ISDN telefooncentrale op glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo allemaal,

Allereerst hoop ik dat ik dit topic in het juiste forum geplaats heb.

Dan nu mijn probleem.
Hier thuis hebben we vroeger ISDN gehad. Omdat we een grote loods hebben en die wel eens verhuurd is kon deze van een eigen telefoon nummer voorzien worden. Dit heeft allemaal gewerkt via een telefooncentrale (Quattrovox III van KPN)
Sinds kort hebben we glasvezel. Dit is dus internet, tv en bellen in een. De loods heeft nu geen appart telefoon nummer meer nodig omdat daar een apparte glasvezel aansluiting is gemaakt.

Nu werkt het bellen nog niet zoals ik wil. Er zijn 2 dect toestellen rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox 7390. Deze doen het prima. Alleen die telefoon centrale krijg ik maar niet aan het werken |:( |:( .

De opstelling is als volgt:
Netwerkschema

Ik heb al vanalles geprobeerd:
* Ik heb de telefoon centrale met een telefoon kabel aangesloten op 1 van de 2 telefoon uitgangen van de fritzbox
* Ik heb gebrobeerd de telefooncentrale aan te sluiten op de fon s0 poort van de fritzbox doormiddel van een telefoon kabel met een rj 11 stekker (centrale) en rj45 stekker (fritzbox)
* Ik heb geprobeerd een losse telefoon op de fon s0 poort aan te sluiten.

Bij alle pogingen heb ik de fritzbox naar mijn idee goed ingesteld maar als hij de verbindingen gaat testen gaat er geen telefoon rinkelen wat wel zou moeten.
Ik weet niet zeker of ik de juiste kabels/ aansluitingen heb gebruikt en wat ik op het internet vind maakt me niet wijzer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Want het is nu vrij vervelend dat we maar 2 telefoons kunnen gebruiken ipv 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:53
Die Fritsbox geeft gewoon telefoon signaal, je hebt ISDN nodig. Je zou aan een ISDN emulator kunnen denken. Deze zet je aan je internetverbinding en deze zal ISDN emuleren welke je weer in je telefooncentrale kan stoppen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:57
Die Fritzbox beschikt juist wel over een S0 ISDN aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:25

lier

MikroTik nerd

Heb je een ISDN telefoon om het mee te testen?
Hoe heb je precies getest?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
Ik heb een telefoon aangesloten op de quattrovox en op de fritzbox zelf. Telefoon is een Chicago 330C. En bij het instellen in de fritzbox van de lijn zou een telefoon moeten gaan rinkelen. Alleen in dit geval dus doodse stilte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:03
Is die QV weghalen niet makkelijker? Ik zou gewoon alle handsets aanmelden op 1 dect basisstation.

Aangezien je toch maar 1 sip kanaal hebt (normaliter) heeft het instandhouden van je hele ISDN infra geen enkel nut.

Als je het toch perse wilt, ik gok dat het met caller-ID ergens misgaat. De QV gebruikt de MSN nrs om de juiste poort aan te roepen, en ik gok dat ie nu een 9-cijferige DID meestuurt naar je QV ipv 10 (of andersom)
sjimmie007 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 15:36:
* Ik heb de telefoon centrale met een telefoon kabel aangesloten op 1 van de 2 telefoon uitgangen van de fritzbox
Een Quattrovox is een ISDN centrale. De 2 uitgangen op de Fritz!box zijn analoge poorten. De centrale MOET op de S0 bus
* Ik heb gebrobeerd de telefooncentrale aan te sluiten op de fon s0 poort van de fritzbox doormiddel van een telefoon kabel met een rj 11 stekker (centrale) en rj45 stekker (fritzbox)
RJ11 stekker in de centrale? Afaik is de ISDN bus op alle modellen QV een RJ45 connector, alleen op de nieuwere (QV4/5) zijn de uitgangen voor analoge toestellen RJ11, bij oudere QV's is dat kabelmontage
* Ik heb geprobeerd een losse telefoon op de fon s0 poort aan te sluiten.
ISDN telefoon? Een PSTN toestel zal niet werken op een ISDN bus.

