Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:53
De vakantie komt weer steeds dichterbij. Lekker er even tussen uit en werk even loslaten.

Toch zie je tegenwoordig steeds vaker dat werkgevers een beroep doen op hun werknemers om tijdens de vakantie bereikbaar te zijn en dat werknemers door allerlei remote-oplossingen zelfs nog even doorwerken.

Natuurlijk, er zijn een hoop argumenten tegen bereikbaar zijn en doorwerken tijdens de vakantie:

- Vakantie is nou juist bedoeld om werk even los te laten, bovendien is het ook gewoon privétijd.
- Het geeft stress.
- Je bent er niet toe verplicht / wordt er niet voor betaald.

Maar toch hoor je ook allerlei argumenten voor:

- Er kan altijd een situatie optreden dat je collega's je iets moeten vragen omdat ze anders niet verder kunnen of veel tijd kwijt zijn om iets uit te zoeken. Er kan zelfs een noodsituatie ontstaan waarbij je input onmisbaar is.
- Als je tijdens je vakantie helemaal niks doet aan je werk, dan heb je bij terugkomst op het werk een enorme overgang (een paar weken niks aan je werk doen en dan ineens een enorme berg opgehoopte mail) en dat geeft stress. Door tijdens je vakantie door te werken wordt die overgang een stuk minder groot.
- Je toont betrokkenheid naar je werkgever en collega's.
- In werktijd doe je ook wel privédingen, dus waarom niet tijdens privétijd ook dingen doen voor je werk?

Wat vinden jullie? Kan een werkgever van werknemers verwachten tijdens de vakantie door te werken / bereikbaar te zijn? Hoe gaan jullie er zelf mee om?

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 03-05-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik begin er niet aan. Vakantie is juist om tot rust te komen, als je dan 8 uur per dag toch nog met je werk bezig bent schiet dat niet op (plus dat het nogal zonde is, je zit én gratis te werken én het kost je een volledige vakantiedag).

En kunnen ze verwachten dat je doorwerkt? Nee, natuurlijk niet, het is een vakantiedag, geen doorwerkdag.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Daar is een simpele oplossing voor: echt op vakantie gaan.

Lekker naar het buitenland.

Voor de rest noem je vooral dingen op die het gevolg zijn van slechte bedrijfsvoering.
Koos Werkloos schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:21:
- Er kan altijd een situatie optreden dat je collega's je iets moeten vragen omdat ze anders niet verder kunnen of veel tijd kwijt zijn om iets uit te zoeken. Er kan zelfs een noodsituatie ontstaan waarbij je input onmisbaar is.
Dat sommige dingen wat langer duren is logisch. Geen reden om beschikbaar te moeten blijven.

Dat je onmisbaar bent, dat hoort niet. Dan hoor je je werk beter te documenteren en over te dragen, zodat collega's dingen makkelijker kunnen overnemen.
- Als je tijdens je vakantie helemaal niks doet aan je werk, dan heb je bij terugkomst op het werk een enorme overgang (een paar weken niks aan je werk doen en dan ineens een enorme berg opgehoopte mail) en dat geeft stress. Door tijdens je vakantie door te werken wordt die overgang een stuk minder groot.
Wederom kwestie van slecht management. Niemand hoort alles zelf te doen. Die berg mail zou minstens voor de helft door andere mensen tijdens jouw vakantie afgehandeld moeten zijn.
Dat kun je de rest van het jaar ook. Vakantie is ook belangrijk.
- In werktijd doe je ook wel privédingen, dus waarom niet tijdens privétijd ook dingen doen voor je werk?
Flexibiliteit moet je niet verwarren met dingen doen tijdens vakantie. Ik doe weleens wat 's avonds of in het weekend voor de zaak, maar vakantie is heilig. Ik ben hoogstens telefonisch bereikbaar en that's it.

Qua context: ik ben een ervaren software ontwikkelaar van 33 jaar oud.

[ Voor 116% gewijzigd door Lethalis op 03-05-2014 16:35 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik ben tijdens vakantie eigenlijk nooit bereikbaar voor niemand niet.
Ze kunnen me een berichtje sturen en als ik die toevallig zie dan beantwoord ik wel, maar geen garanties.

Maar meestal ga ik ook wel naar een land waar internet telefoon toch al niet zo standaard is dus ik kan niet doorwerken al zou ik dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ligt er in mijn ogen nogal aan wat voor werk je doet en hoe je er zelf in staat. Bij ons word je over het algemeen niet gestoord als je op vakantie bent en is het dan ook normaal om niet je telefoon op te nemen of je e-mail bij te houden.

Ikzelf zit in het MT en dan merk je dat er in de avonden en weekend toch wel behoorlijk veel gemaild wordt en soms wordt overlegd in een Whatsapp groep. Zelf heb ik mijn privé telefoon weggedaan en heb dus 1 nummer waardoor je e-mail en Whatsapp altijd ziet, ook als het werkgerelateerd is. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, ik heb een erg leuke baan en merk dat ik daar toch wel in mijn hoofd mee bezig ben, ook al is het bijvoorbeeld weekend. Vind het dan ook totaal niet erg om wat meer te werken omdat ik vooral succesvol wil zijn. Niet zo zeer carrière maar vooral zorgen dat het goed met mijn producten in de markten gaat.

Staat wel tegenover dat als ik bijvoorbeeld een keer eerder stop of uit slaap dat dit evengoed geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die verwachtingen zullen niet hetzelfde zijn over het hele spectrum van a) salaris b) senioriteit c) verantwoordelijkheid d) "aandeelhouder". Des te hoger je komt in die onderdelen, des te meer de verwachtingen zullen en mogen zijn.
Aghanim schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:29:
Staat wel tegenover dat als ik bijvoorbeeld een keer eerder stop of uit slaap dat dit evengoed geen probleem is.
Bij ons noemen ze dat "self-managed hours", ik begin later en eindig later, behalve als het niet anders kan (vergadering etc). Alleen beschikbaar voor de leidinggevenden.

[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 03-05-2014 16:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Precies, hiermee verschuiven in mijn ogen ook de strakke lijnen tussen werktijd - privétijd. Hiermee wordt werk meer onderdeel van je algemene leven dan dat het puur iets is om geld mee te verdienen. Klinkt romantisch, maar hoeft niet altijd positief te zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb een mobiel van het werk met een SIM waar ik roaming mag doen. dwz internet etc in het buitenland. Als je die accepteert, dan kun je niet claimen niet bereikbaar te willen zijn ;)

Ik zet gewoon de autoreply aan en beslis zelf op welke emails ik reageer. Then again, ik ben geen vakantiemens, ik reis al genoeg voor werk en vind thuis zijn geen straf.

Wij krijgen van geldschieters (a la NWO) helaas nogal eens zeer ambtelijke proceduresm zoals "respons moet in 1 week, geen uitzonderingen mogelijk". En dan is internettoegang toch wel handig :)

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 03-05-2014 16:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Precies hoe ik het ook doe inderdaad. Klinkt raar maar ik word ook best onrustig als ik niet mijn e-mail check. Heb me wel voorgenomen om in de komende vakantie, rondreis van 3 weken West-USA, eens helemaal offline te zijn. Kijken hoe dat gaat.

Sommige mensen, inclusief mijn vriendin, vinden het raar als ik in het weekend wat voor het werk doe. Dat snap ik ook best maar aan de andere kant vind ik mijn werk ook gewoon echt leuk en past voor mij de afgezaagde regel 'als je werk leuk is dan voelt het niet als werken' best wel.

Toen ik overigens Consultant was werkte ik niet in de vakanties.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 03-05-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Wat vinden jullie? Kan een werkgever van werknemers verwachten tijdens de vakantie door te werken / bereikbaar te zijn? Hoe gaan jullie er zelf mee om?
Nope. Vakantie is vakantie en dan ben ik enkel bereikbaar voor mijn vrouw en zoontje (en familie en vrienden), ofwel thuis in de thuis ofwel op een leuke vakantiebestemming.

Vakantie is vakantie.

Collega's zijn voldoende op de hoogte van de opstellingen, paswoorden en lopende zaken om eventuele calamiteiten te kunnen opvangen en dan is er ook nog altijd de detacheerder die ons af en toe helpt en die onze systemen vrij goed kent dus ze redden het wel een paar weken.

[ Voor 76% gewijzigd door demichel op 03-05-2014 17:05 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

In principe is bij ons de vakantie echt vrij, alleen bij echte noodsituaties word er contact opgenomen. Vorig jaar was het wel een geval apart, toen waren mijn directe collega's nog niet zo lang in dienst en wisten nog niet van de hoed en de rand, dus stond ik standby. Daar kreeg ik ook de normale standby vergoeding voor en uiteindelijk ben ik twee keer gebeld en was het beide keren vijf minuten werk.

Verder is de vakantie zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.phdcomics.com/comics/archive/phd092809s.gif
:+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als de werkgever wil dat jij bereikbaar bent en/of doorwerkt tijdens je vakantie dan moet hij dat afspreken, en tegenover die afspraken staat natuurlijk een vergoeding bijvoorbeeld tijd-voor-tijd (tegen bv 200%) en afspreken wat er onder valt (als je zelf tijdens de vakantie je mail gaat checken en je gaat reageren op mails die prima tot na je vakantie kunnen blijven liggen dan gaat het bijvoorbeeld niet op).

Er zijn prima scenarios te bedenken waar iemand wel bereikbaar moet blijven ook tijdens vrije tijd, maar dat moet je gewoon van te voren afspreken en vastleggen.

Als er niets is afgesproken dan kan je werkgever niet verwachten dat je tijdens de vakantie doorwerkt of bereikbaar bent en ben je volledig zelf verantwoordelijk of je je telefoon opneemt of mail beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 03-05-2014 17:12 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
- Vakantie is nou juist bedoeld om werk even los te laten, bovendien is het ook gewoon privétijd.
- Het geeft stress.
Ik heb een keer geprobeerd om alles los te laten, maar niet werken geeft mij stress en werk geeft mij rust. Vandaar dat ik op vakantie wel gewoon af en toe aan het werk ga. Een half uurtje per dag even wat kleine zaken afhandelen op een tijd die ik bepaal. Liefst 's ochtends als ik net wakker ben, voordat ik ga ontbijten. Voor de rest van de dag kan alleen mijn zakenpartner mij bereiken.

Wel schakel ik mijn mobiel door naar mijn zakenpartner. Hij handelt al mijn telefoontjes af, inclusief privezaken. Dat doe ik overigens ook voor hem als hij met vakantie gaat. Tijdens mijn vakantie wil ik niet telefonisch gestoord worden, behalve door mijn zakenpartner.
- Je wordt er niet voor betaald.
Jazeker wel. Ik ga niet gratis werken. Ik factureer gewoon door.
Maar toch hoor je ook allerlei argumenten voor:

Nee. Als het gaat om loondienst, dan moet je gewoon vakantie nemen, je telefoon uitschakelen en je Outlook delegeren. Als ik in loondienst zou zijn, dan had ik mijn telefoon ook 's avonds en in het weekend uitgeschakeld. Maargoed, ik zou dan ook om 17:00 uur mijn werk op tafel smijten en naar huis racen. Wellicht arrogant, maar gelukkig kan dat in de IT.

Ik verwacht ook niet dat mijn werknemers onbetaald werk voor mij gaan verrichten. Mocht het zo ver komen dat ik voor spoed toch een werknemer moet bellen op z'n vakantie, dan betekent dat dat ik zelf iets verkeerd heb gedaan aan de voorbereiding of dat ik mijn werknemer verkeerd heb aangestuurd. Mijn werknemer krijgt dan een kadobon voor iedere keer dat ik hem moet bellen op z'n vakantie. Ik vind het niet kunnen als je als baas je werknemers lastig valt op hun vakantie. Ook vind ik dat je er voor moet zorgen dat je werknemer geen enorme stapel email heeft als hij terug komt van vakantie. Een werknemer moet z'n eerste werkdag gewoon in rust kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik begin er niet aan,eind vorig jaar 7 weken op vakantie geweest in azie en lekker helemaal werk-offline geweest heeeeerlijk.

owja,misschien helpt het ook mee dat ik 10 jaar geleden een burn-out heb gehad en ik dingen daardoor compleet anders ben gaan bekijken ;)

[ Voor 36% gewijzigd door mrsar op 05-05-2014 10:43 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

gambieter schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:38:
Ik heb een mobiel van het werk met een SIM waar ik roaming mag doen. dwz internet etc in het buitenland. Als je die accepteert, dan kun je niet claimen niet bereikbaar te willen zijn ;)

Ik zet gewoon de autoreply aan en beslis zelf op welke emails ik reageer. Then again, ik ben geen vakantiemens, ik reis al genoeg voor werk en vind thuis zijn geen straf.

Wij krijgen van geldschieters (a la NWO) helaas nogal eens zeer ambtelijke proceduresm zoals "respons moet in 1 week, geen uitzonderingen mogelijk". En dan is internettoegang toch wel handig :)
Goh, dat klinkt bekend.

Ik probeer op vakantie toch altijd wel in ieder geval te zien als er iets echt moet (was van het zomer in China dan ook een keertje gebeld).
Uiteindelijk snapt iedereen ook wel goed dat je vakantie hebt, dus reageren op de EC/andere _moet nu_ dingen komt gelukkig weinig voor.
Ben tot nu toe er nooit meer dan een dagje op vakantie mee kwijt geweest, gaat best.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:14:

Nee. Als het gaat om loondienst, dan moet je gewoon vakantie nemen, je telefoon uitschakelen en je Outlook delegeren.
En als je hoog management / eigenaar bent geldt dat net zo goed. Het ontstresst en onderbewust geeft het je zelfs wat tijd om aan lange termijn strategieeen te denken.

Als je als manager/eigenaar/ceo niet een week ongestoord op vakantie kunt, doe je je werk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Skyaero schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 22:58:
[...]

Als je als manager/eigenaar/ceo niet een week ongestoord op vakantie kunt, doe je je werk niet goed.
Maar als de toko afbrandt of zo is het op zich wel handig als je bereikbaar bent... ;)

Stressen en relaxen verschilt ook per persoon. Sommige mensen zijn veel relaxter als ze een half uurtje per dag 'mogen' werken, bijvoorbeeld 's morgens vroeg heel even een kort belletje met je vervanger of zo of een paar belangrijke (doorgestuurde) mailtjes doornemen. Als ze dan weten dat alles goed gaat dan kunnen ze de rest van de dag zonder stress vakantie vieren... :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 03-05-2014 23:12 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

In principe gewoon niet, vakantie is vakantie en dan ben ik er niet en dan wacht je maar tot ik terug ben en anders regel je het maar met mijn confrère. Maar aangezien ik mijn zakelijke iPad mee neem kan ik het niet laten om af en toe wat mail te lezen en soms reageer ik er dan ook wel op. Telefonisch bereikbaar zijn voor het werk doe ik niet aan op vakantie tenzij ik vergeten ben de doorschakeling uit te zetten, dan ontkom je er soms niet aan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Leuk topic. Ik ben voor onze organisatie de enige systeembeheerder (wij hebben iets minder dan 100 man in dienst) en ga in augustus/september 4 weken naar Sri Lanka. Wij hebben verder ook geen detacheerder die 'eens over de vloer komt' dus eigenlijk ben ik de enige die alle systemen echt goed kent.

Ik heb ook een telefoon van de zaak die wereldwijd gebruikt mag worden (onze mensen vliegen de hele wereld rond) en heb derhalve ook aangegeven in noodgevallen bereikbaar te zijn (indien er bereik is uiteraard). Hierop kreeg ik van het management echter te horen dat dat zeker niet de bedoeling is. Vakantie is vakantie.

Gedurende mijn vakantie verwacht ik echter toch nog wel een paar vragen te krijgen ;)

Ik vindt het ook niet zo erg om kort gestoord te worden tijdens mijn vakantie. Mijn werk vindt ik leuk en een telefoontje levert mij absoluut geen stress of ergernis op.

Maar het management bij ons denkt daar anders over. Tussen 15 augustus 17 september gaan we het meemaken! 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Glashelder schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 23:26:
Leuk topic. Ik ben voor onze organisatie de enige systeembeheerder (wij hebben iets minder dan 100 man in dienst) en ga in augustus/september 4 weken naar Sri Lanka. Wij hebben verder ook geen detacheerder die 'eens over de vloer komt' dus eigenlijk ben ik de enige die alle systemen echt goed kent...
Toch wel een beetje link. Je kan ook plotseling ziek worden of onder de tram komen of zo. Je hoopt het natuurlijk niet, maar net als voor je data heb je ook voor personeel een back-up nodig...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, mee eens. Maar het bedrijf heeft altijd één systeembeheerder gehad (het bedrijf bestaat al iets van 75 jaar). Ik heb de vorige systeembeheerder afgelost nadat deze ziek werd. Het kost tijd om de nodige mensen ervan te overtuigen dat zo'n stap noodzakelijk is :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben een tijd de contactpersoon naar de rechtbank geweest, en de rechtbank vind het ook niet prettig om ineens een ander persoon voor z'n neus te hebben, dat kan net de doorslag geven tussen toe- en afwijzing. Daarnaast krijg je unieke kennis en ervaring waardoor je zaken sowieso kansrijker zijn.

Dit soort zaken kun je vaak niet aan zien komen, spoedprocedures die de medewerkers op maandag op hun bordje krijgen (kennismaking cliënt), kunnen dinsdag aan de rechtbank voorgelegd worden, en donderdag behandeld worden. Dus planning is wat lastig ;).

Tevens was ik verantwoordelijk voor de input over klachtafhandeling: dit zijn ook zaken die niet ingepland kunnen worden (je kan niet tegen je cliënten zeggen dat ze tussen datum X en Y geen klacht mogen indienen) maar er moet wel binnen 1 week informatie over het dossier overlegd worden.

Voor mij allemaal redenen om ook in m'n vakantie (voor noodgevallen) bereikbaar te zijn.

Bovendien vond ik m'n werk zo leuk, dat ik m'n mail sowieso om de paar dagen scande en zelf veel uren per week, binnen en buiten vakantie besteedde aan kennisuitbreiding.

Beschikbaar zijn tijdens vakantie werd niet verlangd, maar het maakte het wel makkelijker om toestemming te krijgen voor je verlofperiode.

Maar goed, dat was toen ik nog team-coördinator was, nu ik weer in de uitvoering zit, is er geen sprake van werken tijdens vakantie ;)

Ik denk dat het ook heel erg afhangt van je functie, salaris, positie in de organisatie, werkplezier, etc.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bij mij gaat tijdens mijn lange vakantie de mail uit, neem ik de telefoon niet op en luister ik sporadisch mijn voicemail af. In principe weet bijna iedereen dat ik er niet ben en voor spoedgevallen ben ik via sms of whatsapp bereikbaar.

Het is tot nu toe niet nodig geweest, maar als ik bijvoorbeeld tijdens wintersport mijn laptop mee zou nemen en daar dan nog een klein beetje mail op behandel oid, en daar zou ik dan minder verlof voor hoeven te schrijven, dan zou ik dat misschien wel prima vinden.

Ik vind het ook niet erg als ik zo nu en dan 's avonds moet werken. Ik krijg een hoop flexibiliteit terug en dat werkt twee kanten op. Ik merk ook dat werk/privé niet een strakke scheidslijn (vijf uur en het werk stopt) meer heeft en dat bevalt me prima.

Ik ben overigens geen IT'er en kan toch enorm veel op afstand doen (dmv conference calls ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ligt aan je functie.

Soms wordt je ergens binnen gehaald voor je kennis omdat die binnen het bedrijf ontbreekt. Met die gedachte kun je moeilijk voor langere tijd wegblijven cq niet bereikbaar zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zul je daar ook wat ruimhartiger voor worden betaald/gecompenseerd.

Indien dat niet zo is, lekker op vakantie gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben alleen voor noodgevallen bereikbaar tijdens vakantie, op het moment dat mijn werkgever misbruik maakt van de situatie door tijdens vakantie voor zinloze dingen te bellen of dingen die kunnen wachten tot na mijn vakantie dan hebben ze pech en ben ik dus echt niet meer bereikbaar (dit gebeurde op mijn vorige werk, vervolgens kreeg ik commentaar dat ik niet meer bereikbaar was).

Dus bereikbaar voor echte noodgevallen = OK.
Bereikbaar voor zinloze dingen = NOK.
Te vaak lastig gevallen met zinloze dingen = Einde standby voor noodgevallen.

iets dat ik altijd heel duidelijk communiceer naar een nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Vakantie is bij mij vakantie. Dat wil zeggen, ik ben er niet. Goed, misschien voor een extreem noodgeval dan wel.

Maar doorgaans als je tijdens je vakantie nodig bent is het meer een teken dat de boel slecht georganiseerd is. Op het werk ben ik ook specialist op een gebied van de infrastructuur, maar er zijn ook andere collega's die voor me waar kunnen nemen. Er is genoeg documentatie om diverse taken uit te voeren. Zij het dan misschien dat het niet zo snel gaat als altijd. Maar dat maakt weinig uit.

Tevens kunnen lopende projecten rekening houden met vakanties van mensen. Dat er in die week of weken niets gedaan wordt of geen grote wijzigingen als een belangrijk persoon er niet is.

Als je tijdens je vakantie steeds toch mails gaat beantwoorden dan verlaag je ook de drempel voor mensen om contact met je op te nemen tijdens je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
@TS.
Kan een werkgever verwachten dat werknemers doorwerken / bereikbaar zijn?

Om op jou vraag te beantwoorden: nee.
Als werkgever mag je er niet van uitgaan dat je werknemer bereikbaar is op vakantie.
Zijn er situaties die kunnen voorkomen waar die werknemer bij nodig is, dan pak je dat aan voor die op vakantie trekt.

