Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MIT: 'Alan Turing invloedrijkste computerwetenschapper ooit'

Pagina: 1
Acties:

• Bilbo.Balings
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In het artikel staat het volgende:

"Ook was Turing tijdens de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk voor het breken van de code van de Enigmamachine van de nazi's, waardoor onderschepte berichten konden worden ontcijferd. "

Dat is feitelijk niet correct, het waren de Poolse inlichtendiensten die de Enigma code het eerst konden meelezen. Deze kennis hebben ze aan het begin van WWII naar Engeland gebracht waarna, onder andere, Alan Turing het proces van code breken verbeterd heeft.

Na de tweede wereldoorlog is de prestatie van de Polen weggestopt maar tegenwoordig weten we toch wel beter, ere wie ere toekomt.

"Turing maakte deel uit van het team dat codes kon ontcijferen die door het Enigma-apparaat, een Duits coderingssysteem, waren gegenereerd. De ontcijfering van de Enigma wordt vaak aangehaald als een van de grootste prestaties in de Tweede Wereldoorlog die de alliantie de uiteindelijke overwinning zouden hebben gebracht. Alan Turing en zijn team maakten gebruik van een verbeterde versie van een decoderingsapparaat dat uitgevonden was door de Poolse wiskundigen Marian Rejewski, Henryk Zygalski en Jerzy Różycki. De Polen waren de eersten die de met Enigma versleutelde berichten konden lezen. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was Polen het enige land dat dit kon. De Duitsers compliceerden daarna het apparaat, waarna de Polen de berichten niet meer konden lezen, maar de Engelse ontcijfering bouwde meer dan later is toegegeven voort op het Poolse pionierswerk."

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:09
Dank, ik heb het iets genuanceerd. Hierbij laat ik het, omdat de volledige geschiedenis van het breken van de Enigmacode niet past in dit artikel.

[ Voor 62% gewijzigd door Ossebol op 02-05-2014 21:41 ]

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky