Toon posts:

Welke (andere) videokaart bij het 'Mainstreamgamesysteem'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe desktop. De desktop ga ik gebruiken voor simpele word/excel taken, een beetje muziek opnemen en voor wat simpel gamevermaak: League of Legends, Total War series, Skyrim etc. (en dat hoeft niet eens op de hoogste setting). Ik vind snelheid in dagelijkse taken belangrijk, dus dat programma's snel laden en dat bladeren in mappen eigenlijk zonder laadtijd gaat.

Door een vriend werd ik attent gemaakt op de best buy guide van mei voor een nieuwe desktop.
Globaal heb ik nu in mijn winkelwagen bij 4lanch het 'Mainstreamgamesysteem' nagebouwd:

Processor: Intel Core i5 4570 Boxed
Processorkoeling: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Moederbord: Gigabyte G1.Sniper B5
Geheugen: intern Crucial Ballistix Tactical 2x 4GB
Solid state drives: Crucial M500 2,5" 120GB (i.p.v. de 240 GB uit de Best Buy Guide)
Interne harde schijven:Seagate Barracuda 7200 1TB (i.p.v. 2 TB uit de Best Buy Guide)
Behuizingen: Cooler Master CM 690 III Closed
Voedingen: Cooler Master VS V550S
Optische drives: Samsung SH-224DB Zwart

Wat ik nu nog mis is een videokaart. De Gigabyte GV-R929OC-4GD uit de guide vind ik te duur. Qua prijs denk ik meer aan €150,-

Welke videokaart zouden jullie aanbevelen en waarom?
Ben ik wat betreft de andere onderdelen bezig met 'overkill' aangezien ik niet zo'n hardcore gamer ben? Zo ja, waar kan ik op besparen en welk vervangend onderdeel zou je dan aanraden?

Alvast hartelijk dank voor reacties!
Mvg, Mark.

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Een gtx750Ti misschien?
pricewatch: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING

<edit>
Deze is net ietsjes sneller qua clocksnelheden maar hij daarom ook iets duurder, als je zelf niet gaat overclocken(waar het niet op lijkt aan de overige onderdelen te zien) is dat misschien een goede optie.
pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked

Hier wat benches van tweakers.net zelf
reviews: Nvidia GTX 750 Ti: de snelste onder de 75 watt
</edit>
Hier wat benchmarks om je een idee te geven.
http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-10.html

Of een andere optie is de amd r9 270.
pricewatch: MSI R9 270 2GB GAMING

Zeker met de 750Ti (ook met de 270) kun je nog wel wat besparen door een voeding met een wat lager wattage te nemen. De 750Ti verbruikt namelijk maar maximimaal 125Watt zonder overclock. In verhouding tot de 230Watt van een 290.
Zoiets bijvoorbeeld.
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
Of als je per sé een gold rated wilt:
pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt

Dan houd je zelfs nog wat geld over tov je budget. Om misschien toch nog voor een 120gig ssd te gaan, want geloof me 120gig is zo vol als je windows en een paar games erop hebt staan :).

[ Voor 25% gewijzigd door TheK1ng op 02-05-2014 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt TheK1ing! Heldere uitleg en fijn dat je ook direct opties geeft voor een andere voeding.
Ik denk dat die 750Ti een goede keuze kan zijn, en dan met de Seasonic S12II voeding.

Nog anderen die ideeën hebben?
Zijn er naast de voeding dan nog andere onderdelen die ik kan 'downgraden'?
Bijvoorbeeld geen processorkoeling, ander merk/kwaliteit 8GB geheugen?

Alvast bedankt!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een wat lichtere i5, zoals een i5 4440 scheelt al wat, eventueel een kleiner moedebord, zodat je een kleinere en vaak goedkopere kast kunt nemen.

CPU koeler zou ik wel houden, de Gelid is lekker stil, en goedkoper goed geheugen ga je denk ik niet vinden.

People as things, that’s where it starts.