Dat laatste is trouwens gewoon goede bedrijfsvoering want wat doe je als:
- de werknemer onder een bus terecht komt (aka bus factor)
- lange tijd ziek valt
- vertrekt naar een andere werkgever
...

Als de werkgever die problemen niet direct wilt wegwerken, omdat het nu niet zo dringend/nodig is => dan moet je als werknemer dus niet beschikbaar zijn.

En uiteindelijk: als het echt moet ben je niet onmisbaar hoor, meestal komt het toch wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:23
Bij sommige banen kan het gewoon niet. We verwachten ook dat Mark Rutte terugkomt van vakantie als de oorlog uitbreekt om maar wat te noemen.

Ik ben dan wel geen Mark Rutte, maar ook in mijn geval ben ik niet 100% weg als ik op vakantie ben. Uiteindelijk kan ik een hoop laten liggen of overdragen, maar als het op bepaalde beslissingen aankomt ben ik de enige in mijn bedrijf die zowel bevoegd als inhoudelijk op de hoogte is. De directie kan wel in mijn afwezigheid tekenen, maar doen dat absoluut niet zonder mij gesproken te hebben. Meestal kan je vooraf wel bespreken wat er speelt en wat ze wel of niet mogen doen, maar als je wat langer weg bent kan er toch een situatie zich voordoen die je niet had voorzien.

Het is in 4 vakanties lange vakanties in deze functie welgeteld een keer gebeurd dat men het noodzakelijk vond om mij te storen tijdens mijn vakantie, maar het kan dus wel. Er zijn maar een paar mensen die mijn prive nummer hebben en die bellen echt niet als het echt niet anders kan. Ik ben uiteindelijk blij dat ze het doen, want een beetje werken op vakantie heb ik er graag voor over als dat een enorme berg stress en werk bespaard als je terugkomt. Ik vind het bovendien een fijne gedachte om te weten dat alles lekker doorloopt tijdens mijn vakantie, omdat ze mij zouden bellen als dat niet zo is. Anders weet je maar nooit wat er op je ligt te wachten als je weer de eerste keer je laptop open klapt en dat geeft pas stress.

Het hangt gewoon van je functie af. Met alle respect voor bijv. een schoonmaker, die mensen doen echt goed werk en verdienen de opslag waar ze nu voor strijden, maar die zullen niet met een noodgeval gestoord worden tijdens hun vakantie, dan pakt een collega dat gewoon op. Echter, als je bepaalde soort verantwoordelijkheid hebt, dan hoort het er gewoon bij. Meestal is de vergoeding er dan ook naar.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Laatst online: 30-09 11:54
Ik heb heel erg lang de instelling gehad om vrijwel altijd bereikbaar te zijn, hoofdzakelijk omdat ik gewoon ontzettend veel plezier in mijn werk heb en vaak een centrale rol in projecten heb.

Op een gegeven moment is er echter een situatie voorgevallen waardoor ik me ben gaan realiseren dat deze loyaliteit / betrokkenheid vooral one-way is. Van de een op de andere dag heb ik deze instelling losgelaten en hou privé en werk nu 100% gescheiden. Ik ontvang mijn zakelijke mail niet meer op privé apparatuur (smartphone, ipad, pc etc), tijdens mijn vakantie ben ik telefonisch niet bereikbaar voor collega's.

Dit was voor mij een behoorlijk ingrijpende verandering en ik moet er nog steeds aan wennen. In principe zou ik graag terug willen naar de oude situatie, maar ik denk dat daar een wisseling van werkgever voor nodig is. Desalniettemin denk ik dat een duidelijke scheiding tussen werk en privé voor iedereen belangrijk is, je moet af en toe helemaal af kunnen schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Abom op 05-05-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25
Lethalis schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:26:
Daar is een simpele oplossing voor: echt op vakantie gaan.

Lekker naar het buitenland.

Voor de rest noem je vooral dingen op die het gevolg zijn van slechte bedrijfsvoering.

[...]
Dat sommige dingen wat langer duren is logisch. Geen reden om beschikbaar te moeten blijven.

Dat je onmisbaar bent, dat hoort niet. Dan hoor je je werk beter te documenteren en over te dragen, zodat collega's dingen makkelijker kunnen overnemen.

[...]

Wederom kwestie van slecht management. Niemand hoort alles zelf te doen. Die berg mail zou minstens voor de helft door andere mensen tijdens jouw vakantie afgehandeld moeten zijn.

[...]
Dat kun je de rest van het jaar ook. Vakantie is ook belangrijk.

[...]
Flexibiliteit moet je niet verwarren met dingen doen tijdens vakantie. Ik doe weleens wat 's avonds of in het weekend voor de zaak, maar vakantie is heilig. Ik ben hoogstens telefonisch bereikbaar en that's it.

Qua context: ik ben een ervaren software ontwikkelaar van 33 jaar oud.
Het hangt heel erg van de functie af, van de directie/ hoogste laag leidinggevenden kan je 't wel verwachten dat ze er bij bepaalde situaties bereikbaar moeten kunnen zijn, maar het salarisniveau bij zulke functies rechtvaardigt dat ook denk ik.

Als je bijv. eindverantwoordelijk voor de ICT bent binnen een middelgrote onderneming en het netwerk/ servers die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering begeven het, dan zal er verwacht worden dat je in meer of mindere mate ervoor zorgt dat 't opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Zoals al eerder werd aangehaald zijn de argumenten in de TS (over waarom je wel bereikbaar moet zijn) het gevolg van slechte bedrijfsvoering. Niemand kan onmisbaar zijn in een bedrijf. In de praktijk zijn er veel "single point of knowledge", maar stel even dat diegene niet op vakantie is, maar door een bus word aangereden en op slag overleden is. Wat ga je dan doen met je bedrijf?

Je moet dat soort single points of knowledge niet willen. Dus, documenteren, kennisoverdracht, noem het maar op. Als je de enige bent in een bedrijf met bepaalde kennis, ben je automatisch de lul zodra er iets mis gaat.

Persoonlijk vind ik het niet erg om gebeld te worden als ik een paar dagen weg ben, of aan het verbouwen ben bijvoorbeeld. Maar als ik echt vakantie neem om tot rust te komen, wil ik niet gebeld worden. Dat is juist het idee van vakantie.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:00

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Op vakantie kun je altijd bellen, maar ik neem alleen op (of bel terug) als ik er zin in heb. Overigens meen ik me ook te herinneren dat het checken van werk mail op vakantie een stukje rust geeft. Je hoeft er niet op te reageren of actie te ondernemen, maar blijft wel op de hoogte van hoe het loopt.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:58
Tja, ik ben telefonisch niet bereikbaar op vakantie (wissel meestal me simkaart naar een lokale voor goedkoop internet) maar lees wel zo nu en dan me e-mail. Niet de hele dag door maar als ik terug kom in het hotel dan wil ik nog wel is kijken. Meestal staan er niet hele belangrijke dingen in, maar vind het fijn om op de hoogte te zijn (ook al ben ik afwezig) dit zorgt bij mij voor meer rust dan net doen alsof ik nooit meer terug hoef ;).

Misschien scheelt het ook wel dat ik mijn werk leuk vind en eigenlijk 24/7 bereikbaar ben.. Dit "lekt" dan een beetje door naar vakanties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Widow schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:25:
Zoals al eerder werd aangehaald zijn de argumenten in de TS (over waarom je wel bereikbaar moet zijn) het gevolg van slechte bedrijfsvoering. Niemand kan onmisbaar zijn in een bedrijf. In de praktijk zijn er veel "single point of knowledge", maar stel even dat diegene niet op vakantie is, maar door een bus word aangereden en op slag overleden is. Wat ga je dan doen met je bedrijf?

Je moet dat soort single points of knowledge niet willen. Dus, documenteren, kennisoverdracht, noem het maar op. Als je de enige bent in een bedrijf met bepaalde kennis, ben je automatisch de lul zodra er iets mis gaat.
Je kan niet meerdere kapiteins op een schip hebben. Daarnaast is de definitie van een specialist dat je unieke kennis en vaardigheden hebt. Het is niet praktisch en onbetaalbaar om alles dubbel te hebben, zeker in wat kleinere organisaties.

Ik zou juist iedereen aanraden om zichzelf onmisbaar te maken, dat komt je eigen positie binnen het bedrijf en op de arbeidsmarkt in het algemeen ten goede. Als jij de persoon wil zijn die de beslissingen neemt, met de bijbehorende beloning, dan moet je gewoon beschikbaar zijn als een beslismoment zich voordoet.

Je kan er voor kiezen om dat niet te willen, maar als jij makkelijk gemist kan worden moet je ook niet gek op kijken als het bedrijf beseft dat ze wel zonder je kunnen ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
ph4ge schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:33:
[...]

Je kan niet meerdere kapiteins op een schip hebben. Daarnaast is de definitie van een specialist dat je unieke kennis en vaardigheden hebt. Het is niet praktisch en onbetaalbaar om alles dubbel te hebben, zeker in wat kleinere organisaties.

Ik zou juist iedereen aanraden om zichzelf onmisbaar te maken, dat komt je eigen positie binnen het bedrijf en op de arbeidsmarkt in het algemeen ten goede. Als jij de persoon wil zijn die de beslissingen neemt, met de bijbehorende beloning, dan moet je gewoon beschikbaar zijn als een beslismoment zich voordoet.

Je kan er voor kiezen om dat niet te willen, maar als jij makkelijk gemist kan worden moet je ook niet gek op kijken als het bedrijf beseft dat ze wel zonder je kunnen ;)
Vanuit een persoonlijk standpunt is het misschien wenselijk om jezelf onmisbaar te maken, om je eigen positie te verzekeren. Echter, stel ik zelf een bedrijf zou hebben met personeel, zou ik als bedrijfsleider juist geen single point of knowledge willen hebben in mijn bedrijf, en dat is waar ik naar refereerde in mijn post :) als mijn chef zou zeggen dat ik onmisbaar ben en daarom bereikbaar moet zijn op vakantie, is dat zijn probleem. Moet ik mijn vakantie gaan opofferen omdat hij niet (of te weinig) heeft gestuurd op kennisdeling? Ik dacht het niet.

Nogmaals, vakantie is niet de enige reden waarom je kennisdeling wilt vanuit bedrijfsvoering gezien. Stel dat iemand langere tijd in het ziekenhuis ligt, of nog erger, komt te overlijden? Dat je niet meerdere kapiteins wilt op een schip ben ik met je eens, maar wat ik bijvoorbeeld @ kantoor merk is dat ik de enige ben in het bedrijf met (substantieele) kennis van een bepaald software product. Er is altijd wel leiding aanwezig om beslissingen te nemen, maar wat als ik op vakantie ben, en niemand de beslissing om kan zetten in een technische oplossing? In dat geval zou ik dus graag een collega willen die ook verstand heeft van dat product.

