn. Kun je eventueel je lijngegevens uit het modem hier plakken, dan kunnen we even checken of we iets vreemds vinden?

Ook zou je eventueel het tweede lijnpaar kunnen gebruiken, dan verdubbelt je internetsnelheid. Volgens mij is dat in NL alleen zakelijk aan te vragen en ook wat duurder dan een doorsnee internetabonnement. Je kunt altijd even informeren bij KPN/XS4all die dat aanbieden.

@ed73, meestal is de postcodecheck van BBNED conservatief, dus je zou hoger moeten kunnen uitvallen. Bij mij geven ze 8Mbit als max aan, ik krijg 12(modemsnelheid). Bovendien kijk jij alleen naar ADSL1, terwijl ADSL2+ ook beschikbaar is!

Kortom: ik zou eerst nog proberen de ADSL op te krikken(goedkoper) alvorens naar satelliet te gaan kijken...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:16
bliep via 3g? kun je de limiet van 2 gb per maand omzeilen door een 2e en evt een 3e bliep kaartje aan te schaffen. (je kunt het prepaid tegoed doneren van de ene sim op de andere simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is er hemelsbreed zicht op een huis of pand van een vriend of kennis? Dan zou je een straalverbinding kunnen proberen en meeliften op internet dat wel goed genoeg is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
timmie1 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 19:36:
Je kunt overgaan op satelliet. Er zijn hier een paar mensen die er ervaring mee hebben(o.a. ikzelf) en SkyDSL is een goeie provider daarvoor. Ze bieden onbeperkt dataverkeer aan en de snelheid gaat tot en met 20Mbit down/6 up. Deze snelheid is geschikt voor online video, surfen, Skype, etc. Enkele nadelen: abonnementskosten zijn hoger en je hebt een ping van minimaal 750ms.

Wat betreft ADSL: Je zou volgens de postcodechecks minimaal 4Mbit down/1Mbit up moeten kunnen halen. Dit gaat over ADSL2+. Vaak kun je bij zulke checks nog 2Mbit bijrekenen. Ik heb dus het gevoel dat er iets niet klopt met de lijn. Kun je eventueel je lijngegevens uit het modem hier plakken, dan kunnen we even checken of we iets vreemds vinden?

Ook zou je eventueel het tweede lijnpaar kunnen gebruiken, dan verdubbelt je internetsnelheid. Volgens mij is dat in NL alleen zakelijk aan te vragen en ook wat duurder dan een doorsnee internetabonnement. Je kunt altijd even informeren bij KPN/XS4all die dat aanbieden.

@ed73, meestal is de postcodecheck van BBNED conservatief, dus je zou hoger moeten kunnen uitvallen. Bij mij geven ze 8Mbit als max aan, ik krijg 12(modemsnelheid). Bovendien kijk jij alleen naar ADSL1, terwijl ADSL2+ ook beschikbaar is!

Kortom: ik zou eerst nog proberen de ADSL op te krikken(goedkoper) alvorens naar satelliet te gaan kijken...
Ik heb op twee locaties met ADSL lager gehaald dan wat postcodechecks zeiden (significant lager, niet de helft ofzo, maar het was ook niet de laatste kb'tjes tellen), dus ik weet niet of het zo is dat standaard het hoger is.

Maar opties zijn: Als er wat mis is met ADSL dat laten fixen (lastige), straalverbinding als je zicht hebt op iemand met beter internet die mee wil werken, of satelliet internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 18:31
al aan 3G gedacht? dat is snel genoeg om gewoon mee te internetten op enkele PCs. Met een 3G router (geen dongle!) op een goede plek in huis en een bedraad netwerk zou dat prima moeten werken.

http://www.mobielinternet...tml?56872=Y&6842=Y&3045=Y

Ik zou eerst met 3 prepaid kaartjes proberen welk netwekt (kpn, vodafone of t-mobile) het snelst en stabielst is en daar dan een zwaar abo bij afsluiten

edit> hmmm onbeperkte 3g/4g abo's bestaan kennelijk niet,
maar bij t-mobile kan je voor €5,08 je bundel 'resetten' dus dan heb je voor €33,58 20G (en als je onbeperkt per maand mag resetten heb je voor €100 dus 150G ;) ) En je hebt in elk geval geen gestoorde buiten de bundel kosten

