Pc opknappings

Pagina: 1
Acties:

• rotjah
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo beste tweakers,

Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik deze fora heb bezocht maar heb nu graag weer wat advies nodig. Ik heb een jaar of 7 geleden een pc zelf samengesteld(met veel hulp op tweakers) die toen der tijd behoorlijk wat was. De fatsoenelijke games van deze tijd zijn nauwlijks meer speelbaar op deze desktop maar een hele nieuwe aanschaffen heb ik niet zo een zin in, ik wil er dus graag wat nieuwe hardware in gooien.

Ten eerste zit ik met het probleem dat er naar mijn idee iets van mijn hardware niet meer functioneert zoals het zou moeten, en dat is niet alleen omdat het verouderd is maar het lijkt meer alsof iets defect is. Nu vind ik het lastig om er achter te komen welk van mijn onderdelen niet meer lekker loopt. De reden dat ik dit denk is omdat bijvoorbeeld youtube filmpjes, of eigenlijk alle flash spelers ontzettend haperen. Het geluid loopt netjes door maar het beeld heeft een fps van 1 of 2. Ik heb hier zelf natuurlijk al flink wat aan proberen te sleutelen maar niks lijkt het op te lossen dus ik denk dat het probleem bij de hardware ligt. Daarnaast zijn spelletjes die ik vlekkeloos op hoge instellingen kon spelen een aantal jaar geleden nu ook niet meer speelbaar door te lage fps. Dit zegt mij toch dat er iets defect is.

Zelf heb ik al wat zitten researchen en ik lees op veel plekken dat een cpu eigenlijk niet snel doorbrand en je ram ook behoorlijk lang mee zou moeten gaan en niet zomaar kaduk gaat. Wel lees ik dat een defecte HDD voor dit soort problemen kan zorgen, maar heel erg zeker weet ik het niet. Nu hoopte ik dat jullie hier wat meer van af wisten en mij konden adviseren op welke hardware ik zou moeten vervangen zodat de pc in ieder geval weer normaal werkt. Ik ben niet van plan keiharde HD games te gaan spelen maar om heel specifiek te zijn wil ik graag ArmA 2: DayZ mod kunnen draaien. Met de huidige specs in deze desktop zou dat prima moeten kunnen, maar in mijn situatie dus niet.

Het systeem:

Arctic Freezer 7 pro
RAM : Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667MHz,
HDD : Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
CPU : Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775
GPU : EVGA Geforce 8800 GTS, 320 MB, GDDR3, PCI Express x16
MB: Asus P5K,Retail

De videokaart heb ik niet heel lang geleden nog vervangen met: eVGA GeForce GT 520
PCI Express 2.0 x16 - 1 GB DDR3 - DVI, HDMI ( HDCP ).

Nu ben ik niet meer zo bekwaam met hardware als dat ik dat vroeger was maar de klachten die ik heb wijzen mij er toch echt op dat iets defect is. Mij lijkt het logisch als ofwel de CPU kapot is, of m'n ram, of dan wel m'n HDD. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, Alvast bedankt!

Leuk feitje: in 2007 betaalde je nog net geen €1000 voor deze kast 8)7

Verwijderd

Ik denk niet dat er iets stuk is, lijkt mij eerder software/driver probleem.

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:34:
Ik denk niet dat er iets stuk is, lijkt mij eerder software/driver probleem.
Welk OS heb je?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:11
Nou laten we hopen dat je geen ''virus'' binnen gekregen hebt waardoor je pc nu folding@home of bitcoins aan het minen is..

Dit doordat je geluid netjes doorloopt ma je beeld beroerd loopt te doen..

Verder kan je uiteraard op nvidia.com de nieuwste drivers downloaden en installeren.

Mocht het na de nieuwe drivers niet goed zijn, raad ik aan je windows opnieuw te installeren..
Loopt het dan wel weer zoals voorheen (goed) en je wilt updaten:
Je kan 8GB ram erin kwijt, die kan je update
Videokaart tsja, 520 is ook anno 2014 niet echt de snelste meer.

[ Voor 32% gewijzigd door LopendeVogel op 02-05-2014 18:39 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik vermoed ook een zeer vervuild systeem, de boel opschonen zou goed kunnen helpen... dat zal je grootste kans zijn.

