Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Geluidsinstallatie ~ 650 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidsinstallatie (receiver en 2.0 speakers). Momenteel gebruik ik een Logitech Z2300 maar ik zoek toch iets meer kwaliteit. Het budget is in totaal 650 euro maar mocht ik voor een iets hoger budget een flinke stap vooruit maken dan kan er wellicht nog wel een klein beetje geschoven worden.

De receiver
Voor de receiver zat ik te denken aan een budget van ongeveer 250 euro. Belangrijk vind ik:
- uiteraard genoeg vermogen voor het aansturen van de speakers
- 5.1 is voldoende. Ik zal 2.0 gaan gebruiken (wie weet dat ik ooit uitbreidt), maar 7.1 is niet nodig.
- voor de prijs een goede geluidskwaliteit
- Spotify/DNLA/Airplay ondersteuning. Ook de manier van Spotify ondersteuning is wel een beetje van belang, het liefst vanuit de Spotify app en anders uiteraard bij voorkeur via een andere goedwerkende app.

De receivers die ik op het oog had zijn de volgende:
- Denon AVR-X1000.
- Denon AVR X-2000. Iets boven het budget maar misschien is het kwaliteitsverschil het wel waard? Heeft ook meer vermogen, is dit nodig voor de genoemde speakers?
- Yamaha RX-V475
- Onkyo TX-NR525 Heeft helaas geen airplay ondersteuning.

De speakers
Voor de speakers vind ik de geluidskwaliteit het belangrijkst. Ik dacht aan 2.0 speakers met een prijs van ongeveer 200 euro per speaker. Mijn oog viel op:
- Dali Zensor 3

Is deze speaker een beetje kwaliteit voor zijn prijs? Of heeft iemand betere alternatieven?

Sonos
Daarnaast zou Sonos eventueel een alternatief kunnen zijn. Qua gebruiksgemak ideaal maar ik heb het gevoel dat ik dan qua geluidskwaliteit zal moeten inleveren.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-11 11:54

jeka

Support your local club.

Ik ga dit topic in de gaten houden. Dit is ook precies wat ik zoek.
Ik zit alleen te twijfelen of ik vloerstaanders wil of bookshelf.

FCG

Verwijderd

Topicstarter
jeka schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:43:
Ik ga dit topic in de gaten houden. Dit is ook precies wat ik zoek.
Ik zit alleen te twijfelen of ik vloerstaanders wil of bookshelf.
Een lotgenoot... Welke opties ben jij aan het overwegen?
Zelf was ik eigenlijk bookshelf voor plan. Ik vraag me af in hoeverre ik er in kwaliteit vooruit ga als ik met dit budget voor vloerstaanders ga.

Overigens nog wat alternatieven gevonden voor de speakers:

Klipsch RB51 MKII
Bowers & Wilkins M2
Yamaha NS-B700 Piano
Q Acoustics Concept 20

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vloerstaanders of een boekenplankmodel, die afweging zie je vaak voorbij komen. Een boekenplankmodel heeft minder laag in huis waardoor je eerder geneigd zal zijn om een subwoofer bij te plaatsen. Een goede sub heeft een behoorlijk prijs; het is vaak de duurste speaker van de set. Daarnaast moet een boekenplankmodel nog op een voet geplaatst worden zodat de footprint van de speaker net zo groot is als een vloerstaander (of het moet zijn dat je de speaker ergens op gaat zetten). Als je er de ruimte voor hebt, zou ik je adviseren om voor vloerstaanders te gaan.

Speakers moet je uitzoeken in een hifi-zaak door te luisteren met muziek die je goed kent en dan de diverse modellen binnen je budget te vergelijken en af te strepen. De Dali is zeker geen slechte speaker maar er zijn meer modellen te koop. En je moet eerst vaststellen of de sound je wel bevalt.

Wat betreft Sonos... Ja, het is een mooi concept en ze hebben het streamen goed uitgewerkt maar om het in te zetten als audiosysteem, nee. Je bent erg beperkt in de mogelijkheden want er zijn nagenoeg geen aansluitmogelijkheden. Daarnaast kun je geen gebruik maken van de moderne HD audiocodecs. Verder is een complete 5.1 set met Sonos speakers behoorlijk kostbaar (en nog steeds beperkt). In mijn ogen is het toevoegen van een Sonos Connect aan een reguliere audio installatie de gulden middenweg die best of both worlds biedt.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Alleen zonde dat dat ding naar verhouding zo duur is. Het zou me puur om de interface en het streamen gaan en zodoende die Sonos app te kunnen gebruiken. Om daar nu € 300,- + voor uit te geven.

