Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
Ik heb een poosje geleden een reverse ring gekocht voor mijn Nikon 50mm 1.8D lens. Tot op heden nog niet echt mee kunnen spelen, maar vandaag scheen de zon zo lekker dat ik er op uit ben gegaan. Naar de achtertuin van mijn ouders welteverstaan :9

Tussen de planten goed zoeken naar de kleine kruipers. Dat valt nog vies tegen. Als je ze niet zoekt, dan zie je ze overal, maar nu..... pfffff :P

Het focussen met een reverse ring gaat iets anders dan met een 'normale' setup. Je moet namelijk scherpstellen door naar voren en achteren te bewegen. Dit vergt best wat oefening en ik heb aardig wat onscherpe foto's over. Of foto's die er op het display redelijk scherp uitzagen, maar bij betere inspectie op de computer het toch net niet waren (ook niet na wat retoucheerwerk).

Anyway, hier een viertal foto's die uit de eerste poging zijn gekomen.

Dit was mijn eerste doelwit. Dit beestje zat lekker van de zon te genieten op een blaadje. Meerdere foto's van gemaakt, maar dit was de mooiste. Waar je rekening mee moet houden is met je eigen schaduw. Ik bewoog op een gegeven moment iets te ver naar boven, waardoor er schaduw op het beestje viel. Nog geen seconde later vloog hij weg.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7426/14093149162_394284a907_c.jpgMacro - Bugs by patrick de bie, on Flickr

Op zoek naar de volgende dus. Dat was een soortgelijk lieveheersbeestje. Aan de tekening te zien zou het zomaar eens dezelfde kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5481/14096692824_03993f3028_c.jpgMacro - Bugs by patrick de bie, on Flickr

Op zoek naar andere beestjes. Daar zag ik ineens een klein vliegje (??) gevangen in een web. Zielig om te zien van zo dichtbij natuurlijk, maar ja.... dat is de natuur. Gelukkig heeft hij me wel dit mooie plaatje opgeleverd :)
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7325/14123940325_08d2e01ae8_c.jpgMacro - Bugs - Trapped by patrick de bie, on Flickr

En hier een creepy crawler :P
Ik ben helemaal niet van de spinnen. Sterker nog, ik ben ze liever kwijt dan rijk. Maar zodra ik door de lens kijk, gaat die angst toch op een of andere manier weg en kon ik heel dichtbij komen (moet ook wel met de setup die ik gebruikt heb). Je ziet op deze foto ook dat je goed je diafragma in de gaten moet houden. De DOF is verraderlijk als je niet goed oplet.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5073/14093019041_9382c0e729_c.jpgMacro - Bugs by patrick de bie, on Flickr

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en hoor graag jullie kritiek. Mijn persoonlijke favoriet is toch nummer 2. Deze zou wat mij betreft zo als wallpaper op m'n pc kunnen. Sterker nog....... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Nummer 1 en 2 zijn wat mij betreft net wat te krap qua scherptediepte. Het beestje is net niet helemaal scherp. Jammer, want zeker op foto 2 is het groen van een zeer mooie kleur. Nummer 3 is wat erg donker door de achtergrond en dit leidt af van het onderwerp. Nummer 4 heeft weer een te kleine scherptediepte.

Geen echt slechte foto's maar probeer je onderwerp in ieder geval geheel scherp te krijgen. Dat kijkt prettiger.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij foto drie zou ik dat kleine pluisje (rechtsboven) even wegklonen mijn oog springt er te vaak naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
de DOF ga ik zeker volgende keer beter op letten. Die is heel minimaal met deze combi (50mm op reverse ring). Zelfs op f/16 vond ik hem heel magertjes. Kwestie van oefenen misschien of toch nog kleiner diafragma nemen en externe flits erbij (heb al deze foto's zonder flits genomen).

Hoe is jullie ervaring trouwens met het gebruik van een monopod in dit soort fotografie? Een tripod is teveel werk om op te zetten, gezien de beestjes niet stil zitten (op de lieveheersbeestjes na). Met een monopod ben je veel flexibeler en krijg je toch net even scherpere foto's.

@moozzuzz:
welk pluisje bedoel je? Deze?
hier stond een plaatje

[ Voor 11% gewijzigd door PdeBie op 06-05-2014 19:19 . Reden: afbeelding verwijderd om het topic overzichtelijk te houden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het witte vlekje dat ik bedoelde zit 2 draden er vandaan, op 4-5uur van de zone die je omcirceld had, (dus nog wat rechtser en wat lager). Gezien het je zelf niet hard opvalt zal het wel aan mij liggen :^).

Flitsen zal den wellicht wel offshoe moeten gezien de afstanden op macro vaak klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
moozzuzz schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:51:
Het witte vlekje dat ik bedoelde zit 2 draden er vandaan, op 4-5uur van de zone die je omcirceld had, (dus nog wat rechtser en wat lager). Gezien het je zelf niet hard opvalt zal het wel aan mij liggen :^).

Flitsen zal den wellicht wel offshoe moeten gezien de afstanden op macro vaak klein zijn.
Ik zit nu op mijn monitor op de zaak te kijken. Zal thuis nog eens kijken ;)

Ik heb laatst een beginners tutorial gevonden over macro fotografie i.c.m. flitsen etc. daar stond dat over dat flitsen ook in inderdaad. Ga ik binnenkort eens proberen :)

Verder nog tips mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zojuist een nieuwe versie van foto 3 geüpload. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Je bent niet zo een fan van spinnen, maar dat vind ik persoonlijk wel de mooiste foto. Jammer alleen dat de kop van de spin net buiten de DOF valt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja klopt. Met de DOF moet ik nog wat oefenen om in te schatten wat nou het mooiste is qua instelling. :)

Bedankt voor het commentaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
DoF misschien wat te krap overal, maar dat groen kijkt wel heerlijk weg! :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank je wel :)

Vind het ook een mooie kleur groen inderdaad. Was ook heerlijk zonnig die dag en de planten stonden er keurig bij. :)
Pagina: 1