Alhoewel wat je omschrijft zou ook heel goed een HDD probleem kunnen zijn, kan misschien niet meer helemaal meekomen qua snelheid vanwege de leeftijd... zeker als de schijf dan bijna vol zit krijg je veel prestatieproblemen. Ik heb een download schijf in mijn pc zitten, een 500GB schijfje van alweer bijna 10 jaar oud en die speelt ook geen HD videos meer af zonder het beeld te laten stotteren terwijl het geluid wel doorloopt. Ik moet de film dan eerst verplaatsen naar een betere schijf... het klinkt dus enigszins herkenbaar voor mij.

BTW.... het is hier niet 101 ;)

• Brogala
  • Niet online
Oh ja. Dat is het waarschijnlijk. Een bitcoin virus.

Mijn computer was ook heel sloom, BF4 was niet speelbaar, toen heb ik een reset gedaan en werkte die weer perfect. Kwam omdat er een bitcoin minder virus opzat.

't is me wel gelukt weer zo'n virus te krijgen, dus weer een reset 8)7

• MicGlou
  • Nu online
Brogala schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 18:38:

Mijn computer was ook heel sloom, BF4 was niet speelbaar, toen heb ik een reset gedaan en werkte die weer perfect. Kwam omdat er een bitcoin minder virus opzat.

Een bitcoin infectie stop je niet door een computer te resetten...

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:11
Brogala schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 18:38:

Kijk, je kan uiteraard gelijk over hardware praten.. Terwijl dit het eerste was wat bij me opkwam..

Maar wat bedoel je onder een reset? fabriek instellingen of dat reset knopje op je pc? xd Dat reset knopje zal niks uitmaken..

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 02-05-2014 18:41 ]

• rotjah
Thnx voor de snelle reacties. Toen dit probleem zich begon voor te doen een jaar of 2 terug heb ik er een hele nieuwe windows overheen gegooid, wat ik sowieso wel regelmatig doe en m'n drivers houdt ik altijd wel netjes bij, in ieder geval m'n GPU driver, die heb ik eergister nog even vernieuwd. Maar na de pc te hebben opgeschoond (schijf format, windows opnieuw erop), leek er niet veel veranderd te zijn. Ik heb de pc dus ook de afgelopen 2 jaar eigenlijk nauwelijks gebruikt, soms staat die aan voor wat muziek of huiswerk maar ik gebruik nu alleen m'n laptop, dus de pc is ook zo goed als leeg. De windows is uiteraard niet legitiem(mag dat hier gezegd worden?) en ik moet de activatie er nog even af halen, maar zou dat echt een oorzaak kunnen zijn van dit probleem?
En zou dat bitcoin virus nogsteeds aanwezig kunnen zijn na een windows reset?

Ohja er staat W7 Ultimate op

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Wat bedoel je met een 'windows reset'?

ik zou een nieuwe videokaart kopen en een ssd want die kan je beide ook meenemen naar een nieuw systeem als je over een of twee jaar alles wilt vervangen.

ssd: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
gpu: pricewatch: MSI GeForce GTX 750Ti

en 2G extra geheugen lijkt me ook handig hoewel je dat geld wel kwijt bent als het allemaal niet blijkt te helpen. pricewatch: Mushkin Silverline 996758

[ Voor 10% gewijzigd door Rrob op 02-05-2014 19:11 ]

• Brogala
  • Niet online
Sorry voor onduidelijkheid.

Ik heb:

1. Windows 'clean reset' gedaan, werkte niet
2. USB met Windows 8 erop, setup.exe gerund en geen enkel bestand van oude Windows 8 behouden
3. Toen nog een 'clean reset' gedaan

En 't virus was weg.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
rotjah schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 18:49:
De windows is uiteraard niet legitiem
Hmm... 8)7

• MicGlou
  • Nu online
Als de pc toch zo goed als leeg is dan zou ik simpelweg de hardeschijf formatteren en de boel opnieuw installeren... dat werkt dan altijd beter en sneller dan speuren naar de oplossing.

Als dat niet helpt ---> nieuwe hdd, of misschien zelfs een kleine SSD als je normaal toch niet zoveel opslaat.

@Brogola... je bent totaal niet duidelijk, ik wil niet vervelend zijn maar je voegt weinig toe als je de termen niet goed benoemd.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 02-05-2014 21:06 ]

• rotjah
Hm ok dat lijkt mij ook een logische optie dan. Een SSD installeren is net zo makkelijk als een HDD neem ik aan? Het is lang geleden dat ik zelf hardware heb aangesloten.

Verwijderd

Ja @rotjah het werkt het zelfde :)

Verwijderd

Een HD kun je prima testen op goede werking met bijvoorbeeld HDTune, daarvoor hoef je geen andere te kopen.
Pagina: 1