[ Voor 29% gewijzigd door Rrob op 03-05-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:21
Buiten 3G/4G van KPN zou je uiteraard ook nog een andere provider kunnen proberen... KPN is niet zaligmakend. Misschien heeft T-mobile in dat gebied net een beter bereik, op de dekkingskaart ziet het er in ieder geval veelbelovend uit. Er is op dit moment zelfs een aanbieding, 10GB internet per maand voor nog geen 30 euro. Ook de dekking van Vodafone ziet er uit alsof het goed werkbaar is.

De eventuele extra kosten tegenover ADSL moet je denk ik sowieso voor lief nemen, wat voor een oplossing het ook is gezien een normale oplossing niet tot de mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Godlikev schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:26:
[...] of creatieve oplossingen, die hier een goede uitkomst bieden, die ook nog eens redelijk betaalbaar zijn, als het aan alle criteria voldoet, mag het best 100€ in de maand kosten.
Zelf de schop ter hand nemen en een glasvezelkabeltje ingraven... :)

Maar ik ga in eerste instantie ook mee met de suggestie van een (paar) 3g/4g abbo('s) en een goede 3g/4g modem/router die je op een goede plek, desnoods ergens buiten of zo, neerzet.

Voor 100 Euro in de maand kun je best een hoop 3g/4g verstoken... :)

Satelliet abbo zou een allerlaatste redmiddel moeten zijn, een (point to point) wifi verbinding met een andere locatie die wel goed internet heeft is ook al genoemd geloof ik...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:24

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik vraag me bij dergelijke woningen altijd af of er dan geen TV gekeken wordt als er naar ik aanneem ook geen kabelverbinding ligt. Digitenne, of via een andere manier uit de lucht geplukt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

bvk schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 22:09:
Ik vraag me bij dergelijke woningen altijd af of er dan geen TV gekeken wordt als er naar ik aanneem ook geen kabelverbinding ligt. Digitenne, of via een andere manier uit de lucht geplukt?
Daar hebben ze de satelliet voor uitgevonden... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-06 20:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titelwijziging, in de 3e wereld hebben ze sneller Internet >:)

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Ik heb alle oplossingen doorgekeken en doorgenomen. Ook heeft een tweaker die werkt bij KPN contact met me opgenomen, waarvoor hulde.

4G blijft irritant met het datalimiet en de rompslomp eromheen, is voor de rest wel de 1na beste oplossing, vooral de ping van rond de 40-50 is heel verleidelijk voor draadloos internet, daar het bereik daar nog steeds wegvalt als de wind verkeerd staat.
Het 4G bereik van t-mobile en vodafone is rond dat huis nog steeds 0,0(getest) ook al geven die dekkingskaarten het aan, hopelijk is het de komende half jaar een stuk verbeterd met het bereik.

Satelliet heb ik eerder ook al naar gekeken, maar vooral die ping van 750-1000 schrikt me heel erg af, als er binnenkort geen oplossing wordt gevonden door de lijn weer te 'herstellen' naar wat die zou moeten zijn, zal dit het waarschijnlijk ook wel gaan worden.

TV wordt er inderdaad gekeken dmv satelliet, maar dat is al vrij snel in een beetje buitengebied, dit is ook technisch veel makkelijker te regelen en tegenwoordig gelijkwaardig aan kabeltelevisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die ping is niet zo erg als het puur om surfen/emailen gaat ;) , ga je skypen (beeld+geluid, niet IM'en), dan is het een ander verhaal...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
Als je een 3/4G router koopt die bij kan houden wat het verbruik is, en hier mogelijk snelheids beperkingen op kan instellen wanneer je over je daily-limit heen gaat. Is 3/4G volgens mij een serieuze overweging.

