Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

privé netwerk binnen universiteitsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 15:27
Hallo allen,

Ik ben lid van een studievereniging van de Erasmus Universiteit, en sinds vorige week hebben wij op de bestuurskamer een probleem met het internet. Een aantal jaar hebben wij gewerkt met acht computers, een switch en een router, waarvan de router op een ethernetpoort was aangesloten op het universiteitsnetwerk. Zo hadden alle acht computer toegang tot internet, de NAS, en een netwerkprinter in ons eigen netwerk.

Vorige week wilden de we bedrading en bekabeling een beetje aan kant maken en hebben we alles losgemaakt, en opnieuw correct weer aangesloten. Vanaf dat moment hadden we opeens geen internetverbinding meer. Ook als de switch en de router er tussenuit werden gehaald en we een computer direct met de ethernetpoort in de muur verbonden hadden we geen internet. De IT-afdeling van de uni had het over de term 'sticky' of iets dergelijks en zij hebben na een uur de ethernetpoorten weer aan de poraat gekregen. Echter, de switch en de router werken niet meer, en de IT-afdeling heeft hier geen oplossing op.

Switch: Sitecom 16x (Plug & Play)
Router: Cisco Linksys EA2700

Heeft iemand misschien een idee wat wij kunnen doen om weer een functionerend netwerk te krijgen, of moeten wij de hoop maar opgeven?

Groeten,
Florian

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op de TU Delft hebben ze EduRoam en daar werkt een eigen router niet omdat je eerst naar een landingpage moet waar je moet aanvinken dat je student bent. Dan pas krijg je internet over je ethernetport, zo iets heeft Erasmus allicht ook.

• flo12392
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 10:23:
Op de TU Delft hebben ze EduRoam en daar werkt een eigen router niet omdat je eerst naar een landingpage moet waar je moet aanvinken dat je student bent. Dan pas krijg je internet over je ethernetport, zo iets heeft Erasmus allicht ook.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik weet niet of dat bij ons het probleem is. Als je via WiFi op Eduroam gaat moet je inderdaad eerst aanmelden met je studentenaccount, maar met de ethernetpoorten hebben we dat nooit hoeven doen. Daarnaast heeft onze constructie wel enkele jaren op deze manier gewerkt.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Netwerkbeheerders vinden het niet leuk als je zelf het netwerk uitbreidt met je eigen apparatuur. Daarom stellen ze in dat er maar 1 computer tegelijk op een poort kan zijn aangesloten. Als er eenmaal een mac-adres is gezien dan mogen andere adressen niet meer over die poort gaan. Dat is denk ik wat ze met 'sticky' bedoelen. Eigenlijk zou je dan verwachten dat de helpdesk zegt: "Wat u wil is niet de bedoeling." maar het kan goed dat de helpdesk niet precies weet wat beleid van het netwerkteam is.

De nette oplossing is dat je het niet zelf oplost maar het aan de IT-afdeling overlaat. Bel de helpdesk en vraag ze om te zorgen dat er meerdere computers kunnen worden aangesloten. Als de helpdesk niet weet hoe dat moet dan moeten ze het doorsturen naar het netwerk-team.

Maar goed, je hebt contact gehad met de helpdesk en die hebben niet gezegd dat wat jullie doen verboden is, dus dan mag je misschien aannemen dat het is toegestaan. In dat geval zou ik de kabel uit de muur trekken, twee uur wachten zodat het netwerk je oude mac-adres is vergeten, en dan opnieuw de router insteken. Misschien is het nodig om het mac-adres van de router (opnieuw) te laten registreren. De helpdesk zal wel weten of het nodig is om apparaten te registreren voor ze op het netwerk mogen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Ik ga even niet in op de juridische discussie of het mag of niet, ik ga er van uit dat je als student daar zelf verantwoordelijkheid voor neemt.

Kijk eens naar software van Connectify. Oorspronkelijk ontwikkeld om in hotels met één wifi code meerdere apparaten aan te sluiten, maar daarna flink uitgebreid. Neem een goedkope PC waarop je dit installeert, en zorg dat die minimaal twee ethernet poorten heeft (een voor ethernet in en een voor ethernet out). Eventueel kan je ook nog een wifi kaart installeren om ook een eigen draadloos netwerk te creëeren.

Met de couponcode 'DEAL' krijg je in hun store nog 40% korting op alle software ook :)! Ik zou een lifetime licentie nemen op Hotspot & Dispatch, kost je $39,93 (ongeveer €30).

• flo12392
@Capslock2000: Bedankt voor je uitleg. Ik heb zelf niet het gesprek gevoerd met de IT-afdeling, dus ik weet niet precies wat er gezegd is. Naar wat ik heb gehoord was het wel zo dat wat wij deden niet helemaal de bedoeling was, maar de term verboden is niet gevallen. Ook heb ik de site van de EUR afgezocht naar beleid met betrekking tot het netwerk maar ik kon niks bijzonders vinden.

@Balance: Bedankt voor die tip. We zullen maar eens goed moeten uitzoeken of zulke dingen mogen, en indien dat het geval is is deze software misschien een goede oplossing.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De website van connectify wil bij mij niet laden maar ik zou niet weten wat zo'n pakket zou doen wat de router die er al is niet ook kan, meer dan wat simpele NAT hebben ze niet nodig.

Ik zou proberen contact te krijgen met het netwerkteam van de universiteit. In mijn ervaring zijn die meestal wel bereid om te helpen als je een reden hebt om meerdere computers aan te willen sluiten. Ze helpen liever om het goed te regelen dan dat ze later in de problemen komen door broddeloplossingen van onwetende gebruikers.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1