UPS overloaded - repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een Aeton 3105 UPS. Deze heeft een aantal jaren prima gewerkt. Ik heb 'm 1 keer open gehad uit nieuwsgierigheid. Daarbij heb ik de 5 ampere zekering niet goed teruggestopt.

Ik heb helaas een fohn op de UPS aangesloten. Op een stekkerdoos die weer op de UPS zet. Erg stom. De fohn deed het 5 seconden. Daarna liet de UPS een continue beep horen. Direct UPS losgekoppeld, accu eruit. Deze was warm (dat wil zeggen, behaaglijk om vast te houden als het een kop chocomel zou zijn geweest).
Vermoedelijk kon de overload-protection er niet uitschieten, omdat deze verkeerd zat.

Na een tijdje de accu weer aangesloten. Hij gaf hele korte piepjes, 1 per seconde. Met 230 volt erop ook. Dit een paar minuten aan laten staan. Toen verstomde het. Als ik nu de 230 erop zet / eraf haal, dan geeft hij 1 zachte piep, niet meer. Deze beep kan ik niet in de handleiding (klik hier voor handleiding) vinden.

De 12v accu gaf nadat hij losgekoppeld was 8 volt. Nu hij niet meer piept 6,5 volt.

Wat zou ik er aan kunnen doen? Zou het kunnen dat de accu alleen kapot is? Maar dan moet hij toch helemaal geen spanning meer geven? Zou de UPS zelf te repareren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Mja het kan idd zijn dat er intern wat naar de piep is maar als er geen rook uit kwam heb ik goede hoop. Wat je zou kunnen proberen is om de accu even via een andere lader op te laden om te kijken of de UPS dan wel werkt, wie weet is er wel alleen iets mis met het laad-circuit (of je accu zelf).

O een tijdje (paar dagen) laten staan zonder accu en zonder stroom wil de interne processor ook wel eens fixen, zo heb ik ook menig UPS aan de praat gekregen.

edit:

ga er vanuit dat je dit al gecontroleerd hebt:
8. Circuit Breaker (resetable)
The button protrudes out when an overload condition occurs. If the button protrudes
out, then disconnect some non-essential equipment and reset the circuit breaker by
pushing the button inward.
Meestal zit er nog iets van een "user-resetable" beveiliging tussen vóór er een zekering uit knalt.

[ Voor 30% gewijzigd door Mattie112 op 02-05-2014 19:02 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Batterij is te vervangen, dit is trouwens geen continu ups dus zelfs als de batterij plat is kan ie gewoon verder werken op netspanning (relais dat om schakelen)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 12:18
Damic schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 19:45:
Batterij is te vervangen, dit is trouwens geen continu ups dus zelfs als de batterij plat is kan ie gewoon verder werken op netspanning (relais dat om schakelen)
Volgens mij is dit niet helemaal waar. De UPS controleert de batterijspanning. Als deze niet aanwezig of niet juist is, zal deze niet gauw aan gaan. Anders zou de gebruiker kunnen denken dat er niets aan de hand is terwijl bij de minste stroomstoring de UPS niet kan functioneren.

8 of 6,5V voor een 12V batterij is echt te laag. De UPS zal zeker niet gaan werken hiermee. Je kan hem zoals al eerder aangegeven opladen via een externe lader maar gezien zijn geschiedenis vermoed ik dat de accu echt kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Over het algemeen gaat een UPS wél aan zonder (of met lege) batterij, maar zal hij gaan piepen of gaat er een LED'je branden. Vaak zijn ze ook 'hot-swappable', want ja als je je server uit moet zetten om de batterij te vervangen daar heb je geen UPS voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Een 12 volt lader heb ik helaas niet. Bevriende automonteur gaat 'm nu voor me opladen + reconditioneren. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Mattie112 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:07:
Over het algemeen gaat een UPS wél aan zonder (of met lege) batterij, maar zal hij gaan piepen of gaat er een LED'je branden. Vaak zijn ze ook 'hot-swappable', want ja als je je server uit moet zetten om de batterij te vervangen daar heb je geen UPS voor ;)
Dat ligt aan het type UPS. Ik heb hier een MGE Ellipse 800 en een Ellipse MAX 800 rackmount, en die vertikken het allebei om te starten zonder batterij.

