Upgraden van een Office pc (HP)

Pagina: 1
Acties:

• Jason_Fly
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dag Tweakers,

Ik heb momenteel een HP Compac dc7900 S van in 2009 (model: http://bit.ly/1iSgMfb). Momenteel zit hier een dualcore processor in (Core 2 Duo, +/- 3Ghz vPro), 2 GB ram, een dvd-lezer en 160 GB HDD. De voeding is -volgens mij- slechts 240W.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze prestaties wat op te krikken, teneinde minstens een deftige HTPC te verkrijgen (en eventueel wat lichte (oude) spelletjes te spelen). Ik dacht hierbij aan een grafische kaart (moet helaas low-profile zijn) en eventueel een SSD'tje voor de algemene performance. De grafische kaart zou (best wel) actief gekoeld moeten zijn, vermoed ik?

Mijn budget ligt voor beide componenten rond de 50 euro (i.e. 100 euro samen). Kunnen jullie enkele betrouwbare voorstellen doen? Of eventueel andere adviezen geven?

Is meer ram zinvol op dit systeem (32 bit)? En is het überhaupt nuttig om meer dan 2 x 1GB in te steken op een dual-channel mobo? MaW: levert een extra stickje dan performance winst op?

Opmerking: Ik heb geen flauw idee of mijn voeding dit kan trekken; bestaat er een manier om na te gaan hoeveel watt er nog "vrij" is van de 240W?

Bonusvraag: Op mijn pc staat Windows XP, maar op de sticker staat "Windows Vista, downgraded to XP". Wil dit zeggen dat ik ook Vista kan installeren? Indien ja, hoe dan?

Alvast bedankt allemaal! ;)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-02 13:32
Die heb ik ook als htpc!... okay, een iets ouder modelletje dan met een 2,4ghz cpu erin.

Ik heb er nu een HD5450 LP inzitten en een 64GB SSD en dat gaat als een trein, games speel ik er eigenlijk niet echt mee maar zou ook prima moeten kunnen.

Als je nieuw wilt hebben dan zijn de volgende onderdelen wel een solide keuze wat mij betreft:

pricewatch: Club3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition
en
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

En het is misschien wel handig om er 2GB extra geheugen bij te doen, alhoewel het met 2GB ook nog wel moet kunnen... het is wel in het voordeel van gamen. Ik weet overigens niet precies wat jij verstaat onder oudere games, maar in principe kan je met deze video kaart prima de meeste games van de afgelopen jaren spelen op lagere setting... maar dat scheelt ook weer per game, je zal het moeten ervaren of het voor jou speelbaar is. De voeding zal dit in principe prima redden, maar ik weet dat er niet zulke beste voedingen in die kastjes kunnen zitten. Wij hebben zo'n 500+ van die kastjes gehad (zo kom ik er uiteraard ook aan) en van die 500 zijn er denk ik wel 20 met een luide knal kapot gegaan... was een bepaalde serie volgens HP als ik mij niet vergis. Ik vond het de moeite waard om even te vermelden, die van mij doet het iig nog steeds prima... het is volgens mij ook geen standaard ATX voeding. Als ik thuis ben en ik denk er nog aan zal ik eens kijken voor je.

Wat betreft je vraag mbt tot Windows... XP moet je inderdaad niet meer willen, maar Vista ook niet. Als je dan een nieuwe Windows wilt installeren neem dan Windows 7. Hoe Windows te installeren vind je hier

Waar je Windows vandaan haalt moet je zelf weten... daar kan ik je niet mee helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 02-05-2014 21:35 ]

• Jason_Fly
  • Niet online
Dankje, MicGlou! Ik denk dat ik bovenvermelde producten ga aanschaffen! Ik heb overigens nog wel zo'n pc'tje liggen, dus dan neem ik daar nog 2 x 1GB werkgeheugen uit. Hopelijk werkt het fijn zo! Bedankt voor de hulp!

Ps. Hopelijk komt die knal niet bij ons dan! ;-)

• MicGlou
Een late toevoeging, maar ik had nog wat 'beloofd'...

Ik kan je niet precies vertellen wat voor een type voeding erin zit, dat blijkt uitvoering specifiek te zijn. Sommige hebben een standaard ATX, andere hebben een aangepaste PSU... ligt er compleet aan wat voor een hardware HP in de kastjes stopt. Maar aangezien jouw en mijn model niet veel van elkaar verschillen ben ik bang dat je de voeding niet makkelijk/goedkoop zou kunnen vervangen, bij mij zit er geen ATX voeding in en zal ook niet passen want de hdd zit dan in de weg. Ik heb het niet heel goed gechecked, maar de voeding had volgens mij ook geen standaard 20/24 pins ATX stekker.

• Jason_Fly
  • Niet online
Bedankt voor de aanvulling! Beide componenten zijn nu besteld en worden normaal morgen geleverd. Dan kan ik beginnen prutsen! :9

Ik heb beslist om een clean copy van Win7 te installeren. Nu vroeg ik me af of ik ook de 64 bits versie kan installeren? Of levert dit geen performance winst op? De vier stickjes van 1 GB ram vliegen er ook in, maar ik veronderstel dat bij de 32 bits slechts 3,5 GB gebruikt zal kunnen worden, niet? :)

• MicGlou
Wat mij betreft is er eigenlijk geen reden meer om voor een x32 versie te gaan, eigenlijk alleen maar als je oude hardware hebt of eventueel in een omgeving met oude applicaties die niet goed draaien op x64... maar dat is zeldzaam, zeker mbt thuisgebruik. x64 is beter, al is het idd alleen maar omdat je dan de volledige 4GB (of meer) aan geheugen kan benutten.

• Jason_Fly
  • Niet online
Prima, dat is dan ook weer beslist! We gaan voor 64 bit.

Nog een vraagje: kan de koeling de warmte van de videokaart voldoende wegwerken? Want ik heb een passief gekoelde HD6450. Volgens mij is er geen mogelijkheid om een extra fan te installeren; of zie ik dat verkeerd?

• MicGlou
Jason_Fly schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:37:
Prima, dat is dan ook weer beslist! We gaan voor 64 bit.

Nog een vraagje: kan de koeling de warmte van de videokaart voldoende wegwerken? Want ik heb een passief gekoelde HD6450. Volgens mij is er geen mogelijkheid om een extra fan te installeren; of zie ik dat verkeerd?
Die HD6450 is niet zo'n heethoofd, dat zal wel meevallen. En je gaat het ding voornamelijk gebruiken voor films, muziek en wat eenvoudige games dus die videokaart hoeft niet eens veel werk te verrichten. Ik heb iig nooit last van warmteproblemen ondervonden met de HD5450... zelfs niet een cpu koeler die wat harder ging werken.

• Jason_Fly
  • Niet online
Dankje voor het antwoord! Kudos voor jou voor alle hulp! :-)

+1 +1 +1
Pagina: 1