Als ik in mijn netgear kijk wat wij (als gezin 4 personen) verbruiken op onze 20 Mbit vdsl lijn dat is dat alleen niet financieel aantrekkelijk om over 4G te willen doen. 250 GB per maand.
Maar wanneer Usenet, Torrents, Dropbox en Netflix worden verbannen lijkt me het prima mogelijk om over 4G te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 23:37
Of een serieuzere LTE ontvanger installeren misschien een optie? Antennes buiten en misschien gericht?

http://www.delmation.nl/3G-4G-router/LR77_en.pdf

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

De conel routers werken erg goed, ik heb er momenteel een stuk of 30 in beheer. Ze zijn wel prijzig (rond de 500 euro voor de 3g variant) Mocht je daar vragen over hebben, dan mag je me daar wel over PM'en.

Een straalverbinding lijkt me echter een stabielere oplossing op de lange termijn, want 3g kan behoorlijk in de kosten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ook even in dit topic:
Internet in buitengebied

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Een andere mogelijkheid om op lange termijn prima internet te hebben is contact opnemen met de provincie Noord-Brabant zelf. Deze heeft een fonds ingesteld om de uitrol van breedband te stimuleren in gebieden waar dit niet is. Zie ook deze site. Als het een beetje handig aangepakt wordt, heb je t.z.t. glasvezel met fatsoenlijke snelheden.

[ Voor 11% gewijzigd door Opi op 07-05-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Even op het ADSL terug te komen, op 6,3 km moet je 4 mb toch wel kunnen halen. Heb zelf al op 6,7 km 6,8 mb opgelverd. Zo te zien heb je ook 2 aders ingelast, Is er al een monteur geweest die ook de lijn omgestoken heeft?

Je totale lengte tot centrale is 6350 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:56
Raven schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:17:
Die ping is niet zo erg als het puur om surfen/emailen gaat ;) , ga je skypen (beeld+geluid, niet IM'en), dan is het een ander verhaal...
Vaak genoeg over satelliet geskyped, is prima te doen. Hangouts ook geen issue. Alleen hinderlijk met online gamen, maar daarvoor kun je ADSL blijven gebruiken.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Godlikev schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:00:
Ik heb alle oplossingen doorgekeken en doorgenomen. Ook heeft een tweaker die werkt bij KPN contact met me opgenomen, waarvoor hulde.

4G blijft irritant met het datalimiet en de rompslomp eromheen, is voor de rest wel de 1na beste oplossing, vooral de ping van rond de 40-50 is heel verleidelijk voor draadloos internet, daar het bereik daar nog steeds wegvalt als de wind verkeerd staat.
Het 4G bereik van t-mobile en vodafone is rond dat huis nog steeds 0,0(getest) ook al geven die dekkingskaarten het aan, hopelijk is het de komende half jaar een stuk verbeterd met het bereik.

Satelliet heb ik eerder ook al naar gekeken, maar vooral die ping van 750-1000 schrikt me heel erg af, als er binnenkort geen oplossing wordt gevonden door de lijn weer te 'herstellen' naar wat die zou moeten zijn, zal dit het waarschijnlijk ook wel gaan worden.

TV wordt er inderdaad gekeken dmv satelliet, maar dat is al vrij snel in een beetje buitengebied, dit is ook technisch veel makkelijker te regelen en tegenwoordig gelijkwaardig aan kabeltelevisie.
De opties in het buitengebied zijn kortweg:

- Adsl-verbindingen stapelen (kosten, upload blijft ruk)
- 4g (moet je wel bereik hebben, datalimiet is laag)
- Satelliet (hoge latency)
- Wifi of andere straalverbinding met een punt waar beter internet voorhanden is (vaak lastig te realiseren)

Als je nu al beperkt bereik hebt met een 4g dongle denk ik dat je best wel kans op een goede verbinding hebt met een directionele buitenantenne. Ik gebruik er zelf ook één en ik haal de maximale signaalsterkte volgens de indicatie van de router (ik zit hier wel op een makkelijke plek op ruim een kilometer van de zendmast met alleen een houtwal in de weg).

