ZFS-NAS Hardware vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Hey allemaal,

Heb een versie van deze post al in het DIY NAS forum gepost, maar wou graag nog wat meer specifieke feedback krijgen over de hardware. Dus vandaar dat ik hier nog een keer probeer. Sommige vragen zijn enigzins gericht op ZFSGuru en ik verwacht niet noodzakelijk specifieke antwoorden daarover in dit forumgedeelte, maar misschien zit er iemand tussen die het toevallig weet/ervaring mee heeft? :D

Budget voor dit systeem is max rond de 500 euro. Overklokken: Nee

Verleden:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een zelfbouw NAS in elkaar geknalt met wat oude componenten (en uiteindelijk 3 nieuwe WD reds in raidZ (software raid5) toegevoegd) en daar ZFSGURU op geinstalleerd. Werkt als een zonnetje voor mijn gebruik.
Tot nu toe was het gebruik eigenlijk gewoon backup/opslag van data en wat media streamen naar een willekeurig tv/computer/whatever. Tot nu toe is dat eigenlijk maar 1 stream tegelijk geweest, maar als het mogenlijk is (wat ik eigenlijk wel heb aangenomen) wil ik meerdere streams tegelijk kunnen laten lopen.

Heden:
Echter ben ik er nu toch wel toe om het weer een stapje verder te nemen. Ik wil eigenlijk gewoon van scratch beginnen met nieuwe onderdelen. Voornamelijk omdat alles behalve de schijven eigenlijk gewoon oud zijn en eigenlijk niet voor een NAS bestemt zijn.
Ik denk met een nieuw systeempje wat meer betrouwbaarheid te hebben (al is het maar gevoelsmatig), minder energie te verbruiken, stiller (ja ook oude fans gebruikt en die hoor je goed) en als het even kan ook koeler.

Edit: Voeding aangepast
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 50,-€ 50,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,-€ 54,-
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 129,25€ 129,25
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,75

Toekomst: Wat wil ik er mee doen?
Teneerste natuurlijk hetzelfde als tot nu. De prioriteit voor deze machine blijft veilig en betrouwbare opslag.
Ik wil de mogenlijkheid hebben om in de toekomst nog een pool er bij te plakken. Vandaar de iets grotere kast en 8x sata Mobo.
De aanpassing is dat ik deze keer ook XBMC direct op de NAS wil installeren (met natuurlijk alle dependancies in ZFSGuru die daar bij horen). Dit zodat ik ook de mogenlijkheid heb om direct van de NAS (naar b.v. een TV) af kan spelen. Verder wil ik in de toekomst waarschijnlijk ook een VM (waarschijnlijk windows 7/8) kunnen draaien. (Indien mogelijk. Ik heb hier geen ervaring mee en heb mij hier nog niet zo veel in verdiept).
Vraag 1: Hoeveel extra recourses gaat dit vergen? Ik denk inmiddels zelf dat het wel goed zit maar als iemand die daar (eventueel) meer ervaring mee heeft nog iets zinnigs over te zeggen heeft hoor ik het graag.

Hardware gerelateerde vragen:
Vraag 2: Voor de zekerheid; wordt de uitgekozen hardware ondersteund door ZFSGuru? (heb zelf in ieder geval niet kunnen ontdekken dat het niet ondersteund word).

Voeding:
Vraag 3: ben erg onzeker over de voeding. Genoeg watt? kwaliteit?

Processor:
Ik heb begrepen dat vooral ZFS normalieter zeer weinig van de processor vraagt. Op hetzelfde moment word de A6 vaak aanbevolen voor HTPC's dus vandaar dat ik hem hier gekozen heb.
Vraag 4: Is dit overkill / te weinig?

Geheugen:
Vraag 5: Ik heb begrepen dat een APU als de A6 nog wel eens baat kan hebben bij sneller geheugen. Ik heb daarom nu sneller geheugen uitgekozen, maar... Is dat echt nodig? Hoe zit dat in verband met eventuele VM en wat voor effect heeft eventueel langzamer geheugen op ZFSguru zelf?

Koeling:
Vraag 6: Ik overweeg om extra extra fans te instaleren. Heb ik de extra fans nodig om het systeem voldoende stil/koel te houden (meerdere fans op zacht is stiller dan minder fans die hard moeten draaien?)
Heb ook het advies gekregen om te kijken naar enkle passieve koeling. Ik ben hier vrij onzeker over omdat hij gewoon in de huiskamer komt te staan en vooral in de zomer word het daar nog wel eens warm (reken met een omgevingstemperatuur van 30+).