• S1NN3D
  • Niet online
De Sonos Connect is inderdaad behoorlijk prijzig, is een reden waarom ik deze nog altijd in overweging en niet gekocht heb. Daarnaast kijk ik ook wel eens naar de Bluesound die met hogere kwaliteit bestanden om kan gaan maar nog een stuk duurder is. De DS audio app, werkt ook redelijk goed. :o

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was over Sonos (2 x Play5 en 2 x Play1 - de Play3 vindt ik niet mooi).

Ik had een hele stereo installatie en 2 flinke zuilen (vloerstaanders) ja het geluid ging hard en was voor mij
goed genoeg maar ik was het een beetje zat met de ruimte die het in beslag nam en de omvang en wilde iets compacts en het moest mp3's, Spotify en Google Play Music kunnen doen (eventueel over lan streamen maar dat het ik nog niet gebruikt).

Voor films etc heb ik gewoon een surround set + BR speler etc van Samsung welke perfect samenwerkt
met mijn Samsung TV.

Maar muziek klonk gewoon niet via surround en ben toen gaan zoeken en kwam bij de lokale electronica boer een Sonos setup tegen en ik was verbaasd wat voor geluid daar uit kwam zelfs in een niet ideale situatie zoals in een winkel.

In eerste instantie 1 Play5 gekocht en dat klinkt goed maar ik wilde 'echte' stereo en een week later een 2de gehaald. Toen wilde ik in de keuken en op mijn slaapkamer ook muziek en daar nog 2 Play1 uitvoeringen gehaald.

Het werkt allemaal naadloos, CD's afspelen boeit me niet aangezien ik in de afgelopen 10 jaar misschien 2 audio cd's gekocht heb. Spotify Premium zit in mijn internet abbo, en voor Google Play Music heb ik niets betaald maar er staat wel een 22GB aan muziek op (Grootste deel zijn yearmixes enzo, heerlijk voor onderweg).

Het geluid dat de Sonos Play5 produceert is erg goed, ik weet niet wat jij precies verwacht maar ik ben zeer verrast zeker 2 Play5 instellen als Stereo set is erg mooi, ook het 'volume' dat deze relatief kleine speakertjes geven is ruimte vullend, ik heb er 1 links en 1 rechts in mijn woonkamer staan (11 bij 5,5) en het vult de hele woonkamer met een vol en zuiver geluid.

Ik ga nu vaak genoeg lekker op mijn luie stoel zitten om muziek te luisteren wat ik eigenlijk nooit eerder gedaan heb.

Het grootste voordeel in mijn ogen is gewoon dat je altijd uit kan breiden zonder kabels te trekken, stopcontact en klaar. Bij wijze van kun je de speakers door je huis mee slepen en overal luisteren.

Ja het prijskaartje is er wel naar, 2 x Play5 (was in aanbieding ergens voor 363 per stuk) is 800 euro, het gemak dat je er aan hebt is groots.

Mijn huidige setup is als volgt :

Woonkamer 2 x Play5 in stereo paar.
Slaapkamer 1 x Play1.
Keuken/balkon 1 x Play1.

Zelfs als je 2 keer een Play1 in stereo zet is het geluid erg mooi voor het formaat. Ga gewoon kijken en luisteren misschien vindt je het niets misschien ben je gelijk verkocht.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• jeka

jeka

Support your local club.

Ik zat zelf nog met de BA A360 in gedachten. http://hificorner.nl/spea...ton-acoustics-a-360-zwart ( wel iets boven je budget)

[ Voor 52% gewijzigd door jeka op 07-05-2014 14:33 ]

FCG

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53

JT

VETAK y0

Vloerstaanders geven inderdaad meer bas maar zijn zeker niet per definitie beter, ook niet binnen dezelfde serie. Als eerste is het veel moeilijker om een grotere behuizing net zo stijf te krijgen. Ten tweede kan het zo zijn dat er drivers worden gebruikt uit welliswaar dezelfde serie maar wellicht toch net even wat minder dan die 1 maat kleinere driver in de boekenplankversie. Of het zijn wel dezelfde drivers maar de driver speelt mooier in een kleinere behuizing. Daarnaast zou ik zeker voor film altijd een goede sub erbij willen. Dan kies ik liever voor boekenplank en het geld wat ik bespaar bij een sub leggen. Als de installatie alleen voor muziek is dan zou de keuze alweer anders worden. Ik zou de keuze niet alleen laten afhangen van de maat van de luidspreker.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Hij is in de eerste plaats voor muziek ja. Misschien in de toekomst ook voor films...