Voor hardware zie: http://www.wifi-shop24.com/4G-Antennas

Ik heb ook SkyDSL satelliet-internet en dat wekt best aardig. Als je nu op 0,2 Mbps zit zal satelliet-internet zeker een verbetering zijn. Het ophalen van een website duurt vanwege de latency een paar seconden maar 'm dan heb je 'm daarna wel snel compleet binnen. Op een 200 Kbps adsl-verbinding zul je in veel gevallen langer bezig zijn. Met het 12 / 6 Mbps abo van SkyDSL haal ik downloadsnelheden van zo'n 1,3 MBps. Over 4g haal ik downloads van zo'n 3,2 MBps.
Opi schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 14:19:
Een andere mogelijkheid om op lange termijn prima internet te hebben is contact opnemen met de provincie Noord-Brabant zelf. Deze heeft een fonds ingesteld om de uitrol van breedband te stimuleren in gebieden waar dit niet is. Zie ook deze site. Als het een beetje handig aangepakt wordt, heb je t.z.t. glasvezel met fatsoenlijke snelheden.
Ik geloof er niet in dat deze projecten snel van de grond gaan komen. De kosten zijn enorm terwijl de baten ten opzichte van 4g beperkt zijn. De 4g-bereik in het buitengebied is nu nog problematisch maar dit kan opgelost worden door meer masten te plaatsen. De kosten hiervoor zullen veel lager zijn dan voor het graven van glasvezelverbindingen. Met de huidige technologie zijn snelheden van 50 Mbps down door de lucht mogelijk.

Ik denk zelf dat over een paar jaar iedereen aan de 4g zit in het buitengebied en het animo om glasvezel aan te leggen alleen maar zal afnemen. Dit is wel op voorwaarde dat de providers met passende abonnementen (met een onbeperkte of veel hogere datalimiet) komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Femme op 08-05-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Creatieve oplossingen? Als je jullie eigen grond is en je een trekker hebt of kan lenen zou ik zeggen: Leg een eigen glasvezel lijn :D. Kijk waar de dichtstbijzijnde verdeelkast/backbone zit, kijk van wie die kast is en vraag of ze er nog een extra glasvezel kabeltje in kwijt kunnen. Bij veel zakelijke abonnementen zit al de mogelijkheid om glasvezel te (laten) trekken, dus als je het leggen van glasvezel zelf voor je rekening neemt, zijn providers best vaak bereid om je gewoon op hun netwerk aan te sluiten als je er een leuk abonnement bij neemt.

Verder is, zoals hierboven genoemd, satelliet een prima oplossing. Verwacht er niet op te kunnen gamen, maar voor downloaden en schoolwerk volstaat het. Je kan ook altijd een Dual WAN router nemen, waarbij je twee verschillende connecties kan combineren.

Heb je verder al bekeken hoe je buren het doen? Misschien kunnen jullie iets collectief regelen.

EDIT: Beter dan dit wordt het niet _/-\o_. Leuk artikeltje nog erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 08-05-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Balance schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:23:
Bij veel zakelijke abonnementen zit al de mogelijkheid om glasvezel te (laten) trekken, dus als je het leggen van glasvezel zelf voor je rekening neemt, zijn providers best vaak bereid om je gewoon op hun netwerk aan te sluiten als je er een leuk abonnement bij neemt.
Ik heb zelf het 'geluk' dat er een glasvezellijn van Eurofiber voor de deur ligt. De maandelijkse kosten beginnen bij zo'n 460 euro bovenop de aansluitkosten van ca. 1500 euro. Dat laatste kan wellicht goedkoper als ik de 15 meter van voordeur naar weg zelf graaf. De dichtsbijzijnde plek waar ik elders snel internet kan halen zijn dorpen op 5km afstand waar glasvezel ligt.

Zelfs als ik dit zou delen met buurtgenoten zijn de kosten per aansluiting erg hoog. Er moet zo'n 200 meter per aansluiting gegraven worden. Lang niet alle bewoners hebben behoefte aan snel internet en zijn bereid daar honderden of duizenden euro's in te investeren.

Met een trekker graaf je overigens geen glasvezellijn, daar heb je een compacte graafmachine voor nodig en die hebben boeren niet. De kosten voor het huren van een graafmachine zullen waarschijnlijk wel meevallen als je in eigen tijd gaat graven maar je blijft wel de kosten houden voor kabels en apparatuur. Voor de ondernemers die wél behoefte hebben aan snel internet zal tijd (die je bezig bent met zelf aanleggen) echter ook gewoon geld zijn.

4g is een veel makkelijkere oplossing.
Pagina: 1