[ Voor 12% gewijzigd door Widow op 05-05-2014 12:39 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:11
Ik ben in principe alleen bereikbaar voor noodgevallen.
De boel is in het bedrijf wel goed gedocumenteerd, maar mijn collega's hebben niet de kennis asap beschikbaar (ik ben de maker van het framework).

Echter mochten ze me moeten bellen tijdens mijn vakantie is het 300% loon. Uit mezelf hou ik de boel niet bij. Ja mijn prive email en zakelijke wordt door dezelfde app/hetzelfde programma opgehaald dus ik zie het wel, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
[...]

Als de kennis zodanig specialistisch is dat er maar 1 persoon voor kan zorgen ... dan is het dus geen kern-activiteit van het bedrijf.

Ook is het zo dat 1 iemand niet alles kan weten en als die dus als enige beslissingen kan nemen dat er dan een reeele kans is dat die beslissingen verre van optimaal genomen worden.

Kijk als de kennis zodanig belangrijk is dat er altijd iemand aanspreekbaar voor moet zijn dan is 1 persoon geen optie.
Vakantie is 1, maar er zijn genoeg redenen die ervoor zorgen dat iemand ineens plots kan wegvallen.
Je wilt met je bedrijf niet in zo een situatie terecht komen.
Lees: externe aanbieder zoeken en zo het single point of failure uit de organisatie halen.

Uiteindelijk moet je je specialisten net zoals je servers beschouwen als resources => wat doe je als er eentje uitvalt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Widow schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:36:
Vanuit een persoonlijk standpunt is het misschien wenselijk om jezelf onmisbaar te maken, om je eigen positie te verzekeren. Echter, stel ik zelf een bedrijf zou hebben met personeel, zou ik als bedrijfsleider juist geen single point of knowledge willen hebben in mijn bedrijf, en dat is waar ik naar refereerde in mijn post :) als mijn chef zou zeggen dat ik onmisbaar ben en daarom bereikbaar moet zijn op vakantie, is dat zijn probleem. Moet ik mijn vakantie gaan opofferen omdat hij niet (of te weinig) heeft gestuurd op kennisdeling? Ik dacht het niet.
Ik mag aannemen dat het ter sprake komt als jij in dienst komt, cq de promotie maakt naar een functie waar dat nodig is. Als jij dan zegt dat je dat niet wil is dat helemaal prima, dan krijgt een ander de baan.
Widow schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:36:
Nogmaals, vakantie is niet de enige reden waarom je kennisdeling wilt vanuit bedrijfsvoering gezien. Stel dat iemand langere tijd in het ziekenhuis ligt, of nog erger, komt te overlijden? Dat je niet meerdere kapiteins wilt op een schip ben ik met je eens, maar wat ik bijvoorbeeld @ kantoor merk is dat ik de enige ben in het bedrijf met (substantieele) kennis van een bepaald software product. Er is altijd wel leiding aanwezig om beslissingen te nemen, maar wat als ik op vakantie ben, en niemand de beslissing om kan zetten in een technische oplossing? In dat geval zou ik dus graag een collega willen die ook verstand heeft van dat product.
Ik denk dat je wellicht een beetje teveel vanuit je eigen functie of bedrijf beredeneert. Het is voor de meeste bedrijven simpelweg onmogelijk om een specialist twee keer in dienst te hebben. Sommige specialisme zijn heel zeldzaam, als er al twee dezelfde specialisten zijn in Nederland, dan is het gewoon te duur en hebben ze het werk niet voor twee. (Ook buiten de IT zijn er specialisten) Dat betekent dat zo'n iemand ook niet compleet van de kaart kan vallen 3 keer per jaar.

Hetzelfde geldt voor een leidinggevende. Uiteindelijk moet er 1 iemand eindverantwoordelijk zijn voor bepaalde processen. Die kan wel taken overdragen en het werk zo plannen dat er niks cruciaal gebeurt tijdens zijn vakantie, maar als dat dan onverwacht wel het geval is moet hij beschikbaar zijn. Dat is niet alleen in de top van het bedrijf, maar ook op project/afdeling niveau.

Kennisdeling is leuk, maar dat kan gewoon meestal niet 100%. Het is een keuze van de werknemer of hij zo'n cruciale rol oppakt, maar als hij daar voor kiest dan heeft hij de lusten en de lasten.
chime schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:18:
Als de kennis zodanig specialistisch is dat er maar 1 persoon voor kan zorgen ... dan is het dus geen kern-activiteit van het bedrijf.
Hangt maar net van de grootte van het bedrijf af.

Besluiten worden niet beter als er niemand is die zich verantwoordelijk voelt. Er moet altijd iemand zijn die zn nek uitsteekt en knopen doorhakt. Dat is tevens de persoon die het meeste verdiend en weleens op vakantie gebeld wordt, maar ook de persoon die er uitvliegt als een besluit helemaal verkeerd uitpakt. Daarnaast bekijkt iedereen een besluit vanuit zn eigen achtergrond en discipline en kan het prima zijn dat als er iemand niet aanwezig is met bepaalde kennis dat de groep niet tot een goed besluit komt zonder input van de expert. Dat zou bijv. ook de controller of bedrijfsjurist kunnen zijn bij een bedrijf, zulke mensen heb je vaak niet dubbel, dat is gewoon onbetaalbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door ph4ge op 05-05-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
rik86 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:12:
[...]

Het hangt heel erg van de functie af, van de directie/ hoogste laag leidinggevenden kan je 't wel verwachten dat ze er bij bepaalde situaties bereikbaar moeten kunnen zijn, maar het salarisniveau bij zulke functies rechtvaardigt dat ook denk ik.

Als je bijv. eindverantwoordelijk voor de ICT bent binnen een middelgrote onderneming en het netwerk/ servers die cruciaal zijn voor de bedrijfsvoering begeven het, dan zal er verwacht worden dat je in meer of mindere mate ervoor zorgt dat 't opgelost wordt.
Ik zou verwachten dat er in dat geval een fail-over plan klaarligt - dat natuurlijk ook al eens getest is geweest.

Sorry, maar uit alle voorbeelden die men aanhaalt kan ik geen reden bedenken.

De enige uitzondering op die regel kan zijn als jij de hoogste in de rangorde bent, de CEO, de zaakvoerder.

Voor de rest is er echt geen enkele reden dat je baas of een collega je taken of beslissingsniveaus kan overpakken.
Als je denkt dat sommige zaken dan niet goed gaan komen => wel dan wil dat zeggen dat je vermoedt dat niet iedereen op 1 lijn zit.
Lees: pak dat probleem dan aan, in plaats van zelf een bottleneck te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
[...]

Maar een schip kan prima opereren zonder kapitein. Daar zijn procedures voor. Ook is de kapitein niet meer de grote eindbaas. Sinds de Tenerife ramp zijn al die procedures veranderd. De kapitein is alleen maar eindverantwoordelijk. Daarom kan de kapitein van dat Italiaanse schip nooit de enige schuldige zijn, want als de procedures goed waren gevolgd dan was het schip sowieso niet op die manier ten onder gegaan.
Zou ik overigens ook iedereen aanraden. Hoe meer onmisbaar, hoe groter de beloning. Mensen die hun baan nu kwijtraken, raken hun baan alleen maar kwijt omdat ze niet onmisbaar zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 05-05-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

chime schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:21:
De enige uitzondering op die regel kan zijn als jij de hoogste in de rangorde bent, de CEO, de zaakvoerder.
Dat hangt dus sterk af van de opzet van een bedrijf of instantie (niet alles is een voor profit bedrijf). Je maakt nu te algemeen opgaande claims. Een deel van mijn werk wordt gewoon door anderen opgevangen of vertraagd tot terugkomst, andere dingen zijn weer van mij als leidinggevende afhankelijk. Dat die tweede categorie niet essentieel is (door een soort van federale opzet, veel onafhankelijke groepen) is een zwakte en een kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
mrsar schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:24:
ik begin er niet aan,eind vorig jaar 7 weken op vakantie geweest in azie en lekker helemaal werk-offline geweest heeeeerlijk.
Prima geregeld! _/-\o_

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:23
Een bergvriend van mij heeft het volgende:
"iedere dag dat de zaak me nodig heeft, levert weer een vakantiedag op. bijvoorbeeld afgelopen herfst een week bergsport, twee keer gebeld worden. ( minder dan 30 minuten overleg, als er weer bereik is). Ze weten/accepteren dat , maar toch... extra vakantie is altijd mooi, zo.
Ik mag alleen niet in een regeling van vervroegd uittreden, want onmisbaar."
Hij is tevreden met deze oplossing.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:55

m-vw

Dus?

Ik hoef niet bereikbaar te zijn, maar net als sommige hier boven vind ik het fijn om af en toe even de e-mail te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzip22
  • Laatst online: 01-10 10:03
Tijdens de vakantie neem ik mijn werktelefoon niet mee. Ik kies er bewust voor om even helemaal niet bereikbaar te zijn voor anderen, uitgezonderd familieleden en zeer goede vrienden.

Mijn perceptie van mensen die doorwerken in vakanties is dat ze zich belangrijk (onmisbaar) willen voelen of anderen dat gevoel willen geven. Vaak blijkt dat het reuze meevalt en de meeste prima vervangbaar zijn.

Ik kan het volledig 'offline' gaan aan iedereen aanbevelen. Hierdoor geniet je volledig van alles wat op je pad komt tijdens je vakantie i.p.v. k*t ik had dat nog moeten doorsturen, moet Pietje nog bellen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:07
Qua werk is het voor mij simpel. Zodra ik het kantoor uit stap, is mijn werkdag voorbij.
Tenzij er eea contractueel overeengekomen is en daar een passende vergoeding voor staat.
Of er voor een uitzondering iets is afgesproken (waar ook een vorm van vergoeding of tijd-voor-tijd afspraak tegen over staat).

privé tijd is voor gezin & hobbies. Maar bij het laatste moet ik erkennen dat ik op vakantie wel eens dingen regel voor mijn band, aangezien ik de email beheer en ik het jammer zou vinden als we een toekomstige show missen, omdat ik door vakantie te laat reageer op een uitnodiging.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Vakantie is vakantie. Als ik werk tijdens mijn vakantie, is dat omdat dat MIJN keuze is.
Ik vertel ook altijd aan mijn baas en collega's, dat ik niet bereikbaar ben als ik op vakantie ben (en dat is ook zo): mijn telefoonabonnement van de zaak werkt alleen in Nederland, ik ga niet betalen om voor mijn baas in het buitenland bereikbaar te zijn...
Daarnaast: zoals gezegd: vakantie is vakantie. Daarmee gaan schuiven is vragen om een burnout. Of een relatiecrisis (mijn vriendin zou het niet pikken als ik tijdens mijn vakantie voor mijn werk gebeld wordt, tenzij het een telefoontje is om te vertellen dat de toko is afgebrand en ik nog 4 weken langer weg mag blijven :+ ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Trommelrem schreef op maandag 05 mei 2014 @ 14:29:
[...]

[...]
Zou ik overigens ook iedereen aanraden. Hoe meer onmisbaar, hoe groter de beloning. Mensen die hun baan nu kwijtraken, raken hun baan alleen maar kwijt omdat ze niet onmisbaar zijn.
Hardstikke onleesbare code programmeren dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 16:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Faliekant mee oneens.

Mensen die hun baan kwijtraken dragen niet (meer) zinnig bij aan bedrijfsdoelen. Als je werk outsourced of geautomatiseerd kan worden, dan ben je vroeg of laat de lul. Maar dat maakt niet dat omgekeerd 'onmisbaar' bent, laat staan dat je onmisbaar zou moeten willen worden :o

Ik word vrij vaak als 'onmisbaar' bestempeld op m'n werk en dat is niet goed. Dat betekent dat ik geen goede backup heb, dat ik continu extra inspanning moet doen om tijd vrij te nemen, dat de dagen na een (korte) vakantie dermate stressvol zijn met alle opgestapelde shit dat de positieve werking van de vakantie weg is. Het betekent ook dat ik grootste moeite heb om die zaken waar ik 'onmisbaar' voor ben over te kunnen dragen al is voor mij de lol, uitdaging en meerwaarde er al lang vanaf - en dat heeft dan weer impact op m'n vermogen om leuke, nieuwe en uitdagende projecten goed aan te vliegen.

Nee, onmisbaar zijn is volstrekt ongezond voor je bedrijf en voor jezelf. Zorg ervoor dat je nuttig werk goed doet, maar zorg er even goed voor dat je er niet de facto steeds alleen voor staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m-vw schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:02:
Ik hoef niet bereikbaar te zijn, maar net als sommige hier boven vind ik het fijn om af en toe even de e-mail te lezen.
Idem. Ik (advocaat) ga niet dagelijks mijn e-mail lezen op vakantie (sterker nog, pushmail werkt in het buitenland ook niet, tenzij ik op wifi zit), maar ik vind het wel fijn om eens in de twee à drie dagen even mijn mailbox te checken, niet omdat ik graag wil werken, maar simpelweg omdat ik wil weten wat er speelt. De voornaamste reden is dat ik er niet van houd om bij thuiskomst na twee weken vakantie door honderden mails te moeten ploegen. Dan zie ik lievens tijdens de vakantie wat er speelt c.q. wat er aan dreigt te komen.

Wat betreft daadwerkelijk assisteren is het bij ons altijd wel goed afgestemd. Mijn baas/compagnon en ik gaan nooit tegelijk op vakantie: is zij er niet, dan ben ik er wel en vice versa. We kennen elkaars zaken, dus als de één weg is, dan kan de ander desnoods bijspringen. Daar komt bij dat échte noodgevallen zich maar zelden voordoen: zelfs als er heel acuut een kort geding of zoiets opkomt, dan kun je dat meestal nog wel over de vakantie heentillen.

Dus, kortom, ik ga mezelf niet bewust onder de radar manoeuvreren, maar ik ga ook niet op vakantie zitten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Dat zijn juist degenen die van mij het eerst eruit geschopt dienen te worden. Degenen die zich "onmisbaar" maken door kennis niet te delen, en zich op die manier oncollegiaal opstellen, heb ik een bloedhekel aan. Het toont namelijk aan, dat die gasten volkomen asociaal zijn, alleen voor zichzelf bezig zijn en de zaak een oor aan zullen naaien bij iedere gelegenheid.
Een beetje hart voor de zaak is niks mis mee: de zaak is tenslotte ook hard voor jou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Pietervs schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:31:
[...]
Een beetje hart voor de zaak is niks mis mee: de zaak is tenslotte ook hard voor jou :+
Daar heb je eigenlijk een punt. De zaak is inderdaad hard voor jou. Hard met een d dus. Als het de zaak beter uitkomt, lig je er onherroepelijk uit, ongeacht je inzet vroeger en je jarenlange verdienste. Hard met een d dus, nog maar zelden een zaak gezien die "hart" met een t was. Da's gewoon realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:25:
[...]
Dus, kortom, ik ga mezelf niet bewust onder de radar manoeuvreren, maar ik ga ook niet op vakantie zitten werken.
what he said... ^^

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Het is voor allemaal heel simpel. Mijn afspraken met de werkgever is in de basis een puur zakelijke afspraak. De werkgever betaald, en ik stel in ruil mijn arbeid beschikbaar.

Vanaf daar is het per werkgever gewoon afhankelijk van hoe er omgegaan wordt met deze afspraak. Is de werkgever in mijn voordeel flexibel, dan ben ik dat ook in zijn/haar voordeel. Krijg ik een reprimande wanneer ik om 8:01 aan mijn bureau zit, ben ik om stipt 17:00 weg.

Het zelfde geld voor werken in de vakantie. Als het zo uitkomt, is het heel erg afhankelijk wat er tegenover staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 06:46
Het kerkhof ligt vol met onmisbare mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
.

[ Voor 104% gewijzigd door demichel op 06-05-2014 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

*Dit is een troll en je weet het.* :/

[ Voor 86% gewijzigd door Krisp op 06-05-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Dat zijn juist degenen die van mij het eerst eruit geschopt dienen te worden. Degenen die zich "onmisbaar" maken door kennis niet te delen, en zich op die manier oncollegiaal opstellen, heb ik een bloedhekel aan. Het toont namelijk aan, dat die gasten volkomen asociaal zijn, alleen voor zichzelf bezig zijn en de zaak een oor aan zullen naaien bij iedere gelegenheid.
Hoe zie je dat precies voor je? De bedrijfsjurist moet even de secretaresse bijpraten? Als zicht een incident voor doet moet zij maar even snel beslissen welke stappen er noodzakelijk zijn? Of moet het bedrijf 2 kostbare juristen in dienst nemen terwijl er maar voor 1 werk is, en wat als ze nou net allebei afwezig zijn? Toch maar een derde aanstellen?

Dat jij een functie hebt die makkelijk over te dragen is wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Hoe groter de complexiteit, het specialisme en de verantwoordelijkheid, hoe lastiger het is om een tijdelijke vervanger aan te stellen. Als iemand solliciteert op bovenstaande functie dan weet hij dat hij weleens tijdens vakantie gestoord kan worden en als hij dat niet wil moet hij gewoon ergens anders solliciteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij voor elk wissewasje gebeld hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou verbaasd zijn hoeveel de secretaresse van de bedrijfsjurist kan weten en hoe lang ze de boel draaiende kan houden met behulp van de externe advocaten tot dat er een nieuwe bedrijfsjurist is.

Punt is, niemand is onmisbaar, CFO en CEO idem. Mensen die werkelijk onmisbaar menen te zijn hebben in mijn opinie gewoon een volledig verkeerd beeld van een bedrijf als totaal. Zelfs functies waar er maar 1 van is, nodig is en betaald kan worden, zijn prima te vervangen en niet onmisbaar.

Dat neemt niet weg dat enkelen van deze functies inderdaad gestoord zullen worden op hun vakanties en daar ook royaal voor vergoedt worden. Onmisbaar zijn ze echter nooit, dat zou betekenen dat geen enkel bedrijf op de lange termijn kan functioneren immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Komt erbij dat de meeste zaken makkelijk een tijdje kunnen blijven liggen.
Zeker bij zaken met een jurist ... dan ben je al snel een paar weken onderweg.

Bij ons is de bedrijfsjurist tijd geleden ondergebracht bij een advocatenkantoor ... 't was voor het bedrijf gewoon interessanter op alle vlakken (goedkoper, altijd beschikbaarheid, een parkeervak vrij, ... )
Kans is ook groot dat het voor de persoon in kwestie ook interessanter is: meer variatie in zijn werk of de kans om zich echt te specialiseren, meer contact met collega's zodat je daar meer van kan opsteken, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Grappig.. allemaal mensen hier die nog steeds denken onmisbaar te zijn. Heb ik ook jaren gehad. Ben er nu wel achter dat de wereld gewoon door draaid als je op vakantie bent. Het ligt niet aan welke functie je hebt. Werkgevers laten je het gevoel geven dat he onmisbaar bent zodat je bereikbaar bent. Voor echt hele dringende zaken heeft alleen mijn manager mijn privé nummer. Maar volgens mij ben ik daar big maar 1x op gebeld.

Voor de rest. Gewoon genieten van je vakantie..

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Natuurlijk joh, iedereen is gelijk. Waarom de secretaresse dan niet gelijk bedrijfsjurist maken? :? Of gewoon allemaal dezelfde functie?

Je kan niet iemand die betrokken is bij de strategische ontwikkeling van een bedrijf tijdelijk vervangen. Dagelijkse werkzaamheden zal geen probleem zijn, maar als zich iets incidenteels en onvoorziens voordoet met een grote en lange termijn impact dan moet je gewoon de mensen erbij betrekken die er op de lange termijn mee te maken hebben en die de ervaring hebben om er wat zinnigs over te zeggen. Een buitenstaander kent nooit de details en eer dat hij gevonden en ingewerkt is zal de persoon die op vakantie is wel weer terug zijn. Iets als damage control kan niet wachten totdat je een interim hebt gevonden of iemand terug is van vakantie.

Een dokter wordt ook opgeroepen als er voor zn neus iemand een hartaanval krijgt. Dan kan je ook niet zeggen "ik ben vanavond vrij". Een militair wordt ook opgeroepen als er oorlog dreigt, dan kan je ook niet zeggen "ik wilde juist naar de dierentuin gaan".

Niemand is onvervangbaar op de lange termijn, maar alle functies driedubbel bezetten of even een ad interim inhuren en inwerken voor een paar weekjes vakantie is gewoon onbetaalbaar en onwenselijk voor zowel het bedrijf als de werknemer en vaak gewoon niet mogelijk. Je bent echt wereldvreemd als je denkt dat een secretaresse wel even de strategie kan uitzetten in een noodgeval.

Mag Mark Rutte ook zijn telefoon 3 weken uitzetten als hij op vakantie is?

Het is natuurlijk wat anders als je gewoon doorwerkt op vakantie. Maar compleet van de radar vallen kan in sommige functies gewoon niet. Daar is je beloning ook naar.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 06-05-2014 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je voorbeeld van de minister president is enigzins grappig, want daar is er per definitie 1 van en zelfs zonder hem functioneert alles prima. In België weten ze hoe lang je zonder complete regering kunt.

De dokter en militair zijn bij uitstek juist inwisselbaar en makkelijk te vervangen, dus ook als er 1 weigert.

De secretaresse gaat geen beslissingen nemen, maar kan prima tijdelijk de advocaten aansturen met als eindverantwoordelijke alsnog iemand anders (CEO bv.) Die persoon beslist dan ook met behulp van de advocaat ipv de bedrijfsjurist, dit kan in noodgevallen prima. Dat maakt niet ineens dat de secretaresse strategie gaat uitzetten. Het zou juist slechte bedrijfsvoering zijn als er geen strategie uitgezet kan worden bij uitval van 1 functie.