Los daarvan: Zijn al die 5 toestellen dect of zijn het vaste toestellen? In het laatste geval loop je vermoedelijk ook tegen de aansluitfactor aan van zoveel toestellen tegelijk. Ik zou gewoon een paar dect handsetjes halen en die allemaal aanmelden op 1 basis. Dat is het snelste, makkelijkste en (uiteindelijk) het beste. Een Chicago 330 en QV zijn nogal achterhaald.. Alleen al aan (standby) stroomverbruik is een simpel basisstation met 6 handsets al snel terugverdiend.

[ Voor 61% gewijzigd door DJSmiley op 03-05-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01
Heb je je Quattrovox wel aangemaakt als device op de FRITZ!Box?

Menupad:
fritz.box > Telephony > Telephony Devices > Configure New Device > ISDN PBX

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
nescafe schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 20:55:
Heb je je Quattrovox wel aangemaakt als device op de FRITZ!Box?

Menupad:
fritz.box > Telephony > Telephony Devices > Configure New Device > ISDN PBX
Ja dit heb ik gedaan
DJSmiley schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 20:39:

Als je het toch perse wilt, ik gok dat het met caller-ID ergens misgaat. De QV gebruikt de MSN nrs om de juiste poort aan te roepen, en ik gok dat ie nu een 9-cijferige DID meestuurt naar je QV ipv 10 (of andersom)
Enig idee hoe ik dit zou kunnen veranderen?
Los daarvan: Zijn al die 5 toestellen dect of zijn het vaste toestellen? In het laatste geval loop je vermoedelijk ook tegen de aansluitfactor aan van zoveel toestellen tegelijk. Ik zou gewoon een paar dect handsetjes halen en die allemaal aanmelden op 1 basis. Dat is het snelste, makkelijkste en (uiteindelijk) het beste. Een Chicago 330 en QV zijn nogal achterhaald.. Alleen al aan (standby) stroomverbruik is een simpel basisstation met 6 handsets al snel terugverdiend.
Ik weet dat de Chicago en QV nogal achterhaald zijn. Maar er moet toch evengoed een manier zijn om het werkend te krijgen. Nieuwe toestellen aanschaffen is ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:03
sjimmie007 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 21:36:

Ik weet dat de Chicago en QV nogal achterhaald zijn. Maar er moet toch evengoed een manier zijn om het werkend te krijgen. Nieuwe toestellen aanschaffen is ook niet goedkoop.
Valt mee als je wat rondkijkt. Voor 100 eur ben je al een eind als je geen bijzondere eisen stelt. Een Siemens C610 basisstation icm een 4-tal handsets, of een Panasonic KX-TG1614 + 2 handsets van de KXTG12...
let alleen ff op dat sommige basisstations max 4 handsets aankunnen.

Goedkoper ook in de toekomst, een Quattrovox kost het dubbele mocht die ooit overlijden.

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 03-05-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
sjimmie007 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 18:29:
En bij het instellen in de fritzbox van de lijn zou een telefoon moeten gaan rinkelen. Alleen in dit geval dus doodse stilte :(
Afgezien van het wel of niet overgaan van de toestellen achter de QV, krijg je überhaupt wel een goed signaal op de QV?
1) Brand het rode lampje "in bedrijf" continu?
2) Hoor je een kiestoon als je een toestel oppakt achter de QV?
3) Kun je vanaf de QV intern bellen? ((flash/R) en dan 1, 2, 3 of 4 kiezen, gaat het lampje knipperen?)
4) Kun je vanaf de QV bellen naar een interne poort van de FB? ((0)**1 / (0)**2, gaat het toestel over?)

Ik bedacht me dat ik nog een QV III heb liggen, deze heb ik (met oude programmering) achter de FB gehangen en heb direct een kiestoon. Als ik vervolgens vanaf de QV naar een intern nummer achter de FB bel ((0)**620), zie ik het volgende nr in het scherm: **5*[oude msn]*. Hiernaar terugbellen werkt ook, de poort op de QV gaat dan knipperen/tikken en het toestel gaat over.