• JT

JT

VETAK y0

Ik zou dan gewoon gaan luisteren naar diverse speakers. Vind je een vloerstaander met voldoende bas die je ook in het midden en hoog aanspreekt dan neem je die. Vind je een boekenplank die je zonder sub het meeste aanspreekt dan neem je die. Of als je een boekenplankmodel vindt die zonder sub te weinig bas weergeeft dan een sub erbij. Misschien spreekt je die combi wel meer aan dan de vloerstaanders die in de winkel staan. Maw: van alles luisteren en voor alles openstaan :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• jeka

jeka

Support your local club.

Misschien is de jamo 606 ook wel wat. niet duur en best veel positieve reviews.

FCG

Verwijderd

Topicstarter
jeka schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:03:
Misschien is de jamo 606 ook wel wat. niet duur en best veel positieve reviews.
Ziet er ook wel aardig uit inderdaad. Qua vorm en formaat prefereer ik denk ik toch boekenplank. Maar ik ga snel weer eens luisteren.

Even over de versterker; ik las in een ander topic over een SMSL SA36 2.1 van 50 euro die beter zou klinken dan de Denon X4000? Is het voor mij misschien niet slimmer om ook een 2.0 of 2.1 versterker te nemen omdat ik met de overige kanalen niks doe. De geluidskwaliteit is daarentegen wel van belang voor me.

• jeka

jeka

Support your local club.

Die kun je dan niet meer met hdmi op je tv aansluiten (mocht je dit ooit willen)

FCG

Verwijderd

Topicstarter
jeka schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:53:
Die kun je dan niet meer met hdmi op je tv aansluiten (mocht je dit ooit willen)
Niet zo'n groot probleem. Wat is bijvoorbeeld het verschil in geluidskwaliteit tussen een denon x1000/x2000 en een denon pma720 of Pioneer a-30?

Het enige vervelende aan de laatste twee modellen is dat hier geen ingebouwde ontvanger voor Airplay of spotify in zit.

• JT

JT

VETAK y0

Er zal waarschijnlijk wel verschil in zitten; in een home-theater receiver betaal je voor:
- Voorversterker
- Eindversterking voor 7 kanalen
- Digitale videoverwerking
- Digitale geluidsverwerking (surround en DSP)
- Features als DLNA en Airplay

Bij een losse versterker betaal je voor:
- Voorversterker
- Eindversterker voor 2 kanalen

Dus dan kan er in die onderdelen meer geld gestoken worden :) Als jij die andere dingen niet nodig hebt dan koop je beter stereo. Daar kun je ook een actieve subwoofer op aansluiten via de high-in ingangen mocht je nog een sub willen (nu of later). Voor DLNA zou je wellicht een oude telefoon of een laptop of mediaspeler kunnen gebruiken. AirPlay weet ik niet, volgens mij niet (precies een van de redenen waarom ik geen Apple wil).

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 10-05-2014 00:44 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

S1NN3D schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 08:09:
Speakers moet je uitzoeken in een hifi-zaak door te luisteren met muziek die je goed kent en dan de diverse modellen binnen je budget te vergelijken en af te strepen. De Dali is zeker geen slechte speaker maar er zijn meer modellen te koop. En je moet eerst vaststellen of de sound je wel bevalt.
Hoe de speakers in een winkel klinken is niet representatief van hoe ze in jouw luisterkamer klinken, hoe ze klinken heeft namelijk heel erg te maken met de omgeving en de plaatsing van de speakers. Dus als iets goed klinkt in de winkel betekend het nog niet dat het goed gaat klinken in jouw kamer.

Een voordeel van een losse subwoofer en boekenplank speakers, is dat je meer kan spelen met de plaatsing van de speakers en subwoofer in tegenstelling tot vloerstaande speakers.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:43:
[...]