Maar je past je punt gelukkig al aan. Storen op vakantie zal inderdaad gebeuren bij bepaalde functies en in uiterst zeldzame gevallen zelfs nodig zijn.

Onmisbaar is echter niemand, daar ben ik van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
@ph4ge, niemand is onmisbaar. Zelfs een directeur niet. Denk je dat iedereen opeens vergeet hoe hij/zij zijn werk moet doen wanneer de persoon aan de top wegvalt? Business as usual gaat gewoon door tot een nieuwe directeur de zaakjes overneemt. Tot de nieuwe directeur zijn visie heeft ontwikkeld en doorvoert, zal het bedrijf gewoon 'as usual' doordraaien.
Ook een jurist is niet onmisbaar. De meeste secretaresses zijn heel erg goed in politiek en zijn instaat tijd te rekken tot de jurist terug is van vakantie. Wanneer de poep de ventilator raakt, schakel je gewoon een juridisch kantoor bij.
Een dokter wordt ook opgeroepen als er voor zn neus iemand een hartaanval krijgt. Dan kan je ook niet zeggen "ik ben vanavond vrij".
Artsen hebben samenwerkingsverbanden met andere artsen in de buurt en hebben roulerende nood-diensten. Vraag je huisarts maar eens naar zijn/haar beeld over vakanties, hoe belangrijk die zijn en hoe hij/zij ermee omgaat.

Je denkt te veel in hokjes. Gewoon even out of the box denken.

Ook je voorbeeld van Mark Rutte is niet goed genoeg. Wanneer Markje overlijd, neemt Asscher het de volgende dag gewoon over. Dat geldt zelfs voor Obama! Stel je voor dat Biden de meest machtige man ter wereld wordt, maar het is echt een mogelijk scenario!

[ Voor 43% gewijzigd door Abom op 06-05-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
artsen hebben een eed gezworen waarbij ze ook beschikbaar zijn in noodsituaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
We hebben het niet over blijvend uit dienst treden of overlijden, maar juist om tijdelijk vervangen. Het tijdelijk vervangen is een probleem wat voor veel functies niet kan. Een dokter kan niet weglopen als iemand op straat ligt met een hartaanval omdat hij op vakantie is. Dan overlijdt er iemand. Obama kan niet 3 weken in een hutje in Alaska gaan zitten als Rusland Oekraine binnenvalt. Inderdaad, als Obama blijvend wegvalt is dat goed te regelen, omdat dan een nieuw persoon is die eindverantwoordelijk is. Dat geldt ook op een kleinere schaal. Maar als Obama 3 weken op vakantie is kan Biden wel op het fort passen, maar als er echt stront aan de knikker is moet Obama terugkomen.

Het hokje is juist waar iemand als jij in zit Abom. Jij kan blijkbaar gemakkelijk gemist worden. Ik ook. Eens in de 10 vakanties gebeurt er echter iets waar ik van moet weten en invloed op moet hebben. In mijn geval een project wat we alleen zouden krijgen als we direct 20% korting zouden geven anders gaat het naar een ander. Dan ben ik blij dat ze mij bellen zodat ik ze kan vertellen dat er geen ruimte meer in onze begroting zit en een ander het maar moet doen. Het alternatief was dat ik 3 jaar lang met een verliesgevend project in mn maag zat. Als ze het project hadden laten lopen terwijl ik nog genoeg marge had doordat ik bijv. een lekker meerwerk zag wat een interim niet wist zou ik ook pissig zijn.

Een vervanger, er van uitgaande dat het bedrijf het kan veroorloven om die in dienst te hebben, kan zich wel op de calculaties storten, wat notulen lezen en wat mensen spreken (in hooguit een dag), maar die is er niet bij geweest op de locatie waar het moet gebeuren, die heeft niet met de klant gesproken die zijn zaakjes niet op orde heeft etc. Ja, als ik overlijd kan hij het oppakken, dan duurt het een paar maanden voordat hij echt is ingewerkt maar dat kan. Als hij dan direct besluit om het project toch te doen moet hij er mee leven en mag hij elk kwartaal aan de directie verklaren waarom we dat project toch doen, waarom hij een besluit genomen heeft zonder de details en de gevolgen te kennen. Maar als ik leef en slechts op vakantie ben durft er niemand het besluit te nemen omdat ze weten dat ze dan een verantwoordelijkheid nemen die ze niet kunnen nemen. Ook al weet mijn secretaresse wellicht best hoe ik over het project denk en dat ik het niet wil doen voor minder, daar kan ze toch niet mee naar de directie?

Ik werk zelf ook veel in de industrie, en ook daar zijn bijv. installaties waar maar een paar mensen onderhoud aan mogen plegen, omdat ze tientallen jaren specialisatie en ervaring hebben in unieke combinaties die je niet tijdelijk kan vervangen. Die herhaaldelijk trainen op allerlei mogelijke scenario's en door en door op elkaar ingespeeld zijn. Er gaat weleens iemand met pensioen en er komt weleens iemand bij, maar er wordt echt geen inlener aan het werk ingezet in zo'n scenario. Je kan dan niet een willekeurige andere monteur pakken. Voordat die de manual heeft gelezen, laat staan de verdere kwalificaties heeft opgebouwd en de plant een beetje kent, zijn er genoeg geschikte mensen opgetrommeld of is het bedrijf failliet. Als er iets gebeurt valt de fabriek stil, dat kost een miljoen per dag, en dan moeten die mensen gewoon zorgen dat ze zo snel mogelijk terug zijn.

Als Bas Dost straks lekker aan het stand ligt en Van Persie, Kuyt en Huntelaar raken alle 3 geblesseerd, dan wordt hij ook van het strand getrokken omdat hij naar Brazilië moet. Als hij dan zegt: "ik ben op vakantie, zet maar een verdediger in de spits!" wordt hij ook nooit meer serieus genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Metaalhoofd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:15:
Die mag je van mij quoten.
ph4ge schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:16:
[...]
Als Bas Dost straks lekker aan het stand ligt en Van Persie, Kuyt en Huntelaar raken alle 3 geblesseerd, dan wordt hij ook van het strand getrokken omdat hij naar Brazilië moet. Als hij dan zegt: "ik ben op vakantie, zet maar een verdediger in de spits!" wordt hij ook nooit meer serieus genomen.
My point exactly, niemand is onmisbaar, ook top voetballers niet. Als Dost niet kan/wil vindt men wel een ander.

Verder vind ik jouw voorbeeld over het project gewoon een slechte keuze en maakt jou niet onmisbaar. De keuze is gemaakt op slechte/onvolledige informatie. Wanneer jij jouw informatie (die waarschijnlijk in jouw hoofd zit), ergens geregistreerd had staan, had men misschien de juiste keuze/afweging kunnen maken.

Ik ben het met je eens dat het wenselijk was dat men jou in die situatie had gecontacteerd en de verliesgevende opdracht niet was gegund. Maar ik ben het niet met je eens dat jouw bereikbaarheid de enige oplossing voor het probleem is (misschien wel de makkelijkste/goedkoopste voor jouw werkgever).

Ik heb ook altijd gedacht dat ik onmisbaar was. Op een gegeven moment kom je er echter achter dat je dat vooral jezelf wijs maakt omdat je graag belangrijk bent en werkgevers maken daar dankbaar gebruik van.

[ Voor 53% gewijzigd door Abom op 06-05-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:14
Ik werk als ICT-er en ben ook dircet de enige ICT-er. Daarnaast voer ik ook werkzaamheden uit voor de technische dienst. Samen met mijn collega's hebben wij stand-by dienst volgens een vast rooster wat het hele jaar doorloopt. Heb je die dienst tijdens je vakantie, dan vangen je collega's dit op. Wij hebben onderling de prive nummers en in het uiterste geval van nood kunnen we elkaar bellen. Maar....als je geen dienst hebt, heb je geen enkele verplichting om te reageren. Het is dan op basis van goodwill.

Mijn vakantieplanning is meestal al in de eerste weken van het jaar bekend. Zo kan ik ingrijpende zaken en projecten goed plannen om te voorkomen dat deze in mijn vakantie vallen. Voordat ik op vakantie ga is er een overdracht, worden de lopende zaken besproken en zorg ik ervoor dat de nodige info en contactgegevens beschikbaar zijn om ondersteunende partijen in te schakelen.
Tijdens mijn vakantie schakel ik ook helemaal af. Meestal gaan we weg en dan ben ik ook niet bereikbaar. De telefoon (prive) gaat wel mee maar deze staat na vertrek direct uit en word alleen gebruikt om de thuisblijvers af en toe van een berichtje te voorzien zodat ze weten waar we zijn.
Werk gerelateerd ben ik tijdens mijn vakantie niet bereikbaar. Wat wel helpt in deze is dat mijn functie tijdens mijn verlof door een collega deels word overgenomen, en we altijd nog een externe support lijn hebben voor ICT problemen. Al met al lekker geregeld naar mijn idee. en niemand is echt onmisbaar, het kan alleen wat lastiger / duurder worden als je er niet bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Abom schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:22:
My point exactly, niemand is onmisbaar, ook top voetballers niet. Als Dost niet kan/wil vindt men wel een ander.
Het toont aan dat er altijd een situatie zich voor kan doen waardoor iemand op zn vakantie adres gestort kan worden.

Overigens kan Dost natuurlijk nooit van Persie vervangen. Hij vervult zijn rol, maar dat is inderdaad net zo iets als een secretaresse die in mijn plaats ja of nee zegt. Het fysiek in de spits staan kan iedereen, maar daar ook de juiste dingen doen?
Abom schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:22:
Verder vind ik jouw voorbeeld over het project gewoon een slechte keuze en maakt jou niet onmisbaar. De keuze is gemaakt op slechte/onvolledige informatie. Wanneer jij jouw informatie (die waarschijnlijk in jouw hoofd zit), ergens geregistreerd had staan, had men misschien de juiste keuze/afweging kunnen maken.

Ik ben het met je eens dat het wenselijk was dat men jou in die situatie had gecontacteerd en de verliesgevende opdracht niet was gegund. Maar ik ben het niet met je eens dat jouw bereikbaarheid de enige oplossing voor het probleem is.
De informatie staat allemaal uitgebreid gedocumenteerd, onze procedures zijn streng op dat gebied maar zorgen er dus ook voor dat niet iemand zo maar vervangen kan worden. Het is alleen een onvoorziene complexe situatie waarin iemand die niet volledig in de materie zit op zn minst een week mee bezig is om het uit te zoeken, en dan mis je het project sowieso. De fysieke handeling, het "ja" of "nee" zeggen is niet moeilijk, maar het inwerken in de materie wel. Nog even los van dat er uberhaupt maar iemand beschikbaar moet zijn, andere collega's hebben ook hun projecten.