Voor de volledigheid de wijze waarop je de poorten kunt programmeren. De handleiding hiervoor staat online, maar in het kort komt het hierop neer:
  • evt. R voor interne kiestoon
  • *87*[pin 0000]#
  • *[poortnr 1-4][positie 1-3]*[telefoonnr]#
Je zou ook eerst de QV III naar de fabrieksinstellingen terug kunnen zetten:
  • *89*1234*1234*1234#
The ISDN cable for connecting telephony devices to the "FON S0" port should not be longer than 10 m.
Wellicht dat in jouw situatie de kabellengte van de interne S0-bus parten speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie007
nescafe schreef op zondag 04 mei 2014 @ 11:33:
[...]

Afgezien van het wel of niet overgaan van de toestellen achter de QV, krijg je überhaupt wel een goed signaal op de QV?
1) Brand het rode lampje "in bedrijf" continu?
2) Hoor je een kiestoon als je een toestel oppakt achter de QV?
3) Kun je vanaf de QV intern bellen? ((flash/R) en dan 1, 2, 3 of 4 kiezen, gaat het lampje knipperen?)
4) Kun je vanaf de QV bellen naar een interne poort van de FB? ((0)**1 / (0)**2, gaat het toestel over?)
Het lampje in bedrijf blijft knipperen. Dus het signaal klopt niet helemaal.
Ik bedacht me dat ik nog een QV III heb liggen, deze heb ik (met oude programmering) achter de FB gehangen en heb direct een kiestoon. Als ik vervolgens vanaf de QV naar een intern nummer achter de FB bel ((0)**620), zie ik het volgende nr in het scherm: **5*[oude msn]*. Hiernaar terugbellen werkt ook, de poort op de QV gaat dan knipperen/tikken en het toestel gaat over.

Voor de volledigheid de wijze waarop je de poorten kunt programmeren. De handleiding hiervoor staat online, maar in het kort komt het hierop neer:
  • *87*[pin 0000]#
  • *[poortnr 1-4][positie 1-3]*[telefoonnr]#
Je zou ook eerst de QV III naar de fabrieksinstellingen terug kunnen zetten:
  • *89*1234*1234*1234#
Bedankt hiervoor. Dit ga ik eens proberen. Ik had inderdaad nog niet aan het programmeren van de QV zelf gedacht 8)7 8)7 .
[...]

Wellicht dat in jouw situatie de kabellengte van de interne S0-bus parten speelt?
Het zou goed kunnen van de QV hangt meer dan 10 meter van de FB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
sjimmie007 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 22:09:
Het lampje in bedrijf blijft knipperen. Dus het signaal klopt niet helemaal.
Dan zou ik niet teveel tijd besteden aan het programmeren van het ding, hooguit een reset proberen.
sjimmie007 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 22:09:
Het zou goed kunnen van de QV hangt meer dan 10 meter van de FB
Waarschijnlijk is dit dus het probleem. Wellicht zou je nu:
  1. De QV dichter bij de FB kunnen brengen. Indien je ISDN-kabel 8-aderig is dan kun je de QV vlak bij de FB plaatsen en 4 analoge kanalen over de kabel duwen. Aan de ene kant 4x RJ11 aanknijpen, aan de andere kant even netjes 4 telefoondozen monteren. Maximale kabellengte Quattrovox-analoge toestellen: 250 meter :)
  2. Als je maar 2 analoge poorten in gebruik hebt of het niet erg is om meerdere toestellen op 1 lijn te zetten zou je ook gewoon de FON-porten van de QV kunnen gebruiken en over de huidige (4-aderige) ISDN-kabel kunnen jagen. Geen idee wat het maximum aan te sluiten toestellen per poort is, maar 2 zou geen probleem mogen zijn. V.w.b. de maximale kabellengte: "A length of up to 100 m is generally possible."
  3. Een ISDN-S0-extender kunnen vinden? (marktplaats-werk waarschijnlijk)
... uitgaande van niet kunnen/willen vervangen van apparatuur en/of bekabeling 8)

Pagina: 1