• TheK1ng
Als je het niet erg dat je processor wat aan de warme kant loopt kan je de "aftermarked" processorkoeler zelfs nog weglaten. Er zit er namelijk ook 1tje bij de processor megeleverd. Natuurlijk zal de "aftermarked' koeler iets beter koelen. Maar de "boxed" (zoals dat heet) koeler zou genoeg moeten zijn om de processor op acceptabele temperaturen te houden. Tenzij je natuurlijk een "silence-freak" bent, dan kun je beter wel die 2 tientjes betalen voor de aftermaked koeler. Dan hoef je je niet een paar jaar lang te ergeren aan de "herrie" van de meegeleverde koeler. Persoonlijk vind ik die herrie nog wel mee vallen. Meestal maakt de videokaart (in dit geval misschien niet) meer herrie. Daarbij komt ook nog dat ik zelf vaak muziek aan heb staan of mijn headset op heb en natuurlijk hoe ver de pc van je af staat, staat ie op 50cm naast je bureau is het natuurlijk een ander verhaal dan 1,5e meter bij je vandaan in een houten kast onder de je bureau.

Verder zou ik niet "downgraden" op het ram, 4Gb is wel iets aan de krappe kant imho.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt VasZaitsev en TheK1ing!
Ik heb op basis van jullie feedback nu 2 winkelwagentjes gemaakt bij 4Launch:

Optie 1:
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/26465

Optie 2:
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/58888

De 2e optie is aanzienlijk goedkoper, maar denken jullie dat dit wel voldoende is voor een snelle desktop-pc voor dagelijkse gebruik en wat simpel gamen?

Ten slotte heb ik dan het idee om het te laten bouwen door 4Launch, of is het echt zo eenvoudig dat ik dat zelf kan (WO-opleidingsniveau, heb weleens wat geknutseld met harde schijven en een processor)?

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2014 20:58 ]

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ja, eigenlijk iedereen kan zelf een pc in elkaar zetten!

Alleen die cpu koeler was voor mij moeilijk.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Opleidingsniveau zegt weinig natuurlijk :+ Een CPU denkt echt niet "oh, dit persoon is hoog opgeleid, laat ik eens luisteren" :+

Zelfbouwen is vrij eenvoudig te doen, hetgeen wat het makkelijkst verkeerd gaat is de cpu plaatsen, en het moeilijkste zal wel de cpu-koeler zijn, al is dat meer vanwege het gepruts.

Je lijstje ziet er prima uit.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Denk dat ik dat zelfbouwen dan toch maar eens ga proberen. Ik had intussen mijn post overigens weer gewijzigd naar:

Ik heb op basis van jullie feedback nu 2 winkelwagentjes gemaakt bij 4Launch:

Optie 1:
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/26465

Optie 2:
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/58888

De 2e optie is aanzienlijk goedkoper, maar denken jullie dat dit wel voldoende is voor een snelle desktop-pc voor dagelijkse gebruik en wat simpel gamen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die tweede, goedkopere, is ook gewoon prima, verschil ga je denk ik niet merken.

Wel heb je bij de goedkopere zo te zien geen OS, brander en extra koeler.

Zelf zou ik wel de extra koeler nemen, gezien stockkoelers vaak niet echt stil zijn

[ Voor 50% gewijzigd door RobinHood op 02-05-2014 21:09 ]

Verwijderd

kijk een tutorial op youtube ofso kan erg helpen :)

Op de V&A kan je ook even kijken voor een kaart zelf heb ik hierop voor 150 een 1 maand oude r9 280x gekocht.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2014 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 21:06:
Wel heb je bij de goedkopere zo te zien geen OS, brander en extra koeler.
Inderdaad, dat schilt dan weer. Dan komen beide opties nog maar op zo'n 50 euro verschil uit en ga ik voor optie 1. Thanks :).

Ik ga het ook zelf proberen te assembleren, moet inderdaad wel te doen zijn met hulp van youtube en dit forum.

Moet ik naast dit lijstje nog aan andere zaken denken? koelpasta bijvoorbeeld? Of zit al in de verpakking bij de processorkoeler (wat me logisch lijkt)?

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:16
jaa, wel oppassen met de processor plaatsen ... sommige doen dit wel eens verkeerd ;)

• TheK1ng
Hier bijvoorbeld een goede tutorial, je gebruikt dan wel andere hardeware maar verder is het gewoon hetzelfde natuurlijk.
YouTube: ULTIMATE Build a Better $1500 Gaming PC Computer "How To" Guide
Moet ik naast dit lijstje nog aan andere zaken denken? koelpasta bijvoorbeeld? Of zit al in de verpakking bij de processorkoeler (wat me logisch lijkt)?
In veel gevallen zit het al op de koeler zelf :D en in dit geval met de intel boxed koeler ook ;)

[ Voor 4% gewijzigd door TheK1ng op 02-05-2014 23:01 ]

Pagina: 1