Als de batterijspanning <10V is (of <22V voor de rackmount smaak) dan wordt zelfs het laadcircuit niet wakker en blijft de UPS heel mooi morsdood op de plank zitten.

Alleen bij de echt dure UPS'en (kilowatters in racks) zul je hotswappable batterijcompartimenten vinden, bij de goedkopere versies niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
francoski schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:43:
Daarbij heb ik de 5 ampere zekering niet goed teruggestopt.

[...]

Vermoedelijk kon de overload-protection er niet uitschieten, omdat deze verkeerd zat.
Nou even vanuit een designer's point of view: die zekeringen zitten er niet voor de sier. Je bent niet echt duidelijk wat je ermee hebt gedaan, maar als je die hebt geblokkeerd dan is er iets wat achter die zekering zit zeker kapot. Dan heb ik het ook niet over accu's, maar andere componenten die je niet zo 123 kunt vervangen. Als je die zekering inderdaad hebt kortgesloten, rest mij dan nog om het kopen van een nieuwe accu af te raden. Ik denk niet dat je m daarmee draaiend krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Flake schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:28:
[...]

Nou even vanuit een designer's point of view: die zekeringen zitten er niet voor de sier. Je bent niet echt duidelijk wat je ermee hebt gedaan, maar als je die hebt geblokkeerd dan is er iets wat achter die zekering zit zeker kapot. Dan heb ik het ook niet over accu's, maar andere componenten die je niet zo 123 kunt vervangen. Als je die zekering inderdaad hebt kortgesloten, rest mij dan nog om het kopen van een nieuwe accu af te raden. Ik denk niet dat je m daarmee draaiend krijgt.
De zekering is een blokje van 2x2x1cm waarin een soort zwarte pin zit van 5mm doorsnee. Deze schiet er uit als er meer dan 5A doorheen gaat. Deze zit niet vast o.i.d., maar gewoon ergens los in de behuizing geklikt. Deze zat niet goed toen het fout ging. De pin zat zegmaar (terwijl hij niet uitgeschoten was) tegen de behuizing aan.
(Was uiteraard geen opzet)
Stoney3K schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:16:
[...]
Als de batterijspanning <10V is (of <22V voor de rackmount smaak) dan wordt zelfs het laadcircuit niet wakker en blijft de UPS heel mooi morsdood op de plank zitten.
[...]
Dat lijkt bij mijn UPS ook te gebeuren. Ben benieuwd of die accu na opladen weer 12 volt gaat geven, en zo ja, of de UPS weer tot leven komt. Hij is nu bij de monteur, eventjes geduld dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door francoski op 06-05-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 13:27
Weliswaar geen ervaring hier met een ups. Wel met het fixen van voedingen van versterkers e.d. Doordat je ups stuk is gegaan door iets externs, lijkt het me nog wel te fixen. Ben je al op zoek gegaan naar kapotte diodes en elco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Stoney3K schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:16:
[...]

Dat ligt aan het type UPS. Ik heb hier een MGE Ellipse 800 en een Ellipse MAX 800 rackmount, en die vertikken het allebei om te starten zonder batterij.

Alleen bij de echt dure UPS'en (kilowatters in racks) zul je hotswappable batterijcompartimenten vinden, bij de goedkopere versies niet.
Mwa met mijn simpele APC SmartUPS 750VA kan ik zonder problemen hotswappable de batterij wisselen, ding werkt ook zonder accu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
De accu heeft een paar uurtjes aan een lader gehangen. HIj gaf nu 11.3 volt. Helaas recondition stand, waardoor hij 'm waarschijnlijk alweer aan het leegtrekken was.

