Sapphire 6850 Toxic kaputt?

Pagina: 1
Acties:

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Hey allen,

Ik heb een Sapphire HD 6850 Toxic liggen (uit een crossfire set) en deze kaart heeft volgens mij de geest gegeven. Ik wil alleen zeker weten dat ik 'm niet meer kan fixen.

Mijn zusje was Sims 3 aan het spelen en plotseling werd het scherm zwart en ging de fan op 100% draaien. Geluid speelde gewoon door en opslaan/afsluiten ging ook goed. Nu had ik nog een tweede 6850 in de kast liggen, waarmee ik de defecte 6850 vervangen heb. De pc werkt weer volledig.

De kaart is wel eens 120/150 graden geweest (mijn fout, manual fan op 20% laten staan) dus ik vraag me af of het gewoon het soldeersel is dat losgesmolten is, of dat de kaart echt defect is. Tijdens het spelen van sims werd hij niet warmer dan 75 graden. Ik heb de kaart al eens helemaal gedemonteerd en ik heb geen doorgebrande chips of gesmolten VRMs gevonden. Denken jullie dat ik 'm kan redden door hem eventjes in de oven te bakken? :/

Verwijderd

120/150 graden is dodelijk voor je kaart. Denk niet dat je hem nog kunt redden, maar bakken kun je altijd proberen.

• Rickkamminga
Hij heeft het nog een jaar gedaan nadat hij zo oververhitte, maar ik ga 'm even in de oven stoppen :)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

dergelijke temps kan ie volgens mij niet halen, want dan zal hij al thermisch uit zichzelf uitslaan, toch?

Bakken kan sowieso geen kwaad, vraag me alleen af hoe de croissantjes smaken morgenvroeg ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Voor zover ik weet gaat het altijd in deze volgorde als de kaart te heet word.

1. Throttle de clocks
2. Crash de drivers ( reset ) -> fanspeed weer normaal

Lijkt me wel erg onwaarschijnlijk dat die +95c wordt.

• Tornado1.0
  • Laatst online: 30-01 22:56

Tornado1.0

Work in progress

Wordt de kaart met 75 graden sowieso niet al flink warm onder sims 3 of is dat normaal bij crossfire opstellingen?

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Tornado1.0 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:18:
Wordt de kaart met 75 graden sowieso niet al flink warm onder sims 3 of is dat normaal bij crossfire opstellingen?
Niet zo raar bij crossfire.
Bij SIMS 3 is dat wel apart, maar dat was een enkele kaart in een ( waarschijnlijk ) slecht geventilleerde pc.

• Rickkamminga
Dat de computer zichzelf niet heeft uitgeschakeld vond ik inderdaad ook heel vervelend. Ik weet niet of sapphire hierop bezuinigd heeft of dat er ergens anders iets mis was. Ik speelde ARMA3 en de kaart sprong van 20% fan ineens naar 100% voor een paar seconden en dan weer terug. Ik heb altijd headphones op en tijdens arma wordt er nogal veel gecommuniceerd dus ik had het eerst niet door.

Sims 3 is niet zo gek dat hij 75 graden wordt. De kaart zit in een CM690 behuizing met 4 120mm fans gemonteerd, maar ik kon geen optie voor Vsync vinden dus sims draaide op 35 tot 2800 fps volgens fraps.
Deze kaart zat in zijn eentje in de computer, de andere kaart had ik in de kast liggen (mijn zusje heeft weinig aan een crossfire opstelling)

Maargoed, om terug te komen op het bakken:
Moet ik gewoon de al het plastic demonteren, het koelblok laten zitten en 2 à 3 minuutjes op (voorverwarmd) 250 graden?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Bij 120 of 150ºC laat het soldeersel niet los, dat smelt pas bij 300+ºC (exacte getal weet ik zo niet, maar iets in de 300, ruim 300 dat wel).

Ik verwacht eigenlijk niet dat bakken gaat helpen. Bakken is puur voor microbreukjes, niet voor alle problemen met videokaarten (wat sommigen inmiddels wel denken :P ).
Maar als je gaat bakken, dan is het 10 minuutjes op ongeveer 200ºC (250 is te hoog) en dan langzaam af laten koelen.

Wel zoveel mogelijk plastic dingen verwijderen (fan connectors en DVI/VGA poorten kunnen wel redelijk tegen warmte, die er niet afbreken :P ). Koeler(s) er uiteraard wel af en even schoonmaken (je wilt niet dat de koelpasta gaat smelten en over de hele kaart gaat druipen).

• Rickkamminga
Ik heb het geprobeerd op de instructies van Nemesizz en er is verandering. ik weet alleen niet of het voortgang genoemd kan worden. Ik heb even een oud Intel P4 systeem erbij gepakt, en de kaart daar in geprikt na het bakken. De fan gaat niet meer 100% draaien, maar op zijn gewone toerental. Ook boost de fan heel eventjes zodra de kaart power krijgt, iets dat hij altijd al deed. Helaas heb ik nog steeds geen beeld. Dit kan ook zijn omdat de kaart 2x6pins nodig heeft en ik maar 1x6pins op de voeding heb. Ik zoek even een molex > PCIe verloopje op en hoop dat het dan werkt.

Voorlopig werkt hij dus nog niet.

Update 20:12
Nope nope nope! De voeding knalde en vonkte (Corsair CX430). Ik heb er een Be Quiet! 300W voeding aangeknoopt en de GPU eruit gehaald maar moederbord is zo dood als een pier. De monitor zegt "check signal cable", ook als ik hem op mijn (werkende) laptop aansluit. Hopelijk kan ik het RAM en de HDD nog hergebruiken

daar gaat mijn HTPC ;w

edit: heb er een leesbaar verhaal van gemaakt

[ Voor 25% gewijzigd door Rickkamminga op 03-05-2014 20:15 ]

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-02 22:57
Corsair CX430 V2 heeft CapXon enkel heeft corsair deze goed verstopt. Slim! :P

• Rickkamminga
Ik denk niet dat het de voeding was. Mijn videokaart is gewoon stuk. Maargoed, nu dus ook een monitor en moederbord. Dat mijn voeding d'r uit klapte heeft eerder met slechte beveiliging te maken dan met condensatoren, toch?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou corsair een mail sturen hierover en mogelijk om een (gedeeldelijke) schadevergoeding vragen als de voeding nog binnen de garantie is. Want dit mag simpelweg niet met een voeding gebeuren. Het maakt niet uit wat voor hardware je eraan hebt gehangen want de voeding hoort dan gewoon in zijn beveiliging te slaan, dit zal dan ook wel bij de specificaties staan. (Van wat soort beveiligingen de voeding heeft)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-02 22:57
Idd, Lijkt mij ook een goed idee stuur gewon een mail naar corsair en doe alsof je GPU ook kapot ging toen je PSU kapot ging. Corsair zal normaal gezien vergoeden binnen de garantietermijn.

• Rickkamminga
Okay, dan ga ik dat even proberen zodra ik thuis ben. Ik hoop dat ik beide kan vervangen :)
Pagina: 1