Het is een beetje lang geworden, maar ik probeer een compleet beeld te geven van wat ik wil en waar ik aan denk. Als ik nog iets vergeten ben hoor ik dat ook graag natuurlijk.
Als je hier al bent aangekomen, iig alvast bedankt voor het lezen! _/-\o_

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-04 14:57
BackBones schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:31:
Toekomst: Wat wil ik er mee doen?
Teneerste natuurlijk hetzelfde als tot nu. De prioriteit voor deze machine blijft veilig en betrouwbare opslag.
Ik wil de mogenlijkheid hebben om in de toekomst nog een pool er bij te plakken. Vandaar de iets grotere kast en 8x sata Mobo.
De aanpassing is dat ik deze keer ook XBMC direct op de NAS wil installeren (met natuurlijk alle dependancies in ZFSGuru die daar bij horen). Dit zodat ik ook de mogenlijkheid heb om direct van de NAS (naar b.v. een TV) af kan spelen. Verder wil ik in de toekomst waarschijnlijk ook een VM (waarschijnlijk windows 7/8) kunnen draaien. (Indien mogelijk. Ik heb hier geen ervaring mee en heb mij hier nog niet zo veel in verdiept).
Vraag 1: Hoeveel extra recourses gaat dit vergen? Ik denk inmiddels zelf dat het wel goed zit maar als iemand die daar (eventueel) meer ervaring mee heeft nog iets zinnigs over te zeggen heeft hoor ik het graag.
Hmm NAS met max 8 harde schijven (begint met 3, ssd tel ik niet mee) = geluid + grote behuizing. Er moeten wel 8 schijven in kunnen (of 9 in jou geval).
HTPC = zo stil mogelijk, bijpassend in de woonkamer, kleine behuizing, eigenlijk zo min mogelijk draaiende delen. Bij mij is het een processorkoeler (stock) en de voeding. De SSD zorgt voor XBMC op basis van ubuntu ;)
VM's: krachtige processor + veel geheugen (in vergelijking met bovenstaande werkzaamheden)
Hardware gerelateerde vragen:
Vraag 2: Voor de zekerheid; wordt de uitgekozen hardware ondersteund door ZFSGuru? (heb zelf in ieder geval niet kunnen ontdekken dat het niet ondersteund word).
Volgens mij is ZFSguru (of eerlijkgezegd FreeBSD) niet zo kieskeurig. Misschien wel even de ethernet chip checken.
Voeding:
Vraag 3: ben erg onzeker over de voeding. Genoeg watt? kwaliteit?
300 watt voeding is altijd goed, ik heb een iets andere variant en die geeft voeding voor 6 HD's. Het verbruikt +- 35 watt (opstarten +- 90).
Een betere/zuinigere voeding is: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Processor:
Ik heb begrepen dat vooral ZFS normalieter zeer weinig van de processor vraagt. Op hetzelfde moment word de A6 vaak aanbevolen voor HTPC's dus vandaar dat ik hem hier gekozen heb.
Vraag 4: Is dit overkill / te weinig?
Wat wil je dat ie doet? 3D afspelen zou A6 het minimale zijn, zonder 3D kan een A4 of zelfs intel het af ;)
Geheugen:
Vraag 5: Ik heb begrepen dat een APU als de A6 nog wel eens baat kan hebben bij sneller geheugen. Ik heb daarom nu sneller geheugen uitgekozen, maar... Is dat echt nodig? Hoe zit dat in verband met eventuele VM en wat voor effect heeft eventueel langzamer geheugen op ZFSguru zelf?
APU heeft sneller geheugen nodig als je de videochip echt gebruikt, dus als je gaat gamen. Dit doe je niet dus daar kun je een paar euro besparen. VM's en ZFS lusten wel graag geheugen dus 16 GB is voorlopig genoeg. Volgens mij gebruik jij die NAS alleen (dus 1 gebruiker) dus veel krijgt ie niet te doen. Bij meerdere streams/VM's (die ook daadwerkelijk wat gaan doen) zou ik voor meer geheugen gaan.
Koeling:
Vraag 6: Ik overweeg om extra extra fans te instaleren. Heb ik de extra fans nodig om het systeem voldoende stil/koel te houden (meerdere fans op zacht is stiller dan minder fans die hard moeten draaien?)
Heb ook het advies gekregen om te kijken naar enkle passieve koeling. Ik ben hier vrij onzeker over omdat hij gewoon in de huiskamer komt te staan en vooral in de zomer word het daar nog wel eens warm (reken met een omgevingstemperatuur van 30+).
Zie eerste vraag, tegenstrijdige doelen waardoor het nogal lastig wordt om iets goeds te adviseren. Ikzelf heb geen extra fans in mijn HTPC zitten (stockkoeler op de A4 en voeding), horen doe ik ze in iedergeval niet.
Het is een beetje lang geworden, maar ik probeer een compleet beeld te geven van wat ik wil en waar ik aan denk. Als ik nog iets vergeten ben hoor ik dat ook graag natuurlijk.
Als je hier al bent aangekomen, iig alvast bedankt voor het lezen! _/-\o_
Succes met antwoorden >:) . Mijn voorkeur is om de NAS en HTPC te splitsen in iedergeval :+. Iets met WAF (Wife Acceptance Factor 8) )

• Geitenkaas
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 23:33
16GB ram heb je niet nodig, 8 is prima en je zou er later (3/4 jaar) misschien een 4GB of 8GB reepje bij kunnen doen

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
@EnerQi:
EnerQi schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 09:20:
[...]