In de UPS gestopt, en de UPS start weer op. Het voltage lijkt nog wel te laag om 230 volt van te maken, want zonder power gaat hij gelijk continue piepen en rood lampje branden.

Eerst maar eens een poos laten laden in de UPS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Na een nachtje in de UPS geeft de accu 11.75 volt.

Zodra ik de netspanning van de UPS afhaal, blijft de ledlamp (230v 4w ong.) 1 seconde knipperend aan, en daarna springt de UPS in foutmodus: continue beep en rode lampje brandend.

Dan blijft nog steeds: of de accu geeft zo weinig power en is zo kapot dat er geen 230 volt meer van te maken is, of de UPS is zo kapot dat hij geen 230 volt meer kan maken, maar daar pas achter komt zodra de stroom uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 10:37
11,75 volt is nog steeds te laag. Een volle accu moet minstens 12,6 volt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Inderdaad, die 11.75 is ook nog zonder load. Zodra je overschakelt op accu zal dat direct inkakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32
Waarom niet even andere accu proberen, bijv een autoaccu. Wel even in de garage-tuin en niet je hele kamer in de fik zetten. Vermoed dat ie dan gewoon prima werkt.

Waar ik alleen wel even van opkijk is dat ie die accu geen slinger geeft naar 13,5V maar dat ie blijft hangen op 11,75. Zou altijd moeten gebeuren ondanks slechte accu.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 07-05-2014 19:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een lege gel-accu (onderhoudsvrij) hoort zonder belasting bij 100% lading zo'n 14,1V spanning te hebben. Bij lichte belasting gaat je spanning dan naar zo'n 12,5/13V

@Jim423: ik werk elke dag met gel-batterijen van heftrucks e.d. Principe is hetzelfde, alleen een maatje groter (760Ah enzo ;) ). Als 1 cel in je batterij kortsluiting maakt, kan het zijn dat je nooit meer boven je nominale spanning uitkomt, zelfs tijdens laden. Die ene cel kan zelfs gaan ompolen en de totale spanning zo'n 4 tot 8V omlaag trekken als de batterij onbelast is. In feite is jouw kleine 12V accu een batterij van 6 2V cellen die in serie staan.

Kleine laders (tot 2,5A zoiets) krijgen die spanning dan nooit hoger. Als ik een batterij uit een heftruck aan de lader hang, wordt er 140A doorheen gejaagd, heel even blijft de spanning dan nog boven de batterijspanning, maar zelfs als je alleen al de heftruck start, stort de spanning in en is de cel weer omgepoold.

Wat TS idd kan proberen, is even een andere 12V accu erop zetten, normaal hoort een ups overal beveiligingen te hebben. Als dat werkt, kun je met een gerust hart een nieuwe accu kopen en het ding weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Frank__B schreef op zondag 04 mei 2014 @ 11:58:
[...]
Volgens mij is dit niet helemaal waar. De UPS controleert de batterijspanning. Als deze niet aanwezig of niet juist is, zal deze niet gauw aan gaan. Anders zou de gebruiker kunnen denken dat er niets aan de hand is terwijl bij de minste stroomstoring de UPS niet kan functioneren.
...
Je moet natuurlijk opstarten met batterij (al is ze defect) en daarna de batterij wisselen he, dat zou normaal moeten werken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
Na 72 uur in de UPS opgeladen te zijn nog steeds 11.75 volt, ben er nu van overtuigd dat de accu inderdaad kapot is. Eens kijken hoe ik aan een andere 12v accu ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
In welke regio woon je?

Ik woon in Enschede, ik heb wel een paar accu's staan waar je even mee kan testen.
Dan weet je in elk geval of hij het nog goed doet voordat je geld uit gaat geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Niet online
timberleek schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:31:
In welke regio woon je?

Ik woon in Enschede
Ik bij Rotterdam, dus dat wordt 'm niet. Die monteur heeft er vast ook een :)
Pagina: 1