Hadden we vooraf kunnen bedenken dat deze vraag zou komen hadden we daar vooraf een antwoord op gehad. Alleen dat verwacht je natuurlijk niet, ik was juist op vakantie gegaan omdat wij onze final proposal moesten doen en de klant dan ongeveer een maand nodig heeft om een besluit te nemen en te communiceren. Maar zelfs als we dit scenario wel vooraf hadden besproken, zal je net zien dat ze om 25% vragen, of bijv. dat we het werk een maand eerder af moeten ronden. Dat kan, mits we gegarandeerd door kunnen werken in de zomer (terwijl ik weet dat het een organisatie is die bouwvak heeft en daar mijn planning op heb aangepakt, maar of de cruciale personen daar aan meedoen? Of de vergunning het toestaat?) en mits bepaalde opstart voorwaarden zijn voldaan. Ook wil je meer andere zekerheden omdat je de ruimte die je in je planning houdt voor onvoorziene omstandigheden moet beperken. Bovendien moet het gecheckt worden met onze eigen manpower planning. Kortom, dat moet een interim ook maar net weten en op tijd kunnen vinden. Wellicht vraagt de klant wel of we 3 maanden later kunnen beginnen, waardoor onze planning niet meer met de winter te rijmen is terwijl een interim wellicht gewoon denkt dat alle activiteiten best 3 maanden op kunnen schuiven. En dat terwijl de procedures voorschrijven dat er helemaal geen contact mag zijn in die periode tussen klant en bieders. 8)7

Je kan nooit alles voorzien. Bovendien vragen klanten in sommige situaties er ook gewoon specifiek om dat het gehandeld wordt door persoon X en niet door zijn vervanger. Daarnaast zijn sommige vraagstukken vaak dusdanig complex dat het antwoord niet een kwestie is van ctrl+f in de documentatie terwijl de tijd om te antwoorden beperkt is. Terwijl een belletje maar 5 minuten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:15
Metaalhoofd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:15:
Dat staat niet expliciet in de artseneed. Maar ik mag hopen dat bij een medische noodsituatie een arts te hulp schiet, net als elke andere persoon in de buurt.

Als iemand voor je op de grond in elkaar zakt, dan schiet je toch te hulp (mag ik hopen)? Afhankelijk van je medische kennis kan dit variëren van 112 bellen tot reanimeren en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 15:09
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:28:
Ik ben tijdens vakantie eigenlijk nooit bereikbaar voor niemand niet.
Ze kunnen me een berichtje sturen en als ik die toevallig zie dan beantwoord ik wel, maar geen garanties.
+1

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor niemand niet? Dus eigenlijk voor iedereen? ;)

edit: Betweter dat ik ben, 'nooit bereikbaar' dus het klopt ook nog.

En je bent wettelijk verplicht om iemand in nood te helpen. Artikel zoveel Wetboek van Strafrecht, kom er even niet op uit het blote hoofd niet mijn specialiteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 22:43
ik moet elke maand één weekend verplicht stand-by dienst draaien zonder vergoeding en onbetaald overwerken. voor aankomende vakantie wordt van mij verwacht dat ik bereikbaar ben...
Natuurlijk weer zonder vergoeding of een compensatie...

Als ik er wat van zeg wordt er vrolijk tegen mij gezegd dat het hoort bij mijn job en dat ik geen andere keus heb. Ik kan er ook niet te diep ingaan omdat ik dan bij de volgende contract verlenging eruit lig :(

Functie: Junior systeembeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Fijne werkgever als je er niet eens over mag discussieren. Je werkt in de IT, gewoon opzoek naar een andere werkgever die wel normaal met zijn mensen omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 07:19
sanane schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:29:
ik moet elke maand één weekend verplicht stand-by dienst draaien zonder vergoeding en onbetaald overwerken. voor aankomende vakantie wordt van mij verwacht dat ik bereikbaar ben...

Als ik er wat van zeg wordt er vrolijk tegen mij gezegd dat het hoort bij mijn job en dat ik geen andere keus heb. Ik kan er ook niet te diep ingaan omdat ik dan bij de volgende contract verlenging eruit lig :(

Dan zou ik snel eens verder kijken naar een andere werkgever.
Dit slaat toch nergens op.
Ik ben onlangs ook veranderd van baan (intern) en ga er standbydiensten bij krijgen.
Uiteraard zijn deze gewoon betaald volgens CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
alwinuzz schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:50:
[...]

Dat staat niet expliciet in de artseneed. Maar ik mag hopen dat bij een medische noodsituatie een arts te hulp schiet, net als elke andere persoon in de buurt.

Als iemand voor je op de grond in elkaar zakt, dan schiet je toch te hulp (mag ik hopen)? Afhankelijk van je medische kennis kan dit variëren van 112 bellen tot reanimeren en verder.
Het staat inderdaad niet in de artseneed, maar heb in het verleden wel jurisprudentie/tuchtzaken voor bij zien komen waar een arts berispt werd, omdat hij niet ingreep tijdens zijn vakantie en dat als schending van zijn artseneed werd gezien (vooral als men weet dat je arts bent en een klacht indient).

Ook heb ik genoeg jurisprudentie voorbij zien komen, waarin bijv. een politie-agent veroordeeld is, omdat hij toe keek hoe iemand verdronk zonder in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime

Dan moet jij daar niet blijven zitten maar zien dat tegen het einde van je contract er een nieuw contract klaar ligt bij een andere werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 22:43
chime schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:51:
[...]

Dan moet jij daar niet blijven zitten maar zien dat tegen het einde van je contract er een nieuw contract klaar ligt bij een andere werkgever.
Dat probeer ik ook te doen maar weinig vacatures te vinden voor starter Systeem/Netwerkbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dus de seniors hebben het wél goed voor elkaar ? ;)

Ik ben in kleien vakanties ook wel bereikbaar, als collega's ervaren we immers allemaal dezelfde werkdruk.
Neemt niet weg dat het in beginsel niet goed is.
Maar goed ik krijg er een hoop flexibiliteit voor terug. Dat is me ook wat waard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vakantie is vakantie, tenzij je je kennis niet goed overdraagt, dan kun je de pech hebben dat je telefoon gaat.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens stomdronken iemand moeten helpen, dat is ook geen succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Aan de hoeveelheid en inhoud van de reacties hier is te zien dat dit onderwerp echt leeft onder werknemers.

Zelf werk ik in de detachering en daar merk je weer vaak dat vakanties en aankomende opdrachten elkaar in de weg kunnen zitten. Zo zie je in deze tijd van het jaar vaak opdrachten langskomen waarin de opdrachtgever eist dat de kandidaat geen enkele vakantie heeft gepland tot na de zomer. Of dat een intake nou net in je vakantie valt. Of dat tijdens je vakantie die ene perfecte opdracht binnenkomt waar je dus niet op kan reageren.

Wat ik verder onlangs nog tegenkwam was dit:
Mag ik een medewerker terugroepen van vakantie?

De vakantie van je personeel onderbreken

Je werknemer is op vakantie en nét op dat moment dient zich een probleem aan dat alleen hij kan oplossen. Omdat het zijn specialisme is. Mag je je werknemer terugroepen van vakantie?

Als werkgever ben je bevoegd om een werknemer terug te roepen van vakantie als je daar een dringende reden voor hebt, die boven het belang van je werknemer gaat. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een belangrijke klant tegen je zegt: "Je moet nú leveren, anders zoek ik een ander" en je vakantievierende werknemer de enige is die de taak kan uitvoeren.

Weigert je werknemer om terug te komen van vakantie, dan kan je hem bij zijn terugkomst een sanctie opleggen, variërend van een waarschuwing tot ontslag op staande voet en misschien zelfs het eisen van schadevergoeding."

Kosten vergoeden

Als je een werknemer terugroept van vakantie, dan ben je wél verplicht hem of haar schadeloos te stellen. Alle kosten die je werknemer heeft gemaakt voor de vakantie moet je dan vergoeden. Overigens speelt dan wel mee hoever de vakantie al gevorderd is. Als een werknemer bijvoorbeeld twee weken vakantie had geboekt, en je hem op de laatste dag teruggroept, dan hoeft een werkgever niet de volle mep terug te betalen.
Weet iemand wat daar van klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
'dringende reden' is een erg rekbaar begrip en het is ook niet echt een objectieve site :P . Volgens mij heb je ook nog recht op twee weken aaneengesloten vakantie.

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 06-05-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Inderdaad, vergeet ook niet dat een rechter de werkgever dan de vraag voor de voeten kan gooien van: waarom hebt u niet voorzien dat die werknemer wel eens niet beschikbaar kan zijn?

Vergeet ook niet dat schadeloos stellen ook wel eens wat anders kan inhouden dan gewoon de vakantie even deels vergoeden.

"Ik kom wel af ... regelen jullie dan maar even een taxi tot hier in de Alpen + een werkman die mijn vrouw kan helpen met het opvouwen/opruimen van de tent.

Of ze laat de tent achter en je koopt me maar een nieuwe, dat kan ook."

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Metaalhoofd schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Het staat inderdaad niet in de artseneed, maar heb in het verleden wel jurisprudentie/tuchtzaken voor bij zien komen waar een arts berispt werd, omdat hij niet ingreep tijdens zijn vakantie en dat als schending van zijn artseneed werd gezien (vooral als men weet dat je arts bent en een klacht indient).

Ook heb ik genoeg jurisprudentie voorbij zien komen, waarin bijv. een politie-agent veroordeeld is, omdat hij toe keek hoe iemand verdronk zonder in te grijpen.
Maar dat gaat dan eerder over de wet rond het helpen van mensen in nood.

Waarbij men acht dat iemand die meer capabel is ook meer doet.
Bvb.
Iemand krijgt een hartaanval, van een "gewoon" iemand zal men het al voldoende vinden als die de hulpdiensten verwittigd.
Van iemand die een ehbo attest heeft gaat men daar niet mee tevreden zijn, die gaat toch moeten reanimeren.

Maar goed ... die zaken rond hulp in nood zijn dan ook nog eens heel land-afhankelijk.
In NL, BE wordt je daar misschien op gepakt.
In UK is het blijkbaar normaal dat 10 brandweermannen niet in enkeldiep water gaan omdat ze daar geen training :? voor hebben ontvangen en ze die mens in zijn rolstoel dan maar in het water laten liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 06:46
In de bankenwereld is het bij sommige functies (voornamelijk handelaren) verplicht om eens per jaar minimaal twee weken onafgebroken vrij te zijn en dan ook geen contact met het werk te hebben. Dat is een vorm van fraudebestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik lees tijdens vakanties gewoon mail en af en toe log ik ook in als dat uitkomt. Achteraf dingen herstellen is lastiger. Mijn out-of-office staat ook zelden aan.
Aan de andere kant doe ik tijdens werktijd ook wel eens privézaken wanneer ik even weinig te doen heb. Het loopt dus door elkaar heen en daar kies ik zelf voor.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Market
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 09:04
In de weken waar ik vakantie heb, ben ik ook eigenlijk altijd òp vakantie. Het is mij nog nooit gebeurd dat ik tijdens mijn vakantie contact met m'n werk heb gehad (op collega's na die op persoonlijke noot vragen hoe mijn vakantie is). Mijn werk is dan ook goed overdraagbaar en ik zorg er zelf voor dat de informatie die (alleen) ik in mijn hoofd heb zitten tijdig verspreid is onder collega's. Dit is een bewuste actie, die ik maximaal een paar weken van tevoren doe, zodat ik eventuele vragen daarover nog kan beantwoorden. Dan hoef ik dat tijdens mijn vakantie niet te doen :+.