Hmm NAS met max 8 harde schijven (begint met 3, ssd tel ik niet mee) = geluid + grote behuizing. Er moeten wel 8 schijven in kunnen (of 9 in jou geval).
HTPC = zo stil mogelijk, bijpassend in de woonkamer, kleine behuizing, eigenlijk zo min mogelijk draaiende delen. Bij mij is het een processorkoeler (stock) en de voeding. De SSD zorgt voor XBMC op basis van ubuntu ;)
VM's: krachtige processor + veel geheugen (in vergelijking met bovenstaande werkzaamheden)
Idee is inderdaad om iig met 3 schijven te beginnen. Misschien dat ik een huidige mirror ook nog mee wil nemen, maar daar ben ik nog niet zeker van.
HTPC moet inderdaad zo stil mogelijk. Ik moet echter werken met de situatie waar ik in zit. In dit geval heb ik geen andere optie dan de NAS toch in de woonkamer te hebben. Dus horen doe ik hem toch. Als ie dan gelijk ook als HTPC kan dienen is dat alleen maar mooi mee genomen dacht ik zo.
Dus gegeven de sitatie probeer ik een beetje een middeweg te vinden tussen 'geluid' en functionaliteit. Dat is geen makkelijke opgave en daarom dat ik ook om advies vraag.
Als de situatie zich in de toekomst veranderd is dat natuurlijk geen probleem. Dan komt er of een aparte HTPC bij, of eventueel een lange DVI kabel :P
[...]

Volgens mij is ZFSguru (of eerlijkgezegd FreeBSD) niet zo kieskeurig. Misschien wel even de ethernet chip checken.
Um ja dat heb ik idd ook begrepen. Heb alleen nog niet helemaal uit kunnen vinden wat voor een ethernet chip er nou eigenlijk op dat MOBO zit... behalve dat ie van Realtek is. Vandaag nog even verder onderzoeken.
[...]

300 watt voeding is altijd goed, ik heb een iets andere variant en die geeft voeding voor 6 HD's. Het verbruikt +- 35 watt (opstarten +- 90).
Een betere/zuinigere voeding is: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Heb er geen verstand van dus neem het maar gewoon over :) Zal het later aanpassen in mijn lijstje. done
[...]

Wat wil je dat ie doet? 3D afspelen zou A6 het minimale zijn, zonder 3D kan een A4 of zelfs intel het af ;)
3D word het (voorlopig) niet. Zal overwegen om eventueel naar een A4 te gaan dan. Maar kan ook slim zijn om de optie open te houden om 3D af te kunnen spelen. Intel word het niet in dit geval. Verder niks tegen Intel, maar dan zou ik ook weer naar een ander mobo moeten gaan zoeken enzo. Als dat nou niet echt nodig is dan liever niet :).
[...]

APU heeft sneller geheugen nodig als je de videochip echt gebruikt, dus als je gaat gamen. Dit doe je niet dus daar kun je een paar euro besparen. VM's en ZFS lusten wel graag geheugen dus 16 GB is voorlopig genoeg. Volgens mij gebruik jij die NAS alleen (dus 1 gebruiker) dus veel krijgt ie niet te doen. Bij meerdere streams/VM's (die ook daadwerkelijk wat gaan doen) zou ik voor meer geheugen gaan.
Um maximaal 4 gebruikers. Maar ik verwacht voorlopig iig niet meer dan 2 streams tegelijk te hebben. Ik dacht zelf iig nu ook voor 16GB te gaan. Kan er altijd nog bij prikken. Maar als ik je goed begrijp kan ik eventueel nog voor iets langzamer geheugen gaan en wat euro'tjes besparen zonder daar (significante) performance mee te verliezen.
[...]

Zie eerste vraag, tegenstrijdige doelen waardoor het nogal lastig wordt om iets goeds te adviseren. Ikzelf heb geen extra fans in mijn HTPC zitten (stockkoeler op de A4 en voeding), horen doe ik ze in iedergeval niet.
Ja ik weet het. Probeer dan zoals gezegd daar dus ook een balans in te vinden. Misschien maar gewoon beginnen met stock. Kan altijd nog fans bijplakken.
[...]

Succes met antwoorden >:) . Mijn voorkeur is om de NAS en HTPC te splitsen in iedergeval :+. Iets met WAF (Wife Acceptance Factor 8) )
Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Als je nog meer suggesties hebt hoor ik het graag.

@Geitenkaas: Bedankt voor je reactie. Ik heb begrepen dat ZFS relatief zwaar op het geheugen leunt. Daar komt bij dat de VM('s) ook nog wel wat geheugen lusten. Zoals EnerQi ook aangaf is 16GB eigenlijk wel gewoon nodig.