Hoe de speakers in een winkel klinken is niet representatief van hoe ze in jouw luisterkamer klinken, hoe ze klinken heeft namelijk heel erg te maken met de omgeving en de plaatsing van de speakers. Dus als iets goed klinkt in de winkel betekend het nog niet dat het goed gaat klinken in jouw kamer.
Maar je zult altijd een betere inschatting kunnen maken van wat je fijn vind klinken dan wanneer je helemaal niet luistert....als speaker A helderder klinkt dan speaker B dan is de kans zeer groot dat dit voor elke ruimte geld. Voor laag werkt dit potentieel weer net anders.
Een voordeel van een losse subwoofer en boekenplank speakers, is dat je meer kan spelen met de plaatsing van de speakers en subwoofer in tegenstelling tot vloerstaande speakers.
Ja maar ook dit heeft weer een nadeel; in het geval van een stereoversterker kun je niet compenseren voor eventuele looptijdverschillen ;) Daarnaast is het wellicht in specifieke situaties makkelijker qua plaatsing maar meer bronnen van bas maakt het over het algemeen minder gevoelig waar je precies zit. Ik weet niet precies hoe je het moet noemen maar lees dit maar eens, een van de vele bronnen: http://stereos.about.com/...rmance/a/multiplesubs.htm . 2 speakers die bas weergeven staat natuurlijk qua verdeling gelijk aan 2 subwoofers. Er is voor elke combinatie wel wat te zeggen en wat het fijnst klinkt is zoooo afhankelijk van zowel de gekozen componenten als de omgeving waar het in staat dat het imho eigenlijk onzin is om op voorhand bepaalde configuraties uit te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 10-05-2014 23:09 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Oke, de koers gaat toch een beetje veranderen.

Ik twijfel tussen:

- 2x Sonos Play 1
- 2x Sonos Play 3 (al vraag ik me af of de meerprijs dit waard is)
- 2x Dali Zensor 1 + Sonos: Amp

En eventueel:
- 2x Dali Zensor 3 + Sonos: Amp

De laatste twee opties zijn een heel stuk duurder. Wat zouden jullie adviseren?

Een beetje fatsoenlijke geluidskwaliteit vind ik toch wel belangrijk, al ben ik niet te kritisch. In het begin zal deze gebruikt worden voor een slaapkamer, maar later ook voor een (niet bijzonder grote) woonkamer.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand advies?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nog steeds eerst luisteren dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Zal in jou geval zoals ook al eerder werd gepost eerst gaan luisteren.
En voor een receiver/stereo versterker met losse speakers gaan.
Dat zal veel beter klinken dan een Sonos.
Sonos maakt mooie spullen om eraan toe te voegen zoals een Connect maar als luister speaker in de woonkamer is het niet echt geschikt, wel voor achtergrond muziek of voor in keuken.
Maar daar kom je allemaal achter door te luisteren in een goede winkel Hobo overgaauw i ear dat soort winkels.

succes ermee.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:57
Zowiezo als je wil upgraden naar films (5.1) dan zul je echt niets aan Sonos hebben (de playbar ondersteund geen eens DTS). Voor muziek heb ik zelf een Sonos Connect aangesloten op mijn receiver (Marantz NR1504) in de woonkamer en dan nog een Play 5 voor andere plekken.

In jou situatie zou ik gaan voor de Yamaha RX-V377 in combinatie met goede boekenplank speakers met misschien nog een subwoofer. Het voordeel van de Yamaha is dat Yamaha 1 van de weinige merken is die nu al Spotify Connect ondersteund, hierdoor kun je met de Spotify Applicaties (pc, telefoon, tablet) direct muziek en radio er naar toe streamen zonder afhankelijk te zijn van de brakke merk gebonden apps.

[ Voor 5% gewijzigd door Furfoot op 01-07-2014 09:35 ]

Instagram

• S1NN3D
  • Niet online
Eens met Furfoot. Sonos heeft zijn beperkingen wanneer je puur met dit merk voor surround zou willen gaan. Ze maken leuke streaming spullen dus ik zou het wat Sonos betreft beperken tot alleen een Connect.

Hoe staat het met de Yamaha's tegenwoordig? De oudere en betaalbare modellen kakten dramatisch in elkaar als er meerdere speakers op werden aangesloten. Dit maakte ze praktisch onbruikbaar.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar bijvoorbeeld een "budget" model van vorig jaar doet het redelijk goed:

http://www.soundandvision...receiver-ht-labs-measures

Je moet natuurlijk geen extreem inefficiente speakers uitzoeken maar bijvoorbeeld die Dali Zensor range zit op 88dB dat zal prima gaan.

Instagram

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
Ik heb ook voor deze keuze gestaan en heb uiteindelijk gekozen voor de Yamaha RX-V473 wat tov de 475 1 hdmi aansluiting minder heeft, en ik heb daarbij als speaker de Teufel Ultima MK40 2.0 aangeschaft. Ik ben hier gigantisch tevreden over en heeft me totaal rond de 650 gekost.

Mocht je in het hoge noorden wonen mag je gerust langskomen om het te beluisteren. Tevens kun je bij teufel 8 weken thuis beluisteren, bevalt het niet, dan stuur je ze kosteloos terug ;)
Thuis beluisterd het allerbeste in iedergeval aangezien elke woonkamer anders is qua geluidsbeleving.
Pagina: 1