Het gebeurt (gelukkig) sporadisch dat me in het weekend of 's avonds gevraagd word iets te doen. Niet dat ik daar te beroerd voor ben, maar het zijn meestal acties die (wat mij betreft) best een dagje/nachtje later uitgevoerd hadden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben wel gewoon bereikbaar op zich, maar dat moet zich wel tot een minimum beperken en moet ook zeker geen eis zijn, dan ga ik er niet met mee.

Vorig jaar liep ik op mijn laatste dag in Sevilla toen een collega belde met een specifieke vraag (nadat hij eerste een sms-je gestuurd had en zich daarna bij het telefonisch contact (onnodig) uitgebreid verontschuldigd had), daar heb ik echt geen problemen mee.

En ik doe ook weleens een mailtje de deur uit, op een regenachtige dag als je verder niets te doen hebt en alleen maar in het hotel rondhangt.

Maar het kan ook zomaar voorkomen dat ik 5 dagen mijn mail niet check en mijn telefoon niet opneem. Dus als het uitkomt kan het wel even, maar ik wil me nergens op vastpinnen.

Geheel op basis van vrijblijvendheid dus en ik verwacht er dan ook niets voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 08:29
in de ICT (en vaak in de wat kleinere bedrijven) word dit een beetje van je verwacht.
Het zou alleen eerlijker zijn als dat bij je sollicitatie-gesprek word gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ph4ge schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:03:
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? De bedrijfsjurist moet even de secretaresse bijpraten? Als zicht een incident voor doet moet zij maar even snel beslissen welke stappen er noodzakelijk zijn? Of moet het bedrijf 2 kostbare juristen in dienst nemen terwijl er maar voor 1 werk is, en wat als ze nou net allebei afwezig zijn? Toch maar een derde aanstellen?

Dat jij een functie hebt die makkelijk over te dragen is wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Hoe groter de complexiteit, het specialisme en de verantwoordelijkheid, hoe lastiger het is om een tijdelijke vervanger aan te stellen. Als iemand solliciteert op bovenstaande functie dan weet hij dat hij weleens tijdens vakantie gestoord kan worden en als hij dat niet wil moet hij gewoon ergens anders solliciteren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij voor elk wissewasje gebeld hoeft te worden.
Ook bedrijfsjuristen gaan met vakantie of kunnen ziek worden. Trams stoppen niet voor bedrijfsjuristen, neerstortende vliegtuigen houden zich ook niet in als er een bedrijfsjurist in zit of onder dreigt te komen...
Nee, de bedrijfsjurist moet zijn zaken dusdanig achterlaten, dat zijn collega's voor hem waar kunnen nemen op het moment dat het nodig is. Als hij de zaken zodanig achterlaat, dat hij terug moet komen van vakantie: kan een keer gebeuren. Als dat een standaard is bij de bedrijfsjurist, moet er maar eens een stevig gesprek met hem/haar aangegaan worden.
Als hij/zij de enige is in het bedrijf: zorgen dat er een inhuurmogelijkheid is. Daarnaast zijn juridische zaken over het algemeen dusdanig traag, dat een week of zelfs 1 maand vertraging vanwege vakantie of ziekte nagenoeg nooit problemen geeft.

Over mijn functie: Ik ben de enige netwerkbeheerder bij ons bedrijf. We hebben 15+ locaties die allemaal met elkaar verbonden zijn, met 600+ werknemers die dagelijks inloggen. Bepaal jij maar of dat een makkelijk over te dragen functie is.
Maar als ik met vakantie ga, liggen de papieren in mijn bureau, hebben mijn collega's de week ervoor een briefing gehad (mondeling) en een e-mail met tekst en uitleg wat te doen en wie te bellen in voorkomende calamiteiten. En zo horen de "onmisbaren" dat te regelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pietervs op 07-05-2014 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
En inmiddels zijn de meesten van ons wel terug van vakantie... Zijn er nog mensen hier die tijdens hun vakantie zijn lastiggevallen door hun baas/collega's en, zo ja, hoe gingen jullie daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Niemand gehoord tijdens mijn vakantie. Nu is mijn werk gelukkig ook overdraagbaar.
Mijn collega's weten dat ik tijdens weekenden en vakanties niet bereikbaar ben op mijn zakelijke telefoon. Die negeer ik / gaat uit zo gauw ik het pand uit loop, uitzonderingen daar gelaten. Maar 's avonds is het echt klaar.
Mijn collega's hebben mijn privé nummer, maar dat is alleen in geval van calamiteiten.

Aan die persoon een aantal posts terug: Jouw werkgever is verplicht om consignatiediensten te compenseren. Tijd voor een andere werkgever dus!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik werd door de payroller van mijn nieuwe werkgever gemaild om een kopie ID-bewijs zodat ze het contract rond konden maken. Vriendelijk terug gemaild dat ik niet in staat was om dit op dat moment te doen en dat ik er werk van zou maken zodra ik weer in de gelegenheid was.

Verder is het werken in het onderwijs prachtig. Als jij vakantie hebt heeft iedereen dat, dus het werk staat letterlijk 6 weken stil. Heerlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

2 weken volledige rust gehad. Heerlijk.
Normaal houd ik werkmail / telefoon nog wel in de gaten tijdens (korte) vakanties maar ditmaal zijn de laptop en telefoon uitgebleven.
Collega's hadden voor echte "noodgevallen" mijn privé-nummer, maar hebben zich uitstekend zonder mij gered.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Koos Werkloos schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:20:
En inmiddels zijn de meesten van ons wel terug van vakantie... Zijn er nog mensen hier die tijdens hun vakantie zijn lastiggevallen door hun baas/collega's en, zo ja, hoe gingen jullie daarmee om?
Nope, heerlijk de mailsync uitgezet ! 8)
4 weken rust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 30-09 00:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Koos Werkloos schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:20:
Hier een developer die nog wel eens gebelt wordt buiten werktijd.
Deze keer:
"Hoi unclero, er is iets mis gegaan met systeem X tijdens Y."
ik: "Ja, ik zag gisteren de sms-jes van systeem X langskomen."
"Ahh.. Nou, je collega's hebben ernaar gekeken, en zijn er echt niet uitgekomen... Ben je in de buurt?"
ik: "Poeh. Nou, ik had gisteren contant een busreis naar Zuid-Frankrijk overgenomen van mijn buurvrouw, die naar het ziekenhuis moest. Ik vrees dat ik dat niet kan annuleren, en over een uur vertrekt de bus van het station."
"Ai.. je weet ook dat als dit niet binnen 3 dagen gefixt is, er miljoenen verdampen?"
ik: "Jazeker. Maar als ik nu niet ga lopen, staat er zo 500 euro en een leuke vakantie van mij te verdampen."
"Ohh.. ik ga even overleggen, bel je zo terug..."
[3 minuten later]
"Ja, ik heb even met de baas gesproken.. De CFO gaat zo naar de pinautomaat, dus als je nu langs kan komen ligt er bij administratie een bedankje voor je klaar."

(disclaimer: om begrijpelijke redenen, en te anonimiseren zijn delen van dit verhaal uit de dikke duim gezogen)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat 500 euro aan indirecte onkosten dan het begin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zakelijke telefoon op stil: check. Niet aan de WiFi hangen, check. Klanten weten dat ik op vakantie ben door out office reply check! Vociemail is duidelijk genoeg.

Directe collega's met mijn privénummer kunnen mij bellen en dan als ze mazzel hebben heb ik mijn privé telefoon in de buurt, anders ben ik lekker op vakantie.

Zo heb ik het een week gedaan, Alerts van de zakelijke mail op mijn privé-telefoon ook uitgeschakeld, heerlijk!

Als ik twee of drie dagen vrij heb of het na werktijd is ben ik vaak wel bereikbaar, dit komt ook omdat ik regelmatig pas om half 11 in de avond weet dat ik de volgende dag naar een klant moet.

Zakelijke telefoon is dan ook trouwens in het buitenland te gebruiken alsin bellen, internet niet. Afgezien van dat ik ook eigenlijk regelmatig stand-by ben voor de interne servers. Dit pak ik met 3 collega's op, is geen echt schema voor alleen dat het weer moet werken :)

[ Voor 17% gewijzigd door DJ-Visto op 09-09-2014 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de bankenwereld is het bij sommige functies (voornamelijk handelaren) verplicht om eens per jaar minimaal twee weken onafgebroken vrij te zijn en dan ook geen contact met het werk te hebben. Dat is een vorm van fraudebestrijding.
Doen ze in de bankwereld schijnbaar wel aan goede overdracht, kun je lekker met vakantie gaan en de financiele crisis wordt wel verder geklust... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
unclero schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 01:19:
[...]

Hier een developer die nog wel eens gebelt wordt buiten werktijd.
Deze keer:
"Hoi unclero, er is iets mis gegaan met systeem X tijdens Y."
ik: "Ja, ik zag gisteren de sms-jes van systeem X langskomen."
"Ahh.. Nou, je collega's hebben ernaar gekeken, en zijn er echt niet uitgekomen... Ben je in de buurt?"
ik: "Poeh. Nou, ik had gisteren contant een busreis naar Zuid-Frankrijk overgenomen van mijn buurvrouw, die naar het ziekenhuis moest. Ik vrees dat ik dat niet kan annuleren, en over een uur vertrekt de bus van het station."
"Ai.. je weet ook dat als dit niet binnen 3 dagen gefixt is, er miljoenen verdampen?"
ik: "Jazeker. Maar als ik nu niet ga lopen, staat er zo 500 euro en een leuke vakantie van mij te verdampen."
"Ohh.. ik ga even overleggen, bel je zo terug..."
\[3 minuten later]
"Ja, ik heb even met de baas gesproken.. De CFO gaat zo naar de pinautomaat, dus als je nu langs kan komen ligt er bij administratie een bedankje voor je klaar."

(disclaimer: om begrijpelijke redenen, en te anonimiseren zijn delen van dit verhaal uit de dikke duim gezogen)
Ik zou dan toch denken dat zoiets een wake-up call moet zijn voor je baas ... want jij ben precies een stevige bus factor voor dat pakket. As in, als jij onder een bus terecht komt gaan er dus miljoenen verdampen.
Pagina: 1